سبک زندگی

۱۲ ضرر مصرف بیش از حد چای سیاه!

آیا تا به حال چیزی در مورد علائم مصرف زیاد چای شنیده‌اید؟ چای یک نوشیدنی محبوب در دنیا است که نوشیدن آن موجب احساس آرامش در فرد می‌شود، اما زمانی که آن را بیش از اندازه مصرف کنید، حالت‌هایی مثل اضطراب، استرس و بی‌قراری را در شما ایجاد می‌کند. در این مقاله از بخش سبک زندگی در اکالا بلاگ می‌توانید با تاثیر مصرف چای زیاد بر سلامتی و همچنین عوارض مصرف زیاد چای به طور کامل آشنا شوید.

با عوارض جدی مصرف بیش از حد چای آشنا شوید

چای سرشار از کافئین است و از همین رو مصرف زیاد آن می‌تواند عوارض جدی برای بدن ایجاد کند. زمانی که بیش از ۳ تا ۴ فنجان چای در روز می‌نوشید، مقدار کافئین دریافتی بدن شما افزایش پیدا می‌کند و از همین رو ممکن است با مشکلات جدی روبرو شوید. در ادامه این بخش به برخی از عوارض خطرناک مصرف چای که آن را نمی‌دانید اشاره شده است.

۱- ضعف و کم خونی

در چای ترکیباتی به نام تانن وجود دارد که از حذف آهن در سیستم گوارش جلوگیری می‌کند. اگر بیش از حد در روز چای بنوشید، ممکن است پس از مدتی با علائم کمبود آهن مواجه شود. به خاطر داشته باشید که برای کاهش بروز این عوارض، نباید بیشتر از ۳ فنجان چای در روز بنوشید و بهتر است چای را با فاصله نسبت به وعده‌های غذایی میل کنید تا در جذب آهن اختلال ایجاد نشود.

بیشتر بخوانید: عوارض خوردن بی رویه چغاله بادام چیست؟

۲- افزایش اضطراب و استرس

چای سرشار از کافئین است و مصرف بیش از حد این ماده به طور مستقیم با علائمی مثل اضطراب، استرس و بی‌قراری ارتباط مستقیم دارد. به خاطر داشته باشید که چای سیاه نسبت به چای سبز یا چای سفید کافئین بیشتری دارد و هر چقدر چای برای زمان طولانی‌تری دم بکشد، مقدار کافئین آن بیشتر می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف بیش از ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز می‌تواند موجب بروز اضطراب در فرد شود و این موضوع در برخی افراد با شدت بیشتری بروز می‌کند.

۳- بدخوابی

ملاتونین نام هورمونی است که به تجربه یک خواب آرام و راحت در شب کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف کافئین می‌تواند تولید این هورمون را کاهش دهد و از همین رو موجب بروز بی‌خوابی یا کاهش کیفیت خواب شود. زمانی که به مقدار زیاد از چای استفاده کنید، خواب راحتی را تجربه نخواهید کرد و از همین رو ممکن است با عوارض دیگری مثل خستگی، اختلال در حافظه و حتی افزایش قند خون مواجه شوید.

مصرف زیاد چای بر روی بدخوابی۴- سوزش معده

مصرف چای زیاد موجب سوزش سردل و همچنین رفلاکس می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که کافئین موجود در چای موجب شل شدن اسفنکتری که بین مری و معده قرار دارد، می‌شود و از همین رو محتویات اسید معده به سمت مری حرکت می‌کند و فرد علائم رفلاکس را تجربه می‌کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۵- حالت تهوع

    در چای ترکیباتی وجود دارد که اگر آن را با معده خالی مصرف کنید، موجب تهوع می‌شود. تانن‌های موجود در برگ چای سیستم گوارش را تحریک می‌کنند و از همین رو ممکن است فرد دچار حالت تهوع شود. هر چند برخی افراد حساسیت بیشتری دارند و بدن آن‌ها سریع‌تر نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهد، اما به هر حال مصرف چای با معده خالی و به مقدار زیاد می‌تواند احتمال بروز این مشکل را افزایش دهد.

    بیشتر بخوانید: ۱۲ ضرر مصرف بی رویه روغن زیتون برای بدن

    ۶- سردرد

    بسیاری از افراد برای تسکین سردرد از چای استفاده می‌کنند، اما باید بدانید که مصرف زیاد چای اثر برعکس دارد و موجب تشدید علائم سردرد می‌شود. مصرف زیاد چای برای کاهش سردرد می‌تواند سبب بروز سردردهای عود کننده در فر شود. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که برای درمان سردرد از چای استفاده می‌کنند، پس از مدتی با سردردهای شدیدتری مواجه می‌شوند. در صورتی که از سردردهای عود کننده رنج می‌برید، بهتر است نوشیدن چای را متوقف کنید و از روش‌های دیگر برای درمان استفاده کنید.

    ۷- سرگیجه

    هر چند احساس سرگیجه بعد از نوشیدن چای یک عارضه رایج نیست، اما بسیاری از افراد بعد از نوشیدن چای به مقدار زیاد دچار سرگیجه می‌شوند. زمانی که بیشتر از ۶ تا ۱۲ فنجان چای در روز بنوشید، ممکن است حالتی مثل گیجی و سرگیجه را تجربه کنید. به خاطر داشته باشید که برخی افراد ممکن است با مصرف چای به مقدار کمتر نیز این علائم را تجربه کنند.

    مصرف زیاد چای بر روی سرگیجه

    ۸- سقط جنین در بارداری

    بهتر است بدانید که مصرف کافئین زیاد در دوران بارداری می‌تواند خطر سقط جنین و کم وزن شدن نوزاد را افزایش دهد. خانم‌های باردار نباید در روز بیشتر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز مصرف کنند. از آن جایی که میزان کافئین موجود در یک فنجان چای بین ۲۰ تا ۶۰ میلی‌گرم است، پس بهتر است در دوران بارداری بیشتر از ۳ فنجان چای مصرف نکنید. فراموش نکنید که دمنوش‌های گیاهی نباید به صورت خودسرانه در این دوران مصرف شوند، بنابراین قبل از مصرف هر گونه دمنوشی ابتدا با پزشک خودتان مشورت کنید.

    ۹- تحریک پذیری

    کافئین یک ماده اعتیادآور است و محرک است و به همین دلیل اگر به صورت روزانه از چای استفاده کنید، احتمالا به آن وابستگی پیدا می‌کنید. در این شرایط ممکن است در ساعات مشخصی از روز که چای می‌نوشید، علائمی مثل سردرد، تحریک پذیری، افزایش ضربان قلب و خستگی را تجربه کنید. هر چقدر مقدار کافئین دریافتی شما در روز بیشتر باشد، احتمالا علائمی که در زمان ترک کافئین تجربه می‌کنید، بیشتر خواند بود. جالب است بدانید که وابستگی به کافئین تنها پس از ۳ روز مصرف چای به مقدار زیاد ایجاد می‌شود و با گذشت زمان شدت آن بیشتر خواهد بود.

    ۱۰- سنگ کلیه

    چای سرشار از ماده‌ای به نام اگزالات است. مصرف زیاد این نوشیدنی موجب ایجاد سنگ در کلیه‌ها می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که به مقدار زیاد از چای استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه قرار دارند. اگزالات موجود در چای خطر ابتلا به سایر بیماری‌های کلیوی را نیز افزایش می‌دهد.

    ۱۱- افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات

    مصرف زیاد چای ممکن است سلامت پروستات را در مردان به خطر بیندازد. مطالعات نشان می‌دهد مردانی که در طور روز بیشتر از ۷ فنجان چای مصرف می‌کنند، ۵۰ درصد بیشتر از سایر مردان به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند.

    مصرف زیاد چای بر افزایش فشار خون
    ۱۲- افزایش فشار خون

    مصرف زیاد کافئین می‌تواند منجر به افزایش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون شود. کسانی که برای کنترل فشار خون از دارو استفاده می‌کنند، نباید به مقدار زیاد از چای استفاده کنند. ترکیبات موجود در چای سیاه با داروهای فشار خون و قلب تداخل دارد، بنابراین اگر دارو مصرف می‌کنید، حتما چای را با فاصله و به مقدار کمتری استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

    هر چند چای یک نوشیدنی فوق العاده برای رفع خستگی و شروع یک روز پر انرژی است، اما این موضوع تا زمانی درست است که به مقدار کم از آن استفاده کنید. مصرف زیاد چای می‌تواند عوارض زیادی برای بدن ایجاد کند و سلامتی شما را به خطر بیندازد.

    سوالات متداول

    در این بخش به رایج‌ترین سوالات شما در مورد علائم مصرف زیاد چای اشاره شده است.

    مضرات خوردن چای در شب چیست؟ مصرف زیاد چای در شب موجب بروز اختلال در ترشح هورمون ملاتونین و کاهش کیفیت خواب می‌شود.

    مضرات چای برای روده چیست؟ مصرف زیاد چای موجب تشدید علائم سندرم روده تحریک پذیر می‌شود و اسهال را تشدید می‌کند.

    بهترین زمان مصرف چای سیاه چه موقعی است؟ بهتر است چای را ۳۰ دقیقه بعد از صبحانه و ناهار یا با فاصله نسبت به وعده‌های غذایی میل کنید. فراموش نکنید که نوشیدن چای با معده خالی موجب تحریک معده می‌شود.

    علت زیاد چای خوردن چیست؟ اگر هر روز به مقدار زیاد چای می‌خورید، ممکن است بدن شما به کافئین موجود در چای وابسته شده باشد و به همین دلیل میل بیشتری به چای خوردن خواهید داشت.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.