سلامت و زیبایی

۱۲ ضرر مصرف بی رویه روغن زیتون برای بدن

آیا چیزی در مورد ضررهای روغن زیتون برای بدن شنیده‌اید؟ روغن زیتون یکی از مفیدترین انواع روغن است که مصرف آن فواید زیادی برای بدن دارد. اما باید بدانید که مصرف این روغن برای همه افراد مناسب نیست و از طرف دیگر استفاده بیش از حد از این روغن می‌تواند عوارض جبران ناپذیری ایجاد کند. در این مقاله از بخش سبک زندگی در اکالا بلاگ می‌توانید با مضرات و عوارض روغن زیتون به طور کامل آشنا شوید.

با مضرات روغن زیتون آشنا شوید

در اکثر رسانه‌ها و مقالات همیشه با فواید روغن زیتون برای سلامت روبرو می‌شویم، اما باید بدانید که مصرف این روغن به مقدار زیاد عوارض زیادی دارد. در بسیاری از تیترهای خبر می‌نویسند که روغن زیتون بهترین ماده غذایی برای سلامت قلب و افزایش طول عمر است، اما باید بدانید که این موضوع تنها زمانی واقعیت دارد که از روغن زیتون به مقدار کم در رژیم غذایی خود استفاده کنید و آن را جایگزین روغن‌های مضر سرخ کردنی کنید.

شاید روغن زیتون در مقایسه با کره و روغن‌های سرخ کردنی سالم‌تر باشد، اما این به آن معنا نیست که می‌توانید به هر اندازه که می‌خواهید از آن استفاده کنید.

در ادامه این بخش به برخی از مهم‌ترین ضررهای روغن زیتون برای بدن اشاره شده است.با مضرات روغن زیتون آشنا شوید

۱- جوش و آکنه

روغن زیتون یک روغن فوق العاده سنگین است که استفاده از آن به صورت موضعی موجب بروز جوش و آکنه می‌شود. اگر در مورد فواید روغن زیتون برای پوست شنیده‌اید، باید بدانید که روغن زیتون تنها برای افرادی که این روغن با پوست آن‌ها سازگاری دارد، آن هم به مقدار خیلی کم مفید است و در سایر افراد موجب بروز جوش می‌شود.

به علاوه روغن زیتون غلظت زیادی دارد و استفاده از آن به صورت موضعی موجب چرب و چسبنده شدن و جذب آلودگی‌ها روی پوست می‌شود. بنابراین بهتر است در مصرف روغن زیتون زیاده روی نکنید و بیشتر از ۲ بار در هفته از این روغن برای پوست استفاده نکنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: روغن زیتون چقدر کالری دارد؟

    ۲- افزایش وزن

    همه روغن‌ها کالری تقریبا یکسانی دارند و هر چقدر بیشتر از روغن در غذا و سالادتان استفاده کنید، مقدار کالری وعده غذایی شما نیز بیشتر می‌شود. هر قاشق روغن زیتون حدود ۱۲۰ کالری دارد و اضافه کردن هر قاشق روغن به غذا و سالاد موجب افزایش کالری مصرفی‌تان می‌شود. بهتر است از روغن زیتون به مقدار کم استفاده کنید و مراقب کالری‌هایی که در طول روز استفاده می‌کنید باشید.


    ۳- خشک شدن پوست

    شاید برایتان عجیب باشد، اما استفاده از روغن زیتون به هیچ عنوان برای پوست خشک مناسب نیست. مطالعات نشان می‌دهد که در این روغن ماده‌ای به نام اولئیک اسید وجود دارد که رطوبت طبیعی پوست را از بین می‌برد و موجب تشدید خشکی پوست می‌شود.

    ۴- افزایش خطر بیماری‌های قلبی

    روغن زیتون سرشار از هیدروژن است و از همین رو مصرف بیش از حد این روغن موجب از بین رفتن امگا ۳ در بدن می‌شود و سطح کلسترول را افزایش می‌دهد. مصرف بیش از حد روغن زیتون در غذا و سالاد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد و برخلاف باور عموم مردم، اگر این روغن به مقدار زیاد مصرف شود، سلامتی قلب را به خطر می‌اندازد.

    ۵- کاهش قند خون

    روغن زیتون قند خون را کاهش و پایداری بدن نسبت به انسولین را افزایش می‌دهد. افرادی که به مقدار زیاد از روغن زیتون در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض افت قند خون قرار دارند و ممکن است عوارضی مثل ضعف، لرزش و عرق کردن را تجربه کنند. البته به خاطر داشته باشید که این عوارض زمانی ظاهر می‌شوند، که بیشتر از میزان توصیه شده از روغن زیتون استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: ۱۲ ضرر مصرف بیش از حد چای سیاه!

    ۶- کاهش فشار خون

    مصرف نرمال روغن زیتون موجب تنظیم فشار خون می‌شود، اما زمانی که از روغن زیتون به مقدار زیاد استفاده کنید فشار خون شما با افت شدید روبرو می‌شود و از همین رو ممکن است سلامتی‌تان به خطر بیفتد. استفاده بیش از حد از روغن زیتون ممکن است در برخی افراد موجب بروز عوارضی مثل سرگیجه، ضعف و نارسایی کلیه شود.

    ۷- افزایش التهاب در بدن

    بهتر است بدانید که مصرف زیاد روغن زیتون موجب ایجاد التهاب در بدن می‌شود. روغن زیتون سرشار از اولئیک اسید است که در بدن موجب آزاد شدن لیپوپلی ساکاریدها می‌شود و احتمال ایجاد التهاب در بدن را افزایش می‌دهد.

    افزایش التهاب در بدن با خوردن روغن زیتون

    ۸- افزایش خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا

    یکی از عوارض جدی زیاده روی در مصرف روغن زیتون، ایجاد سنگ کیسه صفرا است. افرادی که مستعد سنگ کیسه صفرا هستند، نباید به مقدار زیاد از روغن زیتون استفاده کنند. تجمع صفرا در بدن موجب ایجاد سنگ صفرا می‌شود. زمانی که از روغن زیتون به مقدار زیاد استفاده کنید، چربی در کبد تجمع پیدا می‌کند و خطر ایجاد سنگ کیسه صفرا نیز بیشتر می‌شود.

    بیشتر بخوانید: بهترین روش ها برای از بین بردن تلخی زیتون

    ۹- اسهال

    مصرف روغن زیتون یک درمان فوق العاده برای یبوست است. از مهم‌ترین مضرات خوردن روغن زیتون ناشتا می‌توان به اختلالات گوارشی و اسهال اشاره کرد. زمانی که به مقدار زیاد از روغن زیتون استفاده می‌کنید، مواد داخل روده شل می‌شوند و احتمالا علائم اسهال را تجربه خواهید کرد.

    ۱۰- اگزما

    از مهم‌ترین عوارض روغن زیتون مالشی می‌توان به حساس شدن پوست و اگزما اشاره کرد. برخی افراد بعد از استفاده از روغن زیتون به صورت موضعی روی پوست دچار خارش و قرمزی پوست می‌شوند و علائم اگزما را تجربه می‌کنند. این موضوع بیشتر برای کودکان و افرادی که پوست حساسی دارند، اتفاق می‌افتد.

    ۱۱- افزایش خطر بیماری‌های مختلف

    روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب تک اشباع نشده است و هر قاشق از آن حدود ۳ برابر بیشتر از یک سینه مرغ چربی دارد. مصرف زیاد روغن زیتون می‌تواند خطر بیماری‌های مختلفی مثل گرفتگی عروق، حملات قلبی، سکته مغزی، سرطان سینه و سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.

    ۱۲- چرب شدن موها

    بسیاری از افراد از روغن زیتون به عنوان ماسک مو استفاده می‌کنند، اما باید بدانید که این روغن میزان چربی زیادی دارد و مصرف زیاد آن موجب خارش و قرمزی کف سر می‌شود. از طرف دیگر زمانی که از این روغن به مقدار زیاد روی تار موها استفاده کنید، ممکن است موهایتان خیلی زود چرب شود و ظاهر خود را از دست بدهد.

    هر چند همه ما روغن زیتون را به عنوان یکی از مفیدترین انواع روغن می‌شناسیم، اما باید بدانید که اگر در مصرف این روغن زیاده روی کنید، با عوارضی جدی روبرو خواهید شد. فراموش نکنید که حداکثر میزان مصرف روغن زیتون در روز ۲ قاشق غذاخوری است و از همین رو نباید به مقدار بیشتر از آن استفاده کنید.

    چرب شدن موها از ضررهای روغن زیتون
    سوالات متداول

    در این بخش به رایج‌ترین سوالات شما در مورد ضررهای روغن زیتون برای بدن پاسخ داده‌ایم.

    مهم‌ترین ضرر استفاده از روغن زیتون برای یبوست چیست؟

    یکی از مضرات روغن زیتون برای یبوست تحریک پذیری روده‌ها و بروز اسهال است. به علاوه مصرف زیاد روغن زیتون احتمال بروز مشکلات گوارشی را افزایش می‌دهد و موجب بروز حساسیت‌های آلرژیک می‌شود.

    آیا روغن زیتون برای کبد چرب مضر است؟

    از مهم‌ترین مضرات روغن زیتون برای کبد چرب می‌توان به افزایش تجمع چربی در کبد و ایجاد سنگ صفرا اشاره کرد. افرادی که کبد چربی دارند نباید به مقدار زیاد از روغن و کربوهیدرات استفاده کنند.

    ۲.۴/۵ (۹ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.