نکات آشپزی

۵ اشتباه رایج در زمان شستن مرغ!

مرغ، یکى از گوشت‌های سفید و پرطرفدار در جهان است که به روش‌های بسیار مختلفی می‌توان طبخ کرد و غذاهای متنوعی با آن تهیه کرد. شاید شما نیز در نحوه شستشو و طبخ مرغ با چالش‌هایی رو به رو شده‌اید که موجب طعم و بوی بد مرغ شده است.

از این رو ما امروز در این بخش از اکالا بلاگ به بررسی اشتباهات رایج هنگام شستشو و طبخ مرغ خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

اشتباهات رایج در زمان شستن و طبخ مرغ

برخلاف چیزهایی که از کودکی تا به امروز مشاهده کردیم و انجام داده‌ایم، جالب است بدانید که هیچ منبع و مرجع علمی پیشنهاد نمی‌کنند که مرغ را قبل از طبخ بشویید؛ زیرا این کار موجب انتشار باکتری می‌شود.

با این حال اگر نکات و موارد زیر را به درستی رعایت کنید، گوشت مرغ شما سفت نمی‌شود و بوی نامطبوعی به خود نمی‌گیرد.

۱- مرغ را با آب سرد بشویید

در زمان شست‌وشوی مرغ به دمای آب توجه ویژه‌ای داشته باشید. حتما گوشت مرغ را با آب سرد بشویید و بهتر است از دستکش استفاده کنید. شما باید در زمان شست و شو سرعت عمل داشته باشید و از زیاد شستن و دست کشیدن به گوشت اجتناب کنید.

۲- ضایعات و اضافات مرغ را به خوبی از گوشت جدا سازید!

اگر پر، خون آبه یا مواد درون شکم مرغ روی گوشت به جای مانده است به آرامی و با دقت فراوان آن‌ها را از گوشت مرغ جدا سازید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    اشتباهات رایج در زمان شستن مرغ

    بیشتر بخوانید: ۲ قسمت خطرناک مرغ برای مصرف که نمی‌دانید!

    ۳- گوشت مرغ را خشک نکنید!

    پس از شستن، گوشت مرغ را درون صافی یا آبکش قرار دهید. چند دقیقه زمان دهید تا آب اضافی گوشت گرفته شود، سپس به سراغ مرحله بسته بندی روید.

    در این بازه زمانی به خاطر داشته باشید که گوشت مرغ پشت پنجره زمانی که آفتاب به درون می‌تابد نباشد. آبکش حاوی گوشت را در مکان‌های گرم مانند کنار کتری و اجاق‌ گاز قرار ندهید.

    ۴- مرغ را طولانی مدت در دمای محیط قرار ندهید!

    یکی از رایج‌ترین اشتباهات که قبل از مصرف مرغ انجام می‌دهید این موضوع است که گوشت مرغ را برای ساعت‌های طولانی در دمای محیط قرار می‌دهید.

    گوشت در اثر مجاورت با هوا دچار فساد و بوی نامطبوع می‌شود. بهترین مکان برای یخ‌زدایی گوشت مرغ یا نگهداری آن برای چند ساعت پیش از پخت یخچال است.

    ۵- بسته بندی صحیح و مدت زمان نگهداری در فریزر

    با توجه به شلوغی زندگی‌های امروزی امکان تهیه مرغ به صورت روزانه کمی سخت و زمان بر است. به همین دلیل خرید به مقدار بیشتر و نگهداری گوشت مرغ در فریزر کاری است که ناچار به انجام آن هستیم.

    توصیه می‌کنیم گوشت تازه مرغ را نهایتاً به اندازه استفاده ۱ ماه تهیه و در فریزر نگهداری کنید. هر وعده را متناسب با حجم مصرفی‌تان به خوبی بسته بندی کنید، درب پلاستیک فریزر را محکم ببندید و در سردترین قسمت فریزر قرار دهید.

    با چنین بسته‌بندی نیاز نیست برای هر بار مصرف کل مرغ را یخ زدایی کنید. در زمان بسته‌بندی گوشت مرغ حتما آن را در زیپ‌کیپ، ظروف نگهدارنده درب‌دار یا پلاستیک به‌ گونه‌ای بگذارید که هوایی به درون ظرف یا کیسه نفوذ نکند.

    بستنی بندی نادرست از اشتباهات رایج در تهیه مرغ

    بیشتر بخوانید: راه‌های رفع بوی زهم مرغ

    ۵ اشتباه رایج در زمان طبخ مرغ

    پختن صحیح و اصولی مرغ موجب از بین رفتن بوی زهم آن می‌شود، با رعایت نکات زیر در زمان طبخ قطعاً گوشت مرغ لذیذ و خوش‌بویی خواهید داشت.

    1. در زمان طبخ مرغ برای گرفتن بوی زهم آن می‌توانید از سبزیجاتی مانند هویج، فلفل دلمه‌ای، سیر و پیاز استفاده کنید این سبزیجات فقط بوی بد مرغ را گرفته و طعم و مزه خاصی به آن نمی‌دهند.
    2. برای طعم دار کردن گوشت مرغ به نمک و‌ فلفل اکتفا نکنید و از سایر ادویه‌ها مانند زردچوبه، پودر سیر، پاپریکا در برخی از غذاها آویشن و‌ فلفل سیاه کمک بگیرید.
    3. تکه‌های هم اندازه مرغ را هم زمان طبخ کنید تا به خوبی همه گوشت ها به یک میزان بپزند.
    4. با حرارت بالا مرغ را نپزید، با حرارت متوسط و با صبر و حوصله مرغ را طبخ کنید تا گوشت آن به خوبی نرم شود.
    5. محلول زعفران علاوه بر طعم بسیار متفاوت و خوشمزه ای که به غذای شما می‌دهد. عطر و بویی جادویی به مرغ شما می دهد. در تهیه مرغ می‌توانید از مقداری محلول زعفران غلیظ استفاده کنید.

    اشتباهات رایج در زمان طبخ مرغ

    امیدواریم که با مطالعه مقاله فوق قادر به طبخ انواع مرغ‌های لذیذ با بالاترین کیفیت باشید. اگر شما نیز در نحوه نگهداری از گوشت مرغ یا طبخ آن از فوت و فن‌هایی استفاده می‌کنید که موجب بهتر شدن طعم آن می‌شود خوشحال می‌شویم که آن‌ها را در بخش نظرات این مطلب از مجله آشپزی اکالا با ما و سایر دوستان علاقه‌مند به اشتراک گذارید.

    ۳.۴/۵ (۱۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.