دانستنی

۵ غذایی که باعث عصبانیت شما می‌شود!

برخی غذاها ممکن است منجر به احساس تحریک‌پذیری و عصبانیت در شما شوند. تنقلات با قند بالا و غذاهای فراوری شده، فست‌فودها و چربی‌های فراوری شده موجود در آن‌ها می‌توانند باعث کاهش انرژی شوند و بر خلق و خوی شما تاثیر بگذارند. همچنین کافئین بیش از حد ممکن است منجر به عصبانیت و بی‌قراری شود.

در زندگی پرمشغله ما، غذایی که مصرف می‌کنیم نه تنها در سلامت جسمانی بلکه بر خلق و خو و احساسات ما نیز اثر گذارند، در این مقاله از اکالا بلاگ ما مجموعه این غذاها به همراه دلایل اثرگذاری آن‌ها بر روان انسان را تشریح خواهیم کرد.

۵ غذایی که شما را عصبانی می‌کند و باید از خوردن آن‌ها پرهیز کرد!

بسیار مهم است که مراقب غذاهایی که بر سلامتتان اثر می‌گذارند باشید و یک رژیم غذایی متعادل و غنی از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل را انتخاب کنید تا از سلامت جسمی و روحی شما محافظت کند و خلق و خوی پایدارتری را برای شما به ارمغان آورد.

۱- غذاهای فرآوری شده و غذاهای شیرین

غذاهای فرآوری شده و غذاهای شیرین ممکن است به‌ سرعت باعث افزایش سطح انرژی شما شود، اما این افزایش اغلب با تأثیر منفی در سازوکار بدن و خلق و خوی شما مصادف خواهد شد.

غذاهایی که فرآوری زیادی در آن‌ها شده، مملو از قندهای تصفیه شده‌اند، می‌توانند منجر به بروز نوسانات در سطح قند خون شوند و در نتیجه نوسانات خلقی و تحریک‌پذیری شما را افزایش دهند.

  • قند خون: این غذاها معمولاً کالری و قند زیادی داشته و فیبر کمی دارند. این نوع غذاها می‌توانند باعث افزایش ناگهانی قند خون و سپس افت سریع قند خون شوند. این افت قند خون می‌تواند منجر به علائمی مانند لرزش، ضعف، تحریک پذیری و نوسانات خلقی یا عصبانیت شود.
  • التهاب: رژیم غذایی سرشار از مواد فرآوری شده و شیرین می‌تواند التهاب را در بدن افزایش دهد. التهاب مزمن با بروز انواع بیماری‌های مزمن، از جمله اختلالات خلقی مانند افسردگی و اضطراب مرتبط است.
  • سلامت روده: سلامت روده نقش مهمی در سلامت روان ایفا می‌کند. عدم تعادل باکتری‌های روده با بروز اضطراب و افسردگی مرتبط است. رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده و شیرین سلامت روده را مختل می‌کند و به مشکلات خلقی شما دامن می‌زند.
  • کافئین: بسیاری از غذاهای فرآوری شده، به ویژه نوشابه‌ها، حاوی کافئین هستند. همان‌طور که در ادامه خواهیم گفت کافئین می‌تواند یک محرک قوی باشد و باعث اضطراب، عصبی شدن و اختلال در خواب شما شود.
  • مواد افزودنی غذایی: غذاهای فرآوری شده اغلب حاوی مواد افزودنی مصنوعی بی‌شماری هستند، مانند رنگ‌ها، طعم‌دهنده‌ها و مواد نگهدارنده. برخی از افراد بی‌آن که بدانند نسبت به این مواد افزودنی حساس هستند و ممکن است عوارض جانبی منفی مانند بی‌قراری، تحریک پذیری و مشکلات تمرکز را تجربه کنند.

پس برای تثبیت سطح انرژی و حفظ خلق و خوی متعادل، غذاهای کامل و فرآوری نشده را انتخاب کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    عصبانیت با مصرف غذاهای فرآوری شده و غذاهای شیرین

    ۲- کافئین بیش از حد

    نوشیدنی‌های کافئین‌دار و به طور خاص قهوه (به‌عنوان محبوب‌ترین نوشیدنی جهان) علی‌رغم این‌که می‌توانند موجب نشاط و سرحالی شما شوند؛ اما در صورت مصرف نادرست می‌توانند بر روی خلق و خوی شما تاثیر منفی بگذارند. بسیاری افراد صبح کاری یا حتی ورزشی خود را با خوردن یک نوشیدنی کافئین‌دار آغاز می‌کنند.

    اما باید بدانید که مصرف بیش از اندازه نوشیدنی‌های کافئین‌دار می‌تواند باعث عصبانیت، تحریک‌پذیری و اضطراب شما بشود. دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد:

    • افزایش سطح کورتیزول: کافئین می‌تواند سطح کورتیزول، هورمون استرس را در بدن افزایش بدهد. کورتیزول زیاد می‌تواند منجر به تحریک‌پذیری و عصبانیت شود.
    • تداخل با انتقال دهنده‌های عصبی: کافئین با انتقال دهنده‌های عصبی مثل سروتونین و دوپامین که نقش مهمی در تنظیم خلق و خو دارند، تداخل ایجاد می‌کند. این تداخل می‌تواند باعث نوسانات خلقی و افزایش اضطراب بشود.
    • کمبود خواب: کافئین می‌تواند باعث بی‌خوابی یا کم شدن کیفیت خواب بشود. کمبود خواب می‌تواند به تحریک پذیری، نوسانات خلقی و افزایش اضطراب منجر بشود.
    • قند خون: مصرف کافئین می‌تواند باعث افت قند خون شود و کاهش قند خود منجر به لرزش، ضعف، عصبانیت و تحریک پذیری خواهد شد.
      افرادی که به طور کلی اضطراب دارند یا به کافئین حساسیت دارند، بیشتر در معرض تجربه عوارض جانبی منفی کافئین مثل عصبانیت هستند.

    اگر متوجه شدید که مصرف کافئین باعث عصبانیت شما می‌شود، می‌توانید مصرف آن را کاهش دهید یا به طور کلی مصرف آن را قطع کنید.

    عصبانی شدن با مصرف کافئین بیش از حد

    بیشتر بخوانید: با این خوراکی‌ها بدن خود را آبرسانی کنید!

    ۳- چربی های فرآوری شده

    چربی‌های ترانس و چربی‌های اشباع شده موجود در بسیاری از غذاهای سرخ شده و فرآوری شده مثل گوشت‌های دودی موجود در فروشگاه‌ها می‌توانند بر خلق و خو و سلامت روان تأثیر منفی بگذارند.

    این چربی‌ها منجر به بروز التهاب در بدن می‌شوند، بر عملکرد مغز تأثیر می‌گذارند و به طور بالقوه منجر به تحریک پذیری می‌شوند. شما می‌توانید چربی‌های سالم‌تری مانند چربی‌های موجود در آووکادو، آجیل و روغن زیتون را برای بهبود سلامت عاطفی و کاهش استرس یا عصبانیت انتخاب کنید.

    اما چرا چربی‌های فرآوری شده می‌تواند بر خلق و خوی ما اثرگذار باشند:

    • التهاب: رژیم غذایی سرشار از چربی‌های ترانس و اشباع‌شده می‌تواند التهاب را در بدن افزایش دهد. التهاب مزمن با بروز انواع بیماری‌های مزمن، از جمله اختلالات خلقی مانند افسردگی و اضطراب و عصبانیت مرتبط است.
    • سلامت روده: سلامت روده نقش مهمی در سلامت روان ایفا می‌کند. بر هم خوردن تعادل باکتری‌های روده ناشی از تقابل با چربی‌های فرآوری شده با بروز اضطراب و افسردگی مرتبط است. رژیم غذایی سرشار از چربی‌های ترانس و اشباع‌ شده می‌تواند سلامت روده را مختل کند و متعاقبا به مشکلات خلقی دامن بزند.
    • قند خون: خوردن غذاهای پرچرب و فرآوری‌شده می‌تواند باعث افزایش ناگهانی قند خون و سپس افت قند خون شود. این افت قند خون همان‌طور که گفته شد منجر به علائمی مانند لرزش، ضعف، عصبانیت و تحریک‌پذیری در فرد خواهد شد.

    عصبانیت با مصرف چربی های فرآوری شده

    نکته مهم:

    همه افراد به یک شکل به غذاها واکنش نشان نمی‌دهند. برخی افراد ممکن است هیچ عوارض جانبی منفی از خوردن غذاهای پرچرب و فرآوری‌شده را تجربه نکنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است علائم خلقی منفی را تجربه کنند.

    اگر فکر می‌کنید مصرف چربی‌های ترانس و اشباع‌شده بر خلق و خوی شما تأثیر می‌گذارد، بهتر است با یک متخصص تغذیه یا پزشک صحبت کنید. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا رژیم غذایی سالم و متعادل را که برای شما مناسب است، تنظیم کنند.

    در عوض، مطالعات نشان داده‌اند که مصرف غذاهای سرشار از:

    • اسیدهای چرب امگا ۳: که در ماهی‌های چرب، گردو و بذر کتان یافت می‌شود، می‌تواند به کاهش علائم افسردگی و اضطراب و عصبانیت کمک کند.
    • آنتی‌اکسیدان‌ها: که در میوه‌ها، سبزیجات و چای سبز یافت می‌شود، می‌تواند به کاهش التهاب و محافظت از سلامت روان کمک کند.

    بنابراین، به جای تمرکز بر تاثیر چربی‌های ترانس و اشباع‌شده بر عصبانیت، بهتر است بر انتخاب غذاهای سالم و مغذی که به سلامت کلی روان شما کمک می‌کند، تمرکز کنید.

    بیشتر بخوانید: با این خوراکی‌ها قلب‌تان را سالم نگه دارید!

    ۴- تنقلات بسیار فرآوری شده و شور

    خوردن چیپس، کراکر، پفک، کرانچی و سایر تنقلاتی که انواع فرآوری و رنگ‌دهی روی آن‌ها انجام می‌شود و مقدار زیادی نمک در آن‌ها استفاده می‌شود، می‌تواند منجر به کم آبی بدن و بروز اختلالات خلقی شود.

    مصرف بیش از حد سدیم می‌تواند افزایش فشار خون شود و بر سلامت جسمی و روانی شما تاثیر منفی بگذارد. میان وعده‌های سالم‌تری مانند میوه‌های تازه، آجیل یا گزینه‌های غلات کامل را برای حمایت از خلق و خوی مثبت انتخاب کنید.

    برخی از عواملی که نشان‌دهنده چگونگی اثرگذاری مصرف تنقلات بر خلق و خو و رفتار افراد است در زیر آمده است:

    • تأثیر بر سطح گلوتامات: بسیاری از تنقلات فرآوری شده شامل مواد شیمیایی مانند گلوتامات مونوسدیم (MSG) هستند که بر روی سیستم عصبی بدن اثر می‌گذارد. مصرف بیش از حد تنقلات و استمرار در مصرف آن‌ها در روتین زندگی می‌تواند باعث تحریک سیستم عصبی شود و افزایش استرس و اضطراب و نهایتاً بروز عصبانیت در شما شود.
    • تأثیر بر سطح قند خون: بسیاری از تنقلات فرآوری شده حاوی مقادیر بالایی از قندهای پراکنده هستند که می‌توانند باعث افزایش سریع سطح قند خون شود. این افزایش ناگهانی و سپس کاهش قند خون می‌تواند باعث تغییرات ناخواسته در سطح انرژی و حالت عاطفی شود که به افزایش عصبانیت فرد منجر می‌شود.
    • تاثیرات مزاج و گوارشی: برای مثال اگر آخر شب پای دیدن یک فیلم و سریال یا فوتبال تنقلات زیادی مصرف کرده باشید وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید دهان شما تلخ مزه شده است. واقعیت این است که تنقلات بر روی سیستم گوارشی ما تاثیرات منفی زیادی دارند. این تأثیرات منفی به خصوص در تنقلات شور بر روی سیستم گوارشی می‌تواند باعث ایجاد عصبانیت و ناراحتی شود. افرادی که به حساسیت یا آلرژی در برابر مواد افزوده شده در تنقلات فراوری شده از جمله مواد نگهدارنده و رنگ‌دهی رنگی هستند ممکن است واکنش‌های شدیدتری داشته باشند.

    به طور کلی، مصرف زیاد تنقلات فراوری شده و شور ممکن است تاثیرات منفی بر سلامت عمومی و روانی داشته باشد که می‌تواند به افزایش عصبانیت و اضطراب منجر شود. بهتر است مصرف آن‌ها را محدود کنید و به جای آن‌ها از گزینه‌های سالم‌تری مانند میوه‌ها، سبزیجات و تنقلات طبیعی و کم‌فرآوری استفاده کنید.

    عصبانیت با مصرف تنقلات بسیار فرآوری شده و شور

    بیشتر بخوانید: این میوه را قبل از خواب حتما بخورید!

    ۵- غلات صبحانه با قند بالا

    غلات صبحانه که حاوی قندهای افزوده بالایی هستند ممکن است باعث افزایش سریع انرژی شوند اما می‌توانند منجر به کاهش انرژی در اواسط صبح شوند. این فرایند سریع افزایش و کاهش سطح انرژی و سطح قند خون می‌تواند منجر به تحریک پذیری و مشکل در تمرکز شود.

    خوردن غلات صبحانه با قند بالا ممکن است بر روی خلق و خوی شما و همچنین بروز اضطراب و عصبانیت تاثیر گذار باشد به دلیل تاثیراتی که قند بالا بر سطح قند خون و سیستم عصبی دارد. برخی از دلایل ممکن شامل موارد زیر است:

    • افزایش سریع سطح قند خون: غلاتی که حاوی قندهای ساده و پراکنده هستند، می‌توانند باعث افزایش سریع سطح قند خون شوند. این افزایش ناگهانی و سپس کاهش می‌تواند باعث تغییرات ناخواسته در سطح انرژی و حالت عاطفی شود که ممکن است به افزایش عصبانیت و اضطراب منجر شود.
    • تاثیرات هورمونی: افزایش سریع سطح قند خون ممکن است تاثیراتی روی هورمون‌هایی مانند انسولین داشته باشد که ممکن است باعث تغییرات در سطح هورمون‌های عصبی مانند سروتونین و دوپامین شود. این تغییرات ممکن است به عصبانیت، اضطراب و حتی افسردگی منجر شود.
    • تاثیرات گوارشی: برخی از افراد ممکن است به حساسیت یا آلرژی نسبت به غلات یا مواد افزوده شده در آن‌ها داشته باشند که می‌تواند باعث تحریک سیستم گوارشی شود و به عصبانیت و اضطراب منجر شود.

    غلات سبوس دار و کم قند را جایگزین این وعده صبحانه کنید یا گزینه‌های صبحانه غنی از پروتئین را برای حفظ سطح انرژی در طول صبح انتخاب کنید.

    امیدواریم که این مطلب از مجله دانستنی اکالا برای شما مفید بود باشد و با رعایت نکات بالا برنامه غذایی سالمی را برای خود در پیش بگیرید.

    منبع:

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.