آشپزیخواص مواد غذایی

طرز تهیه چای پوره به روش صحیح؛ همراه با خواص آن

چای پوره (یا پوئر) که در چین چای تیره نیز نامیده می‌شود نوعی چای نسبتا کمیاب است که در استان یوان در چین تولید می‌شود. موارد نادرست زیادی به چای پوره نسبت داده شده و روش‌های نادرستی برای آماده کردن این چای پیشنهاد شده است. اگر می‌خواهید چای پوره را درست شناخته و روش درست استفاده از آن را بدانید با ما تا انتهای این مقاله در اکالا بلاگ همراه باشید. بهترین چای ها را در این مقاله بشناسید.

مروری سریع بر چای پوره

  • این چای، بومی استان یوان در چین است.
  • نام‌های دیگر این چای – هیچا – یا چای تیره است.
  • دمای مورد نیاز برای دم کشیدن این چای ۱۹۵ درجه فارنهایت است.
  • هر فنجان از این چای ۶۰ الی ۷۰ میلی‌گرم کافئین دارد.
  • چای پوره باکیفیت، بوی عمیق و غنی‌ دارد و حالتی از بوی قارچ در بوی آن حس می‌شود.

معمولا چای پوره برای افرادی که قهوه مصرف می‌کنند دسر مناسبی است. سوای عطر خوب این چای، خواصی که برای سلامتی دارد نیز بسیار قابل توجه است. این چای گزینه مناسبی برای بعد از یک وعده غذای مفصل است و به هضم غذا کمک می‌کند. در چین و هنگ کنگ این چای بعد و یا به همراه غذاهای چرب مصرف می‌شود.

اگر بوی چای پوره را دوست نداشتید باید بدانید این چای در انواع عطردار نیز تولید شده و در بازار موجود است. انواع وانیلی این چای توسط شرکت‌های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شود.

خواص چای پوره برای سلامتی

  • در گیاه شناسی سنتی چین بر این باور بودند که چای پوره رگ‌ها را باز کرده و ناحیه شکم را گرم می‌کند. این چای برای خون و ‌عمل هضم هم مفید است. به همین دلایل معمولا بعد از وعده‌های سنگین غذایی که چربی زیادی به بدن فرد وارد می‌شود، مصرف می‌شود.
  • برخی مطالعات نشان داده‌اند که این چای برای کاهش کلسترول خون مفید است و همچنین باعث کاهش فشار خون می‌شود.
  • تحقیقات نشان داده‌اند این چای سوخت و ساز را در بدن افزایش می‌دهد برای همین گزینه خوبی برای رژیم‌های لاغری است. برخی افراد متوجه شده‌اند در صورتی که این چای بیش از حد مصرف شود باعث نوعی سرخوشی و سرگیجه می‌شود.

منشا چای پوره کجاست؟

چای پوره هزاران سال پیش در استان یوان چین تولید شد. در این استان گیاه چای برگ‌های بزرگتری نسبت به جاهای دیگر دارد.

تاریخ چای در واقع همان تاریخ داد و ستد این ماده غذایی بین قبایل و حکومت‌ها در هزاران سال پیش بوده است. این چای بر اساس نام شهری که اولین بار در آن این چای فرآوری شد پوره نامیده شده است.

معمولا این نوع چای برای راحتی حمل و نقل به صورت قالب‌های فشرده شده از این نوع چای تهیه می‌شود. رنگ تیره این چای به دلیل اکسیداسیون آن در انبار‌ها به وجود می‌آید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    پروسه سالخوردگی چای پوره نوعی فراوری آرام است و می‌تواند برای نوع خام آن ۱۵ سال طول بکشد. پس از ۱۵ سال نگهداری این چای، رنگ و طعم خاص آن شکل می‌گیرد.

    در دهه ۱۹۷۰ نوعی روش فراوری به وجود آمد که می‌توانست سرعت فرآوری چای پوره را تسریع کند. این روش در سال ۱۹۹۰ توانست به تولید انبوه چای پوره منجر شود. در این مدت در مکان‌های مختلف از هر نوع چای برای درست کردن چای پوره به این روش جدید استفاده شد. برای اینکه تقاضا و نیاز افراد به این چای برطرف شود لازم بوده که از روش‌های جدید و منابع اولیه متفاوتی استفاده شود. البته این محصول جدید هرگز نتوانسته جای چای پوره تولیدشده در استان یوان چین را بگیرد.

    خواص چای پوره

    روش تولید چای پوره

    چای پوره اصلی از فراوری حداقلی برگ‌های بزرگ گیاه چای در استان یوان به دست می‌آید و قبل از مصرف به مدت چند سال نگهداری می‌شود تا فرایند سالخوردگی و آماده شدن آن انجام شود. این نوع چای پوره بین ۱۵ تا ۲۰ سال زمان برای تولید نیاز دارد و هر چه سن این چای بالاتر برود طعم و عطر و رایحه بهتری پیدا می‌کند.

    این روش فراوری جدید، ‌ترکیبی از گرما و رطوبت را برای آماده‌سازی چای پوره به کار می‌برد. این کار باعث می‌شود باکتری‌های بسیار مفیدی روی برگ‌های چای تشکیل شوند و کیفیت این چای بالا ‌برود.

    در این روش حدود یک سال طول می‌کشد تا چای پوره نهایی آماده ارسال به بازار شود.

    شکل‌های چای پوره

    یکی از ویژگی‌های چای پوره این است که در اشکال مختلفی دیده می‌شود. این چای معمولا در فرم تکه‌ای و قالبی دیده می‌شود ولی می‌توان با برش آن را به هر شکلی درآورد تا حمل و نقل و بسته‌بندی آن آسان‌تر باشد.

    طرز تهیه و دم کردن چای پوره

    1.  اگر از شکل‌های قالبی چای پوره استفاده می‌کنید باید به‌ اندازه یک قاشق چای‌خوری یا به ‌اندازه دو برگ از چای را برداشته و بخار دهید.
    2. اگر چای پوره شما عمر زیادی دارد باید آبکشی شود. این کار خاک احتمالی موجود در طول دوره نگهداری را تمیز می‌کند و شفافیت چای بالاتر می‌رود.
    3. برای دم کردن چای پوره را داخل قوری بریزید و روی آن تا حدی که کاملا غرق شود آب جوش بریزید و بلافاصله آب را خالی کنید.
    4. حال چای پوره آماده بخارپز شدن است. چای را روی آب با دمای ۲۰۵ درجه فارنهایت در برخی وسایل ۱۵ تا ۲۰ ثانیه و در برخی کتری‌ها حدود ۳ تا ۵ دقیقه بخار دهید. برخی افراد‌ ترجیح می‌دهند به جای آب نزدیک به نقطه جوش از آب کاملا جوش استفاده کنند تا چای رایحه قوی‌تری داشته باشد.

    منبع: thespruceeats.com

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.