آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه سماق پلو با کباب خانگی؛ غذای اصیل و مجلسی

سماق از ادویه‌های نسبتا ترش مزه‌ای که بدلیل خاصیت‌های درمانی زیادی خصوصا ضد نقرس بودن همیشه از قدیم در کنار غذاهای گوشتی من جمله کباب‌ها استفاده می‌شده. البته که عطر و مزه‌ی نسبتا ترشی که داره باعث خوشمزه‌تر شدن کباب هم می‌شه. حالا اگه دلتون کباب بازاری پر سماق خواست می‌تونین این سماق پلوی جذاب و درست کنین که یکی از غذاهای اصیل و خوشمزه و سنتی ایرانی. با ما در اکالا بلاگ همراه شوید تا طرز تهیه سماق پلو را آموزش دهیم.

مواد لازم سماق پلو
برنج ایرانی ۴ پیمانه
آب لبو ۱/۲ پیمانه
سماق ۴_۵ قاشق غذاخوری
کره ۵۰ گرم
روغن به میزان لازم
نمک و فلفلبه میزان لازم
آرد نخودچی۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه۱ قاشق چایخوری
پودر سیر۱ قاشق چایخوری
پیاز۱ عدد درشت
گوشت چرخ کرده۶۰۰ گرم
فلفل دلمه‌اینصف عدد
زعفران دمکرده به میزان لازم

مواد لازم سماق پلو
۱- در ابتدا برنج را شسته و با میزان مناسبی آب همراه با ۱ پیمانه نمک خیس می کنیم.

برای درست کردن مواد کباب، پیاز را رنده می‌کنیم و اون و تو دست فشار می‌دیم تا آبکش گرفته بشه.(آب پیاز و نگه می داریم تا ازون جلوتر استفاده کنیم) فلفل دلمه‌ای را هم رنده می‌کنیم و اگه لازم بود آب اون رو هم جدا می کنیم. 

خرد کردن پیاز و فلفل دلمه‌ای در سماق پلو
۲- گوشت چرخ کرده رو به پیاز اضافه می کنیم که می تونین از مخلوط چرخ کرده گوسفندی برای چربی بیشتر و همراه با چرخ کرده گوساله برای طعم بهتر استفاده کنین. ادویه ها را که شامل نمک و فلفل و زردچوبه و پودر سیر می‌باشد، بهش اضافه می‌کنیم.

۱ قاشق چایخوری از سماق را هم به موادمون اضافه می‌کنیم که باعث خوشمزه تر شدن کباب‌ها می‌شه. 

اضافه کردن ادویه‌جات به گوشت چرخکرده در سماق پلو
۳- موادمون و حسابی ورز می‌دیم تا کاملا یکدست بشه و مخلوط بشه. بعد روز اون و می پوشونیم و در محیط خنک یا داخل یخچال برای حداقل ۱ ساعت استراحت می‌دیم تا عطر پیاز و ادویه‌ها به خرد گوشت بره.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بعد ازین مدت زمان ۱ قاشق آرد نخودچی رو به موادمون اضافه می‌کنیم. 

    اضافه کردن آرد نخودچی به گوشت چرخکرده در سماق پلو
    ۴- موادمون و کامل ورز می‌دیم تا یکدست بشه. توی ابن مرحله دیگه نیازی نیست مجددا استراحت کنه و می‌تونیم کباب‌ها رو درست کنیم.

    برای اینکار از گوشتمون به اندازه‌ی یک گردو بر می‌داریم و اول تو دستمون یکم گردش می کنیم و بعد مقداری فشاریش می‌دیم تا یکم پهن شه و تمامی گوشت و به این صورت آماده می‌کنیم و داخل تابه‌ای نچسب می‌چینیم.

    قل قلی کردن گوشت در سماق پلو
    ۵- بعد از اینکه همه‌ی گوشت و فرم دادیم زیر ماهیتابه رو روشن می‌کنیم. کره رو به اندازه حبه قند برش می‌زنیم و ما بین کباب‌ها مقداری کره قرار می‌دیم و به اندازه کمتر از ۱ چهارم پیمانه آب و همراه با پیازی که جدا کردیم می‌ریزیم داخل ماهیتابه اجازه می‌دیم با حرارت ملایم گوشت تو‌ی کره بپزه و خودشم آب بندازه.

    حتما باید حرارت کم باشه چون تو این مرحله نمی‌خوایم گوشت‌ها رو سرخ کنیم. 

    سرخ کردن کباب‌ها در سماق پلو
    ۶- بعد از حدود ۵ دقیقه، ۱ الی ۲ قاشق زعفران دمکرده به تابه اضافه می‌کنیم تا هم کباب‌ها خوشرنگ بشن و هم عطر بهتری پیدا کنن. و اجازه می‌دیم برای مدت یک ربع دیگه تو مخلوط زعفراتی بپزن.

    بعد ماهیتابه رو آروم کج می‌کنیم و به کمک قاشق آب کباب‌ها را کامل جدا می کنیم تا ازین آب برای داخل پلو استفاده کنیم. 

    ریختن کره و زعفران بر روی گوشت چرخکرده سماق پلو
    ۷- مجددا کمی کره به ماهیتابه و اضافه می‌کنیم و یکم حرارت و بیشتر می‌کنیم و دو طرف کباب‌ها رو سرخ می‌کنیم و آن‌ها را بعد از سرخ شدن از داخل تابه خارج می‌کنیم.

    این فاصله نصف یک قابلمه متوسط را با آب پر کرده و روی حرارت می‌ذاریم تا به جوش بیاد و برنج برای آبکشی آماده شود.

    برای تست یک دانه برنج بین انگشتان خود فشار می‌دهیم. اگر اطراف آن کمی نرم و مغز آن کمی سفت بود یعنی برنج آماده آبکشی است و آن را آبکشی می‌کنیم. 

    پختن برنج در سماق پلو
    ۸- بعد از آبکشی برنج قابلمه را روی حرارت کم قرار می‌دهیم و ۳ ،۴ قاشق غذاخوری روغن داخل آن می‌ریزیم و نان و یا سیب زمینی را برای ته دیگ کف قابلمه قرار می‌دهیم.

    ۱ کفگیر از برنج را روی ته دیگ می‌ریزیم و حدود ۱ کفگیر را داخل ظرفی می‌کشیم و به آن ۲ _ ۳ قاشق غداخوری زعفران دمکرده اضافه می‌کنیم و به آرامی آنرا هم می‌زنیم و کنار می‌گذاریم‌ و ۲ کفگیر از برنج را نیز داخل ظرفی می‌ریزیم و به آن آب لبو اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا رنگ بگیره. 

    ریختن سماق و آب لبو در لابه لای برنج در سماق پلو
    ۹- روی برنج ۱ قاشق چایخوری سماق می‌پاشیم. البته میزان استفاده از سماق سلیقه ایه و می‌تونین بیشتر یا کمتر هم استفاده کنید.

    بعد مقدار کمی برنج زعفرانی می‌ریزیم. و چند عدد از کباب‌ها را روی برنج می‌چینیم. توی این مرحله هم می‌تونین روی خود کباب‌ها مقداری سماق بپاشین تا خوشمزه‌تر بشن. 

    ریختن گوشت قل قلی در لا به لای سماق پلو
    ۱۰- از آب کره‌ای کباب که جدا کرده بودیم ۱ الی دو قاشق غذاخوری روی برنج می‌گردونیم و مجددا یک لایه برنج می‌ریزیم و کباب می‌چینیم و روی برنج و کباب سماق می‌پاشیم.

    توی این مرحله اون یک لایه برنج شما می‌تونه از برنجی رنگی باشه که با آب لبو قرمز شده. 

    ریختن کره بر روی برنج سماق پلو
    ۱۱- اینکار و تا بالا تکرار می‌کنیم. مقداری برنج سفید، چیدن چند عدد کباب، سماق روی کباب ها، برنج زعفرانی مقداری از آب کره‌ای کباب و برنج قرمز.

    می‌تونین مقداری از برنج زعفرانی را نگه دارین و روی قابلمه بریزین تا در انتها بعد از دم کشیدن، اون و جدا کنین و برای تزئین غذا استفاده کنین.

    در نهایت چند جای برنج سوراخ ایجاد می‌کنیم تا بهتر دم بکشه و دم کنی می‌ذاریم و روی حرارت ملایم برنج رو قرار میدیم. 

    ریختن آب لبو بر روی سماق پلو و دم کردن برنج 
    برای خوشمزه‌تر شدن این غذا بهتره چند عدد گوجه رو کباب کنین تا غذای شما حسابی عطر و طعم کباب‌های بازاری بگیره و در نهایت سماق پلوی خوشمزه و خوش عطر و بعد از دمکشیدن همراه با برنج زعفرانی و گوجه کبابی سرو می کنیم. 

    سماق پلوی خوشمزه با گوشت کبابی

    نکات سماق پلو

    1. برای پلوهای مخلوط توصیه می‌شود که ۱ پیمانه از میزان برنج مورد نظر را بردارید و بجای آن ۱ پیمانه برنج دودی استفاده کنید. با این کار عطر و طعم پلوی مخلوط شما بسیار جذاب‌تر و خوشمزه‌تر می‌شود. به عنوان مثال برای ۴ پیمانه برنج، ۳ پیمانه برنج ایرانی و ۱ پیمانه برنج دودی استفاده می کنیم.
    2. برای سماق پلو حتما از سماق قرمز استفاده کنید تا پلویی خوش رنگ و جذاب داشته باشین. سماق قهوه‌ای باعث تیره شدن پلو می‌شه و جلوه‌ی خوبی نداره.
    3.  می‌تونین کباب‌ها را بصورت قلقلی آماده کنین و بجای لابه لای برنج گذاشتن در انتها کنار برنج سرو کنید اما با روش گفته شده در دستور سماق پلوی شما واقعا خوش عطر و خوشمزه می‌شه.
    4.  بجای کره از روغن محلی هم می‌تونین استفاده کنید تا برنج عطر بهتری بگیره.
    5.  آب لبو هم باعث خوش رنگ‌تر شدن برنج هم باعث خوشمزه تر شدن اون می‌شه و بهتره حذفش نکنید.
    6.  دقت کنید که همانند اکثر پلوهای مخلوط برنج باید کمی زودتر از موعد عادی آبکشی شود تا در انتها بعد از پخت برنج خمیر نباشد.
    7.  برای داشتن آب لبو یک لبو را با مقداری آب روی حرارت قرار دهید. زمانی که لبو کاملا پخت و در قابلمه آب جمع شد آن را خارج کنید. اگر لبو کاملا نپزد آب آن قرمز نخواهد شد.

    این غذا را برای ناهار تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

    ۴.۵/۵ (۲ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.