روانشناسیسبک زندگی

۸ نشانه افرادی که به شما دروغ می‌گویند

همه انسان‌ها توانایی دروغ گفتن را دارند و بسیاری از ما این کار را می‌کنیم مطالعات متعدد نشان داده‌اند که به‌طور متوسط، بعضی افراد یک یا دو دروغ در روز می‌گویند. خوشبختانه، کارشناسان می‌گویند راه‌هایی برای تشخیص نشانه‌های دروغگویی و شناسایی افراد دروغگو وجود دارد.

تریسی براون، کارشناس زبان بدن ( نویسنده کتاب چگونه دروغ‌ها، کلاهبرداری‌ها و سرقت هویت را تشخیص دهیم) می‌گوید: برای شناسایی یک فرد دروغگو، ابتدا باید مبنایی برای نحوه رفتار یک فرد در هنگام صادق بودن داشته باشید. به عنوان مثال، هنگامی که از فرد سوالی مهم می‌پرسید دقت کنید چشمانش به کدام سمت نگاه می‌کند و صدایش چگونه است؟

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    دکتر لیلیان گلس، نویسنده کتاب The Body Language of Liars، می‌گوید برای تشخیص راست و دروغ بودن گفتار شخص به دنبال تغییرات در رفتار آن فرد در چهار دسته مختلف باشید: حرکات بدن، حالات چهره، لحن صدا و محتوای گفتار. اینها کدهای ارتباطی هستند.

    البته همه این نشانه‌ها صد در صد درست نیست و لزوما به معنی این نیست که فردی دروغ می‌گوید گاهی شرایط خاصی باعث تغییر رفتار می‌شود مثلا  اگر شخصی در صندلی خود احساس ناراحتی کند، ممکن است بی‌قرار شود. یا اگر کسی عصبی باشد، ممکن است صدایش لرزش داشته باشد.

    دکتر گری براون، یک درمانگر خانواده و ازدواج می‌گوید: «در جامعه مراقبت‌های بهداشتی، و قطعاً در حوزه سلامت روان، بحث‌هایی در مورد نکات قابل اعتماد زبان بدن وجود دارد که احتمالاً می‌تواند نشان دهد که کسی دروغ می‌گوید.

    توانایی ما در تفسیر درست زبان بدن و علائم آن خیلی مهم است. «تفسیر دقیق کسی از طریق زبان بدنش می‌تواند دشوار باشد، زیرا ممکن است شخصی به دلایل زیادی احساس تنش کند یا ناراحت به نظر برسد در این مواقع نباید سریع برچسب دروغگویی به فرد زده شود. در واقع ما همیشه آنقدر که تصور می‌کنیم در خواندن دیگران ماهر نیستیم.»

     در تفسیر زبان بدن سیگنال‌هایی وجود دارد که متخصصان زبان بدن پیشنهاد می‌کنند که مراقب آن‌ها باشید.در مجله اینترنتی اکالا بلاگ همراه ما باشید تا با نشانه‌های افراد دروغگو آشنا شوید.

    نشانه‌های آدم دروغگو چیست؟
    نشانه‌های آدم دروغگو چیست؟

    شناخت آدم دروغگو باعث می‌شود از خود بهتر بتوانیم محافظت بکنیم و از خطرات احتمالی خود را در امان نگاه داریم. وقتی می‌خواهیم دروغ افراد را تشخیص دهیم ابتدا باید ویژگی افراد را در حالت عادی بررسی کنیم و سپس هنگامی که می‌خواهیم تشخیص دهیم که آیا وی راست می‌گوید یا دروغ، به زبان بدن و رفتارهای فرد توجه کنیم.

    همچنین کسی که دروغ می‌گوید ناخودآگاه علائمی از خود بروز می‌دهد که به کمک آن‌ها می‌توان به دروغ افراد پی برد. در اینجا به هشت مورد اشاره می‌کنیم.

    مطالب مرتبط : ۸ نکته طلایی مؤثر در تقویت روابط اجتماعی

    ۱- اشاره بیش از حد با انگشت

    اشخاص وقتی دروغ می‌گویند تمایل دارند تا اوضاع را به نفع خود و به ضرر دیگران تمام کنند به همین دلیل حالت تدافعی به خود می‌گیرند و بیش از حد با انگشت به سمت شما یا دیگران اشاره می‌کنند.

    همچنین دست به سینه شدن نیز یکی از حالت‌های تدافعی بدن است که افرادی که سعی دارند صحبت‌هایشان باور پذیرتر شود از این حرکت استفاده می‌کنند.

    نگاهی سرد، خیره و بدون پلک زدن

    ۲- نگاهی سرد، خیره و بدون پلک زدن

    افرادی که دروغ می‌گویند سعی می‌کنند از تماس چشمی خودداری کنند، اما ممکن است گاهی برای فریب دادن شما،بیشتر از حد معمول به شما خیره شوند و پلک نزنند که این کار نیز باعث می‌شود نشان دهد که دروغ می‌گوید.

    زیرا افرادی که دروغ نمی‌گویند به پیرامون نگاه می‌کنند و به طور عادی پلک می‌زنند، اما دروغگو ها نگاهی سرد و خیره غیر معمول دارند و نمی‌توانند به صورت عادی پلک بزنند.

    ۳- به سختی حرف می‌زنند و لبخندی تصنعی دارند

    سیستم عصبی افرادی که دروغ می‌گویند به دلیل استرس، ترشح بزاق را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود مخاط دهان خشک شود، به همین دلیل صحبت کردن برای اینگونه افراد سخت می‌شود، همچنین ممکن است علائمی مثل گاز گرفتن لب و فشردن لب‌ها نیز نشانهٔ دروغگویی افراد باشد.

    افرادی که سرفهٔ بیش از حد می‌کنند نیز تمایل دارند تا حقیقت را پنهان کنند و سعی می‌کنند از طریق سرفه کردن این کار را انجام دهند.

    یکی دیگر از نشانه‌های دروغ افراد لبخند تصنعی آن‌ها است، اینگونه افراد لبخند می‌زنند اما چشمانشان تغییری نمی‌کند و به دیگران شادی منتقل نمی‌کنند.

    ۴- جابه‌جایی پاها و شانه بالا انداختن

    تکان دادن و جا‌به‌جایی پاها نشانه‌ی استرس و اضطراب است و اگر فردی دروغ می‌گوید ناخودآگاه استرس می‌گیرد و بی‌قراری می‌کند و تمایل دارد تا از این موقعیت دور شود. بنابراین می‌توانید به پا‌های او نگاه کنید و متوجه شوید که آیا دروغ می‌گوید یا نه، این راه یکی از بهترین راه‌حل‌هایی است که می‌توان با استفاده از آن دروغ افراد را تشخیص داد.

    همچنین اگر فردی شانه‌های خود را به مقدار کمی بالا می‌اندازد قصد کتمان و انکار موضوعی را دارد زیرا شانه بالا انداختن حرکتی غیرارادی است که افرادی که دروغ می‌گویند انجام می‌دهند.

    مطالب مرتبط :تکنیک‌های مثبت اندیشی؛ چگونه مثبت اندیش باشیم

    ۵- گذاشتن دست روی دهان و لمس بیش از حد اعضای صورت

    افرادی که دست خود یا وسیله‌ای مثل کاغذ و خودکار را بر روی دهان‌شان می‌گذارند در حقیقت تمایل ندارند دربارهٔ مسئله‌ای صحبت کنند و این کار نشان می‌دهد که از گفتن حقیقت دوری می‌کنند و اگر شخصی این کار را انجام داد به این معنی است که احتمال دارد دربارهٔ مسئله‌ای دروغ بگوید.

    همچنین افراد دروغگو ممکن است به صورت ناخودآگاه اجزای صورت خود مثل چانه و بینی را بیش از حد لمس کنند که می‌تواند نشان دهندهٔ دروغ فرد باشد.

    گذاشتن دست روی دهان و لمس بیش از حد اعضای صورت

    ۶- زبان بدن افراد دروغگو | تکرار کلمات و عبارات

    اگر شخصی به مراتب روی مسئله‌ای تاکید می‌کند و آن را تکرار می‌کند به این معنا است که تمایل دارد تا شما را نسبت به مسئله‌ای متقاعد کند و دروغ خود را توجیه کند، همچنین با این کار فرصتی برای خود بدست می‌آورد تا بتواند به دروغ خود ادامه دهد و کار نادرست خود را توجیه کند.

    ۷- حرکت نکردن و ثابت ماندن و تعریق بیش از حد

    اشخاصی که دروغ می‌گویند علاوه بر این که زیاد تکان می‌خورند ممکن است هیچ حرکتی نکنند و در جای خود ثابت بمانند و اگر فردی این علامت را داشت می‌توان احتمال داد که دربارهٔ مسئله‌ای صادق نیست و دروغ می‌گوید.

    همچنین افرادی که دروغ می‌گویند ناخودآگاه استرس می‌گیرند و باعث می‌شود دمای بدن آن‌ها بالا برود و تعریق کنند.

    حرکت نکردن و ثابت ماندن و تعریق بیش از حد

    ۸- تغییر حالت سریع سر

    هنگامی که از شخصی سوالی پرسیده شود، اگر وی در آن موقعیت سر خود را سریعا حرکت داد احتمال اینکه قصد دارد به شما دروغ بگوید وجود دارد، در بیشتر مواقع سر دروغ گو به عقب می‌رود، خم می‌شود یا به یک طرف متمایل می‌شود، این حالت وقتی رخ می‌دهد که شخص پاسخ را به دروغ جواب می‌دهد.

     توجه داشته باشید مطالبی که در این پست برای شما نوشته شده است ممکن است ۱۰۰ درصد، در مورد شخصی صدق نکند.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.