آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه چنگالی مشهدی؛ عصرانه‌ای سالم و خوشمزه

چنگالی مشهدی یک عصرانه خوشمزه و سنتی است که استفاده از شیره و کنجد و مقداری نان و روغن آماده می‌شود. درست کردن این غذای ساده و مقوی بسیار راحت است و می‌توانید از آن برای عصرانه، صبحانه و یا حتی دسر استفاده کنید. اما طرز تهیه چنگالی یا چنگمال مشهد چگونه است؟

در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه چنگالی مشهدی و همه فوت و فن‌های درست کردن این غذای خوشمزه و ساده آشنا شوید.

مواد لازم جهت تهیه چنگالی مشهدی (روش اول):
روغن حیوانیبه مقدار لازم
کنجد سفید۱۰۰ گرم
شیره انگوربه مقدار لازم
شکر۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نان تافتون محلی۴ عدد

مراحل تهیه چنگالی مشهدی

چنگالی  یکی از غذاهای مشهدی است که برخی به آن «چنگمال» نیز می‌گویند، یک غذای ساده و خوشمزه است که بیشتر در منطقه گناباد که از شهرستان‌های جنوبی استان خراسان رضوی است، درست می‌شود.

روش تهیه این غذا بسیار ساده است و شما می‌توانید در عرض چند دقیقه آن را آماده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه چنگالی مشهدی آشنا شوید.

مرحله اول؛ مواد چنگالی را آماده کنید

در اولین مرحله از دستور پخت چنگالی خراسانی باید مقداری روغن حیوانی در ماهیتابه بریزید تا گرم شود. سپس شعله گاز را خاموش کنید. در ادامه نان تافتون را با قیچی یا دست خرد و همراه با شکر و کنجد به روغن گرم شده اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دویماج ساده و خوشمزه؛ عصرانه‌ قزوینی

مراحل تهیه چنگالی مشهدی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله دوم؛ مواد چنگالی را با دست ورز دهید

    بعد از این که همه مواد چنگالی را با هم ترکیب کردید، باید دست‌هایتان را بشویید و با دست مواد را ورز دهید تا همه طعم‌ها به خود هم بروند و کاملا با هم ترکیب شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک پنیری؛ برای عصرانه

    مرحله سوم؛ چنگالی مشهدی را سرو کنید

    در این مرحله از طرز تهیه چنگالی مشهدی باید غذا را در یک ظرف مناسب بریزید. حالا می‌توانید کمی شیره انگور یا شیره خرما روی آن بریزید. در صورت تمایل می‌توانید چنگالی را بدون شکر تهیه کنید و برای شیرین کردن آن تنها از شیره استفاده کنید.

    طرز تهیه چنگالی مشهدی مجلسی (روش دوم)

    در روش سنتی طرز تهیه چنگالی معمولا مواد را با دست ورز می‌دهند تا طعم شیرینی و روغن کاملا به خورد نان برود. اما در روش مجلسی باید به گونه‌ای متفاوت عمل کنید. برای تهیه چنگالی مشهدی مجلسی باید نان‌ها را با قیچی به هر شکلی که دوست دارید برش دهید.

    سپس روغن حیوانی را در ماهیتابه بریزید تا داغ شود. در ادامه نان‌ها را به روغن اضافه کنید و مدام زیر و رو کنید تا نان‌ها در روغن حیوانی سرخ شوند.

    بعد از این که رنگ نان‌ها کمی تیره شد، می‌توانید عسل، شیره یا شهد را روی نان‌ها بریزید. در انتها چنگالی مشهدی را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید و آن را با مقداری پودر نارگیل، خلال بادام، خلال پسته یا گردوی خرد شده تزیین کنید. می‌توانید از این غذا به عنوان دسر یا عصرانه برای پذیرایی از مهمان‌ها نیز استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه نان گاتا با مغز گردو؛ یک عصرانه دلچسب

    طرز تهیه چنگالی مشهدی مجلسی (روش دوم)

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه چنگالی مشهدی

    در این بخش به چند نکته برای تهیه چنگالی مشهدی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • برای تهیه چنگالی مشهد باید از روغن حیوانی باکیفیت استفاده کنید.
    • در طرز تهیه چنگالی مشهد از کنجد سفید استفاده می‌شود، اما شما می‌توانید بنا به سلیقه خودتان از کنجد قهوه‌ای یا سیاه نیز در این غذا استفاده کنید.
    • اصلی‌ترین نکته‌ای که باید برای تهیه چنگالی مشهدی بدانید، استفاده از نان تافتون خراسانی است. اگر به نان تافتون خراسانی دسترسی ندارید، می‌توانید برای تهیه این غذا از نان تافتون معمولی نیز استفاده کنید.
    • اگر از شکر برای شیرین کردن چنگالی استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌شود به جای شکر سفید در طرز تهیه چنگالی مقداری شکر قهوه‌ای به آن اضافه کنید.
    • برای درست کردن چنگالی مشهدی باید از نان تازه و مواد درجه یک استفاده کنید.
    • ورز دادن مواد چنگالی موجب می‌شود تا روغن و شیره به خورد نان بروند و غذای شما لذیذتر شود.
    • برای تهیه چنگالی مشهدی می‌توانید به جای شکر از شیره انگور، شیره خرما و یا عسل استفاده کنید.
    • چنگالی سیستان درست مثل چنگالی مشهدی تهیه می‌شود و هیچ تفاوتی با آن ندارد.
    • در طرز تهیه چنگالی مشهدی و سیستانی می‌توانید از هر نوع نانی که دوست دارید استفاده کنید.
    • به طور سنتی برای تهیه چنگالی مشهد از نان بیات استفاده می‌شود.

    بیشتر بخوانید: کیک دو رنگ وانیلی شکلاتی؛ کیک عصرانه موج دار

    سخن نهایی

    چنگالی مشهد یک غذای ساده و مقوی است که برای تهیه آن از روغن حیوانی، شیره و نان استفاده می‌شود. می‌توانید از این غذا برای عصرانه و دورهمی‌های خانوادگی استفاده کنید و یا آن را به روش مجلسی آماده کنید و از مهمان‌هایتان با این عصرانه ساده پذیرایی کنید.

    فراموش نکنید که چنگالی مشهدی کالری زیادی دارد و سرشار از چربی و قند است و از همین رو نباید به مقدار زیاد از این غذا استفاده کنید. همچنین اگر ذهنتان درگیر این است که شب یلدا چی درست کنیم؟ پپیشنهاد ما به شما چنگالی است. از اینکه تا پایان این مقاله آموزنده همراه مجله آشپزی اکالا بودید از شما سپاسگزاریم.

    ۳.۵/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.