آشپزیکیک و شیرینی

طرز تهیه نان گاتا با مغز گردو؛ یک عصرانه دلچسب

نان‌ها می‌توانند طعم‌های مختلفی داشته باشند و هر بار که یکی را امتحان می‌کنید، از طعم ویژه و منحصر به فرد آن غافلگیر شوید. نان گاتا نیز مشابه همه نانها، به روش‌های مختلف پخته می‌شود. این نان را می‌توانید در خانه بپزید و از میل کردن آن لذت ببرید. نان گاتا ریشه ارمنی دارد و جزو نان‌های قدیمی شناخته شده محسوب می‌شود.

این نان می‌تواند بعنوان یک عصرانه مقوی و سالم برای خانواده میل شود یا در یک روز کاری، بعنوان میان‌وعده آن را میل کنید. با توجه به مغز گردویی این نان، از سطح انرژی بسیار بالایی برخوردار است.

در این مطلب قصد داریم طرز تهیه نان گاتا با مغز گردو را مرحله به مرحله در اکالا بلاگ آموزش دهیم.

مواد مورد نیاز برای پخت نان:
آرد۲ پیمانه
ماست شیریننصف پیمانه
تخم مرغ۱ عدد
کره۵۰ گرم
خمیرمایهنصف قاشق غذاخوری
بکینگ پودرنصف قاشق غذاخوری
وانیل و پودر هل۱ پنس
روغن مایع۲ قاشق غذاخوری
مواد مورد نیاز برای تهیه مواد داخل نان:
شکر قهوه ای یا سفیدنصف پیمانه
مغز گردو۱ پیمانه
کره۷۰ گرم
آردنصف پیمانه
پودر دارچین۱ قاشق چایخوری
زرده تخم مرغ۱ عدد
زعفران دم کرده به مقدار کافی

طرز تهیه خمیر نان گاتا با مغز گردو

قبل از شروع پخت نان گاتا با مغز گردو، حتما همه وسایل یخچالی را نیم ساعت در محیط قرار دهید تا دمای آن با دمای محیط یکسان شود.

طرز تهیه خمیر نان گاتا با مغز گردو

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله اول؛ آماده کردن تخم مرغ، ماست ، کره و وانیل

    تخم مرغ‌ها را در یک ظرف بریزید و با همزن دستی یا برقی آنقدر هم بزنید تا همه مواد داخل کاسه یک‌دست شود. سپس ماست شیرین را به مواد داخل کاسه اضافه کنید و مجددا هم بزنید تا همه موارد مخلوط شوند.

    در ادامه، کره را روی حرارت ملایم قرار دهید تا کامل ذوب شود و به مایع تبدیل شود. سپس کره آب شده را به مواد داخل کاسه (تخم مرغ و ماست مخلوط شده) اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید تا هر سه ماده با یکدیگر به خوبی مخلوط شده و محتویات داخل کاسه یک‌دست شود.

    بعد از اینکه مواد به خوبی ترکیب شدند، برای طعم بهتر نان گاتا، وانیل و پودر هل را به محتویات داخل کاسه اضافه کنید و هم بزنید. توجه داشته باشید که در این مرحله، مخلوط کردن را به خوبی انجام دهید تا مواد یک‌دست شوند.

    در نهایت به محتویات این کاسه روغن مایع را اضافه کنید و مجددا هم بزنید.

    طرز تهیه انواع نان خانگی

    مرحله دوم؛ اضافه کردن آرد و خمیرمایه

    یک ظرف مناسب دیگر آماده کنید و آرد، خمیرمایه، نمک و بیکینگ پودر را داخل آن بریزید. محتویات داخل ظرف را به خوبی مخلوط کنید تا ترکیب آن‌ها یکدست شود.

    مرحله سوم؛ آماده کردن خمیر نان گاتا

    در این مرحله، محتویات کاسه اول که شامل تخم مرغ و ماست است را به مخلوط آرد اضافه کنید و شروع به مخلوط کردن نمایید. توجه کنید که این کار را با قاشق چوبی انجام دهید که نتیجه بهتری بگیرید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه گوزلمه ترکیه‌ای با پنیر پیتزا

    آماده کردن خمیر نان گاتا

    بعد از این که محتویات هر دو ظرف را به خوبی ترکیب کردید و خمیر اولیه شکل گرفت، با مشت بسته به مدت ۱۰ دقیقه خمیر را ورز دهید تا در نهایت خمیری یک‌دست و لطیف به وجود آید. توجه کنید که در این مرحله، خمیر شما نباید به ظرف بچسبد. اگر این اتفاق افتاد، به ورز دادن ادامه دهید.

    زمانی که خمیر آماده شد، آن را روی یک تخته چوبی (یا یک سطح صاف) قرار می‌دهیم و مجددا چند دقیقه آن را ورز می‌دهیم. سپس درون یک کاسه مناسب را با روغن مایع چرب می‌کنیم و نان را به شکل یک کُره، درون کاسه قرار می‌دهیم.

    در این مرحله باید روی کاسه‌ای که خمیر داخل آن است را با سلفون بپوشانید و اجازه دهید تا خمیر به مدت ۱ الی ۱/۳۰ ساعت در دمای محیط استراحت کند (نیازی نیست آن را در یخچال قرار دهید). با این کار حجم خمیر شما دو برابر می‌شود.

    طرز تهیه نان ایشلی کوکه

    طرز تهیه مواد میانی نان گاتا با مغز گردو

    حالا زمان آماده کردن مواد میانی گاتا است.

    مرحله چهارم؛ ترکیب آرد، گردو و دارچین

    ابتدا گردو را پوست کنده و با استفاده از غذاساز یا آسیاب، آن را خرد کنید. سپس یک تابه مناسب را روی حرارت قرار داده و کره را داخل آن بگذارید و اجازه دهید کره به خوبی ذوب شود.

    ترکیب آرد، گردو و دارچین برای مواد میانی گاتا

    سپس آرد را به تابه اضافه کنید و آن را تفت دهید. زمانی که بوی خامی آرد گرفته شد، شکر، دارچین و گردو را به آن اضافه کنید و هم بزنید ا موارد یک‌دست شوند.

    بعد مواد را از روی شعله برداشته و کناری بگذارید تا خنک شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دویماج؛ میان وعده اصیل و خوشمزه ایرانی

    مرحله پنجم؛ خمیر نان گاتا

    بعد از گذشت ۱/۳۰ ساعت از استراحت خمیر، آن را از ظرف خارج کرده و روی یک سطح صاف بگذارید و کمی با مشت بسته آن را ورز دهید تا پُفِ آن گرفته شود. سپس با کاتر آن را به دو بخش تقسیم کنید. روی هر بخش را با کیسه فریزر یا سلفون بپوشانید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه در دمای محیط استراحت کند.

    خمیر نان گاتا

    مرحله ششم؛ پخت نان گاتا

    بعد از گذشت ۱۵ دقیقه، هر دو خمیر با با فشار کف دست باز کنید و سپس با وردنه به قطر نیم سانت آن‌ها را پهن کنید. در همین حین، فر را روی دمای ۱۸۰ درجه گذاشته و اجازه می‌دهیم کاملا گرم شود.

    تا زمانی که فر گرم شود، سینی فر را با روغن جداکننده چرب می‌کنیم. سپس یکی از خمیرها را در سینی قرار داده و مواد میانی‌ای که آماده کردیم را با فاصله یک سانت از لبه خمیر روی آن قرار می‌دهیم و پخش می‌کنیم. توجه کنید که فاصله مواد با لبه خمیر مناسب باشد تا مواد میانی به خوبی پخته و دیده شوند.

    بعد از انجام این کار، بخش دوم خمیر که پهن کرده‌ایم را روی قسمت اول که در سینی قرار دارد می‌گذاریم. می‌توانید لبه‌های خمیر را کمی با شیر آغشته کنید و سپس با چنگال، دورِ دو تکه نان را به هم متصل کنید.

    مرحله هفتم: ترکیب زرده تخم مرغ و زعفران

    زرده تخم مرغ را از سفیده آن جدا کنید و در یک کاسه بریزید. سپس زعفران دم‌کرده را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا ترکیبی یک‌دست ایجاد شود.

    سپس با فرچه یا هر وسیله دیگری، سطح نان را به خوبی با ترکیب زرده تخم مرغ و زعفران به خوبی آغشته کنید. سپس سینی را درون فر قرار داده و اجازه دهید برای ۱۵ الی ۲۰ دقیقه، نان گاتا به خوبی بپزد.

    سپس گریل را برای ۲ الی ۳ دقیقه روشن کنید تا سطح نان طلایی شود. بعد از گذشت این زمان، نان را از فر خارج کرده. نان گاتا با مغز گردو را می‌توانید با چای، قهوه، نسکافه یا شیر میل کنید.

    گاتای خوشمزه با طرز تهیه مرحله به مرحله

    نکات مهم در پخت نان گاتا با مغز گردو

    •  توجه کنید که ماده میانی نان گاتا را می‌توانید با هر چیزی که میل دارد جایگزین کنید.
    • در صورتی که گریل را روشن نکنید، ممکن است سطح نان شما طلایی نشود.
    • اگر به هر کدام از ماده‌های گفته شده در طول طرز تهیه نان گاتا با مغز گردو حساسیت دارید، می‌توانید آن را از جریان پخت حذف کنید. فقط توجه داشته باشید که حذف برخی مواد می‌تواند به نان نهایی شما آسیب بزند و خروجی کار مطلوب شما نباشد.

    امیدوارم از این طرز تهیه نان گاتا خوشتان آمده باشد. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

    ۱/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.