آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه قروت خوشمزه و ساده؛ میان وعده اصیل مشهدی

قروتی مشهدی یا قروت مشهدی یکی از غذاهای سنتی و قدیمی است که با مواد اولیه در دسترسی در زمان کمی تهیه می شود. از آن به عنوان یک درمانگر استفاده می‌شود و سرشار از کلسیم است. اشکنه کشک، کالجوش، کله‌جوش و اشکنه قورت نام‌های دیگر این غذاست که اصالت آن به مشهد برمی‌گردد.

ما امروز در اکالا بلاگ ساده‌ترین و آسان ترین طرز تهیه قروت مشهدی را به صورت کامل به شما آموزش خواهیم داد پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

طرز تهیه قروت مشهدی

مدت زمان آماده‌سازی تهیه این غذا ۱۵-۳۰ دقیقه است.

مقدار مواد اعلام شده در این آموزش مناسب برای ۲-۳ نفر است.

درجه سختی تهیه این غذا در دسته بندی آسان قرار دارد.

مواد لازم جهت تهیه قروت مشهدی:
پیاز۱ عدد
سیر۲ عدد
کشک۲۰۰ گرم
گردو ۴-۶ عدد
آب جوش۴-۵ پیمانه
زردچوبه۱ قاشق چای‌خوری
نعنا خشک۱ قاشق چای‌خوری
نمک و فلفلبه مقدار لازم
روغنبه مقدار لازم
نانبه مقدار لازم

مرحله اول | آماده‌سازی پیاز

در اولین مرحله از این غذای مشهدی به سراغ پیاز روید، آن را بشویید و پوست بگیرید. پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. درون قابلمه‌ای که قصد پختن قروتی را دارید کمی روغن بریزید و قابلمه را روی حرارت کم قرار دهید. منتظر بمانید تا روغن کمی داغ شود سپس پیاز خرد شده را به قابلمه بیفزایید. پیاز را تفت دهید تا سبک و طلایی رنگ شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه اشکنه یزدی؛ راحت‌ترین غذای محلی

    مرحله دوم | افزودن سیر

    در دومین مرحله به سراغ سیر روید. سیر را پوست بگیرید و با کمک سیر له کن آن را پوره کنید. می‌توانید با رنده ریز یا با چاقو آن را ریز خرد کنید. حال سیر له شده را به پیاز بیفزایید و بهم زدن ادامه دهید تا عطر سیر آزاد شود.

    مراحل تهیه قروت مشهدی

    مرحله سوم | افزودن نعنا خشک و ادویه‌ها

    در سومین مرحله به سراغ نعنای خشک روید. آن را در بین انگشتانتان پودر کنید و به قابلمه بیفزایید. در همین مرحله زردچوبه و کمی فلفل به آن اضافه کرده و بهم زدن ادامه دید تا عطر ادویه‌ها و نعنا آزاد شود. توجه داشته باشید که در این مرحله حرارت کم باشد و سرعت عمل داشته باشید زیرا نعنا به سرعت می‌سوزد و تیره می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه قورما شورباسی تبریزی

    مرحله چهارم | افزودن گردو

    در این مرحله به سراغ گردوها روید. مغز گردو را با کمک میکسر، آسیاب برقی یا گوشکوب له کنید. اگر تمایل دارید که مغز گردو در زمان میل کردن غذا زیر دندادن حس شود می توانید با چاقو آن را خرد کنید. حال مغز گردوی آسیاب شده را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و مجدد به تفت دادن ادامه دهید تا بوی خامی گردو گرفته شود و کمی روغن بیندازد.

    مرحله پنجم | آماده‌سازی کشک

    در پنجمین مرحله به سراغ آماده‌سازی کشک روید. آن را در ظرف مناسبی بریزید و ۱-۲ پیمانه اب جوش به آن بیفزایید و به خوبی با هم ترکیب کنید تا کشک رقیق شود. حال کشک رقیق شده را به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و کمی بهم زنید تا همه مواد با هم ترکیب شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کله جوش (ترکی، اصفهانی و کرمانی)

    دستور پخت قروت مشهدی

    مرحله ششم | افزودن آب

    در این مرحله ۳-۴ پیمانه اب جوش به قابلمه اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید تا محتوای درون قابلمه شروع به جوشیدن کند. زمانی که قروتی شما شروع به جوشیدن کرد حرارت را کم کنید و درب قابلمه را ببندید و ۱۰-۱۵ دقیقه زمان دهید تا همه مواد با هم بپزند و قروتی شما کمی غلیظ شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کله گنجشکی؛ با گوشت قرمز و سفید

    مرحله هفتم | سرو و تزیین غذا

    در آخرین مرحله غذا را بچشید و در صورت نیاز با کمی نمک چاشنی آن را تنظیم کنید. حال قروتی را درون کاسه بریزید و با مقداری نعنا داغ، کشک رقیق شده یا پیازداغ تزیین کنید. این غذا را مانند آبگوشت با تکه‌های کوچک شده نان خشک سرو می‌کنند. نان خشک یا تازه را تکه‌تکه کنید و به قروتی بیفزاید کمی بهم زنید تا نان‌ها نرم شود و با سبزی و پیاز تازه نوش‌جان کنید.

    این غذا بسیار ساده و راحت طرفداران زیادی دارد، قطعا چشدن طعم خوب و نستالژی آن برای شما نیزخاطره‌ای خوب خواهد شد. امیدواریم که طبق این آموزش آن را تهیه و نوش جان کنید. از این‌که تا پایان این مقاله با مجله آشپزی اکالا همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

    ۳.۵/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.