آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه قورما شورباسی تبریزی؛ خوشمزه و مجلسی

قورما شورباسی، یکی از انواع آبگوشت‌های سنتی و قدیمی آذربایجان شرقی است که حتی در همین استان هم به روش‌های مختلی طبخ می‌شود اما معمولا مواد تشکیل دهنده آن یکسان است. مواد تشکیل دهنده این غذا برای بدن بسیار مفید است، این غذا با طعم و عطری بسیار جذاب و خوشمزه یکی از پرطرفدارترین انواع آبگوشت در تبریز است.

ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ دو روش از ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین طرز تهیه قورما شورباسی را به صورت مرحله به مرحله و با ذکر تمام نکاتی که در تهیه این غذا باید بدانید به شما آموزش خواهیم داد پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

روش اول | طرز تهیه قورما شورباسی

مدت زمان اماده سازی قورماشورباسی ۹۰-۱۰۰ دقیقه است.

مقدار مواد اعلام شده در روش اول مناسب برای ۲-۳ نفر است.

درجه سختی تهیه این غذا در دسته بندی متوسط قرار دارد.

مواد لازم جهت تهیه قورما شورباسی:
گوشت گوسفندی۳۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
نمک، فلفل و زردچوبهبه مقدار دلخواه
دنبهبه مقدار دلخواه
محلول زعفرانبه مقدار دلخواه
لپه۱ پیمانه
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری

مرحله اول | آماده‌ سازی گوشت

در اولین مرحله از پخت این غذای تبریزی به سراغ گوشت‌هایتان روید. آن را بشویید و با کمک چاقوی تیزی به ابعاد یکسانی برش زنید. درون قابلمه مسی یا آلمینیومی مقداری آب بریزید و روی شعله قرار دهید و متتظر بمانید تا آب به جوش آید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    سپس گوشت‌های خرد شده را به آب در حال جوش اضافه کنید و زمان دهید گوشت‌ها کمی در آب بجوشند. در این مرحله کف قهوه‌ای رنگی که از گوشت خارج می‌شود و به روی سطح آب می‌آید را با کمک ملاقه‌ای جمع کنید و دور بریزید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آبگوشت یزدی

    مرحله دوم | آماده سازی پیاز

    در دومین مرحله پیازها را بشویید و به صورت نگینی خرد کنید. پیازهای خرد شده را به گوشت‌های در حال جوشیدن اضافه کنید. حرارت را کم کنید و درب قابلمه را ببندید و ۴۰-۶۰ دقیقه‌ای زمان دهید تا گوشت‌ها به خوبی بپزند. در پایان میزان پخت گوشت را بررسی کنید و اگر گوشت‌ها به خوبی پخته بودند مقداری نمک به آن ‌ها اضافه کنید.

    مراحل تهیه قورما شورباسی

    مرحله سوم | جداسازی آب گوشت

    در سومین مرحله محتوای درون قابلمه را از صافی رد کنید و آب گوشت را در ظرفی جداگانه نگه دارید. از این آب در زمان سرو به عنوان آب اشکنه استفاده می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه آبگوشت در زودپز؛ راحت و سریع

    مرحله چهارم | سرخ کردن گوشت

    در چهارمین مرحله درون همان قابلمه مسی مقداری روغن دنبه بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. پیاز دیگری را نگینی خرد کنید و درون روغن اندکی تفت دهید تا سبک شود. حال گوشت‌های پخته شده را به آن بیفزایید و زمان دهید تا گوشت‌ها به خوبی سرخ و طلایی رنگ شوند.

    مرحله پنجم | انتقال به خمره سفالی

    در این مرحله گوشت‌های سرخ شده را درون خمره سفالی بریزد. از روغن دنبه‌ای که در آن گوشت‌ها سرخ شدند به خمره اضافه کنید به شکلی که روغن روی گوشت‌ها را بگیرد. روی خمره را بپوشانید و آن را در جای سرد و خنک نگه‌داری کنید.

    در قدیم هر زمان که قصد میل کردن آبگوشت قورماشورباسی را داشتند مقداری از گوشت را با وسیه‌ای به نام قورماقازان از خمره سفالی خارج می‌کردند. شما نیز با هر ابزار مناسبی که در دسترس دارید به مقدار مصرفتان از گوشت از خمره سفالی بردارید و به سراغ مرحله بعدی روید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه یخنی لوبیا یا گوشت لوبیا اصفهان

    مرحله ششم | سرخ کردن پیاز

    اجرای این مرحله کاملا سلیقه ای است. شما می‌توانید در این مرحله یک عدد پیاز را بشویید و نگینی خرد کنید. درون قابلمه مناسبی با گوشت‌های که از خمره خارج کردید بریزید و کمی تفت دهید. اگر تمایل به استفاده از پیاز داغ ندارید مستقم به سراغ گرم کردن گوشت‌ها روید.

    قورما شورباسی لذیذ و مجلسی

    مرحله هفتم | افزودن ادویه

    در مرحله هفتم مقداری زردچوبه و فلفل به گوشت‌ها اضافه کنید و بهم زنید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خوراک قورمه گوشت؛ آسان و سریع

    مرحله هشتم | افزودن رب گوجه فرنگی

    در این مرحله رب گوجه فرنگی را به گوشت‌ها اضافه کنید و مجدد به تفت دادن ادامه دهید تا رب رنگ باز کند.

    مرحله نهم | افزودن آب گوشت(اشکنه) و لپه

    در این مرحله به مقدار لازم از آب گوشتی که به عنوان اشکنه جدا کرده بودید به گوشت‌ها اضافه کنید. کمی لپه پخته شده نیز به محتوای درون قابلمه بیفزایید و ۵-۱۰ دقیقه ای زمان دهید تا همه مواد با هم بپزند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه نخود آب خوش طعم؛ با گوشت و بدون گوشت

    مرحله دهم | افزودن تخم مرغ

    در آخرین مرحله با مقداری نمک چاشنی غذا را تنظیم کنید و یک عدد تخم مرغ به غذا بیفزایید. کمی محلول زعفران به آبگوشت اضافه کنید و همه محتوای درون قابلمه را بهم زنید. پس از پخته شدن تخم مرغ حرارت را خاموش کنید و آبگوشت لذیذ و خوشمزتان را با نان نوش جان کنید.

    قورما شورباسی تبریزی

    روش دوم | طرز تهیه قورما شورباسی

    مدت زمان آماده سازی تهیه این غذا ۹۰-۱۰۰ دقیقه است.

    مقدار مواد اعلام شده در این آموزش مناسب برای ۴-۵ نفر است که شما به راحتی با ضرب و تقسیم ساده‌ای می توانید مقدار آن را افزایش یا کاهش دهید.

    درجه سختی تهیه این غذا در دسته‌بندی متوسط قرار دارد.

    مواد لازم جهت تهیه قورما شورباسی:
    گوشت گوسفندی۵۰۰ گرم
    سیب زمینی۲ عدد
    پیاز۲ عدد
    تخم مرغ۲ عدد
    آب جوش۲-۳ پیمانه
    لپه۲ پیمانه
    دنبه به مقدار لازم
    تره خرد شده۳ قاشق غذاخوری
    رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
    نمک، فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم

    مرحله اول | آماده سازی پیاز

    در اولین مرحله به سراغ آماده‌سازی پیاز روید و آن را نگینی خرد کنید. درون قابلمه مناسبی مقداری از روغن دنبه بریزید و روی حرارت قرار دهید. حال پیازهای نگینی شده را به آن بیفزایید و زمان دهید تا پیاز کمی تفت بخورد و سبک و طلایی شود.

    مرحله دوم | آماده‌سازی گوشت گوسفندی

    در دومین مرحله به سراغ گوشت روید. گوشت‌های گوسفندی شسته شده را با کمک چاقو به صورت مکعبی خرد کنید. حال گوشت‌های خرد شده را به پیازهای در حال تفت اضافه کنید و همه مواد را بهم زنید تا گوشت‌ها تغییر رنگ دهند و بوی خامی آن‌ها گرفته شود.

    بیشتر بخوانید: مدت زمان مجاز نگهداری گوشت خام و پخته در فریزر

    مرحله سوم | افزودن ادویه‌ها

    کمی که گوشت‌ها سرخ و برشته شدند مقداری زردچوبه و فلفل به آن‌ها زنید و محتوای درون قابلمه را بهم زنید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود. در همین مرحله رب گوجه فرنگی را نیز به محتوای درون قابلمه اضافه کنید و مجدد به تفت دادن ادامه دهید تا رب رنگ باز کند.

    قورما شورباسی تبریزی مجلسی

    مرحله چهارم | پختن گوشت

    در چهارمین مرحله ۲-۳ پیمانه آب جوش را به گوشت‌ها بیفزایید و حرارت را کم کنید. درب قابلمه را ببندید و ۴۰-۶۰ دقیقه زمان دهید تا گوشت به خوبی بپزد.

    مرحله پنجم | پختن لپه

    در پنجمین مرحله برای بالاتر رفتن سرعت پخت به سراغ لپه‌ها روید. بهتر است لپه‌های شسته شده را از ۲۴ ساعت قبل از طبخ بخیسانید. در این بازه زمانی آب روی لپه‌ها را چندین بار عوض کنید و با آب تازه آن‌ها را خیس کنید. این کار مقدار خیلی زیادی از نفخ حبوبات را می‌گیرد. حال لپه‌های خیسانده شده را با مقداری آب درون قابلمه مناسب دیگری روی حرارت متوسط قرار دهید تا لپه‌ها بپزند و به خوبی نرم شوند.

    بیشتر بخوانید: نکاتی که هنگام پختن گوشت قرمز باید رعایت کنید!

    مرحله ششم | افزودن سیب‌زمینی

    در ششمین مرحله گوشت پخته شده درون قابلمه را بررسی کنید. گوشت‌های شما باید در این زمان کاملا پخته شده باشند. اگر بررسی کردید و گوشت‌ها به میزان کافی نپخته بودند زمان پخت آن‌ها را کمی افزایش دهید. در صورت پخته بودن گوشت‌ها، سیب زمینی شسته شده را به صورت مکعبی خرد کنید و به همراه لپه‌های پخته شده به محتوای گوشتی درون قابلمه اضافه کنید. درب قابلمه را ببندید و ۲۰-۳۰ دقیقه دیگر زمان دهید تا سیب‌زمینی‌ها نیز به خوبی بپزند و نرم شوند.

    مراحل طبخ قورما شورباسی تبریزی با طعمی متفاوت و خوشمزه

    مرحله هفتم | افزودن تره و تخم مرغ

    در این مرحله تخم مرغ‌های آب‌پز شده را پوست بگیرید و خرد کنید. حال تکه‌های تخم مرغ آب‌پز را به همراه تره ساطوری شده به آبگوشت اضافه کنید و کمی بهم زنید تا مواد با هم ترکیب شوند. ۵-۱۰ دقیقه زمان دهید تا همه مواد با هم بپزند و در آخر با مقداری نمک چاشنی آبگوشتتان را تنظیم کنید و آن را در ظرف سرو بریزید. با مقداری نان تازه و سبزی تازه آن را نوش جان کنید.

    این آبگوشت بسیار خوشمزه و مقوی است به شما توصیه می کنیم حتما طبق یکی از دو روش فوق آن را تهیه و نوش‌جان کنید و از طعم و مزه آن لذت ببرید. از این‌که تا پایان این آموزش نیز با مجله آشپزی اکالا همراه بودید بسیار خرسندیم و برایتان سلامتی و شادی آرزومندیم. تا آموزش‌های بعدی شما را به خداوند بزرگ و منان می‌سپاریم.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.