آشپزیغذاهای سنتی

غذاهای سنتی تبریز؛ لیست کامل غذاهای اصیل تبریزی

یک غذای ایرانی متفاوت می‌خواهید؟ بدون شک پیشنهاد اول من غذای ترکی است. اگر دوست داشته باشید غذایی به جز قورمه سبزی و قیمه‌های رایج سر سفره مهمانی خود قرار دهید، بهترین انتخاب شما در این لیست پیدا می‌شود. علاوه بر این شاید شما هم شنیده باشید که تبریزی‌های عزیز ما روی آشپزی حساس هستند و به این راحتی‌ها از کنارش نمی‌گذرند.

زمان و صبری که برای پختن یک آش ساده و دم دستی می‌گذارند، بسیار قابل توجه است. در این مقاله از بلاگ اکالا، لیستی از بهترین غذاهای تبریزی را برای شما جمع آوری کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

معرفی غذاهای تبریزی

در ادامه با معرفی غذاهای محلی تبریزی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

۱- قارنی یاریخ به روش تبریزی

قارنی یاریخ یا بادمجان شکم پر یکی از غذاهای خوشمزه استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی است که به عنوان غذای محلی و سنتی این منطقه شناخته می‌شود و طعم بسیار لذیذی دارد. در تهیه این غذای سنتی از ترکیباتی همچون بادمجان، سیر، پیاز، گوشت چرخ کرده، جعفری و رب استفاده می‌شود. قارنی یاریخ با ظاهری جذاب به عنوان وعده غذایی اصلی یا پیش غذا در مهمانی‌ها تهیه می‌شود.

قارنی یاریخ از غذاهای خوشمزه تبریز

در مطلب زیر از اکالا بلاگ با آموزش تهیه قارنی یاریخ همراه ما باشید. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    طرز تهیه قارنی یاریخ به روش تبریزی؛ خوشمزه و مجلسی

    ۲- آش گوشواره تبریز

    آش گوشواره تبریز یکی از خوشمزه‌ترین انواع آش‌های سنتی است که برای تهیه آن از خمیر مخصوصی استفاده می‌شود. طرز پیچیدن خمیر آش گوشواره یکی از چالش‌های مهم درست کردن این آش است که برخلاف تصور خیلی از افراد، بسیار ساده است. اما اگر زمان کافی برای درست کردن خمیر این آش را ندارید، می‌توانید درست کردن آش گوشواره با ماکارونی فرمی را امتحان کنید.

    آش گوشواره از غذاهای خوشمزه تبریز

    در مقاله زیر از اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه آش گوشواره تبریز و همه فوت و فن‌های درست کردن این آش منحصربه‌فرد آشنا شوید. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه آش گوشواره تبریز به روش خانگی؛ خوشمزه و مجلسی

    ۳- آش دیشلیق یا آش دندونی

    آش دندونی، غذایی است که به باورهای ما گره خورده است. در گذشته، مردم بر این باور بودند که خوردن آش دندونی به نوزاد کمک می‌کند تا دندان‌هایش زودتر رشد کنند. همچنین آن‌ها باور داشتند که خوردن آش دندانی به تقویت دندان‌ها هم کمک بسیاری می‌کند. این آش اصالتا به شمال غرب کشور یعنی آذربایجان و تبریز برمی‌گردد. ولی آیا حتما باید ترک باشید تا بتوانید این آش را بپزید؟ خیر، اصلا!

    آش دیشلیق یا آش دندونی از غذاهای سنتی تبریز

    در مقاله زیر از بلاگ اکالا طرز تهیه این آش اصیل ایرانی را به شما آموزش می‌دهیم. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه آش دندونی یا دیشلیق تبریزی؛ مرحله به مرحله

    ۴- آش شیله عدس تبریزی

    آش شیله عدس، یکی از خوشمزه‌ترین آش‌هایی است که اصالت آن به شهر تبریز برمی‌گردد و با ترکیبات متنوعی تهیه و طبخ می‌‌شود. این آش با مواد اولیه ساده و در دسترسی آماده می‌شود که اغلب در استان آذربایجان به عنوان یک پیش‌غذا آن را سرو می‌کنند. عدس، برای کنترل دیابت، بهبود گوارش، سلامت قلب، پیشگیری از سرطان، کنترل وزن و بهبود سوخت‌وساز بدن به شما کمک می‌کند.

    آش شیله عدس از غذاهای خوشمزه تبریزی

    از طرفی بلغور گندم، برای بهبود هضم، تقویت گردش خون، کمک به خواب و محافظت از سیستم ایمنی بدن برای شما مفید است، پس حتما استفاده ازآن‌ها را در رژیم غذاییتان فراموش نکنید. در مجله اینترنتی اکالا بلاگ ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین طرز تهیه آش شیله عدس را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش داده‌ایم. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه آش شیله عدس تبریزی خوشمزه؛ به روش سنتی

    ۵- آش کلم آشی (کلم قمری)

    اصالت این آش به آذربایجان برمی‌گردد، تبریزی‌ها با کلم قمری، آشی به نام آش کلم آشی تهیه می‌کنند. این آش در تبریز محبوبیت بسیار زیادی دارد و یکی از خوشمزه‌ترین آش‌هایی است که اغلب در فصل زمستان طبخ می‌شود. آش کلم آشی یکی از سنتی‌ترین و قدیمی‌ترین آش‌های است که بسیار مقوی و خوشمزه است.

    آش کلم آشی از غذاهای خوشمزه تبریزی

    کلم قمری دارای خواص و فواید بسیار زیادی است، در رفع یبوست به شما کمک می‌کند و برای سرماخوردگی مفید است. این کلم خاصیت ضدسرطانی دارد و مرهمی برای زخم است. ما امروز در مجله اینترنتی اکالا بلاگ ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین طرز تهیه آش کلم آشی را به شما آموزش داده‌ایم. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه آش کلم آشی (کلم قمری) تبریزی؛ سنتی و اصیل

    ۶- آش میوه تبریزی

    این آش یکی از خوشمزه‌‌ترین آش‌های تابستانی است که شاید نام آن را کمتر شنیده باشید. آش میوه بیشتر در شهرهای همدان، تبریز، زنجان و اردبیل به روش‌های مختلفی طبخ می‌شود که استفاده از میوه‌های مختلف در هر دستور پخت تغییراتی در طعم نهایی آش ایجاد می‌کند. آش میوه را اغلب به عنوان پیش‌غذا سرو می‌کنند.

    آش میوه از غذاهای خوشمزه تبریزی

    ما در مطلب زیر از مجله اینترنتی اکالا بلاگ کامل‌ترین و خوشمزه‌ترین طرز تهیه آش میوه را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش داده‌ایم. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه آش میوه تبریزی خوشمزه؛ با میوه خشک و تازه

    ۷- آش اوماج تبریز

    آش اوماج یک غذای محلی ایرانی است که معمولاً در شهر تبریز و مناطق اطراف آن تهیه می‌شود. آش اوماج یک آش سنتی و خوشمزه است که با استفاده از مواد‌ اولیه متنوعی مانند گوشت گوسفندی، عدس، نخود و انواع سبزیجات می‌شود. آش اوماج معمولاً با نان تبریزی سرو می‌شود. این نان نوعی نان تازه و نرم است که با استفاده از آرد، آب، نمک و خمیر مخصوص تهیه می‌شود. نان تبریزی به عنوان همراه آش اوماج می‌تواند طعم و لذت این غذا را افزایش دهد.

    آش اوماج از غذاهای خوشمزه تبریز

    آش اوماج تبریز یکی از مقوی‌ترین انواع آش‌ها برای فصل سرما و درمان سرماخوردگی است که به دلیل استفاده از گلوله‌های کوچک خمیر در تهیه آن به جای رشته آشی، با نام اوماج شناخته می‌شود. همانطور که پیش از این اشاره شد آش اوماج برای سرماخوردگی، سرفه و گلودرد بسیار مفید است. در مطلب زیر از اکالا بلاگ نحوه تهیه آش اوماج را آموزش داده‌ایم. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه آش اوماج تبریز؛ طعم و عطری از آش‌های سنتی آذربایجان

    ۸- آش آبغوره تبریزی

    آش آبغوره تبریزی یکی از متفاوت‌ترین و خوشمزه‌ترین آش‌هایی است که طعم و مزه جذابی دارد. در اکثر شهرها این آش به روش‌های متفاوتی پخته می‌شود اما وجود آبغوره در آن ثابت است که ماهیت و اصل طعم آن را ترش کرده است. همان‌طور که از نام این آش مشخص است اصالت آن به شهر تبریز بر‌می‌گردد و برخی آن را آش گوجه نیز می‌نامند.

    آش آبغوره از غذاهای خوشمزه تبریزی

    این آش بسیار مقوی است و برای کسانی که کبدی چرب دارند یا در رژیم غذایی هستند بسیار مفید است. اگر شما نیز طرفدار طعم‌های ترش و نمکی هستید قطعا از میل کردن این آش لذت خواهید برد. ما در مطلب زیر از مجله اینترنتی اکالا ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین طرز تهیه آش آبغوره تبریزی بدون گوشت را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش داده‌ایم. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه آش آبغوره تبریزی با طعمی بی‌نظیر؛ به روش مجلسی

    ۹- آش شوربای تره (سوزی شوربا)

    شوربای تره به گویش شیرین و زیبای آذربایجانی‌ها به سوزی شوربا شهرت دارد. سوزی شوربا یکی از غذاهای بسیار قدیمی و اصیل آذربایجان است که شاید به فراموشی سپرده شده است. این غذا با مواد اولیه بسیار ساده و در دسترسی تهیه می‌شود و علیرغم سادگی مواد اولیه‌اش خواص و فواید بسیار زیادی برای بدن دارد. عطر و طعم بی‌نظیری دارد و قطعا یک بار میل کردن آن خالی از لطف نیست.

    آش شوربای تره از غذاهای خوشمزه تبریزی

    ما در مطلب زیر از مجله اینترنتی اکالا ساده‌ترین و کامل‌ترین روش طرز تهیه شوربای تره (سوزی شوربا) را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش داده‌ایم. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه شوربای تره (سوزی شوربا)؛ غذای اصیل و محلی تبریز

    ۱۰- قورما شورباسی تبریزی

    قورما شورباسی، یکی از غذاهای سنتی و قدیمی آذربایجان شرقی است که حتی در همین استان هم به روش‌های مختلی طبخ می‌شود اما معمولا مواد تشکیل دهنده آن یکسان است. مواد تشکیل دهنده این غذا برای بدن بسیار مفید است، این غذا با طعم و عطری بسیار جذاب و خوشمزه یکی از پرطرفدارترین انواع آبگوشت در تبریز است.

    قورما شورباسی از غذاهای خوشمزه تبریزی

    ما در این مطلب از مجله اینترنتی اکالا، دو روش از ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین طرز تهیه قورما شورباسی را به صورت مرحله به مرحله و با ذکر تمام نکاتی که در تهیه این غذا باید بدانید به شما آموزش داده‌ایم. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه قورما شورباسی تبریزی؛ خوشمزه و مجلسی

    ۱۱- آش گوجه فرنگی تبریزی

    آش گوجه فرنگی یک از آش‌های خوشمزه ایرانی است که اصالت آن به شهر تبریز باز می‌گردد. آش گوجه فرنگی در تبریز به نام آبغورا آشی یا بامادور آشی معروف است. آش گوجه فرنگی به شیوه‌های مختلفی پخته می‌شود و در هر شهری یک نام متفاوت دارد. مواد اصلی تشکیل دهنده آش گوجه فرنگی؛ گوجه فرنگی، برنج و آبغوره است که به آن انواع حبوبات مختلف اضافه می‌شود.

    آش گوجه فرنگی از غذاهای خوشمزه تبریزی

    آش گوجه فرنگی به آش آبغوره بسیار شبیه است، اما تفاوت آن‌ها در این است که در آش گوجه فرنگی از میزان گوجه بیشتری استفاده می‌شود. در مقاله زیر از قسمت آشپزی در مجله اینترنتی اکالا شما را با دو روش تهیه آش گوجه فرنگی آشنا خواهیم کرد. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه آش گوجه فرنگی تبریزی به ۲ روش؛ خوشمزه و مقوی

    ۱۲- خاگینه مغزدار تبریزی (خاگینه کیکی)

    خاگینه مغزدار تبریزی(قیقاناخ) یکی از دسرهای فوق العاده خوشمزه است که در ایام رمضان بیشتر از وقت‌های دیگر تهیه می‌شود؛ اما در تمام ایام سال هم طرفداران خودش را دارد. خاگینه مغزدار با ترکیبی از مغز‌ها و ادویه‌ها پر می‌شود! این خوراک شیرین در واقع نوعی دسر است که پس از غذای اصلی سرو می‌گردد و مواد تشکیل دهنده آن به قدری مقوی و مغذی هستند که مانند انواع کیک، می‌تواند به عنوان یک صبحانه یا عصرانه کامل مورد استفاده قرار بگیرد.

    خاگینه مغزدار تبریزی

    این نوع خاگینه را می‌توان هم در تابه و توسط گاز درست کرد و هم در فر. در مطلب زیر از بلاگ اکالا، طرز تهیه این غذای لذیذ را آموزش داده‌ایم. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه خاگینه مغزدار تبریزی (خاگینه کیکی)؛ در فر و تابه!

    ۱۳- خورشت هویج (زردک)

    خورشت هویج بر خلاف اسم آن که طعم شیرین را در ذهن تداعی می‌کند، یک غذای شیرین نیست و بیشتر طعم آن ترش است. اصالت خورشت هویج به شهر تبریز بر می‌گردد و یک نوع غذای آذری است. خورشت هویج را هم به همراه گوشت گوسفند و هم مرغ و بوقلمون درست می‌کنند. در ضمن خورشت هویج را می‌توان، بدون گوشت درست کرد که یک گزینه مناسب برای کسانی که رژیم غذایی گیاهخواری دارند است.

    خورشت هویج (زردک) از غذاهای خوشمزه تبریزی

    در اصل خورشت هویج را در تبریز با گیاهی به نام زردک که بسیار به هویج شبیه است، درست می‌کنند. در ادامه شما را با طرز تهیه خورشت هویج هم با گوشت هم با مرغ آشنا می‌کنیم. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    ۲ طرز تهیه خورشت هویج (زردک) تبریزی و نکات ریز در طبخ آن

    ۱۴- کوفته تبریزی

    کوفته تبریزی یکی از غذاهای سنتی و معروف خطه آذربایجان است که همان طور که از نامش پیداست متعلق به شهر تبریز است. البته الان این غذای محبوب در همه شهرها پخته می‌شود. کوفته تبریزی غذایی بسیار خوشمزه است و درست کردن آن کار دشواری نیست اما فوت و فنی دارد که اگر رعایت نشود ممکن است مشکلاتی مثل وا رفتن کوفته یا سفت شدن کوفته و … ایجاد شود.

    کوفته یک غذای سنتی و اصیل است که طرز تهیه آن نه تنها از شهری به شهر دیگر بلکه در خود شهر تبریز ممکن است کمی متمایز با همدیگر باشد که امری کاملا طبیعی و سلیقه‌ای است.

    کوفته از غذاهای معروف تبریزی

    مخصوصا مواد میانی کوفته بسیار متنوع است و حتی می‌توان آن را بدون مواد میانی آماده کرد. ما در سرویس متنوع آشپزی در اکالا بلاگ آموزش طرز تهیه کوفته تبریزی با تمام مخلفات خوشمزه داخل آن از جمله آلو و تخم مرغ آبپز را داده‌ایم. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه کوفته تبریزی | اصیل و خوشمزه با عکس مرحله ای

    ۱۵- کوفته مرغ تبریزی

    کوفته مرغ تبریزی یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار این منطقه است و تفاوت آن با کوفته معمولی در گوشتی است که استفاده می‌شود. در این کوفته به جای گوشت قرمز چرخ شده از گوشت مرغ استفاده می‌شود. درست است که هیچ چیز نمی‌تواند جای کوفته تبریزی اصل را بگیرد اما کوفته مرغ به عنوان یک تنوع غذایی و برای کسانی که نمی‌توانند گوشت قرمز مصرف کنند گزینه بسیار خوبی است.

    کوفته مرغ از غذاهای خوشمزه تبریزی

    درست کردن کوفته مرغ از این جهت که احتمال وا رفتن و ترک برداشتن آن کم است نسبت به کوفته اصلی راحت‌تر است. کوفته مرغ رو کنار ترشی و سبزی و نان سنگک سرو کنید و از خوردن اون لذت ببرین. در مطلب زیر از بلاگ اکالا طرز تهیه این غذای اصیل را آموزش داده‌ایم. برای مطالعه کامل این مقاله، روی لینک زیر کلیک کنید.

    طرز تهیه کوفته مرغ اصیل تبریز؛ مجلسی و ساده

    ۱۶- کوکوی تره

    کوکوی تره یکی از غذاهای بسیار ساده و خوشمزه است که طرز تهیه آسانی دارد و با مواد اولیه در دسترسی همچون سبزی تره تازه، سیب زمینی پخته شده، تخم مرغ، آرد و… تهیه می‌شود. این کوکو جزو غذاهای کم هزینه و ارزان به شمار می‌رود که شما می‌توانید آن را در وعده اصلی و یا پیش غذا میل کنید.

    مراحل تهیه کوکوی تره

    مراحل تهیه کوکوی تره

    مراحل تهیه کوکوی تره به شرح زیر است:

    1. در ابتدا باید سیب زمینی را آب پز کنید. برای اینکار سیب زمینی را به خوبی بشویید. در قابلمه‌ی مناسبی مقداری آب بریزید. سیب زمینی را در قابلمه قرار دهید و قابلمه را روی حرارت بگذارید تا سیب زمینی به خوبی پخته شود. بعد از پخت اجازه دهید سیب زمینی سرد شود.
    2. تره‌ها را نیز به خوبی بشویید و تمیز کنید و بعد در دستمالی قرار دهید تا آب آن گرفته شود. سپس تره ها را با چاقوی تیز به شکل ریز خرد کنید یا در خرد کن یا غذاساز ریخته و خرد نمایید.
    3. در کاسه یا ظرف مناسب و بزرگی دو عدد تخم مرغ را بشکنید. با همزن دستی یا چنگال مخلوط کنید تا تخم مرغ‌ها از لختگی در بیایند. 
    4. سبزی‌های تره‌ی خرد شده را به تخم مرغ‌های هم زده اضافه کنید و مجدد با همزن دستی یا قاشق ویسک مخلوط کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای ساده و کم هزینه روی لینک طرز تهیه کوکوی تره کلیک کنید.

    ۱۷- کباب بناب

    کباب بناب از کباب‌های مخصوص آذربایجانی‌ها است که بسیار راحت و سریع آماده می‌شود و از زمان‌های قدیم در سفره‌های ایرانی‌ها برای پذیرایی از مهمان‌ها وجود داشته است.

    این کباب را به اندازه‌ی ۶۰ سانتی‌متر که اندازه‌ی یک کباب مناسب و رایج است درست می‌کنند تا ۱ متر که بسیار بزرگ است و مناسب استفاده‌ی چند نفر است. کباب بناب با کباب کوبیده بسیار متفاوت است. در کوبیده نباید طعم پیاز حس شود، اما در کباب بناب مقدار پیاز زیاد است.

    مراحل تهیه کباب بناب

    مراحل تهیه کباب بناب

    مراحل تهیه کباب بناب به شرح زیر است:

    1. در ابتدا گوشت را چرخ کرده و کنار بگذارید. سپس پیازها را ریز خرد کنید. بعد از اینکه پیازها را کاملا خرد کردید با چاقو چند بار دیگر روی پیازها بزنید تا ریزِ ریز شوند.
    2. سپس گوشت را به پیاز اضافه کرده و خوب با دست با هم مخلوط کنید و ورز دهید. سپس با چاقو دوباره به گوشت و پیاز ضربه بزنید تا ساطوری شود. اینقدر این کار را ادامه دهید تا چسبنگی گوشت زیاد شود و تمامی چربی‌ها ساطوری و خرد شوند. یک بار دیگر با چاقو روی گوشت بزنید و از قسمت‌های مختلف بکوبید و هر چه گوشت را پهن‌تر کنید راحت‌تر له می‌شود.
    3. بعد از اینکه گوشت و پیاز کاملا با هم مخلوط شدند، ۱ تا ۲ قاشق چای‌ خوری فلفل سیاه، ۱ تا ۳ قاشق چای خوری فلفل قرمز و ۱ قاشق چای خوری نمک به موادتان اضافه کنید و خوب با دست با هم مخلوط کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای مجلسی و همه پسند روی لینک طرز تهیه کباب بناب کلیک کنید.

    تنوع غذایی در ایران بسیار زیاد است. تبریز در ایجاد این تنوع غذایی نقش مهمی دارد و با داشتن غذاهای خوشمزه و رنگارنگ، می‌تواند دنیایی از طعم و مزه را به شما هدیه دهد. امیدواریم که این لیست از غذاهای سنتی تبریز، به شما کمک کند تا تنوع غذایی خوبی در رژیم غذایی روزمره خود ایجاد کنید. از اینکه تا پایان این مقاله جذاب و آموزنده با مجله آشپزی اکالا همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

    ۴.۱/۵ (۳۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۲۷ دیدگاه ها

    1. سلام و عرض ادب خدمت همه هم وطنان گرامی و همینطور تبریزی ها
      من سالها دانشجوی تبریز بودم تنوع غذایی خیلی کمی دارن فقط آش و دلمه و کوفته اونم بدون گوشت
      ینی خیلی ساده غذا میخورن و وعده غذایشان در طول روز کمه ذائقه شونم به غذاهای بدون چاشنی و ادویه س ینی طعم خاصی نداره در کل خیلی تو غذا خوردن کم توقع هستن

      1. من دو سال تو تبریز بودم تو دوران دانشجویی . تو خونه یک خانواده اصیل تبریزی بودم دقیقا هر چی گفتین بر عکسش بوده . هنوزم دلم میخواد برگردم به اون دو سال من خودم اصفهانیم .
        اون دو سال اونقدر برام خاطره خوبی ثبت کردن این خانواده اصیل .کلا انگار بچه اونا بودم هر وعده منم به زور صدا میکردن سر سفره . ا نقدر هم غذا های خانومه خوش مزه بود هنوز طعمشون زیر دندونمه ??

    2. من چند سال تهران زندگی کردم ولی خیلی ناراحت شدم از فرهنگ پایین تهران. نه اینکه مردم تهران بی فرهنگ هستن بلکه خیلی هم مهربونن ولی کم کم اصالت در این شهر از بین رفته یک موردش همون غذاهای مورد استفاده مردمه واقعا تعجب میکردم مردم صف می‌کشن برای غذای کترینگ که حتی مردهای تبریزی هم بهتر از اون رو درست میکنن تقریبا تمام همکاری خانم در غذا درس کردن بی توجه بودن من همیشه بهشون یاد میدادم که چه جوری غذا درس بکنن در حالیکه من یه مرد بودم .

    3. تبریزی ها از دست و دلبازترین آدمای ایران یا بشه گفت جهان هستن که برای خودشون و غذاشون هیچی کم نمیذارن
      بهتره حسود نباشیم و احترام بذاریم به همه

    4. من تقریبا همه جای ایران رفتم ولی هیچ کجا تبریز نمیشه تبریز واقعا عالیه همه چیزی شهرش غذاهاش بازارهاش واصلا همه چیش هیچ کجا تبریز نمیشه باور کنین بدون هر گونه تعصبی میگم اصفهان وشیراز و تهران ومشهد و..فقط اسمشون مونده

    5. سلام هرمنطقه ای غذای خاص خودش رو داره شاید یه منطقه ای ازیه چیزی خوشش بیاد درعوض در منطقه دیگه ای اصلا کاربرد نداشته باشه این برمیگرده به مذاق منطقه نه چیز دیگه ای الان طرف سیستان دیدم که به املت وکباب فلفل زیادمیزنن ولی آذریها فلفل زیادکاربردنداره خودم وقتی به غذافلفل اضافه میشه دیگه طعم غذارونمیفهمم وفقط فلفل روحس میکنم

    6. سلام هرمنطقه ای غذای خاص خودش رو داره شاید یه منطقه ای ازیه چیزی خوشش بیاد درعوض در منطقه دیگه ای اصلا کاربرد نداشته باشه این برمیگرده به مذاق منطقه نه چیز دیگه ای الان طرف سیستان دیدم که به املت وکباب فلفل زیادمیزنن ولی آذریها فلفل زیادکاربردنداره خودم وقتی به غذافلفل اضافه میشه دیگه طعم غذارونمیفهمم وفقط فلفل روحس میکنم

    7. آقای محمدی راد همه ایران می دانند که آذری ها باسلیقه هستند مخصو صا ارومیه ایها غذاهای متنوع دارند شما هم فکر کنم کرد هستید وحسودی آذری‌ها را می کنید حرف حق را بپذیر وعناد نکن

    8. اولا اردبیل در سال ۷۲ از استان آذربایجان شرقی جدا شد قارنی یاریخ هم مال تبریزه هر غذای مشترکی هم که با آذربایجان و ترکیه داریم ریشه اش به تبریز میرسه تازه جمهوری آذربایجان هم از آذربایجان ایران مطابق عهدنامه گلستان جدا شد

    9. اصلا حسودی نکنیدلطفا ، تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها
      تبریزیا به غذا حساس هستن ، از هر بابت، و این دلیل بهتر و خوشمزه بودن غذای ترکها هستش، ضمنا ادمین محترم دولما که با نام تبریز عجین شده از یادتون رفتهد، چون دولما اصلا مخصوص تبریز هست

    10. سلام چراازتبریزیها وغذاهاشون حسودی میکنین واقعاتبریزهمه چیشون ازهرلحاظ عالیه وخیلیم دست ودلبازن

    11. سلام چرا اینقدر آشپزی تبریز ها را بزرگنمایی میکنید آنها هم مثل بقیه ایران آشپزی می‌کنند شایدم خیلی ضعیف تر و کم حجم تر و کم گذاشتن در مواد اصلی با گفتن یک کلمه ای وای یادم رفت که فلان چیز را بریزم و…. ما یه همسایه داشتیم خدا بیامرز وضع مالی‌شان هم خوب بود و خیلی از آشپزی تبریزی‌ها می‌گفت، آبگوشت میذاشت یه دفعه یادش می‌رفت نخود و لوبیا بریزه، یه دفعه دیگه سیب زمینی، دفعه‌ی بعدش گوشت و بالاخره همیشه می‌گفت ای وای یادم رفت، دخترانش هم میخندیدن و می‌گفتن مادرم یادش رفته پسراش هم قهر می‌کردند و…. مادرشون هم می‌گفت همین که هست یا می‌خورید یا سنگ بخورید، خلاصه بزرگنمایی الکی نکنید

      1. خب شماحسودی نکنین.همه غذاهای ایرانی خوشمزه هستش.یاشاسن تبریز.یاشاسن ایران

      2. حتما یه چیزی هست که باعث بولد شدن آشپزی ترکا میشه ،اذریا هم تنوع غذایی بالایی دارن و هم دست پخت عالی و تمیز در حین آشپزی ،شما خودتو خیلی ناراحت نکن واسه پوستت خوب نیست

        1. تبریزی ها خیلی مهمان نواز دست ددلبازهستن وحسود وبخیل زیاد دارن

      3. دقیقا حق باشماست من عروس تبریزی ها هستم تو اکثر غذاهاشون ادویه و پیازداغ اصلا نمی ریزن با احترام به ترکهای عزیز ولی من آشپزی خاصی از تبریزی ها ندیدم بقیه ترکها رو‌نمی دونم و نظری نمیدم

        1. لطفا موردی قضاوت نکنید شاید اونی که شما می شناسید مال خود تبریز نباشه هراستانی تعداد محدودی غذا شون معروفه ولی تعداد غذای تبریزیهای که هم معروفه هم خوشمزه زیاد هست اصلا سلیقه ای برای آشپزی دارند که منحصر به تبریزیهاس وخیلی غذاهای منحصر به تبریز وجود داره که نگفتن مثل آش کشک آش گشنیز خطب و…

        2. سلام دقیقا ما خیلی از شهرهارو رفتیم واقع تو هیچ شهری مثل تبریزیا برای غذا وقت نمی ذارن دست گل کد بانو هاشون درد نکنه

      4. شما مگه چقدر تو خونه همسایه تبریزیتون ولو بودید که فقط اینهمه ماجرا در مورد آبگوشت پختنش شرح دادید؟!بهتره آدم تو خونه خودش بپزه و بخوره تا اینکه آویزون دائمی همسایه باشه و به زعم خودش آبروریزی کنه

    12. عرض سلام و ادب
      چرا وقتی اطلاعات کامل از موضوعی ندارید اطلاعات نادرست رو منتشر میکنید
      آش میوه اصلی و آش گوشواره و آش اوماج مخصوص کشور آذربایجانه که مهاجرینی که اکثرا در شهر اردبیل ساکن شدن نسل به نسل این آشهای خوشمزه رو تهیه کردن و به نسل بعدی آموزش دادن
      آش گوشواره باید با خمیر تهیه بشه چون اسم آش بخاطر طرح زیبایی که با خمیر تهیه میشه و در آش پخته میشه آش گوشواره است نه با ماکارونی فرمی
      آش گوجه فرنگی هم غذای سنتی شهر زنجانه
      ما اجازه نداریم اصالت و مواد اولیه اصلی غذاها و تغییر بدیم اونوقت دیگه اسمشون غذای سنتی نیست
      قارنی یاریخ هم غذای سنتی کشور ترکیه و آذربایجانه
      آش دندونی هم در همه شهرهای ایران بنوعی پخته میشه پس غذای سنتی تبریز نیست
      فکر کنم بهتره اول اطلاعاتمونو بیشتر کنیم

        1. سلام بنده چندین شهر و استان رو مسافر بودم حقا غذاهای منطقه آذربایجان خیلی خوشمزه تر با سلیقه تر و از لحاظ قیمت مناسب تر بودن به خدا این حرف رو از بابت تعصب و خدا نکرده توهین و اهانت نمی‌گم به هر حال همه جای ایران سرای من است

      1. با درود. آنچه که شما “کشور آذربایجان” می نامید بخشی از ولایت آذربایجان در ابتدای دوره قاجار به مرکزیت تبریز بود. تبریز در آن زمان پایتخت دوم ایران و محل سکونت ولیعهد بود. این به اصطلاح “کشور آذربایجان ” در طی جنگ‌های ایران و روس از کشورمان جدا و به اشغال روس‌ها در آمد. جهت اطلاع از تاریخ کشورمان ، عرض شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.