آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه کوفته تبریزی | اصیل و خوشمزه با عکس مرحله ای

کوفته تبریزی یکی از غذاهای سنتی و معروف خطه آذربایجان است که همان طور که از نامش پیداست متعلق به شهر تبریز است. البته الان این غذای محبوب در همه شهرها پخته می‌شود.کوفته تبریزی غذایی بسیار خوشمزه است و درست کردن آن کار دشواری نیست اما فوت و فنی دارد که اگر رعایت نشود ممکن است مشکلاتی مثل وا رفتن کوفته یا سفت شدن کوفته و … ایجاد شود. کوفته یک غذای سنتی و اصیل است که طرز تهیه آن نه تنها از شهری به شهر دیگر بلکه در خود شهر تبریز ممکن است کمی متمایز با همدیگر باشد که امری کاملا طبیعی و سلیقه‌ای است. مخصوصا مواد میانی کوفته بسیار متنوع است و حتی میتوان آن را بدون مواد میانی آماده کرد.

ما در سرویس متنوع آشپزی در اکالا بلاگ آموزش طرز تهیه کوفته تبریزی با تمام مخلفات خوشمزه داخل آن از جمله آلو و تخم مرغ آبپز را داده‌ایم.

مواد لازم کوفته تبریزی اصل:
مخلوط گوشت چرخ کرده گوسفند و گوساله۵۰۰ گرم
لپه خام۲۵۰ گرم
برنجنصف لیوان دسته دار فرانسوی
پیاز متوسط۲ عدد
تره خرد شده۱۰۰ گرم
مرزه۱۰۰ گرم
نمک و فلفل سیاه و زرد چوبهبه مقدار لازم
زعفرانبه مقدار لازم
ربیک الی دو قاشق غذاخوری
پیاز کوچک۱ عدد نگینی خرد شده
مواد میانی کوفته تبریزی:
آلبالوی خشک یا آلوی خشکبه مقدار لازم
پیاز داغ۳ الی ۴ قاشق غذا خوری
مغز گردوبه مقدار لازم
تخم مرغ آبپربه تعداد لازم

مواد لازم کوفته تبریزیمراحل طرز تهیه کوفته تبریزی اصیل

در این قسمت با آموزش مرحله به مرحله کوفته تبریزی اصیل همراه ما باشید و از درست کردن این غذای سنتی و بسیار لذیذ لذت ببرید.

مرحله اول : خیس کردن و پختن لپه

 برای درست کردن این غذای تبریزی اول باید لپه رو چند ساعت قبل خیس کنیم و بعد با مقداری آب بپزیم اما لپه نباید له بشه.

مرحله دوم : کته کردن برنج

برنج رو با مقداری آب روی حرارت بذارید و به روش کته نیم پز کنید دانه های برنج نباید کاملا مغز پخت بشن و موقع پخت کمی زعفران دم کرده یا زرد چوبه به آب برنج اضافه کنید تا برنج خوش رنگ و خوش عطر بشه (من از زعفران استفاده کردم).

مرحله سوم : میکس کردن گوشت با لپه و پیاز

مقداری گوشت چرخ کرده رو با مقداری لپه پخته شده و پیاز (پیاز به چهار قسمت تقسیم شود) داخل دستگاه یک دو سه بریزین و دستگاه رو روشن کنید تا مواد کاملا مخلوط و یکدست بشن و بقیه مواد رو هم به همین ترتیب داخل دستگاه مخلوط کنید تا تموم بشه.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه کادین بودو کوفته

    اگه دستگاه یک دو سه ندارید گوشت و لپه و پیاز رو با چرخ گوشت چرخ کنید و مخلوط چرخ شده رو یک بار دیگه هم با چرخ گوشت چرخ کنید تا کاملا منسجم بشه.

    میکس کردن گوشت با لپه و پیاز برای کوفته تبریزی

    مرحله چهارم : اضافه کردن برنج به مواد میکس شده

    به مواد مخلوط و یکدست شده برنج نیم پز و سبزی‌ها (تره و مرزه) رو اضافه کنید. بسته به فصل میتونید از مرزه تازه یا خشک استفاده کنید که در نوع خشک باید از نصف مقدار ذکر شده استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید : طرز تهیه کوفته انار و گردو

    مرحله پنجم : اضافه کردن ادویه به مواد

    مواد رو کاملا با دست مخلوط کنید و بعد نمک و فلفل و زردچوبه و ادویه های دلخواه رو به مواد اضافه کنید.

    مرحله ششم : ورز دادن مواد کوفته تبریزی

    مواد رو با دست ورز بدین تا مواد کاملا با هم ترکیب و مخلوط بشن و حالت چسبندگی پیدا کنن (حدود ده دقیقه ورز دادن کافیه)

    اضافه کردن ادویه و سبزی به مواد کوفته تبریزیمرحله هفتم : گذاشتن مواد میانی داخل کوفته

    مقداری از مواد کوفته بردارین و با دست گرد و وسط اون رو گود کنید و مواد میانی دلخواه رو داخل کوفته قرار بدین مثل تخم مرغ آبپز. از وسط نصف شده آلبالوی خشک بریزید.

    گذاشتن مواد میانی داخل کوفته

    مرحله هشتم : بستن روی کوفته و گرد کردن کوفته‌ها

     آلوی خشک یا پیاز داغ یا گردو یا ترکیبی از دو الی سه تای این مواد را بریزید. بعد روی کوفته رو با دست ببندید و گرد کنید و کف دست تون رو کمی داخل آب بزنید و روی کوفته رو کاملا صاف کنید تا هیچ درزی روی اون نباشه. اندازه کوفته و بزرگی و کوچکی آن کاملا سلیقه‌ای و دلخواه است.

    بیشتر بخوانید: غذاهای مخصوص شب یلدا در شهرهای مختلف ایران

    بستن روی کوفته و گرد کردن کوفته‌ها

    مرحله نهم : سرخ کردن کوفته‌ها

    بعد از آماده شدن همه کوفته‌ها آنها رو با مقداری روغن داخل ظرفی سرخ میکنیم. طوری که قسمت رویی اون کمی تغییر رنگ بده و بعد از روی حرارت برمیداریم.

    سرخ کردن کوفته‌ها

    بیشتر بخوانید : طرز تهیه کوفته مرغ

    مرحله دهم : آماده کردن سس کوفته تبریزی

    برای درست کردن سس کوفته یک عدد پیاز نگینی ریز خرد شده رو (از یکی دو قاشق پیاز داغ آماده هم میتونید به جای پیاز خرد شده استفاده کنید) با کمی روغن تفت بدین تا طلایی بشه.و اگه دوست داشتین کمی زردچوبه و فلفل اضافه کنید و بعد رب رو به مواد اضافه کنید و تفت بدین تا کاملا باز بشه و بوی خامی اون گرفته بشه و بعد زعفران دم کرده رو بهش اضافه کنید و در آخر به مواد آب اضافه کنید و اجازه بدین به جوش بیاد.

    آماده کردن سس کوفته تبریزی

    مرحله یازدهم : قرار دادن کوفته تبریزی درون سس

    بعد از آماده کردن سس مخصوص کوفته ، حرارت رو پایین بیارید و کوفته‌ها رو داخل سس قرار بدین و در ظرف رو بذارین و اجازه بدین یک ساعت بپزه و بعد آمادست.

    قرار دادن کوفته تبریزی درون سس

    مرحله آخر : سرو و تزئین کوفته تبریزی

    اگه دوست دارین آب کوفته رو تلیت کنید آب اون رو جداگانه داخل کاسه بریزین و سرو کنید و اگه دوست دارین آب کوفته کشیده بشه. بعد از پخت در قابلمه رو بردارین و حرارت رو زیاد کنید و اجازه بدین آب کوفته کشیده بشه و بعد سرو کنید. کوفته رو به همراه نون سنگک و سبزی خوردن و ترشی نوش جان کنید و لذت ببرید.

    برای تزئین روی کوفته هم میتونید از پیاز داغ و زرشک و مغز گردو استفاده کنید.

    koofte tabrizi

    سرو و تزئین کوفته تبریزی

    نکات طرز تهیه کوفته تبریزی

    • وقتی مواد کوفته رو داخل دستگاه یک دو سه کاملا مخلوط میکنیم مواد به انسجام میرسه و دیگه به ورز دادن خیلی زیاد احتیاج پیدا نمیکنه.
    • نوع گوشت در کیفیت کوفته بسیار موثره! گوشت نباید خیلی چربی داشته باشه و باید مخلوطی از گوشت گوسفند و گوساله باشه.
    • کم و زیاد شدن مقدار مواد اولیه باعث افت کیفیت کوفته میشه. اگه گوشت کوفته زیاد باشه کوفته سفت میشه و اگه لپه و برنج زیاد باشه کوفته وا میره.
    • مقدار آبی که داخل سس ریخته میشه بسیار مهمه و مقدار سس باید طوری باشه که دو سوم کوفته رو پوشش بده و کاملا روی کوفته ها رو نگیره و همچنین دمای سس موقع اضافه کردن کوفته ها به سس بسیار مهمه و سس حتما باید به جوش بیاد.
    • لپه بیش از حد پخته و له شده و برنج کاملا پخته شده باعث وا رفتن کوفته میشود.
    • حرارت موقع پخت کوفته باید ملایم باشه.
    • بیست دقیقه اول پخت به دلیل حساس بودن بهتره کوفته ها رو اصلا جا به جا نکنید و تکون ندید بعد از گذشت نصف زمان پخت میتونید به آرومی کوفته ها رو زیر و رو کنید تا قسمت بیرونی کوفته داخل سس قرار بگیره.
    • گاها برای ایجاد انسجام در مواد کوفته داخل آن از آرد نخودچی یا تخم مرغ خام استفاده میکنن اما در نوع اصیل و تبریزی اون استفاده از آرد و تخم مرغ مرسوم نیست.
    • از ادویه کاری و ادویه آبگوشت یا زعفران و یا ادویه دلخواه دیگه هم میتونید داخل کوفته استفاده کنید.
    • گاها از دویست گرم گوشت مرغ چرخ شده هم داخل مواد کوفته استفاده میکنند که باعث ایجاد انسجام و وا نرفتن کوفته میشه و تاثیری توی طعم کوفته نداره اما نوع سنتی این کوفته گوشت مرغ نداره.

    مطالب مرتبط : طرز تهیه کوفته کباب ترکی

    سوالات متداول در طرز تهیه کوفته تبریزی

    در این قسمت با جواب سوالات طرز تهیه کوفته تبریزی همراه ما باشید شاید این سوال شما نیز باشد.

    طرز تهیه کوفته تبریزی | اصیل و خوشمزه با عکس مرحله ای

    چرا کوفته ها تو سس وا میرن؟

    علت وا رفتن کوفته ها به چند دلیل است : یکی کم بودن گوشت چرخ کرده نسبت به بقیه مواد است یعنی لپه و برنج زیاد باشد و گوشت چرخکرده کم باشد  و علت دیگر زیاد چرب بودن گوشت چرخ کرده است و همچنین نسبت دمای سس ،در واقع اگر سس سرد باشد و کوفته ها را داخل آن بزاریم بعد از مدتی که سس شروع به گرم شدن می‌کند کوفته ها از هم باز شده و متلاشی می‌شوند.در ضمن نگرفتن آب پیاز هم می‌تواند باعث شل شدن و ترک خوردن کوفته ها شود.

    چیکار کنیم کوفته ها وا نروند؟

    برای اینکه کوفته ها وا نروند و از هم باز نشوند باید مواد را کاملا ورز داده تا حالت چسبنده شوند ، همچنین نسبت مواد به یکدیگر را رعایت کنیم .در ضمن کوفته ها را بعد از گرد کردن یک ساعت در یخچال استراحت دهید تا هنگام سرخ کردن ترک نخورد .یکی دیگر از نکاتی که باید رعایت کنیم تا کوفته وا نرود این است که هنگامی که سس جوشید کوفته ها را داخل سس بزاریم.

    چرا کوفته سفت می‌شود؟

    اگر گوشت چرخ کرده کاملا بدون چربی باشد و گوشت خالص باشد کوفته ها سفت می‌شوند باید گوشت مقدار کمی چربی داشته باشد تا کوفته ها کیفیت خوبی داشته باشند.

    چه گوشتی مناسب کوفته تبریزی است؟

    برای تهیه کوفته تبریزی بهتر است از گوشت چرخکرده گوسفندی و گوساله با مقدار کمی چربی استفاده کنید.

     

    ۴.۴/۵ (۳۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۳۴ دیدگاه ها

    1. عالی بود متاسفانه تو رسپی های دیگه انواع سبزی ها رو برای کوفته معرفی میکنن ولی اصلش فقط تره و مرزه هست که شما گفتین عالی بود

    2. سلام باآرزوی سلامتی استفاده از برنج در کوفته به دهاتی بودن ندارد هرکسی یک جوری درست میکند

    3. زهرا خانوم سلام.ممنون که هستید ممنون که دستور پختکوفته رو گذاشتیدمرسی خدا قوت بانو.

    4. اگر کوفته ها کوچک باشند یعنی به اندازه یک نارنگی و بجای تخم مرغ تخم بلدرچین و بجای آلو کشمش و بادام و گردو بگذاریم و مقدار برنج آن کمتر باشد یعنی نصف این مقدار هم کمتر ، گوشت چرخ کرده مخلوطی از ۷۰ درصد گوساله و ۳۰ درصد گوسفند باشد یک حبه سیر قاش زده در درون سس بسیار خوشمزه است . بسیار غذای لذیذی است متشکرم .

    5. سلام چرا من دوتا تخم مرغ ریختم شل شد همه چیز هم کامل انجام دادم یا دم دفه قبل تخم مرغ ننداختم عالی شد ولی الان تخم مزغ انداختم خراب شد یعنی علطتش این بوده؟

    6. سلام حدیثه هستم از رزن قروه درجزین من میخوام درست کنم بابا مامانمو سوپرایز کنم انشاالله که خوب بشه ممنون ازتون

    7. هوشنگ. سلام من سرآشپز برج میلادم. واقعا یکی از بهترین غذاهای ایرونی کوفته تبریزیه. وخیلی هم طرفدار داره

    8. سلام من همه کارهای که شما گفتید همیشه برای کوفته انجام میدم ولی همیشه بعداز یک ساعت که کوفته ها آماده میشه ابش تمام تبخیر میشه چکار کنم آب تبخیر نشه

    9. باسلام. روز و وقت شما بخیر وخسته نباشید. من امروز درست کردم وامیدوارم وا نره و خراب نشه قبلا بارها درست میکردم یا وا میرفت یا خیلی سفت میشد.
      باتشکر ازشما .

    10. باسلام. روز و وقت شما بخیر وخسته نباشید. من امروز درست کردم وامیدوارم وا نره و خراب نشه قبلا بارها درست میکردم یا وا میرفت یا خیلی سفت میشد.
      باتشکر ازشما .

    11. من تبریزی هستم وخیلی کوفته تبریزی درست کردم طرض تهیه کذاشتن خیلی عالی هست ولی یم ایرادداره اونم اینکه برنج نزنیدچون طعم گوشت میگیره.کوفته تبریزاصلی مادربزرگ ها بدون برنج هست.کوفته تبریزی دهاتی ها برنج داره.بعدداخل کفته بهترزرشک وپیازداغ بارب کمی تفت بدهید.بابادام وگردوپرکنید.الووتخم مرغ زیادجالب نمیشه.نوش جانتون.

      1. مرسی ساناز گرامی ،
        متاسفانه تبریزی اصیل دیگه نمونده که این چیزارو بدونه ! هرکی یه رسپی از خودش دراورده گذاشته تو پیجش ! یکی با برنج یکی با لپه درسته !!! خرچ خرچ ! فک کن ! ما یه حرفی داریم که میگه ؛ yiyən ağız örgəşər ! وقتی کسی اورجینالشو نخورده هر چیزیو میشه گرد درست کرد بجای کوفته بهش داد که بخوره !

    12. سلام ممنون که هستید که مثل منی راحت میتونه از تجربیات شما استفاده کنه وسلامت باشید ماه مبارک رمضان هم مبارک باشه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.