آشپزیغذاهای سنتی

معرفی ۱۱ غذای خوشمزه و اصیل همدان؛ گشتی در میان انواع طعم‌ها

همدان با قدمت طولانی خود یکی از شهرهای تاریخی ایران است که غذاهای سنتی آن نیز از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی به شمار می‌رود و همین امر سبب شده تا سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود جلب کند و عطر و طعم ماندگار و دل‌انگیزی را برای مسافران به یادگار بگذارد.

از این رو در این مطلب از بلاگ اکالا لیست بلند بالایی از غذاهای سنتی و اصیل همدان را در اختیارتان قرار خواهیم داد تا بتوانید عطر و طعم متفاوتی را به آشپزخانه خود دعوت کنید. پس با ما همراه باشید.

۱- آش اوماج

اوماج نوعی خمیر است که از ترکیب آرد ، آب و کمی نمک و زردچوبه درست می‌شود. این خمیر از قبل آماده شده و در زمان درست کردن آش اوماج از آن استفاده می‌شود.

آش اوماج همدان را با رعایت برخی نکات می‌توان به سادگی در منزل تهیه کرد. این آش سرشار از حبوبات و سبزیجات است که برای پیشگیری و درمان بیماری‌هایی از جمله سرماخوردگی بسیار مفید است.

نکاتی که برای پخت آش اوماج همدان باید بدانید!

مراحل تهیه آش اوماج

مراحل تهیه آش اوماج به شرح زیر است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    1. از شب قبل لوبیا چشم‌بلبلی را خیس کنید تا ضمن گرفتن نفخ آن، پخت سریع‌تری نیز داشته باشد.
    2. در این مرحله لوبیاهایی را که از قبل خیس کرده‌اید را به همراه آب و کمی نمک داخل قابلمه ریخته و بگذارید تا بجوشد و روی حرارت ملایم نیم‌پز شود.
    3. پس از نیم‌پز شدن لوبیا، عدس را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا کاملا بپزد.
    4. پیازهای خرد شده را با کمی روغن روی حرارت ملایم سرخ کنید تا کاملا طلایی شود. سپس پیاز داغ‌ها را به با زردچوبه تفت دهید.

    برای ادامه رسپی این آش خوشمزه و مقوی روی لینک طرز تهیه آش اوماج همدان کلیک کنید.

    ۲- آبگوشت فلفل

    اگر به دنبال یک غذای لذیذ و گرم برای روزهای سرد زمستان هستید، آبگوشت فلفل را امتحان کنید. آبگوشت فلفل، یکی از انواع آبگوشت‌های سنتی و خوشمزه همدان است که طرز تهیه آسانی دارد و با مواد اولیه در دسترسی همچون گوشت گوسفندی، فلفل سبز، گوجه فرنگی، نخود و… تهیه می‌شود.

    آبگوشت فلفل خوشمزه و لذیذ به روش همدانی

    مراحل تهیه آبگوشت فلفل

    مراحل تهیه آبگوشت فلفل به شرح زیر است:

    1. ابتدا سراغ خیساندن نخود بروید. این کار را باید چند ساعت قبل از تهیه آبگوشت فلفل انجام دهید تا نفخ نخود گرفته شود. برای این کار، نخود را در یک کاسه بزرگ ریخته و مقداری آب ولرم به آن اضافه کنید. آب باید به اندازه‌ای باشد که نخود را کاملا بپوشاند.
    2. برای اینکه نفخ نخود به طور کامل گرفته شود، باید چند بار آب آن را عوض کنید. این کار را می‌توانید هر چند ساعت یک بار انجام دهید. در هر بار تعویض آب سعی کنید که نخود را خوب بشویید تا مواد زائد و مضر آن از بین برود.
    3. پس از اینکه نفخ نخودها گرفته شد، آن‌ها را درون یک قابلمه بریزید. سپس مقداری آب به قابلمه اضافه کرده و اجازه دهید تا نخودها نیم‌پز شوند. در نهایت، نخودها را آبکش کنید و کنار بگذارید.
    4. برای تهیه پوره گوجه فرنگی، ابتدا گوجه فرنگی‌ها را به خوبی بشویید تا آلودگی از روی آن‌ها پاک شود.
    5. سپس پوست گوجه فرنگی‌ها را جدا کنید. در نهایت، گوجه فرنگی‌های پوست کنده شده را درون مخلوط‌کن یا غذاساز ریخته و پوره کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای لذیذ روی لینک طرز تهیه آبگوشت فلفل همدان کلیک کنید.

    ۳- آبگوشت کلم قمری

    آبگوشت کلم قمری یکی از غذاهای محلی خوشمزه همدان است که مواد اصلی آن را کلم و کشک تشکیل می‌دهند و به همین علت کلسیم بالایی داشته و از طرفی به دلیل استفاده از گوشت و نخود در آن حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین نیز است.

    مراحل تهیه آبگوشت کلم قمری با کشک

    مراحل تهیه آبگوشت کلم قمری

    مراحل تهیه آبگوشت کلم قمری به شرح زیر است:

    1. ابتدا پیاز را نگینی خرد کرده و با کمی روغن سرخ کنید، در همین حین مقداری زردچوبه و فلفل به آن اضافه کنید.
    2. گوشت را به پیاز سرخ شده افزوده و نخود را که از شب قبل خیسانده‌اید نیز به آن اضافه کنید، و بگذارید به همراه مقداری آب کاملا بپزد.
    3. پس از جوشیدن آبگوشت اگر آب آن کم شد می‌توانید دو تا سه لیوان آب روی آن بریزید تا گوشت به خوبی مغز پخت شود.

    برای ادامه رسپی این غذای پرطرفدار و خوش‌طعم روی لینک طرز تهیه آبگوشت کلم قمری کلیک کنید.

    ۴- آش کاچی

    آش کاچی همدان یکی از انواع آش‌های خوشمزه و قدیمی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. این آش با مواد اولیه بسیار ساده و در دسترسی همچون بلغور گندم، عصاره گوشت یا مرغ، روغن حیوانی، پیاز و… آماده می‌شود و در دسته آش‌های غلیظ و بدون سبزی قرار دارد.

    طرز تهیه آش کاچی همدان

    مراحل تهیه آش کاچی

    مراحل تهیه آش کاچی به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله به سراغ آماده‌سازی بلغور گندم روید. بلغور را بشویید و از چند ساعت قبل از پخت آش آن را با مقداری آب بخیسانید. خیساندن بلغور قبل از پخت مدت‌زمان پخت را کمتر می‌کند.
    2. سپس به سراغ آماده‌سازی پیاز روید. پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را به‌صورت نگینی خرد کنید.
    3. درون قابلمه که قصد طبخ آش را دارید مقداری کره یا روغن حیوانی بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید.
    4. پیازهای نگینی خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا پیازها سبک و طلایی شوند. روغن حیوانی در این آش خوشمزگی آن را دوچندان می‌کند.

    برای ادامه رسپی این آش پرخاصیت و خوشمزه روی لینک طرز تهیه آش کاچی همدان کلیک کنید.

    ۵- آش هویج و جو

    آش هویج و جو یکی از آش‌های اصیل همدان است که می‌توان آن را با گوشت یا بدون گوشت تهیه کرد. پختن این آش روش ساده‌ای دارد که شما می‌توانید با رعایت برخی نکات و فراهم کردن مواد اولیه خوب و مرغوب به جا افتاده‌تر و لذیذ شدن آن کمک کنید.

    این آش به دلیل وجود بلغور جو، نخود، هویج، گوشت چرخ کرده، عصاره قلم و… یکی از آش‌های مقوی و پرخاصیت برای سلامتی بدن به شمار می‌رود و به همین دلیل طرفداران زیادی دارد.

    مراحل تهیه آش هویج و جو همدانی

    مراحل تهیه آش هویج و جو

    مراحل تهیه آش هویج و جو به شرح زیر است:

    1. برای تهیه آش هویج و جو همدانی، ابتدا نخود و بلغور را از شب قبل با مقداری آب خیس کنید تا ضمن خیس شدن، نفخ آن نیز از بین برود. در این مدت می‌توانید چندین بار آب آن را تعویض کنید.
    2. پیازها را به صورت خلالی خرد کرده و داخل تابه مقداری روغن بریزید، پس از داغ شدن پیازها را تفت دهید تا کاملا طلایی و سرخ شود.
    3. نخود و بلغور را آبکش کرده و به همراه ۵ لیوان آب و عصاره قلم داخل قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا کاملا بپزد و لعاب بیندازد.
    4. در ادامه باقی مانده پیاز را به صورت نگینی با مقدار کمی روغن سرخ کنید.

    برای ادامه رسپی این آش خوش عطر و مقوی روی لینک طرز تهیه آش هویج و جو همدان کلیک کنید.

    ۶- خورشت غوره بادمجان

    خورشت غوره بادمجان همدان، یکی از خورشت‌های محبوب و خوشمزه این شهر است. طرز تهیه این خورشت مانند هر خورشت دیگری کمی زمان‌بر است، اما نتیجه کار آ‌نقدر لذیذ است که ارزش صرف وقت را دارد.

    مراحل تهیه خورشت غوره بادمجان همدان

    مراحل تهیه خورشت غوره بادمجان

    مراحل تهیه خورشت غوره بادمجان به شرح زیر است:

    1. برای گرفتن تلخی بادمجان‌ها، ابتدا آن‌ها را بشویید. سپس پوست آن‌ها را گرفته و از وسط نصف کنید. بادمجان‌های نصف شده را به نمک آغشته کرده و به مدت ۳۰ دقیقه زمان دهید تا تلخی بادمجان‌ها گرفته شود.
    2. هنگامی که تلخی بادمجان گرفته شد، درون یک قابلمه آب را به جوش آورید. سپس، نمک، آبلیمو، شکر و سرکه را به مقدار یک قاشق غذاخوری به آب جوش اضافه کنید.
    3. بادمجان‌ها را در آب جوش قرار داده و به مدت ۱۵ دقیقه بپزید. پس از پخت، بادمجان‌ها را شسته و در صافی قرار دهید تا بادمجان‌ها خشک شوند.
    4. برای سرخ کردن بادمجان‌ها، ابتدا زرده تخم مرغ‌ها را با زعفران، وانیل و نمک به خوبی مخلوط کنید. سپس بادمجان‌ها را در این مخلوط بغلتانید تا کاملا به آن آغشته شوند.
    5. در نهایت، بادمجان‌ها را درون روغن داغ سرخ کنید. پس از سرخ شدن، بادمجان‌ها را روی دستمال کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود.

    برای ادامه رسپی این خورشت مخصوص و مجلسی روی لینک طرز تهیه خورشت غوره بادمجان همدان کلیک کنید.

    ۷- آش شل پتله

    آش شل پتله یا آش بلغور یک نوع آش مخصوص همدان است که آن را با نان سرو می‌کنند. این آش طعم بسیار لذیذی دارد و هم با گوشت و هم بدون گوشت همراه با مقدار زیادی تره، بلغور گندم، لپه و عدس تهیه می‌شود. 

    طرز تهیه آش شل پتله همدان

    مراحل تهیه آش شل پتله

    مراحل تهیه آش شل پتله به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله باید بلغور گندم را در مقداری آب بخیسانید. لپه و عدس را نیز از یک شب قبل در آب بریزید. این کار به پخت بهتر بلغور، لپه و عدس کمک می‌کند.
    2. در این مرحله باید بلغور گندم را در قابلمه بریزید و بعد عدس و لپه را اضافه کنید. مقداری آب به قابلمه اضافه کنید و آن را روی حرارت قرار دهید تا بلغور، عدس و لپه به خوبی بپزند.
    3. سپس باید تره‌ها را بشویید و به صورت ریز خرد کنید. در ادامه پیازها را نیز به صورت خلالی ریز خرد کنید.
    4. بعد از خرد کردن پیازها مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و آن‌ها را سرخ کنید. چند دقیقه پیازها را تفت دهید تا رنگ آن‌ها طلایی و خوشرنگ شود. سپس شعله گاز را خاموش کنید و برای تهیه آش کنار بگذارید.

    برای ادامه رسپی این آش اصیل و لذیذ روی لینک طرز تهیه آش شل پتله همدان کلیک کنید.

    ۸- آش بادمجان

    آش بادمجان یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه همدان است که با مواد اولیه در دسترسی همچون سیر، بلغور گندم، بادمجان، پیاز، کشک، لوبیا و… تهیه می‌شود و به دلیل طعم متفاوت و بی‌نظیرش طرفداران زیادی دارد.

    طرز تهیه آش بادمجان همدانی

    مراحل تهیه آش بادمجان

    مراحل تهیه آش بادمجان به شرح زیر است:

    1. برای تهیه این آش، حبوبات را باید از چند ساعت قبل یا از شب قبل در آب جداگانه خیس کنید. این کار باعث می‌شود که حبوبات زودتر بپزند و نفخ آن‌ها گرفته شود.
    2. بلغورهای خیس خورده را از صافی رد کنید و داخل قابلمه‌ای که برای پخت آش بادمجان آماده کرده‌اید، بریزید.
    3. هشت لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا آب به جوش آید.
    4. بعد از جوشیدن آب، حرارت را کم کنید و درب قابلمه را نیمه باز بگذارید، اجازه دهید بلغورها بپزند. در حین پخت، بلغورها را هم بزنید تا ته نگیرد.
    5. برای پخت حبوبات، ابتدا آن‌ها را از صافی رد کرده و در قابلمه‌های جداگانه بریزید. سپس به اندازه دو بند انگشت بالاتر از سطح حبوبات، آب به آن‌ها اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا مغز پخت شوند.

    برای ادامه رسپی این آش پرطرفدار و خوشمزه روی لینک طرز تهیه آش بادمجان کلیک کنید.

    ۹- آبگوشت قرمه

    آبگوشت قرمه یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و جذابی است که همان‌طور که از نامش پیداست اصالت آن به همدان برمی‌گردد. آبگوشت قرمه ترکیبی از آبگوشت و قرمه سبزی است. یکی از غذاهای بسیار سنتی و قدیمی که به قورمه سبزی شباهت بسیار زیادی دارد.

    مراحل تهیه آبگوشت قرمه

    مراحل تهیه آبگوشت قرمه

    مراحل تهیه آبگوشت قرمه به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول به سراغ آماده سازی لوبیا قرمز روید. لوبیا را تمیز کنید و بشویید. آن را با مقداری آب بخیسانید. خیساندن حبوبات چند ساعت قبل از پخت در گرفتن نفخ آن‌ها و کاهش زمان پخت به شما کمک بزرگی می‌کند.
    2. سپس به سراغ پیاز روید. پیاز را بشویید پوست بگیرید. آن را به صورت نگینی خرد کنید. درون قابلمه مناسبی که قصد طبخ آبگوشت را دارید کمی روغن بریزید. پیازهای نگینی خرد شده را به قابلمه بیفزایید و کمی تفت دهید تا پیازها سبک و طلایی شوند.
    3. در مرحله سوم به سراغ افزودن ادویه‌ها روید. کمی زردچوبه و فلفل به پیازها بیفزایید و تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.
    4. مرحله چهارم زمان افزودن گوشت‌ها است. گوشت‌ را بشویید و برش زنید. بهتر است گوشت شما کمی چرب‌ باشد تا لعاب و رنگ بهتری به غذا بخشد. تکه‌های گوشت را به محتوای درون قابلمه بیفزایید و کمی تفت دهید تا بوی خامی گوشت گرفته شود.

    برای ادامه رسپی این غذای خوش‌عطر و خوشمزه روی لینک طرز تهیه آبگوشت قرمه همدانی کلیک کنید.

    ۱۰- قوت همدان

    قوت که برخی آن را با نام دویماج یا دیماج نیز می‌شناسند، یک نوع میان وعده سنتی است که اصالت آن به شهر همدان برمی‌گردد و روش تهیه آن در شهرهای دیگر کمی متفاوت است. شما می‌توانید این غذا را با مواد اولیه در دسترسی همچون نان سنگک، پیاز، کره، گردو و… در کمترین زمان ممکن تهیه و نوش جان کنید.

    مراحل تهیه قوت همدان

    مراحل تهیه قوت همدان

    مراحل تهیه قوت همدان به شرح زیر است:

    1. برای تهیه قوت همدانی باید از نان سنگک خشک استفاده کنید. برای این کار می‌توانید نان سنگک را برای ۱ روز در معرض هوا قرار دهید تا خشک شود. 
    2. سپس آن را در یک کاسه بریزید و با گوشت کوب خرد کنید. به خاطر داشته باشید که برای تهیه این غذا نان نباید پودر شود، بلکه باید به تکه‌های کوچک خرد شود.
    3. نان خشک خرد شده را در یک کاسه بزرگ بریزید و بعد آب یا آب پنیر را اضافه کنید. در ادامه پنیر و گردوی خرد شده نیز در کاسه بریزید و همه مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید.

    برای ادامه رسپی این میان وعده خوشمزه و مقوی روی لینک طرز تهیه قوت همدان کلیک کنید.

    ۱۱- ترحلوای هویج

    ترحلوای هویج یکی از خوشمزه‌ترین انواع حلوای ایرانی است که اصالت آن به همدان برمی‌گردد و معمولا از آن برای مراسم مذهبی و حتی مهمانی‌ها استفاده می‌شود.

    مراحل تهیه حلوای هویج با آرد گندم

    مراحل تهیه ترحلوای هویج

    مراحل تهیه ترحلوای هویج به شرح زیر است:

    1. در اولین مرحله باید هویج‌ها را بشویید و پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس هویج‌ها را همراه با آب در یک قابلمه بریزید و روی حرارت زیاد قرار دهید تا به طور کامل بپزند.
    2. بعد از این که هویج‌ها پختند و کاملا نرم شدند، باید آن‌ها را در غذاساز یا مخلوط کن بریزید و خوب له کنید. سپس برای تهیه حلوا کنار بگذارید.
    3. در این مرحله باید یک ماهیتابه را روی حرارت قرار دهید و آرد را الک کنید و به آن اضافه کنید. آرد را با حرارت ملایم برای چند دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. مراقب باشید در این مرحله شعله گاز زیاد نباشد تا آردها نسوزند و تغییر رنگ ندهند.
    4. بعد از این که بوی خامی آرد گرفته شد باید روغن را به ماهیتابه اضافه کنید. سپس با یک قاشق چوبی آرد و روغن را خوب با هم ترکیب کنید و مدام هم بزنید تا کاملا یکدست شوند.

    برای ادامه رسپی این غذای مخصوص و مجلسی روی لینک طرز تهیه ترحلوای هویج کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی از غذاهای محلی و خوشمزه همدانی را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و اصیل را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۳.۵/۵ (۸ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.