انواع دسرها

۴ طرز تهیه ترحلوای هویج با رنگی فوق‌العاده؛ خوشمزه و مجلسی

ترحلوای هویج یکی از خوشمزه‌ترین انواع حلوای ایرانی است که معمولا از آن برای مراسم مذهبی و حتی مهمانی‌ها استفاده می‌شود. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه ترحلوای هویج و همه فوت و فن‌های درست کردن این غذای خوشمزه همدانی به طور کامل آشنا شوید.

مواد لازم جهت تهیه ترحلوای هویج با آرد سفید:
آرد سفید۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن مایع۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
هویج تازه۵ عدد
پودر هل۱/۲ قاشق چای‌خوری
خلال پسته و بادامبه مقدار لازم

مراحل تهیه حلوای هویج با آرد گندم

درست کردن ترحلوای هویج در خانه کار ساده‌ای است و اگر یک بار مزه این حلوا را بچشید، قطعا عاشق آن خواهید شد. در ادامه می‌توانید با مراحل تهیه ترحلوای هویج مجلسی آشنا شوید.

مرحله اول: هویج‌ها را بپزید

در اولین مرحله باید هویج‌ها را بشویید و پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس هویج‌ها را همراه با آب در یک قابلمه بریزید و روی حرارت زیاد قرار دهید تا به طور کامل بپزند.

مرحله دوم: هویج‌ها را پوره کنید

بعد از این که هویج‌ها پختند و کاملا نرم شدند، باید آن‌ها را در غذاساز یا مخلوط کن بریزید و خوب له کنید. سپس برای تهیه حلوا کنار بگذارید.

مراحل تهیه حلوای هویج با آرد گندم

مرحله سوم: آرد را روی حرارت تفت دهید

در این مرحله باید یک ماهیتابه را روی حرارت قرار دهید و آرد را الک کنید و به آن اضافه کنید. آرد را با حرارت ملایم برای چند دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. مراقب باشید در این مرحله شعله گاز زیاد نباشد تا آردها نسوزند و تغییر رنگ ندهند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله چهارم: روغن مایع را به آرد اضافه کنید

    بعد از این که بوی خامی آرد گرفته شد باید روغن را به ماهیتابه اضافه کنید. سپس با یک قاشق چوبی آرد و روغن را خوب با هم ترکیب کنید و مدام هم بزنید تا کاملا یکدست شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوا زرده خوشمزه؛ به روش اصیل همدانی

    مرحله پنجم: گلاب، شکر و هویج را به ماهیتابه اضافه کنید

    حال باید گلاب، پودر هل، شکر و پوره هویج را به سایر مواد اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید. برای چند دقیقه مواد را روی حرارت هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. هم زدن مواد را به اندازه‌ای ادامه دهید که حلوا در وسط ماهیتابه جمع شود و بافت یکدست و منسجمی پیدا کند.

    طرز تهیه حلوای هویج با زعفران

    مرحله ششم: حلوا را تزیین کنید

    بعد از این که ترحلوای شما آماده شد و بافت مناسبی پیدا کرد، شعله گاز را خاموش کنید. سپس حلوا را در یک قیف پارچه‌ای با ماسوره دلخواه بریزید و آن را در قالب‌های کاپ کیک بریزید. می‌توانید حلوا را در یک دیس بریزید و در انتها آن را با خلال پسته و خلال بادام تزیین کنید.

    مواد لازم جهت تهیه ترحلوای هویج با زعفران:
    آرد۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
    روغن مایع۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
    شکر۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
    گلاب۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
    هویج۵۰۰ گرم
    زعفران آب کردهبه مقدار لازم

    طرز تهیه حلوای هویج با زعفران

    برای تهیه ترحلوای هویج با زعفران باید هویج‌ها را بشویید و بخارپز کنید. سپس آن‌ها را در غذاساز پوره کنید. سپس آرد را الک کنید و روی حرارت ملایم تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.

    در ادامه روغن را اضافه کنید و بعد از ترکیب شدن روغن و آرد باید پوره هویج، زعفران، گلاب و شکر را اضافه کنید و مواد را دوباره هم بزنید. حلوا را برای چند دقیقه هم بزنید تا کاملا یکدست شود و در وسط ماهیتابه جمع شود. سپس شعله گاز را خاموش کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلوا ایرمیک ترکیه‌ای

    مواد لازم جهت تهیه ترحلوای هویج با آرد برنج:
    هویجنیم کیلو
    شکر۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
    زعفران۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
    گلاب۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
    روغن۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
    آرد برنج۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
    هل آسیاب شده۳ عدد
    دارچین، پودر نارگیل، خلال پسته و خلال بادامبه مقدار لازم

    مراحل تهیه ترحلوای هویج با آرد برنج

    برای تهیه ترحلوای هویج با آرد برنج باید هویج را بپزید و بعد آن را میکس کنید. شکر و آب را روی حرارت قرار دهید تا شربت کمی قوام پیدا کنید. سپس زعفران و گلاب را اضافه کنید.

    در ادامه شعله گاز را خاموش و صبر کنید تا شربت خنک شود. در یک ماهیتابه آرد را برای چند دقیقه تفت دهید و بعد روغن را اضافه کنید. در ادامه پوره هویج را به آرد و روغن اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید.

    حالا نوبت اضافه کردن شربت به مواد حلوا است مواد را در چند مرحله به ترکیب آرد و روغن اضافه کنید و خوب هم بزنید. در انتها پودر هل را اضافه کنید و شعله گاز را خاموش کنید.

    حالا ترحلوای هویج را در ظرف مورد نظرتان بریزید و با مقداری پودر دارچین، پودر نارگیل و خلال بادام و خلال پسته آن را تزیین کنید.

    مراحل تهیه ترحلوای هویج با آرد برنج

    مواد لازم جهت تهیه ترحلوای هویج با شیره انگور:
    هویج۵۰۰ گرم
    شکر۲۰۰ گرم
    شیره انگور۱۰۰ گرم
    گردو۳۰ عدد
    گلاب۴ قاشق غذاخوری
    پودر هل۱ قاشق چای‌خوری

    طرز تهیه ترحلوای هویج ارومیه با شیره انگور

    برای تهیه این ترحلوای هویج باید هویج را رنده کنید و همراه با شکر در یک ظرف بریزید. هویج و شکر را با حرارت ملایم بپزید تا آب بیندازند. بعد از ۱ ساعت شیره انگور را اضافه کنید و مدام مواد را هم بزنید تا شیره به خوبی با هویج ترکیب شود.

    در ادامه زمانی که حلوا به غلظت مناسب رسید، می‌توانید پودر هل و گردوی خرد شده را به حلوا اضافه کنید. کمی بعد گلاب را اضافه کنید و بعد شعله گاز را خاموش کنید. درست کردن این حلوا نیاز به روغن ندارد و از همین رو یکی از سالم‌ترین انواع حلوا محسوب می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی حلوایی

    نکات و فوت و فن‌های تهیه ترحلوای هویج

    در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه ترحلوای هویج اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • برای پخت ترحلوای هویج نباید آرد را بیش از حد تفت دهید. به خاطر داشته باشید که برای تهیه این حلوا رنگ آرد بعد از تفت دادن نباید تغییر کند، در این صورت حلوای شما بدرنگ می‌شود.
    • در طرز تهیه ترحلوای هویج اگر به غذاساز دسترسی ندارید می‌توانید هویج‌ها را با گوشت کوب کاملا له کنید. بهتر است برای تهیه این حلوا از هویج رنده شده استفاده نکنید، زیرا این کار موجب می‌شود تا حلوای شما یکدست نشود و ظاهر بدی پیدا کند.
    • بافت حلوای هویج کمی چسبنده‌تر از دیگر انواع حلوا است.
    • برای تزیین حلوای هویج به شکل‌های مختلف می‌توانید دستتان را با روغن چرب کنید و مقداری از حلوا را بردارید و آن را به شکل هویج درست کنید و بعد برای برگ ساقه هویج از چند عدد خلال پسته استفاده کنید.
    • در صورت تمایل می‌توانید برای تهیه خوشمزه‌ترین حلوای هویج خانگی از مقداری گردوی خرد شده در این حلوا استفاده کنید.
    • اضافه کردن زعفران به ترحلوای هویج رنگ بسیار جذاب و طعم بهتری به آن می‌بخشد، اما در صورت تمایل می‌توانید این حلوا را بدون زعفران نیز آماده کنید.
    • برای تهیه ترحلوای هویج می‌توانید به جای روغن از کره یا روغن حیوانی نیز استفاده کنید.

    همانطور که در این مطلب از مجله آشپزی اکالا مطالعه کردید، ترحلوای هویج یکی از خوشمزه‌ترین انواع حلوای ایرانی است که می‌توانید آن را به روش‌های مختلفی تهیه کنید. شما از چه روشی برای درست کردن ترحلوای هویج استفاده می‌کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

    ۳.۸/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.