دانستنی

۹ راه فرار از بی‌حالی در ماه مبارک رمضان

اغلب افراد در روزه‌داری به خصوص در اوایل ماه رمضان دچار ضعف و بی‌حالی می‌شوند. علت این مشکل عادات نامناسب در وقت خواب و استراحت و از طرفی بی‌نظمی در برنامه‌ غذایی است. در این مقاله از بلاگ اکالا به بررسی راه‌های فرار از بی‌حالی و خستگی در ماه رمضان پرداخته‌ایم.

راهکارهایی برای از بین بردن بی‌حالی در روزه‌داری

در ماه رمضان برخی افراد عادت به خوردن سحری ندارند و به جای آن آخر شب غذا می‌خورند یا اینکه بین افطار و سحر آب کافی مصرف نمی‌کنند. که موجب بروز بی‌حالی در روزه‌داری می‌شود.

علاوه بر این مواد دلایل دیگری نیز منجر به بی‌حالی در ماه رمضان می‌شود که در ادامه به برخی از آن‌ها پرداخته شده است:

۱- محدود کردن مصرف مواد قندی

چنانچه پس از افطار یا در طول روز در حین روزه‌داری دچار بی‌حالی می‌شوید برای رهایی از این ضعف بهتر است که در وعده سحر و افطار مصرف مواد قندی، شکر یا نان، برنج و ماکارونی را کم کنید.

۲- غذاهای فرآوری شده نخورید

افراد روزه‌دار اغلب برای سحری دیر بیدار شده و به دلیل کمبود وقت ترجیح می دهند که غذاهای حاضر و فرآوری شده بخورند. این غذاهای فرآوری شده حاوی نگهدارنده‌ها و ترکیبات مصنوعی هستند که ارزش‌غذایی چندانی نداشته و انرژی لازم برای بدن را تامین نمی‌کند. همچنین با کاهش دقت و تمرکز موجب احساس خستگی و بی‌حالی می شوند.

نخوردن غذاهای فراوری شده برای فرار از بی حالی در ماه رمضان

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳- مصرف به اندازه میوه و سبزی

    برای تامین انرژی در طول روز و سرحال بودن در روزه‌داری توصیه می‌کنیم حجم مورد نیاز از میوه و سبزیجات تازه را دریافت کنید تا بدن با دریافت ویتامین، مواد معدنی و املاح تا ساعات طولانی سرحال باشد و احساس خستگی نکنید.

    ۴- چای غلیظ و پررنگ ننوشید

    اغلب روزه‌داران عادت به نوشیدن چای پررنگ در افطار یا سحر دارند که کافئین زیادی به بدن وارد می‌کند و موجب ایجاد خستگی و رخوت در آن ها می‌شود. از سوی دیگر با دفع آن از بدن موجب کمبود آب بدن شده و احساس بی‌حالی دو چندان می‌شود. می‌توانید آب جوش یا دمنوش‌ها را جایگزین چای کنید.

    بیشتر بخوانید: دلایل و درمان بی اشتهایی در وعده سحری ماه رمضان

    ۵- گوشت قرمز و پرچرب بخورید

    یکی دیگر از علل احساس بی حالی در طول روز و روزه‌داری مصرف گوشت قرمز و گوشت پرچرب است. پیشنهاد می‌کنیم مصرف گوشت پرچرب را کاسته و گوشت سفید مانند گوشت مرغ را جایگزین آن کنید تا به خوبی هضم شده و موجب کم آبی و بی‌حال در بدن نشود.

    نخوردن گوشت قرمز پر چرب برای فرار از بی حالی در ماه رمضان

    ۶- غلات سبوس‌دار بخورید

    برای ساعات طولانی روزه‌داری و ایجاد حس سیری پیشنهاد می‌کنیم که غلات سبوس‌دار از جمله نان‌های سبوس‌دار، جو، بلغور، برنج قهوه‌ای، ماکارونی قهوه‌ای را مصرف کنید که خوب هضم شده و مدت طولانی سیر بمانید.

    ۷- آب کافی بنوشید

    یکی از اصلی‌ترین دلایل احساس رخوت و خستگی در زمان روزه‌داری کم آبی بدن است. افراد روزه‌دار باید در فاصله بین افطار تا سحر آب کافی و مورد نیاز بدن را دریافت کنند تا در طول روز کمتر دچار عطش و تشنگی شوند.

    بیشتر بخوانید: بهترین غذا برای وعده سحری چیست؟

    ۸- برای انجام کارهای روزانه برنامه‌ریزی کنید

    پس از استراحت کافی پس از سحری، برای انجام کارهای روزمره خود برنامه‌ریزی کنید تا با دقت و تمرکز بیشتری به آن‌ها رسیدگی کنید. می‌توانید با برنامه‌ریزی دقیق در ماه رمضان بیشترین استفاده را از زمان خود داشته باشید و با سرگرم شدن با کارها گذر زمان را کمتر متوجه شوید و کمتر احساس بی‌حالی کنید. در نهایت با انجام و رسیدگی به کارهای روزانه پس از افطار نیز احساس بهتری خواهید داشت.

    برنامه ریزی برای انجام کارهای روزانه برای فرار از بی حالی در ماه رمضان

    ۹- استراحت کافی

    در ماه رمضان استراحت کافی داشته باشید و با استراحت کافی آرامش لازم را بدست آورید. خواب کافی در شب و پس از سحری یکی از عوامل رفع بی‌حالی در طول روزه‌داری است.

    در این مطلب از مجله دانستنی اکالا به راه‌های فرار از بی‌حالی در ماه مبارک رمضان پرداختیم. با توجه به نکات گفته شده می‌توانید از ماه رمضان و روزه‌داری لذت کافی را ببرید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.