فرهنگ و هنر

۱۰ فیلم برتر عاشقانه ایرانی که حتما باید تماشا کنید!

ژانر درام عاشقانه یکی از انواع ژانرهای محبوب است که بسیاری از علاقه‌مندان به سینما را به خود جذب می‌کند. این ژانر در سینمای ایران نیز ژانر پر تکراری بوده و بسیاری از کارگردانان موضوعات عشقی را دستمایه ساخت فیلم خود کرده و آثار بی‌نظیری را نیز خلق کرده‌اند.

تماشای یک درام عاشقانه همیشه می‌تواند جذاب باشد. در این قسمت از اکالا بلاگ با معرفی ۱۰ فیلم برتر عاشقانه ایرانی همراه ما باشید.

۱- فیلم «هامون»

هامون از برترین فیلم‌های عاشقانه ایرانی

سال: ۱۳۶۸

بازیگران: خسرو شکیبایی، عزت‌الله انتظامی، بیتا فرهی و فتحعلی اویسی

شاید «هامون» تنها فیلمی باشد که کسی بر سر عاشقانه بودن آن بحثی ندارد. فیلم «هامون» به کارگردانی داریوش مهرجویی یکی از بهترین فیلم‌های عاشقانه ایرانی از نگاه مردم است. صحنه سیلی زدن حمید به مهشید شاید عاشقانه‌ترین صحنه این سریال باشد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های کمدی ایرانی

    حمید هامون بعد از تجربه‌ یک زندگی عاشقانه حالا درگیر کشمکش‌های تلخ با همسرش مهشید است. اگرچه این مشکلات حتی به کتک ‌کاری هم می‌رسند، اما حمید همچنان عاشقانه همسرش را دوست دارد و راضی به طلاق نیست.

    در همین حین این مرد عصبی و در عین حال افسرده، در حال نوشتن رساله‌اش با موضوع «عشق و ایمان» است. او که با رفتارهایش باعث ناراحتی‌های زیادی برای همسرش شده، وارد یک جهان دوگانه می‌شود.

    ۲- فیلم «سنتوری»

    سنتوری از برترین فیلم‌های عاشقانه ایرانی

    سال: ۱۳۸۵

    بازیگران: بهرام رادان، گلشیفته فراهانی

    «سنتوری» دومین فیلم زنده یاد داریوش مهرجویی در این فهرست است. عاشقانه‌ای موزیکال که با صدای محسن چاوشی یکی از ماندنی‌ترین آثار سینمای ایران را خلق کرده است. ترانه‌هایی که با صدای چاوشی و لب خوانی رادان در این فیلم شنیده می‌شود تا سالها در ذهن دوستداران و عاشقان سینما باقی ماند.

    این فیلم درباره پسری به نام علی از یک خانواده مذهبی است که عاشق موسیقی و نواختن سنتور است و با وجود مخالفت خانواده‌اش دنبال موسیقی می‌رود و خانواده او را طرد می‌کنند. در همین حین و در اوج موفقیتش، علی عاشق دختری به نام هانیه می‌شود و این دو با یکدیگر ازدواج می‌کنند.

    اما هیولایی به نام اعتیاد کم کم فاصله میان این زوج عاشق را بیشتر می‌کند و درگیر مشکلات زیادی می‌شوند. زمانی که رابطه‌ علی با همسرش هانیه به بن‌بست می‌خورد، شرایط ناگواری پیش می‌آید و علی سنتوری همه چیزش را می‌بازد.

    بیشتر بخوانید: بهترین سریال‌های عاشقانه ترکی

    ۳- روسری آبی

    روسری آبی از برترین فیلم‌های عاشقانه ایرانی

    سال: ۱۳۷۳

    بازیگران: عزت الله انتظامی، فاطمه معتمد آریا، گلاب آدینه، باران کوثری، جمشید اسماعیل خانی،افسر اسدی

    این فیلم به کارگردانی رخشان بنی اعتماد داستان یک کارخانه‌دار میانسال در زمینۀ رب‌سازی و صاحب مزرعۀ کشت گوجه‌فرنگی به نام «رسول رحمانی» با بازی عزت الله انتظامی را روایت می‌کند که بعد از مرگ همسرش، روزگار را به انزوا می‌گذراند و هر از گاهی دخترانش به او سر می‌زنند.

    در مزرعۀ او دختر جوانی به نام «نوبر کردانی» کار می‌کند که مسئولیت زندگی مادر معتاد، برادر نوجوان ولگرد و خواهر کوچکش را بر عهده دارد. در اثر مسائلی، توجه رسول به نوبر جلب می‌شود.

    در ابتدا تلاش می‌کند برای او پناه و معیشتی درخور فراهم کند، اما به‌تدریج دل به او می‌بازد و سرانجام به طور موقت و پنهانی عقدش می‌کند و درحالی‌که مادر نوبر به خاطر مواد مخدر زندانی شده است، برادر نوجوان او را هم تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

    ماجرا رفته رفته به گوش دو دختر رسول می‌رسد و با تمهیداتی نظیر تهدید و تطمیع نوبر و گرد آوردن بزرگان فامیل در مقابل رسول، سعی می‌کنند از آنچه گمان می‌کنند رسوایی است جلوگیری کنند، ولی رسول که در اثر این حرکات دچار حملۀ قلبی هم شده است، ناگهان خانه و اموال و زندگی‌اش را رها می‌کند و زندگی با نوبر را انتخاب می‌کند؛ انتخابی که فرجام چندان مطمئنی برایش تصور نمی‌شود.

    ۴- فیلم داش آکل

    داش آکل از برترین فیلم‌های عاشقانه ایرانی

    سال: ۱۳۵۰

    بازیگران: بهروز وثوقی، ژاله علو، بهمن مفید، کنعان کیانی

    داش اکل اثری اقتباسی از داستانی به همین نام نوشته صادق هدایت و به کارگردانی مسعود کیمیایی است که در اغلب نظرسنجی‌ها جزو بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران نیز محسوب می‌شود. عشق نافرجام مردی میانسال به دختری جوان و درگیری‌های اخلاقی او برای ابراز عشقش دستمایه این فیلم است.

    ماجرای قهرمانی‌ها و مردانگی و صداقت «داش آکل» را همهٔ مردم شیراز می‌دانند. یک حاجی شیرازی که زمانی با او همسفر بوده و فضایل نیک داش آکل را می‌دانسته قبل از مرگش وصیت می‌کند که داش آکل به کارهای زندگی و املاک او رسیدگی کند. داش آکل در برخورد با خانوادهٔ حاجی دختر او را می‌بیند و به او دل می‌بندد، حال آنکه دختر سن کمی دارد.

    عشق دختر، داش آکل را به شراب خواری می‌کشاند. «کاکارستم»، که دشمن داش آکل است با آن که بارها در جدال تن به تن از او شکست خورده همه جا در غیابش رجزخوانی می‌کند. داش آکل ازدواج با دخترک را به علت سن زیاد خود، دور از مردانگی می‌داند و ترتیب ازدواج او را با یکی از خواستگارانش می‌دهد.

    شب عروسی دخترک، وقتی داش آکل از میخانه برمی گردد، با کاکارستم روبرو می‌شود و جدال آن‌ها در شب بعد به آنجا می‌کشد که کاکا در شرایطی که شکست خورده، قمه را از پشت در بدن داش آکل فرومی‌کند و داش آکل در همان حال گلوی کاکا را آنقدر می‌فشارد که خفه می‌شود و بعد خود نیز می‌میرد.

    جمله معروف آخر فیلم از کلام طوطی داش آکل است که وصیت کرده به مرجان ارث برسد و آنجا که طوطی کلامی را که بارها از داشی شنیده تکرار می‌کند و می‌گوید مرجان عشق تو مرا کشت و راز دل آکل بعد مرگش آشکار می‌شود.

    بیشتر بخوانید: آخر هفته‌ها چی ببینیم؟

    ۵- فیلم «تی تی»

    تی تی از برترین فیلم‌های عاشقانه ایرانی

    سال: ۱۴۰۱

    بازیگران: الناز شاکردوست، پارسا پیروزفر و هوتن شکیبا

    «تی تی» عاشقانه‌ای متاخر از کارگردان جوان آیدا پناهنده است که در این لیست حضور دارد. داستان تی‌تی در مورد مردی به نام ابراهیم با بازی پارسا پیروزفر است که یک فیزیکدان است و روی سیاهچاله‌ها و تئوری پایان دنیا کار می‌کند.

    او به خاطر تومور در بیمارستان بستری می‌شود. تی‌ تی که در آنجا به‌عنوان نیروی خدمات کار می‌کند، اتفاقی کاغذهای ابراهیم را با خود می‌برد و ابراهیم برای گرفتن کاغذهایش دوباره تی‌‌تی را می‌بیند.

    تی‌‌تی به روش رحم اجاره‌ای فرزند زوج ناباروری را باردار است آشنایی این دو آغاز ماجرایی بزرگ را رقم می‌زند که زندگی هر دو را تغییر می‌دهد.

    ۶- فیلم «سوته ‌دلان»

    سوته دلان از برترین فیلم‌های عاشقانه ایرانی

    سال: ۱۳۵۶

    بازیگران: بهروز وثوقی، جمشید مشایخی، فخری خوروش، شهره آغداشلو، جهانگیر فروهر، سعید نیکپور

    «سوته ‌دلان» یکی از مهمترین فیلم‌های عاشقانه و موج نوی سینمای ایران به کارگردانی علی حاتمی است. فیلمی که برخلاف آثار فیلم‌ فارسی آن روزها به مسئله‌ عشق نگاهی عمیق می‌اندازد و باعث خلق ملودرامی تاثیرگذار می‌شود.

    مجید یک معلول ذهنی‌ است که برادرش حبیب آقا مسئولیت زندگی‌ او را برعهده دارد. حبیب برای بهبود حال مجید زنی به‌نام اقدس را برایش انتخاب می‌کند که رفته ‌رفته این دو عاشق هم می‌شوند و به یکدیگر دل می‌بازند.

    مجید مثل دو برادر گریزان از عشق‌‌اش رفتار نمی‌کند، چرا که او به‌خوبی فهمیده که این عاطفه و دوست داشتن است که می‌تواند زندگی آدم را از ناراحتی‌ها نجات دهد.

    «سوته دلان» در نظر سنجی منتقدان و نویسندگان ماهنامه سینمایی فیلم نیز به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران انتخاب شده است.

    ۷- فیلم درخت گلابی

    درخت گلابی از برترین فیلم‌های عاشقانه ایرانی

    سال: ۱۳۷۶

    بازیگران: همایون ارشادی، گلشیفته فراهانی، نعمت الله گرجی، عباس شادروان، شهرام حقیقت دوست

    سومین فیلم مهرجویی در این فهرست بر اساس داستان کوتاهی از مجموعه داستان جایی دیگر نوشته گلی ترقی ساخته شده است. محمود نویسنده‌ای است که برای نوشتن باقی‌ماندهٔ کتاب جدید خود در پی یک کم‌کاری طولانی، به باغ پدری خود در دماوند پناه آورده‌است.

    اما در باغ، درخت گلابی قدیمی که برای محمود سرشار از خاطره است میوه نداده و باغبانان از او می‌خواهند که در مراسمی آیینی برای ترساندن درخت و به بار نشستن دوبارهٔ آن شرکت کند و محمود می‌پذیرد و در این بین او به مرور خاطرات نوجوانی خود می‌پردازد.

    زمانی که شیفتهٔ دخترعمه‌اش، میترا (یا به قول محمود در دفتر خاطراتش، میم) بوده و با اینکه دختر از او بزرگتر است به او ابراز عشق می‌کند و برایش اشعار عاشقانه می‌گوید و با او ساعت‌ها در باغ به اجرای نمایشنامه‌های مختلف می‌پردازد، چرا که هردو به ادبیات علاقه‌مندند. اما روزی دختر برای خداحافظی می‌آید، چون قصد دارد نزد پدرش که خارج از کشور است برود.

    محمود از او می‌خواهد که صبر کند و دختر می‌پذیرد، اما سال‌ها بعد که محمود وارد جریانات سیاسی می‌شود نامه‌های دختر را پاسخ نمی‌دهد و رفتنش را به تاریخی بعد موکول می‌کند تا این‌که بر اثر فعالیت‌های سیاسی به زندان می‌افتد و آن‌جا با دیدن یکی از اقوام دختر خبر فوت او را دریافت می‌کند.

    محمود اکنون در آستانهٔ شصت‌سالگی همانند درخت گلابی که هنوز بوی کفش‌های کتانی میم را می‌دهند بی‌بار شده و نمی‌تواند کتاب آخرش را تمام کند.

    بیشتر بخوانید: ۵ سریال برتر ایرانی در سال ۱۴۰۲

    ۸- نیمه شب اتفاق افتاد

    نیمه شب اتفاق افتاد از برترین فیلم‌های عاشقانه ایرانی

    سال: ۱۳۹۴

    بازیگران: حامد بهداد، رویا نونهالی، آتیلا پسیانی، گوهر خیراندیش، ستاره اسکندری

    نیمه‌ شب اتفاق افتاد فیلمی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی تینا پاکروان و نویسندگی طلا معتضدی در ژانر عاشقانه و خانوادگی است. داستان این فیلم درباره یک پسر جوانی به نام حسین با بازی حامد بهداد است که در مراسم‌ها آوازخوانی می‌کند.

    او پس از مدتی به زن آشپزی که بسیار از او بزرگتر و دارای یک فرزند است با بازی رؤیا نونهالی دل می‌بندد. خواهر او به شدت با این قضیه به مخالفت می‌پردازد. حسین در انتهای این درام عاشقانه می‌میرد.

    ۹- در دنیای تو ساعت چند است؟

    در دنیای تو ساعت چند است از برترین فیلم‌های عاشقانه ایرانی

    سال: ۱۳۹۳

    بازیگران: لیلا حاتمی، علی مصفا، زهرا حاتمی، کریستف رضائی

    این درام عاشقانه اولین تجربه فیلم بلند صفی یزدانیان است. زری خوشکام مادر لیلا حاتمی همسر زنده یاد علی حاتمی نیز در این فیلم ایفای نقش کرده است.

    گلی (با بازی لیلا حاتمی) بعد از بیست سال زندگی در فرانسه یک‌باره تصمیم می‌گیرد به ایران و به زادگاهش، شهر رشت سفری کند. فرهاد در رشت به استقبالش می‌رود و می‌گوید که آشنایی قدیمی است، اما گلی اصلاً او را به یاد نمی‌آورد.

    برخی منتقدان سینما این نخستین ساخته سینمایی صفی یزدانیان را یک رومنس آرام و متفکرانه و اتفاقی خوب و آرامش بخش در سینمای نوین اجتماعی ایران توصیف می‌کنند.

    این عاشقانه با وجود پایبندی به سنت‌ها، چندان متکی به شاخصه‌های کلاسیک این نوع سینما نیست و تصویرگر یک عشق پر اُبهت است که به مانند بسیاری از فیلم‌های عاشقانه، نمی‌خواهد تمام تلاش خود را محدود به نشان دادن تب و تاب‌های عصیانگرانه فرد عاشق کند.

    در این فیلم سینمایی، یک عشق قدیمی زخم باز می‌کند و در این بین، نه از درِ انتقام و جبران مافات، بلکه از نگاهی انسانی و با ابزار عشق به مصاف معشوق خود می‌رود.

    ۱۰- فیلم «چند متر مکعب عشق»

    چند متر مکعب عشق از برترین فیلم‌های عاشقانه ایرانی

    سال: ۱۳۹۲

    بازیگران: ساعد سهیلی، حسیبا ابراهیمی، نادر فلاح، مسعود میرطاهری، علیرضا استادی

    فیلم «چند متر مکعب عشق» به کارگردانی جمشید محمودی یکی از بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی و محصول مشترک سینمای کشور ایران و افغانستان است. این فیلم داستان مرد مهاجر افغانستانی به نام عبدالسلام مهاجری را روایت م‌ کند که به همراه دخترش مرونا در یک کارگاه زندگی می کنند.

    صابر (ساعد سهیلی) عاشق مرونا می‌شود و برای رسیدن به او ماجراهای زیادی را تحمل می‌کند. در انتها، در یکی از قرارهای عاشقانه‌شان متوجه می‌شوند که جانشان در خطر است.

    در این قسمت از مجله فرهنگ و هنر اکالا با معرفی ۱۰ فیلم عاشقانه ایرانی همراه شما بودیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر شما هم فیلم عاشقانه دیگری را دوست دارید به این فهرست اضافه کنید نظراتتان را با ما درمیان بگذارید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.