فرهنگ و هنر

۵ سریال برتر ایرانی در سال ۱۴۰۲ که حتما باید ببینید!

صنعت سریال‌ سازی ایران در سال‌های اخیر شاهد رشد چشمگیری بوده است. سریال‌های نمایش خانگی توانسته توجه افراد زیادی را به خود جذب کند. یکی از سرگرمی‌های مردم این روزها تماشای سریال‌های نمایش خانگی است.

در این‌ بین پلتفرم‌های نمایش خانگی با ارائه محتوای متنوع و باکیفیت، جایگاه ویژه‌ای در بین مخاطبان پیدا کرده‌اند. به‌ گونه‌ای که مخاطبین خود را متقاعد می‌کنند اشتراک ماهیانه خود را برای مشاهده این سریال‌ها تمدید کنند.

ما امروز در این بخش از اکالا بلاگ، بهترین سریال‌های ایرانی در سال ۱۴۰۲ را به شما مخاطبین عزیز معرفی می‌کنیم.

۱- سریال گناه فرشته

گناه فرشته از سریال‌های برتر ایرانی در سال 1402

پلتفرم نمایش‌ دهنده: فیلیمو

سریال گناه فرشته به کارگردانی حامد عنقا در سال ۱۴۰۲ ساخته شده است. این سریال محصول کشور ایران و در ژانر درام و خانوادگی می‌باشد. داستان سریال “گناه فرشته” درباره یک دختر به نام فرشته است که به اتهام قتل یک مرد متهم می‌شود و قرار است در دادگاه محاکمه شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    این قتل مربوط به مردی به نام عشیری است که توسط خدمتکار زن جوان خانه اتفاق افتاده و سرآغاز داستانی پیچیده است. داستان سریال در کل به موضوع فساد و قتل مرتبط است. سریال “گناه فرشته” با داستانی پرفراز و نشیب روبرو است و معما‌های حل نشده آن در همان قسمت اول با درام سریال‌های ایرانی برابری می‌کند.

    این سریال دارای رمز و راز‌های فراوانی است و کاراکتر‌های متعددی را در داستان خود جای داده است. قتل عشیری نیز در شب سالگرد مرگ مادر حامد رخ می‌دهد و ارتباط مشکوک مرگ مادر حامد با عشیری که در سال ۸۸ رخ داده، نشان از یک داستان پرپیچ و خم و تو در تو دارد که تماشای قسمت‌های بعدی آن را جذاب‌تر می‌کند.

    بازیگران شاخص

    شهاب حسینی (در نقش حامد تهرانی)، مهدی سلطانی (در نقش مشفق)، امیر آقایی (در نقش نوید عشیری)، پردیس پورعابدینی (در نقش فرشته)، لادن مستوفی (در نقش مهتاب محتشم)

    های‌لایت

    مرتضی پورصمدی فیلم‌بردار مطرح سینمای ایران در میانه فیلم‌برداری این سریال به دلیل ایست قلبی از دنیا رفت. شهاب حسینی بعد از تجربه بازی در سریال شهرزاد و سریال پوست شیر در سومین حضور خود در نمایش خانگی، در نقش اصلی سریال گناه فرشته حضور دارد.

    حامد عنقا که بیشترین همکاری با کارگردان را با بهرنگ توفیقی و محمدحسین لطیفی در کارنامه دارد، حالا اولین تجربه سریال‌سازی را پشت سر می‌گذارد.

    ۲- سریال دفتر یادداشت

    دفتر یادداشت از سریال‌های برتر ایرانی در سال 1402

    پلتفرم نمایش‌دهنده: فیلم‌نت

    سریال دفتر یادداشت یک مجموعه نمایش خانگی ایرانی در ژانر طنز و جنایی محصول سال ۱۴۰۲ به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده و تهیه‌کنندگی حسین اکبری است. داستان این مجموعه درباره ایرج و حمید، رفقای قدیمی است که از دوران کودکی سرشان برای پیگیری پرونده‌های جنایی درد می‌کند و یکی از آنها کارگاهی زبردست بوده است.

    پای آنها ناخواسته به پرونده قتل‌های زنجیره‌ای باز می‌شود که مقتول خواهر ایرج است. دراین‌بین ایرج به دلیل مشکل مغزی منحصر به فردش مرتباً همه‌ چیز و همه‌‌کس را از خاطر می‌برد. داستان این سریال برگرفته از یک سریال آمریکایی است که در آن هم دو شخصیت مشنگ و کم‌عقل با چنین حادثه‌ای در آپارتمانی که در آن زندگی می‌کنند، مواجه می‌شوند.

    اما هیچ یک از آنها نه به فراموشی مبتلا شده و نه یکی از آنها سبک‌مغز و بی‌مصرف است. ایده اصلی این مجموعه از آنجا جذاب می‌شود که این دو کاراکتر کم‌عقل در مسیر کشف سرنخ‌های منجر به قتل به طور تصادفی موفق عمل می‌کنند و خب در همین حین شواهدی هم به آنها کمک می‌کنند تا بتوانند به سرنخ اصلی برسند.

    همین ایده است که این مجموعه را تبدیل به اثری متفاوت و جذاب می‌کند که به‌خوبی می‌توان با این ایده داستان دیدنی خلق کرد و از همین مشنگی و عقب‌ماندگی شخصیت‌هایش بهترین بهره را در پیشبرد داستان برد.

    بازیگران شاخص

    رضا عطاران (در نقش ایرج مجد)، حسن معجونی (در نقش حمید مژده)، مینا ساداتی (در نقش منیر)، کاظم سیاحی (در نقش غراب)، سوگل خلیق (در نقش نازنین مجد)، زهرا داوودنژاد (در نقش روح‌انگیز)، بیژن بنفشه‌خواه (در نقش ناصر).

    های‌لایت

    رضا عطاران که به آقای گیشه معروف است حضورش در هر فیلم و سریالی فروش بسیار بالایی دارد. حالا در سریال دفتر یادداشت بعد از ۱۰ سال در شبکه نمایش خانگی حضور پیدا کرده است.

    پس از انتشار پوستر و تیزر تبلیغاتی سریال دفتر یادداشت بسیاری از مخاطبان متوجه شباهت آن به سکانس مشهوری از فیلم مالنا با بازی مونیکا بلوچی شدند. بلوچی در این فیلم نقش زن جوانی به نام مالنا را برعهده داشت.

    بیشتر بخوانید: بهترین سریال‌های اکشن

    ۳- سریال افعی تهران

    افعی تهران از سریال‌های برتر ایرانی در سال 1402

    پلتفرم نمایش‌دهنده: فیلم‌نت

    افعی تهران یک مجموعه نمایش خانگی ایرانی در ژانر اجتماعی محصول سال ۱۴۰۲ به کارگردانی سامان مقدم و تهیه‌کنندگی جواد فرحانی است. این سریال به نویسندگی پیمان معادی و اولین تجربه بازیگری او در شبکه نمایش خانگی است.

    نخستین قسمت از این سریال در ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ از پلتفرم‌ فیلم‌نت پخش شد. داستان قتل‌هایی در تهران رخ می‌دهد که در آن‌ها قاتل با مسموم‌کردن سوژه‌های خود آن‌ها را به قتل می‌رساند.

    قاتل به همین علت به افعی تهران شهرت دارد و تمامی قربانیان او سابقه کودک‌ آزاری دارند. آرمان بیانی، منتقد و مدرس سینماست و قصد دارد درباره این قتل‌ها فیلم بسازد.

    بازیگران شاخص

    پیمان معادی (در نقش آرمان بیانی)، سحر دولتشاهی (مژگان)، آزاده صمدی، پژمان جمشیدی، مریلا زارعی

    های‌لایت

    نکته حائز اهمیت افعی تهران حضور برخی از بازیگران تراز اول سینما و تلویزیون در ساخته جدید یکی از موفق‌ترین کارگردانان حال حاضر ایران به نام سامان مقدم است. سریال افعی تهران اولین تجربه کارگردانی سامان مقدم در نمایش خانگی است.

    سامان مقدم که در جوانی دستیار مسعود کیمیایی بود با ساخت آثار موفقی چون کافه ستاره و مکس و پارتی خودش را به‌ عنوان یک فیلمساز مستعد معرفی کرد.

    کارگردان آثاری نظیر دیواربه‌دیوار، شمس‌العماره، کافه ستاره و نهنگ عنبر که نشان داده به‌ راحتی می‌تواند از پس هر ژانری برآمده و حال به سراغ داستانی جنایی آمده تا با بازیگرانی مشهور، شانس خود را پس از تولید فصل سوم قلب یخی، باری دیگر در حوزه نمایش خانگی محک بزند.

    ابتدا قرار بود پیمان معادی کارگردان افعی تهران باشد که به دلیل شلوغی نقش، سامان مقدم کارگردان خوب سینما این مسئولیت را به عهده گرفت.

    ۴- سریال پوست شیر

    پوست شیر از سریال‌های برتر ایرانی در سال 1402

    پلتفرم نمایش‌دهنده: فیلم‌نت

    پوست شیر مجموعه نمایش خانگی ایرانی در ژانر درام جنایی به کارگردانی جمشید محمودی و نویسندگی رضا بهاروند و محمودی است که از شبکه اینترنتی فیلم‌نت به نمایش درآمد. پخش پوست شیر از ۱ مهر ۱۴۰۱ آغاز شد و در ۳۰ فروردین ۱۴۰۲، متشکل از سه فصل، به پایان رسید. این مجموعه نقدهای عموماً مثبتی از طرف منتقدان و مخاطبان دریافت کرد.

    داستان پوست شیر ازاین‌قرار است شاهد زندگی فردی به نام نعیم هستیم که پس از ۱۵ سال از زندان آزاد شده است. وی به دنبال همسر و دخترش است که متوجه می شود همسرش با شخص دیگری ازدواج کرده است. ساحل دختر نعیم هم اکنون ۲۰ ساله است. او که ابتدا از دیدن نعیم امتنع می کند؛ در نهایت راضی می شود پدرش را ملاقات کند.

    بازیگران شاخص

    هادی حجازی‌فر (در نقش نعیم مولایی)، شهاب حسینی (در نقش محب مشکات)، پانته‌آ بهرام (در نقش لیلا برزگر)، علیرضا کمالی (در نقش رضا عبداللهی (رضا پروانه)).

    های‌لایت

    طبق آمار منتشر شده از گوگل‌ترندز، عبارت «پوست شیر» به یکی از بیشترین جستجوی گوگل ایرانیان در دی ۱۴۰۱ و همچنین در زمان پخش خود به یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های شبکه خانگی تبدیل شد.

    این سریال یکی از پربحث‌ترین و پر بازخورد ترین سریال‌های شبکه نمایش خانگی در فضای مجازی بود، به‌گونه‌ای که در اسفند ۱۴۰۱ برای دو روز هشتگ پوست شیر ترند اول توییتر فارسی قرار گرفت. موسیقی متن پوست شیر یادآور فیلم میان ستاره‌ای (۲۰۱۴) ساخته کریستوفر نولان و سریال شکارچی ذهن (۲۰۱۷–۲۰۱۹) ساخته دیوید فینچر است.

    بیشتر بخوانید: معرفی ۱۰ فیلم برتر تاریخ سینمای جهان

    ۵- سریال شریک جرم

    شریک جرم از سریال‌های برتر ایرانی در سال 1402

    پلتفرم نمایش‌دهنده: نماوا

    شریک جرم، سریالی درام و جنایی به نویسندگی امیر عربی، تهیه‌کنندگی همایون اسعدیان و کارگردانی مازیار میری محصول سال ۱۴۰۲ است که پخش هفتگی آن از ۱۲ آذر ۱۴۰۲ در پلتفرم نماوا آغاز شد.

    سریال شریک جرم در ژانر درام و جنایی روایتگر زندگی وکیل خوش‌نامی به نام میترا با بازی سارا بهرامی است که بعد از رخ داد جنایتی در دفترش دچار دردسر شده و مجبور می‌شود برای دفاع از خود تحقیقاتی را درباره یکی از موکلانش آغاز کند و با ماجراهای هیجان‌انگیزی روبرو می‌شود.

    بازیگران شاخص

    سارا بهرامی (در نقش میترا)، (المیرا دهقانی در نقش ندا)، سجاد بابایی (در نقش محسن)، علی مصفا، بهناز جعفری، وحید آقاپور

    های‌لایت

    در «شریک جرم» شاهدبازی‌های خوبی بودیم؛ سارا بهرامی در قامت یک وکیل دغدغه‌مند عملکردی قابل‌دفاع داشت و توانست انگیزه‌های انسانی او را به‌درستی منتقل کند.

    در مجموع، مازیار میری به‌خوبی توانست فیلمنامه «شریک جرم» را تبدیل به یک مینی‌سریال قابل‌قبول کند.

    صنعت سینمای ایران با حضور پلتفرم‌های نمایش خانگی در حال پوست‌اندازی است و کیفیت سریال‌های تولیدی به‌مرور در حال بهتر شدن است، تا بتواند جایی در میان علاقه‌مندی‌های مخاطب ایرانی که به لطف فضای مجازی به سریال‌های پربیننده و روز دنیا دسترسی دارد، دست‌وپا کند.

    ما در مجله فرهنگ و هنر اکالا تلاش کردیم تا فهرستی هر چند کوتاه، از بهترین سریال‌های ایرانی سال ۱۴۰۲ در اختیار شما مخاطبین عزیز قرار دهیم، امیدواریم تا شما نیز سریالی‌های پیشنهادی خود را با ما در میان بگذارید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.