دانستنی

این افراد لب به جگر نزنند!

جگر یک ماده غذایی مفید و سرشار از پروتئین، ویتامین A، ویتامین‌های گروه B، اسید فولیک و آهن است و معمولا از آن برای درمان کم خونی و افزایش انرژی بدن استفاده می‌شود. اما باید بدانید که مصرف جگر برای همه افراد مناسب نیست و ممکن است عوارض جبران ناپذیری را برای سلامتی ایجاد کند. اما چه کسانی نباید جگر بخورند؟

در این مقاله از اکالا بلاگ به شما می‌گوییم که مصرف جگر برای چه کسانی مناسب نیست.

چه کسانی نباید لب به جگر بزنند؟

مصرف جگر برای همه افراد توصیه نمی‌شود و می‌تواند عوارض جدی در بدن ایجاد کند. این ماده غذایی کلسترول و ویتامین A زیادی دارد و سرشار از آهن است و از همین رو نباید به مقدار زیاد مصرف شود.

در ادامه می‌توانید با لیست افرادی که مجاز به خوردن جگر نیستند آشنا شوید.

۱- افرادی که کلسترول بالایی دارند

جگر کلسترول زیادی دارد و از همین رو کسانی که با کلسترول بالا دست و پنجه نرم می‌کنند یا از داروهای کاهنده کلسترول استفاده می‌کنند، نباید از این ماده غذایی استفاده کنند. مصرف زیاد جگر در این افراد موجب افزایش کلسترول و همچنین افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود.

چه کسانی نباید لب به جگر بزنند؟

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۲- افرادی که ویتامین A بدنشان زیاد است

    جگر مقداری زیادی ویتامین A دارد و مصرف زیاد این ویتامین می‌تواند موجب مسمومیت و بروز مشکلات جدی در سلامتی شود. افرادی که ویتامین A بدنشان زیاد است، نباید بیشتر از یک بار در هفته از جگر استفاده کنند.

    از مهم‌ترین علائم مسمومیت با ویتامین A می‌توان به حالت تهوع، استفراغ، سردرد، تحریک پذیری و خواب آلودگی اشاره کرد. به علاوه مصرف زیاد این ویتامین موجب ضعف استخوان‌ها و افزایش شکنندگی آن‌ها می‌شود.

    ۳- خانم‌هایی که باردار هستند

    خانم‌های باردار نباید از جگر در رژیم غذایی خود استفاده کنند. سطح بالای ویتامین A در جگر می‌تواند خطر بروز نقص مادرزادی را در جنین افزایش دهد و مشکلات جدی برای سلامتی او ایجاد کند.

    هر چند بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که مصرف جگر به مقدار کم در دوران بارداری خطری ندارد، اما بهتر است قبل از استفاده از این ماده غذایی حتما با پزشک خودتان مشورت کنید.

    بیشتر بخوانید: این ویتامین‌ها التهاب در بدن را کاهش می‌دهند!

    ۴- افرادی که به نقرس مبتلا هستند

    افزایش سطح اسید اوریک در بدن موجب بروز نقرس می‌شود و علائمی مثل سفتی، درد و تورم مفاصل می‌شود. جگر حاوی مقدار زیادی پورین که در بدن به اسید اوریک تبدیل می‌شود.

    مصرف جگر می‌توانید علائم نقرس را تشدید کند و شدت بیماری را افزایش دهد. بنابراین این افراد لب به جگر نزنند و بهتر است از مواد غذایی گیاهی، آهن و مواد معدنی مورد نیاز بدن خود را تامین کنند.

    فراموش نکنید که مصرف زیاد جگر می‌تواند خطر ابتلا به نقرس را افزایش دهد، بنابراین اگر در خانواده‌تان سابقه این بیماری وجود دارد، هیچگاه نباید در مصرف این ماده غذایی زیاده روی کنید.

    منع مصرف جگر برای افراد مبتلا به نقرس

    ۵- افرادی که از دارو استفاده می‌کنند

    جگر حاوی مقدار زیادی ویتامین A است و این ویتامین با برخی از داروهای خاص پسوریازیس و داروهای اورلیستات تداخل دارد. اگر از دارو استفاده می‌کنید، بهتر است قبل از مصرف جگر حتما با پزشک خودتان مشورت کنید و مطمئن شوید و داروی شما با ویتامین A تداخلی ندارد.

    بیشتر بخوانید: جگر مرغ بخوریم یا نخوریم؟

    ۶- افرادی که به بیماری قلبی مبتلا هستند

    جگر میزان کلسترول و چربی نسبتا زیادی دارد و از همین رو افرادی که به بیماری قلبی مبتلا هستند، نباید از جگر به مقدار زیاد استفاده کنند. به خاطر داشته باشید که مصرف جگر برای سالمندان مناسب نیست و بهتر است در کمترین میزان ممکن استفاده شود.

    منع مصرف جگر برای بیماران قلبی

    جگر یک ماده غذایی مفید است، اما به هیچ عنوان نباید از آن به مقدار زیاد استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که مصرف جگر برای همه افراد مناسب نیست و می‌تواند موجب بروز بیماری‌های مختلف و تشدید علائم برخی از بیماری‌ها شود.

    افرادی که به بیماری‌های خاص مبتلا هستند و از دارو استفاده می‌کنند، نباید به مقدار زیاد از جگر استفاده کنند و بهتر است قبل از استفاده از آن با پزشک خود مشورت کنند.

    سوالات متداول

    در این مطلب از مجله دانستنی اکالا به رایج‌ترین سوالات متداول در مورد اینکه چه افرادی نباید از جگر استفاده کنند اشاره شده است.

    آیا جگر فشار خون را بالا می‌برد؟

    مصرف جگر برای افرادی که فشار خون بالایی دارند به مقدار کم مشکلی ایجاد نمی‌کند. از همین رو بهتر است این افراد در مصرف جگر احتیاط کنند.

    آیا جگر خون را غلیظ می‌کند؟

    جگر یک ماده غذایی خون ساز است و از همین رو در افزایش خونسازی و غلظت خون نیز موثر است. افرادی که مقدار آهن خونشان زیاد است یا به غلظت خون مبتلا هستند، نباید به مقدار زیاد از جگر استفاده کنند.

    آیا جگر مرغ ضرر دارد؟

    جگر مرغ مثل جگر گوسفند میزان کلسترول زیادی دارد و از همین رو افرادی که به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند، افراد مبتلا به نقرس و کلسترول بالا نباید از این ماده غذایی به مقدار زیاد استفاده کنند.

    منابع:

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.