دانستنی

جگر مرغ بخوریم یا نخوریم؟

جگر مرغ یکی از مفیدترین بخش‌های مرغ است که به خاطر آهن، پروتئین و مواد مغذی فراوانی که دارد، برای بدن بسیار مفید است. اما جگر از آن مواد غذایی است که در مورد مصرف آن اطلاعات ضد و نقیضی وجود دارد.

برخی معتقد هستند که مصرف جگر عوارض زیادی برای سلامتی دارد و نباید استفاده شود و برخی دیگر این بخش از مرغ را مفیدترین قسمت آن می‌دانند. اما بالاخره جگر مرغ بخوریم یا نخوریم؟

در این مقاله از اکالا بلاگ به شما می‌گوییم که جگر مرغ مفید است یا مضر.

جگر مرغ بخوریم یا نه؟

همه ما می‌دانیم که جگر مرغ فواید زیادی برای بدن دارد و سرشار از مواد مغذی و انرژی بخش است. اما چرا در مورد مضرات جگر مرغ در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی چیزهای زیادی مطرح می‌شود؟

بهتر است در همین ابتدا بدانید که برای پرورش مرغ‌ها در مرغ داری‌ها از مواد هورمونی و آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌شود. به طور کلی زمانی که به مرغ‌ها آنتی‌بیوتیک تزریق می‌کنند، باید ۵ تا ۱۴ روز برای کشتار آن‌ها صبر کنند، اما این موضوع در بسیاری از مرغداری‌ها رعایت نمی‌شود و آنتی‌بیوتیک را چند ساعت قبل از کشتار به مرغ می‌دهند.

جگر مرغ بخوریم یا نه؟

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    همین موضوع موجب می‌شود تا دارو و مواد شیمیایی در جگر مرغ باقی بماند و زمانی که ما آن را مصرف می‌کنیم، این مواد وارد بدن ما شود. از آن جایی که کبد یا همان جگر محل سم زدایی و تصفیه بدن است، داروها و سموم قبل از دفع به این بخش از بدن هدایت می‌شوند و از همین رو بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند جگر مرغ نخورید و به سایر بخش‌های مرغ بسنده کنید.

    البته این موضوع را در نظر بگیرید که همه مرغ‌ها چنین ویژگی ندارند و از طرفی گوشت مرغ نیز کمتر تحت تاثیر آنتی‌بیوتیک‌ها قرار می‌گیرد و این مواد بیشتر در جگر و کلیه‌های مرغ تجمع پیدا می‌کنند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خوراک جگر مرغ

    چرا نباید جگر مرغ مصرف کنیم؟

    همانطور که گفته شد، مهم‌ترین مضرات جگر مرغ مربوط به آنتی بیوتیک و مواد سمی موجود در آن است. آنتی‌بیوتیک‌ها، فلزات سنگین و سمومی که وارد بدن مرغ می‌شود، همگی در بافت نرم مثل جگر تجمع پیدا می‌کنند.

    زمانی که شما از جگر مرغ استفاده می‌کنید، کلیه این سموم و مواد مضر وارد بدن می‌شوند و از همین رو سلامتی‌تان به خطر می‌افتد. اگر از نحوه پرورش مرغ مطمئن نیستید، به هیچ عنوان به سراغ مصرف جگر مرغ نروید.

    از طرف دیگر در برخی از مرغداری‌های نامعتبر از آنتی‌بیوتیک‌های غیرمجاز استفاده می‌شود و از همین رو عوارض جگر مرغ نیز چند برابر می‌شود.

    چرا نباید جگر مرغ مصرف کنیم؟

    از آن جایی که کلیه مرغ‌های بسته‌بندی شده زیر نظر سازمان دامپزشکی به طور دقیق تحت نظارت هستند، بهتر است از این مرغ‌ها استفاده کنید. فراموش نکنید که مرغ را از فروشگاه‌های معتبر و شناخته شده خریداری کنید تا دچار مشکل نشوید.

    در کنار همه مواردی که گفته شد جگر مرغ مضرات دیگری نیز برای بدن دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

    • افزایش خطر بیماری‌های قلبی
    • افزایش چربی خون
    • بالا بردن سطح کلسترول
    • افزایش خطر ابتلا به نقرس

    چرا باید جگر مرغ مصرف کنیم؟

    آیا می‌دانید جگر مرغ چه خاصیتی دارد؟ جگر مرغ سرشار از آهن، پروتئین، منیزیم، مس، پتاسیم و نیاسین است. مصرف جگر مرغ به درمان کم خونی کمک می‌کند و یک ماده غذایی مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از استرس است.

    در صورتی که از سالم بودن جگر مرغ مطمئن هستید یا آن را از فروشگاه‌های معتبر و مرغداری‌های شناخته شده تهیه می‌کنید، هیچ نگرانی از بابت مصرف جگر مرغ نخواهید داشت. در ادامه می‌توانید با برخی از مهم‌ترین خواص جگر مرغ آشنا شوید.

    ۱- افزایش انرژی

    جگر مرغ به خاطر ویتامین ها و مواد معدنی زیادی که دارد به افزایش انرژی و تقویت ذهن کمک می‌کند و یک غذای مفید برای همه گروه‌های سنی محسوب می‌شود.

    بیشتر بخوانید: ۲ قسمت خطرناک مرغ برای مصرف که نمی‌دانید!

    ۲- کاهش استرس

    جگر سرشار از مواد معدنی مفید برای مقابله با استرس است. مصرف جگر مرغ موجب افزایش آرامش بدن و بهبود وضعیت خواب می‌شود.

    ۳- سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها

    در جگر مرغ مقدار زیادی فسفر وجود دارد که برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری است. مصرف جگر مرغ به رشد استخوان‌ها و دندان‌ها در کودکان کمک زیادی می‌کند.

    بیشتر بخوانید: اشتباهات رایج هنگام شستشو و طبخ مرغ

    سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها از فواید مصرف جگر مرغ

    ۴- سلامت پوست، مو و ناخن

    جگر مرغ پروتئین زیادی دارد و مصرف آن برای سلامت موها، افزایش سلامت و درخشندگی پوست و بهبود رشد ناخن‌ها مفید است.

    ۵- درمان کم خونی

    جگر مرغ سرشار از آهن و ویتامین B12 است و از همین رو برای رفع کم خونی و افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون مفید است. مصرف جگر مرغ به بهبود عملکرد سلول‌های بدن کمک می‌کند و مانع کم خونی می‌شود.

    ۶- تقویت بینایی

    جگر مرغ سرشار از شکل‌های مختلف ویتامین A است و مصرف آن به تقویت بینایی و جلوگیری از بیماری‌های چشمی کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: خواص پوست تخم مرغ

    ۷- جلوگیری از آلزایمر

    ویتامین B12 یکی از مهم‌ترین مواد تشکیل دهنده جگر مرغ است که به تقویت حافظه کمک می‌کند و مانع بروز آلزایمر و مشکلات مربوط به حافظه می‌شود.

    ۸- کمک به باروری

    جگر مرغ حاوی فولات است و از همین رو به افزایش توان باروری کمک می‌کند. خانم‌هایی که قصد بارداری دارند، می‌توانند از جگر مرغ استفاده کنند.

    کمک به باروری از فواید مصرف جگر مرغ

    ۹- سلامت بافت‌های بدن

    جگر مرغ به دلیل ویتامین‌ها و مواد معدنی متنوعی که دارد برای ترمیم بافت‌های بدن و همچنین رشد و تولید بافت‌های بدن مفید است و به درمان ترک‌های پوستی و زخم‌های گوشه دهان نیز کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: خواص ویتامین B12 برای سلامتی

    نکاتی که باید در مورد مصرف جگر مرغ بدانید

    در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه مصرف جگر مرغ اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • برای تهیه جگر مرغ حتما آن را از فروشگاه‌های معتبر و شناخته شده خریداری کنید. بهتر است جگر را به صورت بسته بندی‌هایی که تحت نظارت اداره بهداشت هستند، خریداری کنید.
    • قبل از مصرف جگر مرغ آن را به طور کامل بپزید تا سموم و باکتری‌های آن از بین برود. پخت جگر مرغ را جدی بگیرید و به هیچ عنوان از جگر مرغی که به طور کامل پخته نشده استفاده نکنید.
    • به هیچ عنوان از جگر مرغ به مقدار زیاد استفاده نکنید. به خاطر داشته باشید که نباید از این ماده غذایی بیشتر از ۱ تا ۲ بار در هفته استفاده کنید.
    • جگر مرغ برای کبد چرب مضر است و به دلیل چربی و کلسترولی که دارد برای این افراد مضر است.

    همانطور که در این مطلب از مجله دانستنی اکالا گفته شد سعی کنید از جگر مرغ به مقدار کم استفاده کنید و آن را تنها از فروشگاه‌های شناخته شده و تحت نظارت بهداشت استفاده کنید تا با مشکلی جدی مواجه نشوید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.