نکات خانه داری

خواص ویتامین B12 برای سلامتی، از ظاهری زیبا تا روانی آرام

ویتامین B12، که به نام علمی کوبالامین نیز شناخته می‌شود، یک ویتامین بسیار مهم است که بدن شما به آن نیاز دارد اما قادر به تولید آن نیست. این ویتامین به طور طبیعی در خوراکی‌هایی با منبع حیوانی یافت می‌شود. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با خواص b12 برای بدن آشنا کنیم. برای اطلاعات بیشتر درباره فواید ویتامین b12 و نقش آن در بدن، با ما تا انتهای این مقاله در بخش دانستی‌های مجله اینترنتی اکالا همراه باشید.

بیشتر بخوانید: علائم کمبود ویتامین D در بدن را بشناسید

 ۹ مورد از خواص B12 برای سلامتی

ویتامین B12 نقش بسیار مهمی در بدن شما دارد. این ویتامین از عملکرد طبیعی سلول‌های عصبی در بدن پشتیبانی می‌کند. همچنین برای ساخت گلبول‌های قرمز و حفظ سلامت DNA شما مورد نیاز است.

ویتامین B12 می‌تواند به روش‌های مختلفی، از جمله با افزایش انرژی بدن، بهبود قدرت حافظه و کمک به جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی، به سلامتی بیشتر بدن شما کمک کند. در ادامه بیشتر با خواص b12 آشنا خواهید شد:

  1. به تشکیل سلول‌های گلبول‌های قرمز خون و پیشگیری از کم خونی کمک می‌کند

ویتامین B12 می‌تواند تا حدود زیادی به بدن شما برای تولید گلبولهای قرمز کمک کند.

کاهش مقدار ویتامین B12 در خون باعث افت تولید گلبول‌های قرمز و جلوگیری از رشد صحیح آن‌ها می‌شود. گلبول‌های قرمز سالم کوچک و گرد هستند. اما گلبول‌ها در شرایط کمبود ویتامین B12، گلبول‌ها بزرگتر و معمولاً تا حدودی بیضی شکل می‌شوند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    در شرایط کمبود ویتامین B12 گلبول‌های قرمز به شکل بزرگتر و نا متقارن، نخواهند توانست با سرعت مناسب از مغز استخوان وارد جریان خون شوند و باعث نوعی کم خونی به نام مگالوبلاستیک می‌شوند.

    ابتلا به کم‌خونی موجب عدم توانایی بدن در انتقال اکسیژن به اندام‌های حیاتی خواهد شد. این عامل باعث ایجاد علائمی مانند خستگی و ضعف شود.

    1. از بروز نقص‌های بزرگ در هنگام تولید جلوگیری می‌کند

    مقادیر کافی ویتامین B12 برای بارداری سالم اهمیت بسیار حیاتی دارد. مطالعه‌ها و آزمایش‌ها نشان می‌دهد که مغز و سیستم عصبی جنین در رحم مادر به دریافت کافی ویتامین B12 از مادر نیاز دارد تا به درستی رشد کند.

    کمبود ویتامین B12 در مراحل اولیه بارداری  خطر ایجاد نقص‌های حین تولد مانند نقص لوله عصبی (که بعداً تبدیل به نخاع می‌شود) را افزایش دهد. علاوه بر این، کمبود ویتامین B12 در بدن مادر به تولد زودرس یا سقط جنین منجر خواهد شد.

    در یک مطالعه و بررسی علمی مشخص شده است که در زنان با ویتامین B12 کمتر از ۲۵۰ میلی گرم در دسی لیتر، احتمال به دنیا آوردن کودکانی با نقص‌های بزرگ سه برابر بیشتر از زنان دیگر است. این دسته از زنان بیش از ۵ برابر نسبت به زنان با سطح عادی b12، در معرض این ریسک قرار دارند.

    بیشتر بخوانید: مواد غذایی مفید برای حفظ سلامت و حجم مغز

    1. باعث سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان می‌شود

    وجود مقدار کافی ویتامین B12 در بدن از سلامت استخوان‌ها تا حدود زیادی حفاظت کند.

    یک مطالعه در بیش از ۲۵۰۰ بزرگسال نشان داد که افراد مبتلا به کمبود b12، از استخوان‌هایی با تراکم مواد معدنی پایین‌تری نسبت به حالت طبیعی برخوردارند.

    استخوان‌ها با کاهش تراکم مواد معدنی به مرور زمان ضعیف‌تر و شکننده‌تر می‌شوند. همچنین کاهش تراکم مواد معدنی منجر به افزایش خطر پوکی استخوان خواهد شد.

    بر اساس مطالعات دیگر، بین کمبود مقدار ویتامین B12 و ضعف و پوکی استخوان‌ها، به ویژه در خانم‌ها ارتباط روشن و واضحی وجود دارد.

     

    خواص b12 برای سلامت و زیبایی

    1. خطر بیماری دژنراسیون ماکولا را کاهش دهد

    دژنراسیون ماکولا نوعی بیماری چشمی است که بینایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. خوشبختانه سطح نرمال ویتامین b12، ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد.

    در واقع مصرف ویتامین B12 هموسیستئین، نوعی اسید آمینه، را کاهش می‌دهد. این اسید آمینه در مقادیر بالا، ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش خواهد داد.

    دانشمندان و پزشکان پس از انجام آزمایش و مطالعه بر روی ۵۰۰۰ زن ۴۰ ساله یا بالاتر دریافتند که مصرف مکمل‌های ویتامین B12 به همراه اسید فولیک و ویتامین B6 می‌تواند تا حدود زیادی خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا را تا حدود زیادی، کاهش دهد.

    بیشتر بخوانید: کمبود این ویتامین به کلیه‌ها آسیب می‌زند!

    1. به بهبود شرایط روحی و کاهش علائم افسردگی کمک می‌کند

    ویتامین B12 تاثیر بالایی در بهبود خلق و خو دارد.

    هنوز خواص B12 برای احساسات و خلق و خو هنوز کاملاً درک نشده است. با این حال، این ویتامین نقش مهمی در ترکیب و سوخت و ساز ماده‌ای به نام سروتونین در بدن دارد. سروتونین یک ماده شیمیایی و مسئول تنظیم احساسات در افراد است.

    بنابراین، کمبود ویتامین B12 احتمالا منجر به کاهش تولید سروتونین و ایجاد افسردگی در افراد خواهد شد.

    بر اساس تحقیقات، استفاده از مکمل‌های ویتامین B12 برای بهبود علائم افسردگی در افراد مبتلا به کمبود این ویتامین، بسیار کمک کننده خواهد بود.

    دانشمندان متوجه مقادیر پایین b12 در افراد مبتلا به افسردگی شده‌اند. آزمایش دیگری در همین زمینه نشان داد که کمبود ویتامین B12 باعث افزایش خطر افسردگی شدید تا دو برابر در اشخاص می‌شود. علاوه بر این، مصرف مکمل ویتامین B12 در بدن باعث درمانی بهتر و افزایش احتمال درمان بیماری افسردگی (MDD) می‌شود.

    بیشتر بخوانید: خواص گل کلم برای لاغری + منع مصرف آن

    1. با جلوگیری از نابودی نورون‌ها، به مغز کمک می کند

    کمبود ویتامین B12 به ویژه در افراد مسن، تا حدودی باعث کاهش قدرت حافظه می‌شود.

    این ویتامین در جلوگیری از شرایطی به نام آتروفی مغز، یعنی از بین رفتن نورون‌ها در مغز که غالباً باعث کاهش قدرت حافظه و زوال عقل می‌شود نقش مهمی دارد.

    یک مطالعه و بررسی که در همین زمینه انجام شده است، در افراد مبتلا به زوال عقل و در مرحله‌های آغاز این بیماری بودند نشان داد که ترکیبی از مکمل‌های ویتامین B12 و مکمل‌های اسید چرب امگا ۳ باعث کم‌تر شدن سرعت پیشرفت این بیماری می‌شود.

    یک آزمایش و بررسی دیگر هم نشان داد که حتی کمبود خفیف در مقدار ویتامین B12 در بدن هم می‌تواند تا حدودی باعث بوجود آمدن عملکرد ضعیف حافظه در افراد شود. در نتیجه، مکمل‌هایی که دارای این ویتامین هستند می‌تواند حافظه را بهتر کنند، حتی در صورت عدم مراجعه به پزشک و تشخیص بالینی.

    برای نتیجه گیری صحیح در مورد تأثیر مکمل‌های ویتامین B12 بر حافظه و عملکرد آن بر سایر سیستم‌های شناختی مغز، انجام آزمایش‌های بیشتری لازم است.

    خواص b12

    1. باعث افزایش انرژی می‌شود

    مکمل‌های دارای ویتامین B12 مدت‌هاست که به عنوان محصول لازم برای افزایش انرژی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

    همه ویتامین‌های B نقش مهمی در تولید انرژی بدن شما دارند، هرچند که لزوماً خودشان انرژی لازم را برای بدن شما تأمین نمی‌کنند.

    در حال حاضر، هیچ مدرک علمی وجود ندارد که اثبات کند مصرف مکمل‌های ویتامین B12 می‌تواند باعث افزایش انرژی در بدن افرادی شود که به اندازهٔ کافی از این ویتامین را در بدنشان دارند.

    از آنجا که ویتامین B12 در آب قابل حل است، بدن شما قادر به ذخیره آن نیست. بنابراین همهٔ مقدار اضافی این ویتامین از بدن شما عبور می‌کند و بوسیلهٔ ادرار از بدن دفع می‌شود. از طرف دیگر، اگر دچار کمبود شدید ویتامین B12 در بدن خود باشید، مصرف مکمل‌های حاوی این ویتامین یا افزایش میزان مصرف غذاهایی که سرشار از این ویتامین هستند احتمالاً می‌توانند میزان انرژی بدن شما را افزایش دهند.

    در حقیقت، یکی از شایع‌ترین علائم اولیه کمبود ویتامین B12 خستگی یا کمبود انرژی است.

    1. با کاهش هموسیستئین بدن به سلامت قلب شما کمک می‌کند

    بالا بودن مقدار اسید آمینه رایج هموسیستئین در خون شما می‌تواند تا حدودی باعث بیشتر شدن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در شما بشود.

    اگر دچار کمبود شدید در ویتامین B12 در بدن خود باشید، میزان هموسیستئین در خون شما بالا می‌رود.

    مطالعه‌ها و آزمایش‌ها نشان داده‌اند که ویتامین B12 به کم شدن مقدار هموسیستئین در بدن افرادی که دچار کمبود ویتامین B12 در بدنشان هستند، کمک می‌کند، و این عمل می‌تواند تا حدود زیادی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

    با این حال، در حال حاضر هیچ مدرک علمی برای اثبات این موضوع که آیا مصرف مکمل‌های ویتامین B12 برای افرادی که دچار کمبود این ویتامین نیستند، می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد یا نه، وجود ندارد.

    بنابراین، بررسی‌ها و آزمایش‌های بیشتری برای درک کامل عملکرد ویتامین B12 برای سلامت قلب مورد نیاز است.

    بیشتر بخوانید: خواص انواع جوانه‌ها: از شادابی پوست تا لاغری

    1. پشتیبانی از مو، پوست و ناخن‌های سالم

    با توجه به نقشی که ویتامین B12 در تولید سلول‌ها دارد، وجود میزان کافی این ویتامین برای بهبود سلامت مو، پوست و ناخن‌ها ضروری است.

    در حقیقت، کمبود میزان ویتامین B12 در خون می‌تواند باعث مشکلات مختلف پوستی از جمله هایپرپیگمانتاسیون، تغییر رنگ ناخن، تغییر رنگ مو، از بین رفتن رنگ دانه‌های پوست و ایجاد لکه‌های پوستی (ویتیلیگو) و ترک خوردن و التهاب گوشه‌های دهان شود (استوماتیت زاویه‌ای).

    نشان داده شده است که مکمل ویتامین B12 باعث بهبود علائم بیماری‌های پوستی در افراد مبتلا به کمبود B12 می‌شود.

    با این حال، اگر از رژیم غذایی و تغذیهٔ مناسب برخوردار هستید و این ویتامین را به اندازهٔ کافی به بدن خود می‌رسانید، مصرف یک مکمل حاوی ویتامین B12 باعث بهبود پوست، استحکام ناخن یا سلامت موها ها در شما نخواهد داشت

    نتیجه گیری

    ویتامین B12 نوعی ویتامین محلول در آب است که باید آن را از خوردن رژیم‌های غذایی مناسب یا مکمل‌ها به دست آورید. در این مقاله شما را با خواص b12 و نقش آن در عملکرد حیاتی بدن، آشنا کردیم.

    دریافت مقدار کافی از ویتامین B12 از طریق رژیم غذایی بسیار مهم است. با این حال، اگر قصد دارید مقدار کافی از این ویتامین مهم را دریافت کنید، باید به تغذیه خود و منابع غذایی این ویتامین اهمیت دهید. همچنین، می‌توانید با مشورت پزشک، از مکمل‌های ب ۱۲ کمک بگیرید.
    منبع: healthline

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.