آشپزیخواص مواد غذایی

خواص انواع جوانه‌ها: از شادابی پوست تا لاغری

جوانه‌های انواع غلات و حبوبات حاوی مواد مغذی است که مزایای زیادی برای سلامتی بدن دارند و به خصوص برای افراد دارای رژیم غذایی سالم که کربوهیدارات‌های ناسالم را از غذای خود حذف کرده‌اند، گزینه‌ای ایده‌آل است. در این مقاله از اکالا بلاگ به بررسی خواص انواع جوانه‌ها پرداخته‌ایم، پس تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

خواص انواع جوانه‌ها

جوانه انواع غلات و حبوبات فواید متعددی برای سلامتی بدن دارند که در ادامه به بررسی برخی از این خواص پرداخته‌ایم:

۱- جوانه گندم برای زیبایی و لاغری

جوانه گندم منبع غنی از انواع ویتامین‌های a، b، اسید فولیک، کلسیم، فسفر، منیزیم، روی و سلنیوم است که نقش مهمی در زیبایی پوست دارند. از این رو می‌توان از جوانه گندم به صورت ماسک استفاده کرد.

برای تهیه ماسک نیز جوانه گندم خشک شده را با نصف استکان شیر مخلوط و خمیر حاصل از آن را به صورت ماسک به مدت ده دقیقه روی پوست خود قرار دهید و پس از ده دقیقه صورت خود را بشویید.

بیشتر بخوانید: ۸ ویتامین برای سفید شدن پوست

از دیگر ویژگی‌های جوانه گندم برای پوست، تاثیر آن بر چاقی صورت است که می‌توان جوانه گندم را به همراه شیر و عسل مصرف کرد. از طرفی مصرف جوانه گندم به همراه ماست قبل از غذا برای لاغری کمک کننده است.

۲- جوانه سویا سرشار از ویتامین

جوانه سویا نیز حاوی ویتامین c بالایی است و ارزش غذایی آن به اندازه گوشت است با این تفاوت که اوره خون را افزایش نمی‌دهد و بخصوص افراد گیاه خوار می‌توانند آن را مصرف کنند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    خواص جوانه سویا سرشار از ویتامین

    ۳- جوانه ماش؛ انرژی‌زا و مانع پیری پوست

    جوانه ماش منبع غنی ویتامین c، اسید فولیک، آنتی‌اکسیدان، منگنز و سلنیوم است که به عنوان پروتئین گیاهی برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی و عروقی توصیه می‌شود و به دلیل اینکه حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است مصرف آن برای افراد دارای فشار خون بالا ضروری است.

    جوانه ماش سرشار از مواد مغذی است که موجب انرژی‌زا بودن آن شده و همچنین حاوی فیتواستروژن است که با افزایش کلاژن پوست، مانع پیری پوست می‌شود.

    ۴- جوانه شبدر تصفیه‌کننده و جوان‌ساز پوست

    مصرف جوانه شبدر به تنهایی موجب جوان‌سازی پوست شده و از طرفی با تصفیه و تنظیم کردن فعالیت کبد موجب شادابی پوست می‌شود. همچنین جوانه شبدر حاوی ویتامین‌های A، C‌، آهن و کلسیم است که برای تسکین و آرامش اعصاب مفید است و برای افراد دارای فشار خون بالا نیز استفاده می‌شود.

    بیشتر بخوانید: خواص بی‌نظیر کلم بروکلی

    ۵- جوانه نخود؛ بمب انرژی

    جوانه نخود یکی از انواع جوانه‌های انرژی‌زا است با خاصیت ضدعفونی‌کنندگی، محرک ادرار، برای معده مفید است و همچنین حاوی مقادیر زیادی پروتئین است.

    خواص جوانه عدس؛ افزایش انرژی و بهبود عملکرد قلب

    ۶- جوانه عدس؛ افزایش انرژی و بهبود عملکرد قلب

    جوانه عدس منبع غنی انواع ویتامین‌های C، A، B، فولیک اسید، کلسیم، کلر، مس، آهن، منیزیم، پتاسیم و پروتئین است که با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود به کاهش قند خون و تصفیه خون کمک می‌کند. از دیگر خواص جوانه عدس افزایش انرژی و قدرت‌بدنی را می‌توان اشاره کرد که موجب بهبود سلامت قلب و عروق شده و به شستشوی و تحریک کلیه‌ها نیز کمک می‌کند.

    ۷- جوانه آفتابگردان؛ حفظ سلامت سیستم عصبی

    جوانه آفتابگردان که اغلب آن را به عنوان تخمه می‌شناسیم حاوی مقادیری ویتامین B، پروتئین گیاهی و اسیدهای آمینه است که در سلامت سیستم عصبی و قلبی – عروقی نقش کلیدی دارد.

    بیشتر بخوانید: خواص گریپ فروت برای سلامتی

    فواید جوانه‌ها برای پوست و مو

    فواید جوانه‌ها برای پوست و مو به شرح زیر است:

    • جوانه ها با تحریک فولیکول‌های مو به رشد بیشتر و ضخامت موها کمک می‌کنند که به دلیل وجود ویتامین A در آن‌ها است.
    • روی موجود در جوانه‌ها به تولید چربی طبیعی پوست سر کمک می‌کند و با هیدراته کردن ریشه و ساقه مو آن‌ها را تغذیه می‌کند.
    • جوانه‌ها با استفاده از سلنیوم موجود در آنها با انواع شوره و قارچ پوستی مبارزه کرده و با تعدیل چربی پوست سر رشد آن را نیز تقویت می‌کنند.
    • آنتی‌اکسیدان‌های موجود در جوانه‌های نیز از آسیب به بافت مو جلوگیری کرده و موجب کاهش سفید شدن زود هنگام موها می‌شود. همچنین این آنتی‌اکسیدان‌ها از صدمه دیدن پوست بر اثر رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری می‌کنند.
    • جوانه‌ها با کلاژن‌سازی، به موجب ویتامین c موجود در آن‌ها پوست را تقویت و جوان‌سازی می‌کنند.
    • اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در جوانه‌ها نیز التهابات پوستی را کاهش داده و از ایجاد آکنه یا مشکلات پوستی پیشگیری می‌کنند.

    بیشتر بخوانید: معرفی بهترین میوه‌ها برای چاقی صورت

    فواید جوانه‌ها برای پوست و مو

    سبز کردن جوانه‌ها در خانه

    برای سبز کردن جوانه‌ها در خانه باید مراحل زیر را طی کنید:

    1. برای سبز کردن انواع جوانه باید دانه‌ها را از شب قبل خیسانده و در جای نیمه گرم قرار دهید.
    2. پس از خیس خوردن و آبکش کردن، زیر شیر آب بگیرید و آبکشی کنید تا کاملا آب آن خارج شود. سپس دانه‌ها را داخل سینی یا شیشه ریخته و روی آن را با پارچه مرطوب بپوشانید و هر صبح و شب به آرامی دانه ها را شسته و آبکشی کنید.
    3. دانه‌ها در محیط تاریک و دمای ۲۲ درجه سانتی‌گراد بهتر و زودتر جوانه می‌زنند. پس از سه روز جوانه را مقابل آفتاب قرار داده و رطوبت آن را حفظ کنید تا رشد کند. پس از یکی دو روز ماندن مقابل آفتاب، جوانه آماده مصرف است.

    بیشتر بخوانید: ترفندهای خانگی برای رفع چربی دور شکم

    در این مقاله از مجله آشپزی اکالا با خواص انواع جوانه برای سلامتی بدن، پوست و آشنا شدیم، امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و جوانه‌ها را به سبد غذایی خود اضافه کنید و از فواید آن برای سلامتی بهره‌مند شوید.

    ۳.۲/۵ (۵ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.