آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه حلیم جریش؛ رنگ و لعابی متفاوت از هرمزگان

آیا به دنبال یک غذای خوشمزه و مقوی هستید که طعمی متفاوت و منحصر به فرد داشته باشد؟ اگر پاسخ شما مثبت است، پس حلیم جریش هرمزگان را امتحان کنید که به دلیل استفاده از گوجه فرنگی، رنگی قرمز و جذاب و طعمی متفاوت و منحصر به فرد دارد. برای تهیه این حلیم خوشمزه و مقوی، کافی است با اکالا بلاگ همراه باشید تا طرز تهیه آن را به همراه تمام فوت و فن‌های لازم آموزش ببینید.

مواد لازم جهت تهیه حلیم جریش هرمزگان برای ۴ نفر:
بلغور گندم۲ پیمانه
آب برای پخت مواد حلیم۲ پیمانه
سینه مرغ۵۰۰ گرم
پیاز متوسط یا بزرگ۱ الی ۲ عدد
گوجه فرنگی۳ عدد
رب گوجه فرنگی۳ قاشق غذاخوری
روغن۱/۴ پیمانه
نمک، فلفل، زیره و زردچوبهبه میزان لازم
آبلیموی تازه یا گرده لیمو عمانیبه مقدار دلخواه

مراحل تهیه حلیم جریش هرمزگان

حلیم جریش هرمزگان مانند سایر حلیم‌ها، غذایی زمان‌بر و نیازمند دقت و حوصله است. در ادامه، مراحل تهیه این غذای خوشمزه و مقوی را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

مرحله اول: پاک کردن بلغور گندم

ابتدا بلغور گندم را درون یک سینی ریخته و با دست به آرامی آن را زیر و رو کنید تا ناخالصی‌های آن مانند سنگ ریزه، تکه‌های چوب و … از آن جدا شوند.

مرحله دوم: خیساندن بلغور گندم

پس از پاک کردن بلغورهای گندم، آن‌ها را درون ظرفی ریخته و با آب سرد به اندازه‌ای که کاملا روی بلغورها را بپوشاند، بپوشانید و اجازه دهید تا بلغورها کاملا خیس بخورند. خیساندن بلغور باعث می‌شود بلغورها نرم و لطیف شوند و نفخ آن‌ها گرفته شود. این امر باعث می‌شود که بلغورها در زمان پخت به راحتی بپزند.

مراحل تهیه حلیم جریش هرمزگان

مرحله سوم: خرد کردن و تفت دادن پیازها

در این مرحله، ابتدا پیازها را بشویید تا هرگونه آلودگی از آن‌ها پاک شود. سپس، آن‌ها را به صورت نگینی خرد کنید. این کار باعث می‌شود که پیازها در حلیم دیده نشوند و فقط عطر و طعم خود را به آن بدهند. پیازهای خرد شده را درون ماهی‌تابه‌ای با مقداری روغن داغ تفت دهید تا زمانی که پیازها نرم و طلایی شوند. سپس مقداری از پیازهای سرخ شده را برای تزئین حلیم کنار بگذارید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله چهارم: تفت دادن سینه مرغ

    پس از اینکه پیاز را در روغن تفت دادید و نرم شد، سینه مرغ را به آن اضافه کنید. مرغ را به مدت ۵ دقیقه از هر طرف تفت دهید. در این مدت، مرغ را چند بار با پیاز هم بزنید تا به طور یکنواخت سرخ شود. در نهایت، نمک، فلفل، زردچوبه و زیره را به مرغ اضافه کنید و هم بزنید تا مواد با هم ترکیب شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلیم بادمجان با برنج و گوشت

    مرحله پنجم: اضافه کردن گوجه فرنگی‌ها و رب گوجه فرنگی به مرغ

    در این مرحله از تهیه حلیم جریش، گوجه فرنگی‌ها را شسته و به صورت نگینی خرد کنید. سپس گوجه فرنگی‌های خرد شده را به همراه رب گوجه فرنگی به مواد اضافه کرده و به مدت ۵ دقیقه تفت دهید.

    مرحله ششم: پختن مواد حلیم

    پس از اینکه بلغورها خیس خوردند آن‌ها درون آبکش بریزید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود و به حالت له شده در بیایند. سپس آن‌ها را به همراه محتویات درون ماهی‌تابه، درون قابلمه‌ای مناسب بریزید و دو پیمانه آب به آن‌ها اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و به مدت ۲ ساعت زمان دهید تا مواد حلیم به آرامی بپزند.

    در ابتدای پخت حلیم جریش، نیازی به هم زدن مداوم نیست و کافی است هر ۳۰ دقیقه یکبار هم بزنید، اما در پایان پخت، زمانی که حلیم به غلظت رسید باید هم زدن را بیشتر کنید. برای هم زدن حلیم جریش، از قاشقی استفاده کنید که به ته قابلمه برسد.

    چند فوت و فن کوزه‌گری در تهیه حلیم جریش هرمزگان

    مرحله هفتم: ترکیب کردن مواد پخته شده

    در این مرحله از پخت حلیم جریش، باید تمام مواد را با هم ترکیب و یکدست کنید. برای این کار، تمام مواد درون قابلمه را درون مخلوط کن ریخته و اجازه دهید تا مواد به خوبی با هم مخلوط شوند و یک ترکیب یکدست و یکنواخت حاصل شود. در این مرحله حلیم جریش آماده می‌شود.

    مرحله آخر: تزئین و سرو حلیم جریش هرمزگان

    حلیم جریش آماده شده را با آبلیموی تازه یا گرد لیمو عمانی طعم‌دار کنید. سپس، حلیم را درون ظرف سرو بریزید و پیازهای سرخ شده‌ای که در مرحله دوم برای تزئین حلیم کنار گذاشتید را به همراه برگ‌های تازه جعفری روی حلیم قرار دهید. حلیم جریش هرمزگان با عطر و طعمی بی‌نظیر آماده میل کردن است. نوش جان!

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه حلیم گندم با گوشت یا بوقلمون

    چند فوت و فن کوزه‌گری در تهیه حلیم جریش هرمزگان

    در این بخش به ۲ نکته طلایی برای تهیه حلیم جریش هرمزگان اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • برای ترکیب کردن مواد حلیم، می‌توان از گوشت‌کوب برقی نیز استفاده کرد.
    • در تهیه حلیم جریش هرمزگان، می‌توان به جای گوشت مرغ از گوشت گوسفندی نیز استفاده کرد.

    همان‌طور که مشاهده کردید حلیم جریش هرمزگان با حلیم‌های دیگر تفاوت‌هایی دارد. با این حال، مانند سایر حلیم‌ها یک غذای بسیار مقوی و منبع خوبی از پروتئین، کربوهیدرات و فیبر است. امیدواریم با مطالعه این بخش از مجله آشپزی اکالا و با پیروی از طرز تهیه گفته شده، بتوانید این حلیم خوشمزه را در خانه تهیه کنید و از طعم لذیذ آن در کنار خانواده و دوستان خود لذت ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.