خواص مواد غذایی

۲۴ مورد از مهم‌ترین خواص زردچوبه برای سلامتی

آیا چیزی در مورد خواص زردچوبه برای سلامتی می‌دانید؟ زردچوبه یکی از محبوب‌ترین و مفیدترین ادویه‌ها است که در کنار رنگ فوق‌العاده‌ای که به غذا می‌بخشد، فواید بی‌نظیری دارد. از مهم‌ترین خواص زردچوبه می‌توان به کاهش التهاب در بدن، بهبود سلامت کبد و همچنین درمان افسردگی و لاغری اشاره کرد. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با ۲۴ خواص زردچوبه آشنا شوید.

با فواید زردچوبه برای بدن آشنا شوید

زردچوبه یک گیاه دارویی مفید برای درمان بیماری‌ها و جلوگیری از ایجاد التهاب در بدن است. در زردچوبه یک ماده فعال به نام کورکومین وجود دارد که می‌تواند به سلامت بدن کمک زیادی کند. در ادامه می‌توانید با ۲۴ مورد از مهم‌ترین خواص زردچوبه برای سلامت آشنا شوید.

۱- کاهش التهاب از مهم‌ترین خواص زردچوبه

زردچوبه دارای ترکیبات فعال برای از بین بردن التهاب در بدن است. آنتی‌اکسیدان‌های قوی موجود در زردچوبه از ایجاد التهاب در بدن جلوگیری می‌کنند و خطر بروز بیماری‌های مختلف را در بدن کاهش می‌دهند. مهم‌ترین ماده‌ای که در زردچوبه وجود دارد و به کاهش التهاب کمک می‌کند، کورکومین است.

جالب است بدانید که جذب این ماده در بدن با فلفل سیاه افزایش پیدا می‌کند. از طرف دیگر کورکومین یک ماده محلول در چربی است و زمانی که با یک وعده غذای چرب مصرف شود، جذب آن در بدن بیشتر می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زردچوبه و مکمل آن می‌تواند التهاب را در بدن از بین ببرد و به درمان آن کمک زیادی کند.

بیشتر بخوانید: ۱۵ مورد از مهمترین خواص آب برنج!

۲- جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد

آسیب‌های اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد موجب آسیب به سلول‌های بدن و همچنین پیر شدن سلول‌ها می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زردچوبه می‌تواند جلوی آسیب رادیکال‌های آزاد را بگیرد و اثرات آن‌ها را خنثی کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زردچوبه یک راهکار ساده برای سلامت بدن و جلوگیری از آسیب سلول‌های بدن است.

۳- تقویت مغز

مصرف زردچوبه موجب ایجاد اتصالات جدید در نورون‌های مغز می‌شود و حتی تعداد آن‌ها را افزایش می‌دهد. بررسی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زردچوبه به بهبود حافظه و یادگیری کمک زیادی می‌کند و از بروز مشکلات مربوط به مغز مثل افسردگی و آلزایمر نیز جلوگیری می‌کند. کورکومین موجود در زردچوبه موجب بهبود حافظه و جلوگیری از کاهش عملکرد مغز در سنین بالا می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    با فواید زردچوبه برای بدن آشنا شوید

    ۴- جلوگیری از بیماری‌های قلبی

    یکی دیگر از خواص زردچوبه برای سلامتی جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی است. بررسی تحقیقات معتبر نشان می‌دهد که مصرف زردچوبه از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند و در درمان بیماری‌های قلبی و همچنین جلوگیری از ایجاد سکته نیز موثر است.

    ۵- جلوگیری از سرطان

    زردچوبه یک ماده فوق‌العاده موثر برای جلوگیری از سرطان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف زردچوبه نه تنها از سرطان پیشگیری می‌کند، بلکه جلوی رشد سلول‌های سرطانی و توسعه سرطان را نیز می‌گیرد. مصرف زردچوبه موجب مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود و به کاهش متاستاز و جلوگیری از رشد تومورها نیز کمک می‌کند.

    ۶- جلوگیری از آلزایمر

    یکی دیگر از فواید زردچوبه جلوگیری از بیماری آلزایمر یا زوال عقل است. به طور کلی التهاب و آسیب‌های اکسیداتیو در بروز بیماری آلزایمر بسیار موثر هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که مواد فعال و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زردچوبه می‌توانند از پیشرفت بیماری آلزایمر جلوگیری کنند و از طرفی جلوی بروز این بیماری را نیز بگیرند.

    بیشتر بخوانید: خواص گل کلم برای لاغری + منع مصرف آن

    ۷- درمان آرتریت

    آرتریت یک نوع بیماری شایع است که موجب ایجاد درد و التهاب در مفاصل می‌شود. بررسی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زردچوبه موجب تسکین درد در افراد مبتلا به آرتریت و همچنین کاهش التهاب مفاصل می‌شود. برای اثربخشی بیشتر برای درمان این بیماری معمولا از مکمل آن استفاده می‌شود.

    ۸- درمان افسردگی

    یکی دیگر از خواص زردچوبه برای سلامتی، درمان اختلالات خلقی و افسردگی است. مصرف زردچوبه موجب تقویت انتقال‌دهنده‌های عصبی مغز، سروتونین و دوپامین می‌شود و به کاهش التهاب نیز کمک می‌کند. زردچوبه می‌توانید مثل یک داروی ضد افسردگی به درمان مشکلات روحی شما کمک کند و استرس و اضطراب را به طرز قابل توجهی کاهش دهد.

    درمان افسردگی از خواص زردچوبه

    ۹- جلوگیری از پیری

    زردچوبه یک معجون گیاهی ضد پیری بدن است که به خاطر آنتی‌اکسیدان‌های متنوعی که دارد، از پیر شدن سلول‌های بدن و بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری می‌کند. مصرف زردچوبه از بروز بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌های قلبی، سرطان و آلزایمر جلوگیری می‌کند و موجب افزایش طول عمر می‌شود. به علاوه آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زردچوبه مانع پیر شدن پوست می‌شوند و در جوان ماندن پوست نیز موثر است.

    ۱۰- خواص زردچوبه برای لاغری شکم

    تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف زردچوبه و عصاره آن می‌تواند به کاهش چربی‌های دور شکم کمک کند. مصرف زردچوبه موجب افزایش متابولیسم بدن و افزایش سرعت چربی سوزی می‌شود و از این طریق نیز به کاهش وزن کمک می‌کند.

    ۱۱- خواص زردچوبه برای کبد

    زردچوبه به خاطر آنتی‌اکسیدان‌های فوق‌العاده قوی که دارد به پاکسازی کبد و همچنین جلوگیری از آسیب به کبد کمک می‌کند. در طب سنتی هند از زردچوبه برای سم‌زدایی کبد و تصفیه خون استفاده می‌شود.

    بیشتر بخوانید: خواص فوق‌العاده “عناب” برای سلامتی

    ۱۲- فواید زردچوبه برای پوست

    زردچوبه خاصیت ضد التهابی دارد و از همین رو مصرف آن هم به صورت خوراکی و هم به عنوان ماسک می‌تواند به درمان جوش و آکنه‌های پوستی و همچنین یکدست شدن رنگ پوست کمک کند. برای تهیه ماسک زردچوبه می‌توانید ۱ قاشق پودر زردچوبه را با نصف قاشق عسل و ۲ قاشق آرد گندم و ۳ قاشق شیر ترکیب کنید و برای ۲۰ دقیقه روی پوست قرار دهید.

    ۱۳- درمان سیاهی دور چشم

    برای درمان سیاهی دور چشم می‌توانید از ماسک زردچوبه استفاده کنید. برای این کار باید نصف قاشق زردچوبه را با یک قاشق آب گوجه فرنگی تازه و نصف قاشق آبلیمو و نصف قاشق آرد گندم ترکیب کنید. سپس این خمیر را برای ۱۰ دقیقه روی قسمت سیاه زیر چشم قرار دهید. زردچوبه به روشن شدن رنگ پوست و رفع این مشکل کمک زیادی می‌کند.

    ۱۴- مفید برای سیستم گوارش

    زردچوبه یکی از مفیدترین ادویه‌ها برای بهبود هضم غذا و همچنین درمان مشکلات گوارشی است. مصرف زردچوبه می‌تواند به درمان زخم معده و همچنین درمان سندرم روده تحریک‌پذیر و یبوست نیز کمک کند.

    تسکین درد از خواص زردچوبه

    ۱۵- تسکین درد

    یکی دیگر از خواص زردچوبه کمک به تسکین درد است. مصرف زردچوبه موجب بهبود گردش خون در بدن می‌شود و از این طریق به کاهش درد و التهاب کمک می‌کند. برای کاهش دردهای عضلانی و همچنین رفع التهاب می‌توانید مقداری زردچوبه را با آب ترکیب کنید و روی محل درد قرار دهید و سپس با یک باند ببندید.

    ۱۶- خواص زردچوبه برای پریود

    از مهم‌ترین خواص زردچوبه برای زنان می‌توان به کاهش دردهای قاعدگی اشاره کرد. مصرف زردچوبه موجب کاهش شدت علائم دوران قاعدگی می‌شود. کورکومین موجود در زردچوبه به کاهش درد و التهاب ناشی از قاعدگی کمک می‌کند و یک درمان طبیعی برای دردهای قاعدگی محسوب می‌شود.

    بیشتر بخوانید: خواص توت خشک برای لاغری چیست؟

    ۱۷- کنترل قند خون

    زردچوبه یکی از بهترین گیاهان دارویی برای کنترل قند خون به خصوص در افراد مبتلا به دیابت است. در صورتی که از زردچوبه به اندازه استفاده کنید، این ماده موجب تنظیم سطح انسولین خون می‌شود و به کاهش و تنظیم قند خون کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف زردچوبه می‌تواند خطر ابتلا به دیابت یا افزایش قند خون را افزایش دهد.

    ۱۸- درمان لکه‌های پوستی

    زردچوبه یک درمان فوق‌العاده برای از بین بردن لکه‌های پوستی است که به روشن شدن رنگ پوست و از بین رفتن لکه‌های پوستی کمک می‌کند. برای از بین بردن لکه‌های پوستی می‌توانید از انواع ماسک زردچوبه استفاده کنید.

    ۱۹- جلوگیری از ریزش مو

    استفاده از زردچوبه به صورت خوراکی و همچنین موضعی از ریزش مو جلوگیری می‌کند و موجب تقویت موها می‌شود. مصرف زردچوبه به صورت روزانه موجب تقویت موها و بهبود رشد آن‌ها می‌شود.

    جلوگیری از ریزش مو از خواص زردچوبه

    ۲۰- درمان سنگ کلیه

    یکی از مهم‌ترین خواص درمانی گیاه زردچوبه درمان سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا است. به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد زردچوبه می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و خطر بروز سنگ صفرا و سنگ کلیه را افزایش دهد.

    ۲۱- کنترل چربی خون

    یکی دیگر خواص زردچوبه برای بدن کاهش سطح کلسترول بد خون و همچنین افزایش کلسترول خون است. مصرف زردچوبه موجب کاهش چربی خون می‌شود و گنجاندن آن در رژیم غذایی می‌تواند به متعادل شدن سطح چربی و کلسترول خون کمک کند.

    بیشتر بخوانید: فواید انار برای کبد چرب | خواصی که نمی‌دانستید!

    ۲۲- خواص زردچوبه برای آقایان

    مهم‌ترین خاصیت زردچوبه برای مردان تقویت قوای جنسی و جلوگیری از بروز بیماری‌های مربوط به پروستات است. مصرف زردچوبه به حفظ سلامت پروستات کمک می‌کند. در مورد خواص زردچوبه برای نعوظ باید بدانید که زردچوبه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به کاهش التهاب و درد در زمان نعوظ جلوگیری می‌کند و به بهبود عملکرد جنسی مردان نیز کمک می‌کند.

    ۲۳- درمان بیماری‌های ویروسی

    مصرف زردچوبه از بدن در برابر بیماری‌های ویروسی محافظت می‌کند و موجب بهبود انواع بیماری‌های ویروسی می‌شود. برای بهبود جذب کورکومین موجود در زردچوبه می‌توانید از ترکیب آن با آب استفاده کنید. معمولا خواص زردچوبه با آب جوش بیشتر از خواص آن در غذا است و برای تقویت سیستم ایمنی بدن نیز مفید است.

    درمان بیماری‌های ویروسی از خواص زردچوبه

    ۲۴- درمان میگرن

    زردچوبه یکی از مفیدترین ادویه‌ها برای درمان میگرن است که نه تنها به درمان سردرد کمک می‌کند و بلکه در جلوگیری از بروز سردردهای میگرنی نیز مفید است. برای درمان میگرن بهتر است به جای زردچوبه از مکمل آن استفاده کنید.

    سوالات متداول

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا به چند سوال پرتکرار در رابطه با خواص زردچوبه پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

    آیا می‌توان هر روز از زردچوبه استفاده کرد؟

    زردچوبه فواید زیادی برای سلامتی دارد و نباید در طول روز بیشتر از ۱۲ گرم مصرف شود. مصرف زیاد زردچوبه ممکن است موجب بروز اسهال، یبوست یا استفراغ شود.

    چه کسانی نباید از زردچوبه استفاده کنند؟

    افرادی که به مشکلات کیسه صفرا و کلیه مبتلا هستند و یا از دیابت و کمبود آهن رنج می‌برند، باید از مقدار محدود از زردچوبه استفاده کنند تا دچار مشکل نشوند. کسانی که به اختلالات خونریزی مبتلا هستند نباید از زردچوبه به مقدار زیاد استفاده کنند.

    زردچوبه یکی از مفیدترین ادویه‌ها است که به خاطر آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی که دارد، برای بدن بسیار مفید است. مصرف این گیاه دارویی به اندازه مناسب می‌تواند به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک کند و از سلول‌های بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کند.

    منابع:

    ۴.۳/۵ (۴ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.