آشپزیخواص مواد غذایی

فواید انار برای کبد چرب | خواصی که تا حالا نمی‌دانستید!

انار، میوه‌ای خوشمزه و مغذی است که از دیرباز در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر محبوبیت داشته و تمدن‌های زیادی، اجزای مختلف انار مانند برگ و گل آن را در طب سنتی گنجانده‌اند. این میوه در فصل پاییز روانه بازار شده و به دلیل داشتن طعم ترش و شیرین و خواص دارویی و درمانی، جایگاه ویژه‌ای در بین مردم دارد.

انار به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و ریزمغذی‌های فراوان از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و به طور گسترده در تهیه غذا، نوشیدنی و سالادها به کار می‌رود که می‌توانید با مراجعه به مجله آشپزی اکالا به طرز تهیه آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

از جمله خواص مفید انار برای سلامتی کمک به بهبود سلامت پوست، بهبود سلامت مغز، کمک به کبد چرب و… است. در قسمت‌های قبل به طور مفصل راجع به خواص انار صحبت کردیم. در این مطلب قصد داریم مروری کوتاه بر خواص و ارزش غذایی انار داشته باشیم و به طور ویژه به بررسی خواص انار برای کبد چرب بپردازیم، پس با دانستنی امروز در اکالا بلاگ همراه باشید.

ارزش غذایی انار

ارزش غذایی هر ماده‌ای به ما اطلاعات دقیقی درباره انرژی و مواد مغذی موجود در آن می‌دهد. توجه به مواد مغذی به ما در حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌های مختلفی مانند کبد چرب کمک می‌کند. انار دارای ویتامین‌های‌C ، E، فیبر، پتاسیم و آنتی اکسیدان‌های مفید برای بدن است که مقدار هر یک آن‌ها به شرح زیر است:

ارزش غذایی انار:
انرژی۲۳۴ کیلوکالری
چربی۳.۳ گرم
فیبر۱۱.۳ گرم
پروتئین۴.۷ گرم
ویتامین سی۳۲ درصد از ارزش روزانه (DV)
پتاسیم۱۳ درصد از DV

برخی از خواص انار برای سلامتی

از جمله خواص انار برای سلامتی بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • بهبود مشکلات گوارشی
  • حفظ سلامت قلب
  • بهبود کبد چرب
  • کاهش التهاب

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی انار؛ خوشمزه و ملس

برخی از خواص انار برای سلامتی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیماری کبد چرب

    بیماری کبد چرب دو نوع الکی و غیر الکلی دارد. کبد چرب غیر الکلی که اغلب NAFLD نامیده می‌شود یک مشکل کبدی است که در اثر تجمع بیش از حد چربی در کبد ایجاد می‌شود. کبد چرب غیر الکلی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن کبدی است که حدود ۲۵% جمعیت جهان به آن مبتلا هستند و اغلب در افراد چاق، دارای اضافه وزن و دیابتی دیده می‌شود. برخی از عواملی که در ایجاد کبد چرب نقش دارند:

    • مقاومت به انسولین
    • استرس اکسیداتیو
    • التهاب
    • استعداد ژنتیکی

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه لواشک انار خانگی

    علائم کبد چرب

    کبد چرب اغلب علائمی ندارد، اما ممکن است نشانه‌های زیر در برخی افراد بروز کند:

    • خستگی
    • نداشتن خواب کافی و بدحالی
    • درد در ناحیه سمت راست بالای شکم
    • زردی پوست
    • تورم پاها

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دمنوش انار؛ خوشمزه و خوشرنگ

    تأثیر رژیم غذایی در بروز کبد چرب

    کسانی که در رژیم غذایی خود از گوشت قرمز و نوشابه بیش‌تر از میوه و سبزی استفاده می‌کنند به طور چشم‌گیری در معرض ابتلا به کبد چرب هستند. همچنین رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات و چربی می‌تواند با افزایش مقاومت به انسولین، در بروز کبد چرب نقش داشته باشد.

    ترکیبات مؤثر انار بر کبد چرب

    ترکیبات مؤثر انار بر کبد چرب

    اخیرا تاکید زیادی به استفاده از داروهای گیاهی برای درمان کبد چرب می‌شود و افراد زیادی در سراسر جهان به مواد مغذی گیاهی مانند انار برای درمان مشکلات جسمی خود روی می‌آورند. ترکیبات مفید انار در قسمت‌های مختلف آن مانند آب، پوست، دانه و گل وجود دارد که به دلیل داشتن مقادیر زیادی پلی فنول که خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد بسیار شناخته شده هستند.

    به طور کلی پلی فنول‌های موجود در انار با داشتن خواص محافظتی بر روی آنزیم‌های کبدی، خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و تنظیم قند خون هستند که این ویژگی‌ها می‌توانند در پیشگیری و مدیریت کبد چرب مؤثر باشند. برخی از مهم‌ترین ترکیبات مؤثر انار بر کبد چرب عبارتند از:

    • آنتوسیانین‌ها: آنتوسیانین‌های موجود در انار می‌توانند با کاهش سطح چربی خون و پیشگیری از بروز التهاب، عوارض ناشی از کبد چرب را کاهش دهند.
    • پلی فنول‌ها: پلی فنول‌های موجود در انار مانند تانن‌های قابل هیدرولیز، آنتوسیانین‌ها و فلاونوئیدها دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی هستند که می‌توانند به کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب مرتبط با کبد چرب کمک کنند.
    • کاروتنوئیدها: کاروتنوئیدها با خاصیت آنتی اکسیدانی خود در کاهش سطح چربی بدن و کبد نقش مؤثری دارد.
      تانن‌ها و فلاونوئیدها: تانن‌ها و فلاونوئیدها از دیگر ترکیبات موجود در انار هستند که با خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود در پیشگیری از کبد چرب مؤثر هستند.

    بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های دانه کردن انار

    خواص انار برای کنترل و پیشگیری از کبد چرب

    در این به بخش به خواص مهم انار برای کنترل و پیشگیری از کبد چرب اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    ۱- تنظیم قند خون

    یکی از عوامل خطر کبد چرب، قند خون بالا است. آب انار دارای ویژگی‌ها هیپوگلیسمی است که می‌تواند به کنترل و تنظیم کردن سطح قند خون کمک کند و در پیشگیری از کبد چرب مؤثر باشد. همچنین فیبر موجود در انار باعث تنظیم سطح قند خون می‌شود.

    ۲- کاهش کلسترول بدن و کبد

    آب انار با جلوگیری از افزایش پروفایل لیپیدی می‌تواند به افراد با کلسترول بالا نیز کمک کند و ریسک بروز کبد چرب را کاهش دهد. همچنین Punicalagin (PU) یکی از آلاژیتانین‌های اصلی موجود در انار است که طبق آزمایش‌های انجام شده روی موش‌ها، عصاره انار غنی شده با (PU)، هیپرلیپیدمی ناشی از HFD و رسوب چربی در کبد را کاهش می‌دهد.

    بیشتر بخوانید: بهترین و بدترین زمان خوردن آب انار

    ۳- کاهش التهاب

    میوه انار سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی است و مصرف آن‌ باعث کاهش علائم آسیب کبدی و التهاب و افزایش ظرفیت کلی آنتی اکسیدان در بیماران مبتلا به کبد چرب می‌شود.

    خواص انار برای کنترل و پیشگیری از کبد چرب

    ۴- حفظ وزن سالم

    میوه انار به دلیل داشتن کالری کم می‌تواند باعث حفظ وزن در محدوده سالم شده و از افزایش چربی در کبد و بروز کبد چرب پیشگیری ‌کند.

    بیشتر بخوانید: بهترین میوه خشک برای تقویت سیستم ایمنی بدن

    بهترین روش مصرف انار برای کبد چرب

    بهترین و راحت‌ترین روش‌های مصرف انار برای کبد چرب عبارتند از:

    • استفاده از انار تازه: همیشه استفاده از میوه‌های تازه بر میوه‌های یخ زده و کنسرو شده ارجحیت دارد. مصرف انار تازه بهترین راه برای مواد مغذی آن به بدن است.
    • استفاده از آب انار تازه و طبیعی: آب انار نیز مانند میوه انار سرشار از خواص مختلف از جمله کمک به درمان و پیشگیری از کبد چرب است. البته توجه داشته باشید که آب انار باید طبیعی و بدون شیرین کننده باشد.

    در پایان پیشنهاد می‌کنیم با فرا رسیدن فصل پاییز حتما انار را در برنامه غذایی خود قرار دهید، تا از خواص بی‌شمار آن از جمله کمک به پیشگیری و درمان کبد چرب بهره‌مند شوید. از اینکه تا پایان این مقاله آموزنده همراه مجله آشپزی اکالا بودید از شما سپاسگزاریم.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.