آشپزیخواص مواد غذایی

خواص گل کلم برای لاغری + منع مصرف آن

آیا تا به حال چیزی در مورد خواص گل کلم برای لاغری شنیده‌اید؟ گل کلم یکی از مفیدترین سبزیجات برای کاهش وزن است که فیبر فراوانی دارد و به سوزاندن چربی و افزایش احساس سیری کمک زیادی می‌کند.

در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با معجزه خواص گل کلم برای لاغری و بهترین روش مصرف گل کلم برای کاهش وزن آشنا شوید.

با خواص گل کلم برای کاهش وزن آشنا شوید

گل کلم یکی از مفیدترین انواع سبزیجات است که هر ۱۰۰ گرم از آن حدود ۲۵ کیلوکالری، ۵ گرم کربوهیدرات، ۲ گرم فیبر و ۲ گرم پروتئین دارد. این سبزی فوق‌العاده حاوی مقدار زیادی ویتامین C، ویتامین K، کلسیم، آهن، پتاسیم و منیزیم است و از همین رو برای سلامتی بسیار مفید است.

نحوه مصرف گل کلم برای لاغری بسیار راحت است و می‌توانید آن را به صورت خام به سالاد اضافه کنید و یا به صورت آب پز شده در کنار غذا مصرف کنید. اما مهم‌ترین خواص گل کلم برای لاغری چیست و مصرف این ماده غذایی چطور به کاهش وزن ما کمک می‌کند؟ در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین فواید گل کلم برای لاغری آشنا شوید.

۱- افزایش احساس سیری

گل کلم سرشار از فیبر است و فیبر یک ماده ضروری برای سلامت بدن و کاهش وزن محسوب می‌شود. مصرف گل کلم می‌تواند حدود ۱۰ درصد از فیبر مورد نیاز بدن در طول روز را تامین کند. گل کلم کالری فوق‌العاده کمی دارد و بسیار سیر کننده است و از همین رو می‌توانید از این سبزی به صورت خام یا پخته برای کاهش وزن استفاده کنید.

زمانی که از مواد غذایی حاوی فیبر استفاده می‌کنید، فرآیند هضم دیرتر اتفاق می‌افتد و از همین رو شما برای مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری را تجربه خواهید کرد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مصرف منظم گل کلم به بهبود سلامت گوارش و جلوگیری از یبوست نیز کمک زیادی می‌کند. ۹۲ درصد از حجم گل کلم از آب تشکیل شده است و از همین رو مصرف این ماده غذایی موجب هیدراته شدن بدن شما می‌شود و از این طریق نیز در کاهش وزن موثر است.

    بیشتر بخوانید: خواص مهم چاقاله بادام برای لاغری

    با خواص گل کلم برای کاهش وزن آشنا شوید

    ۲- افزایش متابولیسم

    کلم سرشار از ماده‌ای به نام کولین (Choline) است. کولین یک ریزمغذی است که به کنترل تجمع چربی و کلسترول در بدن کمک می‌کند. برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مواد غذایی سرشار از کولین موجب افزایش چربی سوزی بدن می‌شود و فرآیند کاهش وزن را راحت می‌کند. از طرف دیگر مصرف کولین موجب جلوگیری از اختلالات عصبی مثل آلزایمر، بیماری‌های کبدی و مشکلات قلبی نیز می‌شود.

    بنابراین اگر دوست دارید سریع‌تر وزن خود را کاهش دهید و بدنی سالم داشته باشید، بهتر است از گل کلم در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید. یکی از مواد موثری که در گل کلم وجود دارد کروم است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف گل کلم موجب افزایش متابولیسم بدن می‌شود و می‌تواند به افزایش از دست دادن وزن شما کمک کند.

    پس اگر از رژیم‌های کاهش وزن پیروی می‌کنید و فعالیت بدنی منظمی دارید، می‌توانید برای تسریع روند کاهش وزن از گل کلم نیز به صورت روزانه استفاده کنید.

    به خاطر داشته باشید افرادی که از رژیم‌های کم کربوهیدرات نیز استفاده می‌کنند، می‌توانید از گل کلم خام یا پخته به صورت روزانه استفاده کنند. مقدار کربوهیدرات گل کلم از غلات و حبوبات بسیار کمتر است.

    بیشتر بخوانید: خواص فوق‌العاده “عناب” برای سلامتی

    ۳- بهبود هضم غذا

    یکی دیگر از فواید کلم سفید برای لاغری بهبود هضم غذا است. از آن جایی که گل کلم سرشار از فیبر است، مصرف آن موجب افزایش هضم غذا و دفع سموم از بدن می‌شود. وجود گلوکوزینولات، گلوکورافانین و سولفورافان در گل کلم از پوشش معده محافظت می‌کنند و مانع بروز اختلالات و مشکلات مربوط به معده می‌شوند.

    فواید مصرف گل کلم برای تناسب اندام

    ۴- افزایش چربی سوزی

    احتمالا برایتان جالب است که بدانید گل کلم حاوی ترکیباتی به نام ایندول و سولفوران است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مواد غذایی حاوی ایندول موجب کاهش چربی احشایی می‌شود و می‌تواند به کاهش وزن کمک می‌کند. از طرف دیگر سولفوران ماده‌ای که موجب تحریک تجزیه سلول‌های چربی در بدن می‌شود و از این طریق به چربی سوزی و کاهش وزن بدن کمک می‌کند.

    از طرف دیگر گل کلم سرشار از ویتامین C است و بدن ما برای سنتز و متابولیسم چربی‌ها به این ویتامین نیاز دارد. بررسی مطالعات نشان می‌دهد افرادی که قبل از ورزش و در رژیم‌های لاغری خود از مواد غذایی سرشار از ویتامین C استفاده می‌کنند، راحت‌تر وزن خود را کاهش می‌دهند. بنابراین بهتر است برای کاهش وزن قبل و بعد از ورزش از مواد غذایی سرشار از ویتامین C مثل گل کلم استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: خواص توت خشک برای لاغری چیست؟

    ۵- جلوگیری از تولید سلول‌های چربی

    گل کلم سرشار از کلسیم است و مطالعات نشان می‌دهد که کلسیم موجب کاهش تولید سلول‌های چربی و همچنین کمک به تجزیه چربی‌ها می‌شود. کلسیم به سلول‌های چربی در روده متصل می‌شود و از جذب آن‌ها جلوگیری می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که به صورت مرتبط از مواد غذایی سرشار از کلسیم مثل گل کلم استفاده می‌کنند، راحت‌تر وزن خود را از دست می‌دهند و معمولا اندام لاغرتری نسبت به سایر افراد دارند.

    جلوگیری از تولید سلول‌های چربی از خواص مم گل کلم

    چه افرادی نباید برای کاهش وزن از گل کلم استفاده کنند؟

    هر چند خواص گل کلم برای لاغری و سلامتی بر کسی پوشیده نیست، اما باید بدانید که استفاده از این کلم برای همه افراد مناسب نیست. به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد گل کلم ممکن است موجب بروز مشکلات گوارشی، نفخ و اسهال شود، بنابراین در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. در این مطلب از مجله آشپزی اکالا به لیست افرادی که نباید برای کاهش وزن از گل کلم استفاده کنند نیز اشاره شده است.

    • افرادی که به مشکلات تیروئید مبتلا هستند.
    • افرادی که با مشکلات گوارشی مثل روده تحریک پذیر و بیماری التهابی روده دست و پنجه نرم می‌کنند.
    • افرادی که به بیماری قلبی مبتلا هستند و از دارو استفاده می‌کنند.
    • افرادی که به انواع کلم و سبزیجات گلخانه‌ای آلرژی دارند.

    بیشتر بخوانید: خواص پوست تخم مرغ

    گل کلم یکی از مفیدترین انواع سبزیجات برای کاهش وزن است که می‌توانید آن را به صورت خام یا پخته به رژیم غذایی خود اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که برای کاهش وزن چشمگیر با کلم حتما باید در کنار آن رژیم غذایی سالمی داشته باشید و ورزش کنید.

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.