آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه خورشت ریحان شمالی خوشمزه؛ با گوشت قرمز و مرغ

خورش ریحان یکی از خوش عطرترین انواع خورش‌های شمالی است که برای تهیه آن باید از ریحان تازه استفاده کنید. برخی افراد خورش ریحان را با گوشت می‌پزند و برخی دیگر برای تهیه آن از مرغ استفاده می‌کنند. در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با ۲ روش طرز تهیه خورشت ریحان شمالی با گوشت و مرغ و همه فوت و فن‌های درست کردن این غذا به طور کامل آشنا شوید.

مواد لازم جهت تهیه خورشت ریحان شمالی:
گوشت گوسفندی۳۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
رب نارنج۱ قاشق غذاخوری
ریحان تازه۳۰۰ گرم
نعنا تازه۱۰۰ گرم
تره تازه۱۰۰ گرم
گشنیز و جعفری خرد شده تازه۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم
روغن حیوانیبه مقدار لازم
بادمجانبه مقدار لازم

مراحل تهیه خورشت ریحان شمالی

خورشت ریحان شمالی یک خورش خوشمزه و خوش عطر است که می‌توانید برای تهیه آن از گوشت گوسفندی استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحلتهیه خورشت ریحان شمالی به طور کامل آشنا شوید.

مرحله اول؛ پیاز را در روغن سرخ کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه خورشت ریحان شمالی باید پیاز را بشویید و پوست آن را جدا کنید. سپس مقداری روغن حیوانی در قابلمه بریزید و آن را خوب سرخ کنید تا طلایی رنگ شود.مرحله دوم؛ گوشت و ادویه‌ها را در روغن سرخ کنید

بعد از این که پیازها سرخ شدند، باید گوشت را به صورت تکه‌های نسبتا کوچک خرد کنید و به پیاز داغ اضافه کنید. کمی گوشت‌ها را تفت دهید تا رنگ آن‌ها تغییر کند. در ادامه مقداری فلفل سیاه و زردچوبه به گوشت‌ها اضافه کنید. مواد را چند دقیقه تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه از بین برود.

بعد از چند دقیقه می‌توانید مقداری آب به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید گوشت‌ها برای چند ساعت بپزند و کاملا نرم شوند. معمولا پخت گوشت به حدود ۱ تا ۲ ساعت زمان نیاز دارد.

مراحل تهیه خورشت ریحان شمالی

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم؛ سبزیجات را خرد کنید

    در این مرحله از طرز تهیه خورش ریحان شمالی باید همه سبزیجات را پاک کنید و خوب بشویید. سپس آن‌ها را به صورت کاملا ریز خرد کنید. برای تهیه این خورش باید سبزیجات را تا حد امکان ریز خرد کنید.

    مرحله چهارم؛ سبزیجات را سرخ کنید

    بعد از خرد کردن سبزیجات در این مرحله از طرز تهیه خورش ریحان مخصوص شمالی باید کمی روغن در ماهیتابه بریزید و سبزیجات را در روغن داغ خوب سرخ کنید. بعد از این که آب سبزیجات کاملا کشیده شد و رنگ آن‌ها کمی تیره شد، می‌توانید سبزیجات سرخ شده را به قابلمه گوشت‌ها اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت فسنجان کشک تفرشی

    مرحله پنجم؛ خورش ریحان را آماده کنید

    بعد از چند ساعت که گوشت‌ها کاملا پختند، نوبت اضافه کردن نمک و رب نارنج به خورش است. کمی صبر کنید تا خورش جا بیفتد و بعد شعله گاز را خاموش کنید. در انتها باید بادمجان‌ها را به صورت ورقه‌ای خرد کنید و در روغن سرخ کنید و روی خورش قرار دهید. می‌توانید این غذای شمالی و خوش طعم را در کنار برنج زعفرانی سرو کنید و از طعم آن در کنار اعضای خانواده لذت ببرید.

    مواد لازم جهت تهیه خورشت ریحان با مرغ:
    مرغ۴ تکه
    بادمجان۴ عدد
    پیاز متوسط۱ عدد
    گشنیز۱۰۰ گرم
    جعفری۱۰۰ گرم
    ریحان ۲۰۰ گرم
    زعفران دم کرده۳ قاشق غذاخوری
    نعنا۵۰ گرم
    تره۵۰ گرم
    آب لیمو ترش تازه۲ قاشق غذاخوری
    نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار لازم

    مراحل تهیه خورشت ریحان شمالی

    اگر در فکر درست کردن غذا با ریحان و مرغ هستید و دوست دارید یک غذای خوشمزه و متفاوت را امتحان کنید، پیشنهاد ما خورشت ریحان با مرغ است. در ادامه می‌توانید با دستور تهیه خورش ریحان با مرغ و بادمجان آشنا شوید.

    مرحله اول؛ مرغ و پیاز را در روغن تفت دهید

    در اولین مرحله از طرز تهیه خورشت ریحان شمالی با مرغ باید پیازها را به صورت نگینی خرد کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پیازها را برای چند دقیقه تفت دهید تا سبک شوند. در ادامه تکه‌های مرغ را اضافه کنید و خوب در روغن سرخ کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت مرغ و آلوچه زنجانی

    روش درست کردن خورشت ریحان خوشمزه و مخصوص شمالی

    مرحله دوم؛ ادویه‌ها را به خورش اضافه کنید

    در این مرحله از دستور پخت خورش ریحان باید مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به خورش اضافه کنید. مواد را کمی تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود.

    مرحله سوم؛ سبزیجات را در روغن سرخ کنید

    یک ماهیتابه تمیز روی گاز قرار دهید و مقداری روغن به آن اضافه کنید. صبر کنید تا روغن داغ شود، سپس سبزیجات خرد شده را به آن اضافه کنید. سبزی‌ها را برای چند دقیقه در روغن تفت دهید تا رنگ آن‌ها تغییر کند. سپس سبزیجات را به سایر مواد خورش اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت آلو اسفناج ایرانی

    مرحله چهارم؛ خورش را آماده کنید

    در این مرحله از بهترین طرز تهیه خورشت ریحان و بادمجان با مرغ باید ۲ لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید خورش شما برای ۴۰ دقیقه تا ۱ ساعت با حرارت ملایم بپزد. در این مدت بادمجان را خرد و در روغن سرخ کنید. مقداری نمک و آب لیمو ترش تازه به خورش اضافه کنید. زمانی که خورش جا افتاد شعله گاز را خاموش کنید. کمی زعفران به آن اضافه کنید و بادمجان‌ها را روی آن بچینید.

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خورشت ریحان شمالی

    نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه خورشت ریحان شمالی

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا به چند نکته طلایی نیز برای تهیه خورشت ریحان شمالی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • در تهیه خورش ریحان مخصوص می‌توانید بادمجان را حذف کنید و این خورش را بدون بادمجان نیز تهیه کنید.
    • برای سرخ کردن بادمجان در خورش ریحان باید پوست بادمجان‌ها را بگیرید و مقداری نمک روی آن‌ها بزنید. سپس چند دقیقه صبر کنید و بعد آن‌ها را بشویید. این کار موجب از بین رفتن تلخی بادمجان می‌شود.
    • در طرز تهیه خورشت ریحان شمالی می‌توانید برای مزه دار کردن غذا به جای رب نارنج از مقداری آب نارنج یا آب لیمو ترش تازه استفاده کنید.
    • برای تهیه خورش ریحان بهتر است تکه‌های گوشت را خیلی ریز نکنید و به صورت خورشتی یا کمی درشت‌تر خورد کنید.
    • هر چقدر سبزیجاتی که برای تهیه خورشت ریحان استفاده می‌کنید، ریزتر خرد شوند، خورشت شما طعم بهتری پیدا می‌کند و لعاب‌دارتر می‌شود.
    • برای تهیه خورش ریحان باید سبزیجات را به اندازه‌ای سرخ کنید که رنگ آن‌ها تیره شود.
    • نمک و رب نارنج را در نیم ساعت نهایی پخت خورش ریحان به آن اضافه کنید. اضافه کردن زودهنگام نمک و آب نارنج موجب می‌شود تا گوشت به خوبی نپزد و سفت شود.
    • هیچگاه بادمجان‌ها را داخل خورش ریحان نجوشانید؛ بهتر است بعد از آماده شدن خورش آن را در ظرف مورد نظرتان بریزید و بعد بادمجان‌های سرخ شده را روی خورش بچینید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت پرتقال شمالی

    خورش ریحان یک غذای متفاوت و فوق العاده خوش طعم شمالی است که عطر آن با هیچ خورشت دیگری قابل مقایسه نیست. پیشنهاد می‌شود این غذای لذیذ را حتما امتحان کنید!

    ۵/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.