آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه خورشت فسنجان کشک تفرشی؛ خوشمزه و مخصوص

خورشت فسنجان کشک یک غذای تفرشی است. این خورشت به همراه رب انار پخته می‌شود ولی در تفرش داستان جور دیگری رقم می‌خورد. در تفرش خورشت فسنجان با کشک یا ماست پخته می‌شود. در این مقاله از بلاگ اکالا، مرحله به مرحله پخت این خورشت را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم جهت تهیه خورشت فسنجان کشک:
کشک۲ پیمانه
فیله (سینه) مرغ۵۰۰ گرم
مغز گردوی سابیده شده۲۰۰ گرم
پیاز۱ عدد بزرگ
سیر۵ حبه
نمکبه مقدار لازم
فلفل به مقدار لازم
زردچوبهبه مقدار لازم

مراحل تهیه خورشت فسنجان کشک

مراحل تهیه خورشت فسنجان کشک به شرح زیر است:

مرحله اول) پیاز و سیر را سرخ کنید.

در مرحله اول از تهیه خورشت فسنجان کشک، شما باید پیاز و سیر را سرخ کنید. در ابتدا پیاز را نگینی خرد کنید. البته می‌توانید پیاز را رنده هم بکنید. انتخاب بین این دو حالت بر عهده خود شما است. بستگی به این دارد که دوست دارید کمی پیاز را زیر دندان احساس کنید یا آن که مایل هستید پیاز کاملا به خورد غذا برود.

در ادامه، در یک تابه مناسب مقداری روغن بریزید. وقتی روغن داغ شد، پیازها را به تابه اضافه کنید. شعله گاز را روی حرارت کم نگه دارید و پیازها را مدام تفت دهید. این کار را تا جایی تکرار کنید که پیازها سبک و شیشه‌ای شوند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت آلو اسفناج ایرانی

مراحل تهیه خورشت فسنجان کشک

مرحله دوم) سیر را به تابه اضافه کنید.

پس از آن که پیازها به این مرحله رسیدند، شما باید دو حبه سیر را اضافه کنید. این دو حبه سیر باید کاملا رنده شده باشند. همیشه این نکته را آویزه گوش خود داشته باشید که سیر باید در دقایق پایانی سرخ شدن پیاز اضافه شود. زیرا با سرخ کردن زیادی سیر، عطر و طعم مورد نظر شما را نخواهد داد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    پس درست قبل از آن که پیازها کاملا سرخ شوند، در مرحله‌ای که شیشه‌ای و سبک می‌شوند، سیرهای رنده شده را به تابه اضافه کنید. این حالت ایده‌آل‌ترین شکل است. پس از آن که سیر را اضافه کردید، دوباره مواد را به خوبی تفت دهید. وقتی عطر سیر به مشام شما رسید، وقت آن رسیده است که ادویه پایه را هم اضافه کنید.

    در این مرحله فلفل سیاه و زردچوبه را به تابه اضافه می‌کنیم و دوباره کمی تفت می‌دهیم. بعد از آن که پیاز و سیر کمی سرخ و طلایی شدند، حرارت را خاموش کنید و به سراغ مرحله سوم بروید.

    مرحله سوم) سینه مرغ را آماده کنید.

    در مرحله سوم از تهیه خورشت فسنجان کشک، شما باید سینه یا همان فیله مرغ را آماده کنید. ابتدا گوشت مرغ را به خوبی بشویید، سپس با یک چاقوی تیز مرغ را به تکه‌های مکعبی شکل تقسیم کنید. سپس این تکه‌ها را به تابه حاوی سیر و پیاز اضافه کنید و به خوبی تفت دهید. مرغ را تا جایی تفت دهید که تغییر رنگ دهند و سرخ شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت پرتقال شمالی

    مرحله چهارم) گردو را آسیاب کنید و به تابه اضافه کنید.

    در این مرحله بعد از آن که مرغ به خوبی سرخ شد، گردو را اضافه کنید. در آسیاب کردن گردو توجه داشته باشید که باید گردو را تا جایی آسیاب کنید که به روغن بیفتد. پس اگر می‌خواهید خودتان گردو را آسیاب کنید حتما این نکته را گوشه ذهن خود داشته باشید.

    اگر هم قصد دارید گردو آسیاب شده را آماده تهیه کنید، تلاش کنید از مکان‌های باکیفیت و معتمد خرید کنید. زیرا گردو اگر تازه نباشد، بوی نا و بوی ماندگی می‌دهد. همین یک مورد کافی است برای آن که طعم و مزه خورشت فسنجان بهم بریزید. پس به تمام این نکات ریز و درشت دقت کنید تا نتیجه کاملا دلخواه شما از آب در بیاید.

    خورشت فسنجان کشک خوشمزه و مجلسی تفرش

    مرحله پنجم) اجازه دهید خورشت جا بیفتد.

    پس از آن که گردوی آسیاب شده را اضافه کردید، به قابلمه آب جوش اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید. حرارت گاز را در کمترین حالت ممکن قرار دهید و اجازه دهید خورشت فسنجان به مدت ۱ ساعت به خوبی جا بیفتد. اگر برای شما مقدور باشد می‌توانید از در این مرحله از شعله پخش‌کن هم استفاده کنید.

    استفاده از شعله پخش‌کن روند پخت را کندتر می‌کند ولی همانطور که به همه ما ثابت شده است، غذایی که با صبر و حوصله پخته شود به مراتب بهتر از غذاهایی خواهد بود که سریع پخته می‌شوند. بعد از گذشت ۱ ساعت درب قابلمه را بردارید و خورشت را چک کنید. اگر خورشت شما روغن نینداخته باشد ولی مرغ‌ها پخته شده باشند، بهتر است مرغ‌ها را از خورشت خارج کنید و دوباره به خورشت زمان دهید.

    بعد از آن که خورشت آماده شد، مرغ‌ها را دوباره به قابلمه برگردانید. پس از آن که از این مورد اطمینان حاصل کردید، نمک و کشک را هم به قابلمه اضافه کنید. بعد از آن هم می‌توانید کمی آبلیمو یا آبغوره به خورشت اضافه کنید. خورشت فسنجان کشک شما آماده سرو است. نوش جان!

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت ترشی قورمه اردبیلی

    اگر خورشت فسنجان را دوست دارید به شما توصیه می‌کنیم همیشه با رب انار آن را صرف نکنید. برای تنوع هم که شده است یک بار با کشک آن را درست کنید. اگر خورشت فسنجان ترش یا ملس را می‌پسندید، این مدل را هم دوست خواهید داشت. امیدواریم این مقاله از مجله آشپزی اکالا در پخت این خورشت خوشمزه به شما کمک کرده باشد.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.