آشپزیخواص مواد غذایی

خواص بی‌نظیر کلم بروکلی؛ فوایدی که تا به حال نمی‌دانستید!

کلم بروکلی یکی از سبزی‌های خوراکی با خواص بسیار متنوع و مفید برای سلامتی بدن است. این سبزی که از خانواده کلم‌ها و براساس شکل ظاهری آن با نام بروکلی شناخته می‌شود، محبوبیت زیادی بین افراد دارد. در این مقاله از بلاگ اکالا به بررسی خواص متعدد کلم بروکلی برای سلامتی انسان، از جمله تاثیرات مثبت آن بر پوست و مو پرداخته‌ایم. با شناخت بهتر از این سبزی مغذی، می‌توان به طور هوشمندانه‌تری آن را در رژیم غذایی خود گنجاند و از خواص آن برای بهبود سلامتی عمومی بهره‌مند شد.

ارزش غذایی کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی از سبزی‌های خوراکی با ارزش غذایی بسیار بالا است و می‌تواند به عنوان یک جزء مهم در یک رژیم غذایی سالم مصرف شود. در ادامه، ارزش غذایی تقریبی برای یک کلم بروکلی (حدود ١۴٠ گرم) بیان شده است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ارزش غذایی یک کلم بروکلی (حدود ۱۴۰ گرم):
    کالریحدود ۳۰ کالری
    پروتئینحدود ۲.۴ گرم
    کربوهیدراتحدود ۵.۶ گرم
    فیبر۲.۶ گرم
    چربیحدود ۰.۴ گرم
    ویتامین Cحدود ۶۸ میلی‌گرم
    ویتامین Kحدود ۱۱۰ میکروگرم
    ویتامین Aحدود ۱۱۴۷ میکروگرم
    فولات (ویتامین B9)حدود ۶۳ میکروگرم
    کلسیمحدود ۶۶ میلی‌گرم
    آهنحدود ۱.۲ میلی‌گرم
    منیزیمحدود ۲۱ میلی‌گرم
    پتاسیمحدود ۲۹۶ میلی‌گرم

    ویتامین‌های موجود در کلم بروکلی

    کلم بروکلی یک منبع غنی از ویتامین‌هاست و حاوی انواع مختلفی از این ویتامین‌ها می‌باشد. در ادامه به ویتامین‌های مهم موجود در کلم بروکلی پرداخته‌ایم:

    • ویتامین(C): کلم بروکلی حاوی مقدار زیادی از ویتامین C است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان به تقویت سیستم ایمنی، حفظ سلامت پوست، افزایش جذب آهن از غذا و ساخت کلاژن کمک می‌کند.
    • ویتامین K: کلم بروکلی حاوی مقدار زیادی از ویتامین K است که برای حفظ سلامت استخوان و بهبود فعالیت پروتئین‌های مرتبط با انعقاد خون مهم است.
    • ویتامین A: کلم بروکلی حاوی مقادیری از ویتامین A است که برای حفظ سلامت چشم و پوست، تقویت سیستم ایمنی، و حفظ سلامت استخوان موثر است.
    • ویتامین B6: ویتامین B6 برای سلامت عصب‌ها، تولید هموگلوبین (پروتئین خون) و فعالیت سیستم ایمنی موثر است که می توان با مصرف کلم بروکلی بخشی از آن را تامین کرد.
    • ویتامین B9: فولات در بهبود آنمی، حمایت از سلامت قلب، و بهبود برخی از اختلالات مغزی تاثیر دارد که می توان از کلم بروکلی به عنوان منبع خوبی از فولات یاد کرد.

    بیشتر بخوانید: خواص گریپ فروت برای سلامتی

    بیشتر بخوانید: ۴ روش شستن کلم بروکلی

    خواص بروکلی برای سلامتی

    بروکلی یک سبزی خوراکی بسیار سالم و غنی از مواد مغذی از جمله انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیتوشیمیکال‌ها، و آنتی‌اکسیدان‌ها است. در ادامه به برخی از خواص کلم بروکلی برای سلامتی اشاره شده است:

    1. پیشگیری از سرطان: بروکلی حاوی ترکیباتی مثل گلوکوزینولاتها است که به کاهش خطر برخی از انواع سرطان‌ها، از جمله سرطان سینه و روده، کمک می‌کنند. این ترکیبات می‌توانند فرایند انحلال و دفع مواد شیمیایی مضر از بدن را بهبود دهند.
    2. تقویت سیستم ایمنی: ویتامین C، ویتامین A، و فیتوشیمیکال‌های موجود در بروکلی می‌توانند سیستم ایمنی را تقویت کرده و بدن را در مقابل عفونت‌ها محافظت کنند.
    3. حفظ سلامت قلب: مصرف بروکلی باعث کاهش فشار خون، بهبود کلسترول خوب (HDL) و کاهش التهابات در دیواره عروق می‌شود. این خصوصیات می‌توانند به حفظ سلامت قلب کمک کنند.
    4. بهبود سلامت استخوان: بروکلی منبع خوبی از ویتامین K و کلسیم است که برای سلامت استخوان اهمیت دارند و به تقویت استخوان‌ها و پیشگیری از اختلالات استخوانی کمک می‌کند.
    5. ضد التهابی: فیتوشیمیکال‌های موجود در بروکلی، مانند کوئرستین، ممکن است خصوصیات ضد التهابی داشته باشند و در کاهش التهابات بدن مؤثر باشند.
    6. کاهش وزن: بروکلی از لحاظ کالری پایین و فیبر موجود در آن برای کاهش و کنترل وزن در بسیاری از رژیم‌های غذایی مختلف استفاده می‌شود.
    7. حفظ سلامت چشم: ویتامین A و کاروتنوئیدهای موجود در بروکلی ممکن است به حفظ سلامت چشم و پیشگیری از مشکلات بینایی کمک کنند.
    8. حفظ سلامت پوست: آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C و E موجود در بروکلی در مقابله با آسیب‌های اکسیداتیو پوست نقش موثری دارد.

    بیشتر بخوانید: خواص توت خشک برای لاغری چیست؟

    خواص بروکلی برای مو

    کلم بروکلی به دلیل اینکه حاوی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتوشیمیکال‌های مفید است برای سلامت موها نیز فواید زیادی دارد. در ادامه، به برخی از خواص کلم بروکلی برای سلامت مو اشاره شده است:

    • تأثیر آنتی‌اکسیدانی: آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کلم بروکلی در مقابله با آسیب‌های اکسیداتیو کمک کننده است و به حفظ سلامت موها و پیشگیری از ضررهای ناشی از عوامل محیطی مانند آفتاب، آلودگی هوا و استفاده از مواد شیمیایی نقش دارد.
    • تقویت سلامت پوست سر: کلم بروکلی حاوی ویتامین‌های A و C است که به حفظ سلامت پوست سر و کاهش خشکی و التهابات در موها کمک می‌کند.
    • کنترل ریزش مو: ویتامین A و مواد معدنی مانند آهن و روی موجود در کلم بروکلی به حفظ سلامت مو و کاهش ریزش آن کمک می‌کند.
    • تغذیه مو: کلم بروکلی حاوی مقدار قابل توجهی از مواد مغذی است که به تغذیه موها و بهبود ساختار آن‌ها کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: خواص شگفت‌انگیز پرتقال خشک برای سلامتی بدن

    خواص کلم بروکلی برای مو

    خواص بروکلی برای پوست

    کلم بروکلی فواید زیادی برای سلامت پوست دارد که در ادامه به برخی از این خواص پرداخته‌ایم:

    • ضد التهاب و آنتی‌اکسیدان: بروکلی حاوی فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و ویتامین C است که خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی دارند. این خصوصیات می‌توانند در کاهش التهابات پوست و مقابله با آسیب‌های اکسیداتیو کمک کنند.
    • حفظ سلامت سلول‌های پوست: ویتامین A و C موجود در بروکلی، به حفظ سلامت سلول‌های پوست کمک کرده و از پیری زودرس جلوگیری می‌کند.
    • تنظیم تولید چربی: مصرف بروکلی می‌تواند به تنظیم تولید چربی در پوست کمک کند. این تاثیر در کنترل چربی اضافی و پیشگیری از مشکلات پوستی مانند آکنه مفید است.
    • حفظ رطوبت پوست: فیبر موجود در بروکلی به نگهداری رطوبت پوست کمک می‌کند. این خصوصیت می‌تواند در جلوگیری از خشکی و ترک‌خوردگی پوست مؤثر باشد.
    • تقویت سلامت ساختار پوست: مواد معدنی مانند کلسیم و ویتامین K موجود در بروکلی به تقویت ساختار و سلامت پوست کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: خواص شگفت‌انگیز لبو برای مردان که باید بدانید!

    موارد و طریقه مصرف کلم بروکلی

    کلم بروکلی یک سبزی سالم و خوشمزه است که می‌توانید به شکل‌های مختلف در غذاهای خود استفاده کنید. در ادامه به برخی از موارد مصرف کلم بروکلی اشاره شده است:

    • آب‌پز یا بخارپز: کلم بروکلی را بشویید و به قطعات مناسب تقسیم کنید، سپس آن را آبپز یا بخارپز کنید تا نرم شود. برای بهترین نتیجه، آن را به مدت کوتاه پخته و سپس با آب سرد شستشو دهید تا رنگ و ترکیبات آن حفظ شود.
    • سالاد: کلم بروکلی را بشویید و به تکه های کوچک برش دهید.می توانید تکه های کوچک کلم بروکلی را به سالاد اضافه کنید و با ادویه‌های مورد علاقه خود مخلوط کنید یا سس‌های مختلف را به آن اضافه کنید.
    • سوپ یا خورشت: کلم بروکلی را به قطعات مناسب برش داده و آن را به خورشت یا سوپ مورد علاقه خود اضافه کنید. می‌توانید با استفاده از گوجه‌فرنگی، پیاز، نعناع، زیره، و ادویه‌های دیگر، یک غذای خوشمزه و مغذی تهیه کنید.
    • پخت در تابه: کلم بروکلی را خرد کرده و در تابه با کمی روغن زیتون تفت دهید. می‌توانید ادویه‌های مورد علاقه خود را اضافه کنید و کمی آن را تفت دهید تا سرخ شود.
    • سس یا پوره: کلم بروکلی را آب‌پز یا بخارپز کرده و سپس آن را با میکسر له کنید، در ادامه به آن نمک، فلفل، سیر و یک قاشق روغن زیتون اضافه کنید. این پوره یا سس را می‌توانید به عنوان تزئین بر روی سوپ، سالاد یا پیش‌غذاهای خود استفاده کنید.
    • تزئین غذا: کلم بروکلی را به صورت پخته یا خام برای تزئین بر روی غذاهای مختلف استفاده کنید. به عنوان مثال، به سوپ، پیتزا، یا ساندویچ‌ها اضافه کنید.
    • اسموتی بروکلی: برای تهیه اسموتی بروکلی ابتدا مواد لازم شامل شیر بادام، ۲ عدد موز متوسط، تکه‌های آناناس و ۲ فنجان بروکلی را آماده کنید. در ادامه همه مواد را داخل مخلوط‌کن ریخته و به صورت کاملا یک‌دست با هم میکس کنید. اسموتی کلم بروکلی خنک، آسان و خامه‌ای و ترکیبی سالم برای بدن است که می توانید در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: خواص پوست انار | پوستی زیبا با شگفتی‌های انار

    موارد و طریقه مصرف کلم بروکلی

    سخن آخر

    در این مقاله از مجله آشپزی اکالا به خواص کلم بروکلی برای سلامتی بدن پرداختیم، این سبزی به عنوان یکی از مواد غذایی غنی از مواد مغذی شناخته می‌شود و همانطور که پیش از این به آن پرداختیم حاوی ویتامین‌ها (مانند ویتامین C، ویتامین K، و ویتامین A)، مواد معدنی (از جمله کلسیم و آهن)، آنتی‌اکسیدان‌ها، و فیتوشیمیکال‌ها می‌شود. با توجه به همه این مواد، افزودن کلم بروکلی به رژیم غذایی می‌تواند به بهبود سلامت عمومی و پیشگیری از برخی از بیماری‌ها کمک کند.

    ۴/۵ (۷ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.