آشپزیخواص مواد غذایی

خواص شگفت‌انگیز پرتقال خشک برای سلامتی بدن

آیا می‌دانید خواص پرتقال خشک چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟ خشک کردن میوه‌ها یک راهکار ساده برای افزایش ماندگاری میوه است که می‌توانید از آن به عنوان تنقلات سالم نیز استفاده کنید. اما مهم‌ترین خواص پرتقال خشک شده چیست؟ در این مقاله از بلاگ اکالا می‌توانید با ۱۵ مورد از خواص پرتقال خشک آشنا شوید.

ارزش غذایی پرتقال خشک

پرتقال خشک درست مثل پرتقال تازه خواص زیادی دارد. در ادامه می‌توانید با ارزش غذایی ۱۰۰ گرم پرتقال خشک آشنا شوید.

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم پرتقال خشک:
انرژی۶۳ کیلوکالری
کربوهیدرات۱۵/۵۰ گرم
پروتئین۱/۳۰ گرم
چربی۰/۳۰ گرم
آب۸۲/۳۰ گرم
فیبر۴/۵۰ گرم
ویتامین آ۱۳ میکروگرم
ویتامین سی۷۱ میلی‌گرم
فولات۳۰ میکروگرم
کلسیم۷۰ میلی‌گرم
منیزیم۱۴ میلی‌گرم
فسفر۲۲ میلی‌گرم
پتاسیم۱۹۳ میلی‌گرم
سدیم۲ میلی‌گرم

با خواص پرتقال خشک آشنا شوید

پرتقال خشک فیبر و ویتامین‌های زیادی دارد و یکی از سالم‌ترین تنقلاتی است که می‌توانید به عنوان میان وعده مصرف کنید. از مهم‌ترین خواص پرتقال خشک می‌توان به کاهش وزن و جلوگیری از بیماری‌هایی مثل دیابت و انواع سرطان اشاره کرد. در ادامه این بخش به برخی از مهم‌ترین خواص پرتقال خشک اشاره شده است.

۱- کاهش وزن

پرتقال سرشار از فیبر است و یک میان وعده سالم و خوشمزه برای کاهش وزن محسوب می‌شود. مصرف پرتقال به هضم غذا کمک می‌کند و از همین روی یک گزینه فوق العاده برای افرادی است که از رژیم‌های لاغری پیروی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: خواص انبه در بارداری

۲- کاهش قند خون

مصرف پرتقال خشک موجب کاهش سطح گلوکز خون می‌شود. این میوه خشک فیبر زیادی دارد و یک خوراکی سالم برای افراد دیابتی محسوب می‌شود. اگر به دیابت مبتلا هستید، می‌توانید با خیال راحت از پرتقال خشک به عنوان میان وعده استفاده کنید.

ارزش غذایی پرتقال خشک

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۳- کاهش کلسترول

    یکی دیگر از خواص پرتقال خشک، کاهش کلسترول خون است. مصرف پرتقال خشک سطح کلسترول مضر خون را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف پرتقال خشک می‌تواند به کاهش غلظت کلسترول بد خون یا LDL و افزایش کلسترول خوب یا HDL کمک زیادی کند.

    بیشتر بخوانید: خواص آب پرتقال طبیعی

    ۴- جلوگیری از تهوع

    اگر دچار حالت تهوع شده‌اید، می‌توانید از مقداری پرتقال خشک استفاده کنید. خوردن پرتقال خشک موجب از بین رفتن حالت تهوع می‌شود و از همین رو یک انتخاب فوق العاده در ماه‌های اول بارداری است.

    ۵- کاهش التهاب در بدن

    پرتقال خشک آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی دارد و از همین رو به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند و یک خوراکی فوق العاده برای جلوگیری از التهاب و ابتلا به بیماری‌های مزمن است.

    بیشتر بخوانید: خواص پوست انار | پوستی زیبا با شگفتی‌های انار

    ۶- جلوگیری از سرطان

    پرتقال خشک سرشار از آنتی‌اکسیدان و فلاونوئیدهای مفید است که از بروز سرطان جلوگیری می‌کند. مصرف پرتقال خشک از بروز سرطان جلوگیری می‌کند و در درمان سرطان نیز تا حد زیادی موثر است. برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف پرتقال خشک منجر به مهار تومورهای سرطانی می‌شود و خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش می‌دهد.

    معرفی خواص پرتقال خشک

    ۷- بهبود عملکرد کلیه

    مصرف پرتقال خشک خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می‌دهد و موجب کم شدن میزان اسیدیته ادرار می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که خوردن پرتقال خشک از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‌کند و مانع ایجاد سنگ کلیه می‌شود.

    بیشتر بخوانید: خواص شگفت انگیز جوانه گندم

    ۸- جلوگیری از درد

    مطالعات نشان می‌دهد پرتقال خشک اثر ضد درد و ضد التهابی دارد و می‌تواند به کاهش درد کمک زیادی کند. در یک مطالعه تزریق عصاره پوست پرتقال با دوزهای مختلف به موش‌ها نشان داد که هر چقدر دوز عصاره پرتقال بیشتر باشد، خاصیت ضد درد بودن آن افزایش پیدا می‌کند.

    ۹- درمان کم خونی

    پرتقال سرشار از ویتامین C است و این ویتامین نقش مهمی بر جذب آهن دارد. مصرف پرتقال خشک می‌تواند از کمبود آهن جلوگیری کند و جذب آهن را از طریق دستگاه گوارش افزایش دهد. بهتر است پرتقال خشک را بعد از غذاهای سرشار از آهن مصرف کنید.

    بیشتر بخوانید: فواید انار برای کبد چرب | خواصی که نمی‌دانستید!

    ۱۰- بهبود پوست

    پرتقال خشک سرشار از آنتی‌اکسیدان است و مصرف آن از آسیب سلول‌های پوستی در برابر رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند. مصرف پرتقال خشک موجب افزایش کلاژن سازی و صافی پوست می‌شود و خطر بروز چین و چروک‌های پوستی را کاهش می‌دهد.

    پرتقال خشک و خواص آن

    ۱۱- جلوگیری از یبوست

    یکی دیگر از خواص پرتقال خشک جلوگیری و درمان یبوست است. پرتقال خشک فیبر زیادی دارد و فیبر یکی از مفیدترین خوراکی‌ها برای افزایش حجم مدفوع و جلوگیری از یبوست است. اگر به یبوست مبتلا شده‌اید بهتر است در رژیم غذایی خود از پرتقال خشک و خوراکی‌های سرشار از فیبر استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: از خواص پیازچه چه می دانید؟

    ۱۲- افزایش استحکام استخوان‌ها

    پرتقال خشک سرشار از کلسیم است و می‌تواند بخش زیادی از کلسیم مورد نیاز بدن را تامین کند. کلسیم به تقویت استخوان‌ها و همچنین افزایش استحکام آن‌ها کمک زیادی می‌کند.

    ۱۳- تقویت سیستم ایمنی بدن

    پرتقال خشک سرشار از ویتامین C است و این ویتامین نقش موثری برای تحریک گلبول‌های سفید و مبارزه بدن با عفونت دارد. مصرف پرتقال خشک از گسترش ویروس‌ها در بدن جلوگیری می‌کند. خوردن پرتقال خشک در زمان سرماخوردگی می‌تواند به درمان سرفه، گرفتگی بینی، آبریزش و گلودرد کمک زیادی کند.

    بیشتر بخوانید: بهترین روش تهیه گریپ‌ فروت خشک شده

    سایر خواص پرتقال خشک

    علاوه بر مواردی که گفته شد، پرتقال خشک خواص دیگری نیز دارد که در ادامه به مهم‌ترین این خواص اشاره شده است.

    • کاهش فشار خون
    • بهبود عملکرد قلب و عروق
    • بهبود عملکرد گوارش
    • ضد نفخ
    • سم‌زدایی بدن
    • افزایش نشاط و شادی بدن
    • ادرار آور
    • ضد استفراغ و ضد تهوع
    • آرامبخش

    طریقه مصرف پرتقال خشک

    کاربرد پرتقال خشک بسیار متنوع است. می‌توانید پرتقال خشک را به عنوان تنقلات مصرف کنید و یا از آن برای تهیه دمنوش استفاده کنید. برای تهیه دمنوش پرتقال خشک شده باید مقداری از پرتقال را در قوری بریزید و برای چند دقیقه با آب جوش دم کنید.

    پرتقال خشک دم کرده برای رفع عفونت گلو و باز شدن مجاری تنفسی مناسب است و موجب رفع افسردگی و افزایش نشاط می‌شود. می‌توانید از پرتقال خشک برای تزیین انواع کیک و دسر استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: خواص انار برای سرماخوردگی

    طریقه مصرف پرتقال خشک

    بهترین زمان مصرف پرتقال خشک

    می‌توانید پرتقال خشک را در هر زمانی از شبانه روز مصرف کنید. اما بهترین زمان مصرف پرتقال خشک بعد از شام است. مصرف پرتقال خشک بعد از شام به هضم غذا کمک می‌کند و موجب افزایش آرامش بدن می‌شود.

    بیشتر بخوانید: خواص شگفت‌انگیز لبو برای مردان که باید بدانید!

    سخن نهایی

    همانطور که در این مطلب از مجله آشپزی اکالا مطالعه کردید پرتقال خشک خواص زیادی برای بدن دارد و می‌توانید آن را به روش‌های متفاوت مصرف کنید. درست کردن پرتقال خشک در خانه نیز بسیار راحت است. برای تهیه پرتقال خشک تنها باید پرتقال را به صورت ورقه‌ای خرد کنید و سپس زیر نور آفتاب یا روی شوفاژ و بخاری خشک کنید. می‌توانید از این پرتقال‌ها برای سم‌زدایی بدن، کاهش قند خون و تنظیم فشار خون استفاده کنید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.