آشپزیخواص مواد غذایی

خواص انبه در بارداری + نکاتی که هر زن باردار باید بداند!

آیا چیزی در مورد خواص انبه در بارداری می‌دانید؟ آیا مصرف انبه در دوران بارداری بی‌خطر و مجاز است؟ انبه یک میوه آبدار و خوشمزه است که مقاومت کردن در برابر آن در دوران بارداری اصلا کار ساده‌ای نیست. انبه سرشار از مواد مغذی و مواد معدنی مورد نیاز بدن است که می‌تواند انرژی بدن را تا حد زیادی افزایش دهد.

اما آیا واقعا خوردن انبه در بارداری مجاز است؟ آیا چیزی در مورد عوارض جانبی انبه در بارداری می‌دانید؟ در این مقاله اکالا بلاگ می‌توانید با مضرات و خواص انبه در بارداری به طور کامل آشنا شوید.

آیا مصرف انبه در بارداری مجاز است؟

در همین ابتدای مقاله بهتر است بدانید که انبه یکی از مفیدترین میوه‌ها در دوران بارداری است که به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی فراوان، فواید زیادی برای بدن دارد.

خوردن انبه در بارداری به اندازه مجاز، نه تنها ضرری برای مادر و جنین ندارد، بلکه می‌تواند به تامین مواد مغذی مورد نیاز مادر و جنین در این دوران نیز کمک کند. اما به خاطر داشته باشید که این میوه باید به اندازه مصرف شود و استفاده بیش از حد از انبه در دوران بارداری می‌تواند مشکلاتی جدی ایجاد کند.

با خواص انبه در بارداری آشنا شوید

مصرف انبه در بارداری خواص زیادی برای سلامت مادر و جنین دارد. این میوه سرشار از مواد معدنی است و آنتی‌اکسیدان فراوانی دارد و مصرف آن از کمبود آهن و اسیدفولیک در دوران بارداری جلوگیری می‌کند. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین خواص انبه در بارداری آشنا شوید.

۱- جلوگیری از کم خونی

انبه سرشار از ویتامین C است و این ویتامین به جذب آهن موجود در غذا کمک می‌کند. خوردن انبه در بارداری می‌تواند به افزایش جذب آهن و جلوگیری از کم خونی کمک زیادی کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: روش‌های برش، پوست کندن و خوردن انبه

    با خواص انبه در بارداری آشنا شوید

    ۲- تامین اسیدفولیک مورد نیاز بدن

    انبه سرشار از اسیدفولیک است که برای رشد مغز و نخاع جنین ضروری است. مصرف انبه از نقص لوله عصبی در اوایل بارداری جلوگیری می‌کند و یک میوه فوق‌العاده برای تامین اسید فولیک بدن مادر و جنین است. مصرف ۳/۴ لیوان آب انبه می‌تواند ۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن شما به اسید فولیک را تامین کند.

    بیشتر بخوانید: خواص انبه برای مردان

    ۳- بهبود سیستم گوارش و جلوگیری از یبوست

    فیبر یک غذای مفید برای سلامت دستگاه گوارش است و انبه سرشار از فیبر است. مصرف انبه موجب افزایش احساس سیری، کمک به هضم غذا و همچنین جلوگیری از یبوست در خانم‌های باردار می‌شود. مصرف انبه به خصوص در ۳ ماه اول بارداری می‌تواند از یبوست جلوگیری کند.

    ۴- جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن

    انبه سرشار از ویتامین C است و این ویتامین در بدن ما به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند. مصرف انبه از بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و موجب بهبود رشد و جلوگیری از بروز بیماری‌هایی مثل سرطان در بدن می‌شود. مصرف انبه خطر زایمان زودرس را کاهش می‌دهد.

    بیشتر بخوانید: انبه و خواص شگفت‌انگیز آن برای زنان

    ۵- تامین ویتامین A مورد نیاز برای رشد جنین

    انبه ویتامین A زیادی دارد و این ویتامین به شکل گیری دندان‌ها، استخوان‌ها و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن جنین کمک می‌کند. مصرف انبه در رشد قلب، ریه، کلیه و ها و چشم جنین نقش مهمی دارد و یک میوه مفید برای تکامل جنین است.

    تامین ویتامین A مورد نیاز برای رشد جنین یکی از خواص انبه در بارداری

    ۶- کمک به رشد مغز و سیستم عصبی جنین

    یکی دیگر از خواص انبه در بارداری کمک به رشد مغز و سیستم عصبی جنین است. انبه سرشار از ویتامین B6 است که این ویتامین نه تنها برای رشد مغز و سیستم عصبی ضروری است، بلکه از بروز مشکلاتی مثل اگزما و همچنین کم وزن شدن نوزاد جلوگیری می‌کند.

    بیشتر بخوانید: خواص شگفت‌انگیز انبه برای رحم؛ از نازایی تا عفونت

    ۷- جلوگیری از پره اکلامپسی

    انبه سرشار از منیزیم است و این ماده معدنی یک درمان طبیعی برای پره اکلامپسی یا افزایش فشارخون در بارداری است. ویتامین E موجود در انبه به ساخت عضلات جنین کمک می‌کند و مانع ایجاد پره اکلامپسی در بارداری می‌شود.

    ۸- جلوگیری از تهوع صبحگاهی

    خوردن انبه در سه ماه اول بارداری می‌تواند از تهوع صبحگاهی جلوگیری کند. در واقع انبه سرشار از ویتامین B6 است و این ویتامین نقش مهمی بر جلوگیری از بروز تهوع دارد.

    بیشتر بخوانید: میزان کالری انبه چقدر است؟

    ۹- متعادل کردن الکترولیت‌های بدن

    با افزایش مقدار خون در دوران بارداری، بدن مادر باردار به مواد معدنی بیشتری نیاز دارد. انبه سرشار از الکترولیت‌هایی مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیم و سدیم است. مصرف انبه می‌تواند به حفظ تعادل الکترولیت‌های بدن کمک کند. از طرف دیگر الکترولیت‌ها به سلامت قلب، مغز، اعصاب و ماهیچه‌ها نیز در دوران بارداری کمک می‌کنند.

    افزایش انرژی بدن یکی از خواص انبه در بارداری

    ۱۰- افزایش انرژی بدن

    اگر در دوران بارداری خیلی زود خسته می‌شوید، بهتر است از مقداری انبه استفاده کنید. یکی دیگر از خواص انبه در بارداری افزایش انرژی بدن است. انبه سرشار از کربوهیدرات و ویتامین‌های مختلف است و از همین رو مصرف از بروز خستگی جلوگیری می‌کند و موجب افزایش انرژی بدن در بارداری می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه تارت انبه

    تاثیر انبه در بارداری و زیبایی جنین

    حقیقت این است که زیبایی جنین تا حد زیادی به عوامل ژنتیکی بستگی دارد؛ اما مصرف انبه می‌تواند به تامین مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن در دوران بارداری کمک کند. یافته‌ها نشان می‌دهد که خوردن انبه در بارداری می‌تواند روی زیبایی و همچنین روشن شدن پوست جنین تاثیر بگذارد.

    عوارض انبه در بارداری چیست؟

    مصرف انبه در بارداری فواید زیادی دارد، اما به هر حال این میوه نباید به مقدار زیاد مصرف شود. از طرف دیگر خوردن انبه در بارداری ممکن است برای برخی افراد مضر باشد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین عوارض انبه در بارداری اشاره شده است.

    • اسهال
    • بروز حساسیت و آلرژی
    • سوءهاضمه و نفخ
    • افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری
    • افزایش وزن

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دسر ژلاتینی انبه

    مقدار مجاز مصرف انبه در بارداری چقدر است؟

    اگر باردار هستید، بهتر است بیشتر از یک انبه کوچک در روز مصرف نکنید. به علاوه باید بدانید که هر ۱۰۰ گرم انبه حاوی ۱۵ گرم قند و ۶۶ کالری است و مصرف بیش از حد آن در بارداری می‌تواند موجب افزایش قند خون و همچنین دریافت کالری‌های اضافی شود. در صورتی که به دیابت بارداری مبتلا شده‌اید، بهتر است با احتیاط و زیر نظر پزشک متخصص از انبه استفاده کنید.

    در دوران بارداری چگونه انبه را مصرف کنیم؟

    در دوران بارداری چگونه انبه را مصرف کنیم؟

    برای بهره‌مند شدن از خواص انبه در بارداری می‌توانید از میوه انبه به صورت خام استفاده کنید و یا آن را با شیر ترکیب و شیر انبه میل کنید. مصرف شیر انبه در بارداری بسیار مفید است و می‌تواند در کنار ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف، به تامین کلسیم و پروتئین مورد نیاز بدن شما نیز کمک کند. مصرف آب انبه در بارداری، یکی دیگر از روش‌های مصرف انبه در این دوران است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پاناکوتا انبه و ژله سفید

    سخن نهایی

    مصرف انبه در بارداری می‌تواند بخش زیادی از مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین کند. این میوه سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های متنوع است و استفاده از آن فواید زیادی برای سلامت مادر و جنین دارد. به خاطر داشته باشید که نباید از انبه به مقدار زیاد در دوران بارداری استفاده کنید. انبه قند زیادی دارد و اگر بیش از حد مصرف شود، خطر بروز دیابت بارداری را افزایش می‌دهد. از اینکه تا پایان این مقاله آموزنده همراه مجله آشپزی اکالا بودید از شما سپاسگزاریم.

    سوالات متداول

    در این بخش به برخی از مهم‌ترین سوالات شما در مورد خواص انبه در بارداری و همچنین نکاتی مهم در مورد مصرف این میوه خوشمزه پاسخ داده‌ایم.

    آیا خوردن انبه در ماه هشتم بارداری مجاز است؟

    به طور کلی مصرف انبه در ۳ ماهه سوم بارداری مشکلی ندارد، تنها باید به مقدار کم از این میوه استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که مصرف زیاد انبه در ماه‌های آخر ممکن است موجب دیابت بارداری شود. به علاوه اگر در گذشته هر گونه واکنش‌های آلرژیک را بعد از مصرف انبه تجربه کرده‌اید، بهتر است از خوردن انبه در ۳ ماه آخر بارداری اجتناب کنید.

    آیا انبه باعث سقط جنین میشود؟

    مصرف بیش از حد انبه خام ممکن است موجب افزایش گرما در بدن شود و به ویژه در سه ماهه سوم بارداری خطر خونریزی و سقط جنین را افزایش دهید. به خاطر داشته باشید که نباید از انبه به مقدار زیاد استفاده کنید.

    آیا خوردن آب میوه انبه در بارداری مجاز است؟

    در دوران بارداری می‌توانید از آب انبه استفاده کنید، فقط فراموش نکنید که آب انبه کالری و قند زیادی دارد و نباید بیش از حد مصرف شود.

    آیا می‌توانم در دوران بارداری ترشی انبه بخورم؟

    مصرف ترشی انبه به مقدار کم در دوران بارداری مشکلی ندارد.

    آیا مصرف پودر انبه خشک در دوران بارداری مجاز است؟

    پودر انبه آهن زیادی دارد و از اسیدی شدن معده جلوگیری می‌کند. می‌توانید به مقدار کم از پودر انبه خشک در دوران بارداری استفاده کنید.

    منابع:

    momjunction

    parenting.firstcry

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.