آشپزیخواص مواد غذایی

انبه و خواص شگفت‌انگیز آن برای زنان

انبه، میوه‌ای خوش عطر و خوشمزه است که در مناطق گرمسیری رشد می‌کند. این میوه علاوه بر طعم عالی، دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی نیز است. انبه میوه‌ای مغذی بوده که برای زنان مزایای زیادی دارد. این میوه منبع خوبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌توانند سلامت کلی زنان را بهبود ببخشند.

انبه را می‌توان به روش‌های مختلفی در برنامه غذایی خود گنجاند. می‌توانید آن را به صورت تازه، خشک شده، کنسرو شده یا به عنوان جزو اصلی غذاهای مختلف مانند سالاد، اسموتی، سالسا، دسر و … مصرف کنید. در ادامه با اکالا بلاگ همراه باشید تا با خواص انبه برای زنان آشنا شوید.

۱۰ مورد از مهم‌ترین خواص انبه برای زنان

مصرف انبه به همه‌ی افراد به ویژه زنان توصیه می‌شود، ۱۰ تا از مهم‌ترین دلایلی که زنان را وادار به مصرف انبه می‌کند به شرح زیر است:

۱- حفاظت از پوست و بهبود ظاهر آن

انبه منبع خوبی از ویتامین C، کورستین و کاروتنوئیدها است. این ترکیبات آنتی‌اکسیدانی به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. این رادیکال‌های آزاد می‌توانند باعث پیری پوست، ایجاد چین و چروک و لکه‌های تیره شوند.

آلفا توکوفرول، شکل فعال ویتامین E بوده که در انبه موجود است. اشعه UV می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست، آفتاب‌سوختگی و پیری پوست شود. ویتامین E، یک آنتی‌اکسیدان قوی است که به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از این اشعه ماوراء بنفش (UV) کمک می‌کند.
یکی از مطالعات نشان داده که عصاره انبه می‌تواند تولید کلاژن را افزایش دهد. کلاژن یک پروتئین ساختاری مهم است که در حفظ استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست نقش موثری دارد.

بیشتر بخوانید: میزان کالری انبه چقدر است؟

۲- پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه

سرطان سینه یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان است. در سال ۲۰۱۸، حدود ۱۶۲۴۶۸ مورد جدید سرطان سینه در ایالات متحده تشخیص داده شد و ۸۷۰۹۰ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند. یکی از خواص بی‌نظیر انبه، خاصیت ضد سرطانی آن است. پلی فنول‌هایی مانند اسید گالیک و گالوتانین‌های موجود در انبه، خاصیت سیتوتوکسیک و ضد التهابی دارند، این بدان معناست که می‌توانند سلول‌های سرطانی را از بین ببرند و التهاب را کاهش دهند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    طبق مطالعه صورت گرفته، پلی فنول‌های انبه می‌توانند به سرکوب ژن‌هایی که مسئول سرطان سینه هستند، کمک کنند. این امر می‌تواند منجر به کاهش حجم تومور تا ۷۳ درصد شود. بنابراین، کارشناسان توصیه می‌کنند که انبه را حتماً در رژیم غذایی خود قرار دهید. مصرف روزانه یک عدد انبه یا یک فنجان آب انبه می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کند.

    10 مورد از مهم‌ترین خواص انبه برای زنان

    ۳- کمک به درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

    مطالعه‌ جدیدی نشان می‌دهد که انبه (به ویژه برگ‌های آن) ممکن است به درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) کمک کند. این مطالعه نشان داده است که انبه حاوی مقدار زیادی از ترکیبات فیتوشیمیایی و پلی فنول است که می‌تواند در بهبود علائم PCOS نقش داشته باشد.

    یکی از این ترکیبات، میو اینوزیتول بوده که یک ویتامین B است. این ویتامین در تنظیم سطح گلوکز در بدن نقش دارد. با توجه به اینکه زنان مبتلا به PCOS اغلب سطح بالایی از قند خون دارند می‌توانند با مصرف میو اینوزیتول، سطح قند خون خود را کاهش دهند و حساسیت به انسولین را بهبود ببخشند.

    ترکیبات دیگر موجود در انبه مانند منگیفرین و گاما اوریزانول، نیز می‌توانند به کاهش علائم PCOS کمک کنند. منگیفرین، یک فلاونوئید بوده که ممکن است به کاهش التهاب و بهبود باروری کمک کند. همچنین گاما اوریزانول، یک ترکیب گیاهی است که در کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید نقش موثری دارد. این مطالعه نشان داده که انبه یک منبع غذایی خوب برای زنان مبتلا به PCOS است. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تایید این یافته ها لازم است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه تارت انبه

    ۴- بهبود سلامت واژن

    عفونت‌های قارچی (Vulvovaginal candidiasis) و باکتریایی واژن (Bacterial Vaginosis) از شایع‌ترین اختلالات دستگاه تناسلی زنان هستند که می‌توانند باعث التهاب، درد و خارش در ناحیه واژن شوند. تحقیقات نشان داده‌اند که کورستین و اسید گالیک، دو ترکیب پلی‌فنولی موجود در انبه بوده که خواص ضد التهابی و ضد خارش زیادی دارند. این ترکیبات می‌توانند در از بین بردن عفونت واژن و درمان آن موثر باشند.

    علاوه بر خواص ضد التهابی و ضد خارش، انبه منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مانند ویتامین A، ویتامین C، پتاسیم و فیبر است. مصرف انبه می‌تواند به بهبود سلامت عمومی و حفظ سلامت واژن کمک کند.

    ۵- مکملی مفید برای زنان یائسه

    انبه میوه‌ای سرشار از اسیدهای فنولیک و کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن بوده که ممکن است برای پوست زنان یائسه مفید باشد. این ترکیبات، خواص آنتی اکسیدانی و محافظت از نور دارند که چین و چروک و اریتم را کاهش می‌دهند.

    مطالعه‌ای نشان داده است که مصرف روزانه ۸۵ گرم انبه (تقریباً نصف فنجان) به مدت ۱۲ هفته باعث کاهش چین و چروک صورت و اریتم در زنان یائسه می‌شود. این یافته‌ها بیانگر این است که انبه می‌تواند یک مکمل مفید برای رژیم غذایی زنان یائسه باشد. با این حال، مهم است که از مصرف بیش از حد انبه خودداری کنید. انبه حاوی قند زیاد است و مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به افزایش وزن و سایر مشکلات سلامتی شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دسر ژلاتینی انبه

    فواید خوردن انبه برای زنان

    ۶- کاهش یبوست در زنان باردار

    یبوست یکی از شایع‌ترین مشکلات دوران بارداری است که می‌تواند علائمی مانند دشواری در دفع مدفوع، احساس پری و نفخ را ایجاد کند. احتمال یبوست در دوران بارداری در سه ماهه اول، دوم و سوم به ترتیب ۲۴ درصد، ۲۶ درصد و ۱۶ درصد است.

    مطالعات نشان داده‌اند که میوه انبه می‌تواند به کاهش علائم یبوست بارداری کمک کند. انبه حاوی مقادیر بالایی از پلی‌فنول‌ها است که دارای خواص ضد التهابی هستند. این خواص می‌توانند به کاهش التهاب روده و بهبود حرکت روده کمک کنند. علاوه بر این، انبه منبع خوبی از فیبر است که می‌تواند تسهیل دفع مدفوع را بهبود ببخشد. همچنین، انبه دارای خواص ملین نیز است که باعث افزایش دفعات مدفوع می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه بستنی یخی ماست و انبه

    ۷- کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان

    سرطان تخمدان یکی دیگر از سرطان‌های شایع در زنان است. طبق یک مطالعه، مانگیفرین که یک ترکیب طبیعی موجود در انبه است، امکان دارد اثرات ضد سرطانی و ضد متاستاتیک امیدوارکننده‌ای در زنان مبتلا به سرطان تخمدان داشته باشد.

    این ترکیب ممکن است از پیشرفت سرطان تخمدان اپیتلیال جلوگیری کند. همچنین می‌تواند با کاهش حجم و وزن تومور، رشد تومور را مهار کند. مانگیفرین این کار را با کاهش ژن‌های MMP2 و MMP9 که در رشد و گسترش سلول‌های سرطانی نقش دارند، انجام می‌دهد.

    ۸- کاهش علائم اندومتریوز

    اندومتریوز یک بیماری دردناک زنانه است که با وجود بافت آندومتر مانند در خارج از حفره رحم مشخص می‌شود. این بیماری می‌تواند علائمی مانند درد شدید قاعدگی، درد لگن، درد هنگام مقاربت و ناباروری ایجاد کند.

    مواد مغذی نقش مهمی در کاهش علائم مرتبط با اندومتریوز و بهبود کیفیت زندگی زنان مبتلا به این بیماری دارند. یک مطالعه نشان داده است که میوه‌های غنی از ویتامین C مانند انبه می‌توانند اثرات مثبتی بر روی زنان مبتلا به اندومتریوز داشته باشند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پاناکوتا انبه و ژله سفید

    خواص انبه و هر آنچه باید درباره ی آن بدانید

    ۹- جلوگیری از کم خونی

    کم خونی یک بیماری شایع است که زنان زیادی را درگیر می‌کند. کم خونی زمانی رخ می‌دهد که بدن به اندازه کافی گلبول قرمز سالم تولید نمی‌کند. این بیماری می‌تواند باعث خستگی، ضعف، سرگیجه و سایر علائم شود. انبه، یک میوه مغذی است که حاوی بسیاری از مواد مغذی ضروری برای بدن از جمله آهن و ویتامین C است.

    آهن برای تولید گلبول‌های قرمز خون ضروری است و ویتامین C به جذب آهن در بدن کمک می‌کند. مصرف منظم انبه خطر ابتلا به کم خونی را در زنان کاهش می‌دهد.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه اسموتی انبه و کیوی

    ۱۰- پیشگیری از بروز نقص عصبی در جنین

    طبق یک مطالعه، انبه (به خصوص انبه های کوچک و نارس) دارای بالاترین میزان فولات است که می‌تواند برای زنان در دوران بارداری مفید باشد. فولات به رشد سالم مغز و نخاع جنین کمک می‌کند. نقص‌های عصبی در جنین مانند اسپینا بیفیدا، زمانی رخ می‌دهد که مغز یا نخاع جنین به طور کامل تشکیل نمی‌شود. مصرف فولات در دوران بارداری می‌تواند خطر بروز این نقص‌ها را کاهش دهد.

    به طور کلی انبه، میوه‌ای مفید برای زنان است که موجب بهبود سلامت بدن می‌شود. توصیه می‌کنیم که حتما انبه را در رژیم غذایی خود قرار دهید ولی از مصرف زیاد آن پرهیز کنید. امیدواریم که این مطلب از مجله آشپزی اکالا برای شما مفید بوده باشد. از همراهی شما سپاسگزاریم.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.