آشپزینکات آشپزی

روش‌های برش، پوست کندن و خوردن انبه

انبه را چطور باید خورد؟ انبه یکی از مفیدترین و خوشمزه‌ترین میوه‌های گرمسیری است که به خاطر هسته بزرگی که در وسط آن قرار دارد، خرد کردن این میوه برای برخی افراد کمی سخت است. اما نحوه پوست کندن و خوردن انبه چگونه است و چطور می‌توان انبه را به ساده‌ترین روش خرد کرد؟ آیا چیزی در مورد نحوه سرو انبه برای مهمانی می‌دانید؟ در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با نحوه پوست کندن انبه و بهترین روش خوردن این میوه لذیذ آشنا شوید.

انبه را چطور باید خورد؟

چگونه انبه بخوریم؟ بهتر است در همین ابتدا بدانید که نحوه پوست کندن و خوردن انبه ساده‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. در ادامه این بخش به شما می‌گوییم که انبه را چطور باید خورد و خوشمزه‌ترین روش‌های خوردن انبه چگونه است.

۱- انبه را به صورت مکعبی برش دهید

نحوه مصرف انبه بسیار ساده است، تنها باید آن را به روش درستی برش دهید. انبه یک میوه دوکی شکل است که هسته بزرگی در میان آن قرار دارد. برای برش دادن انبه ابتدا باید یک برش طولی در امتداد پهنای انبه‌ ایجاد کنید. سپس طرف دیگر انبه را نیز به همین روش برش دهید.

به خاطر داشته باشید که این برش‌ها باید دقیقا تا نزدیکی هسته انبه ایجاد شوند. در انتها دو طرف دیگر انبه را نیز برش دهید به طوری که تنها هسته انبه با کمی انبه چسبیده به آن باقی بماند. حالا برای خوردن انبه باید ابتدا برش‌های طولی و بعد برش‌های عرضی روی تکه‌های انبه‌ ایجاد کنید. به طوری که مربعی‌هایی تقریبا ۱/۵ سانتی‌متری روی انبه‌ ایجاد شود. به خاطر داشته باشید که در زمان برش زدن انبه نباید پوست آن بریده شود.

حالا با نوک انگشت از قسمت پوست انبه به داخل فشار وارد کنید. می‌توانید به راحتی مکعب‌های انبه را از پوست آن جدا و میل کنید. برای جدا کردن هسته از گوشت انبه نیز می‌توانید هسته انبه را روی تخته قرار دهید و با کمک یک چاقوی تیز به آرامی هسته انبه را از گوشت آن جدا کنید. سپس انبه‌ها را خرد و میل کنید.

بیشتر بخوانید: خواص انبه برای مردان

۲- انبه‌ها را به طوری برش دهید

در این روش باید همانند روش قبل ۴ طرف انبه را یک چاقوی تیز جدا کنید. سپس به جای این که روی انبه‌ها برش بزنید، انبه‌ها را با پوست، قاچ کنید. می‌توانید قاچ‌های نازک انبه را در دست بگیرید و میل کنید. برای این که انبه راحت‌تر خورده شود نیز می‌توانید پوست قاچ‌های انبه را جدا کنید و بعد آن‌ها را در یک ظرف بریزید و با چنگال سرو کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    انبه را چطور باید خورد؟

    ۳- از پوست گیر برای جدا کردن پوست انبه استفاده کنید

    یکی دیگر از روش‌های پوست کندن و خوردن انبه استفاده از پوست گیر است. برای شروع انبه را بشویید و بعد پوست آن را با کمک پوست گیر جدا کنید. حالا می‌توانید با کمک چاقو گوشت انبه را تا نزدیکی هسته آن برش دهید و سپس آن را به شکل مکعبی یا قاچی خرد کنید.

    هنگام بریدن انبه مراقب انگشتانتان باشید، زیرا در این روش انبه بسیار لغزنده است. برای گرفتن انبه و خرد کردن آن بهتر است انبه را به صورت پنجه‌ای با چند انگشت بگیرید. به خاطر داشته باشید که برش‌های انبه باید در امتداد هسته باشند و نباید با هسته برخورد کنند، زیرا برخورد چاقو با هسته برش را سخت می‌کند و این موضوع موجب له شدن انبه می‌شود.

    بیشتر بخوانید: انبه و خواص شگفت‌انگیز آن برای زنان

    ۴- از گیره برای پوست کندن انبه استفاده کنید

    برای پوست کندن انبه گیره‌های مخصوصی وجود دارد که اگر بتوانید تهیه کنید، نحوه خوردن انبه بسیار ساده‌تر خواهد شد. در این روش ابتدا باید پوست انبه را جدا کنید و سر و ته انبه را با چاقو ببرید. حالا گیره مخصوص انبه یا نگه دارنده بلال را در قسمت فوقانی انبه فرو کنید و این کار از لیز خوردن انبه جلوگیری می‌کند.

    حالا دور تا دور انبه را از بالا به پایین برش دهید و در انتها با برش‌های عرضی نزدیک به هسته انبه، گوشت انبه را جدا کنید. در این روش تنها هسته انبه باقی می‌ماند و گوشت انبه به راحتی از آن جدا می‌شود.

    ۵- پوست کندن انبه با لیوان

    برای پوست کندن انبه با لیوان ابتدا باید انبه را بشویید و سپس انبه را در امتداد هسته آن به ۴ قسمت تقسیم کنید. حالا می‌توانید برای جدا کردن پوست انبه از یک لیوان که لبه‌های نازکی دارد استفاده کنید. برای این کار باید پوست انبه را روی لبه لیوان قرار دهید و لیوان را به سمت پوست فشار دهید تا انبه‌ها از پوست جدا شوند و در لیوان قرار بگیرند. در این روش مراقب باشد که انبه فشرده و له نشود.

    بیشتر بخوانید: میزان کالری انبه چقدر است؟

    نحوه سرو کردن انبه برای مهمانی و خوردن آن

    نحوه سرو کردن انبه برای مهمانی

    به منظور سرو انبه برای مهمانی، بهتر است انبه‌ها را به صورت مربعی خرد کنید و یا بعد از این که انبه‌ها را به صورت مربعی برش دادید، همراه با پوست در کنار ظرف میوه قرار دهید. در این روش مهمان‌ها می‌توانند دانه‌های مکعبی انبه را از پوست آن جدا و میل کنند. اگر انبه‌ها را به صورت مربعی خرد کردید، در یک ظرف مناسب بریزید و در نهایت انبه‌ها را با چنگال سرو کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه تارت انبه

    چرا انبه در زمان برش دادن له می‌شود؟

    مهم‌ترین دلیل له شدن انبه در زمان برش دادن آن، رسیدن بیش از حد انبه است. اگر انبه‌ای که خریداری کرده‌اید بیش از اندازه رسیده است، ممکن است خیلی راحت له شود. در زمان خرید انبه سعی کنید انبه‌های کاملا زرد و رسیده را انتخاب کنید، اما اگر انبه بیش از حد نرم است، از خرید آن اجتناب کنید.

    نکته دیگری که موجب له شدن انبه می‌شود، برخورد چاقو با هسته انبه است. برای برش دادن انبه باید چاقو را در امتداد هسته حرکت دهید تا گوشت انبه به راحتی جدا شود. برخورد چاقو با هسته انبه موجب می‌شود فشار بیشتری وارد کنید و انبه شما له شود.

    چگونه انبه سبز بخوریم؟

    انبه سبز در واقع نوع خام و نرسیده انبه است که برخلاف انبه رسیده می‌توانید آن را با پوست میل کنید. طعم انبه سبز کاملا با انبه رسیده متفاوت است و فواید زیادی برای بدن دارد. می‌توانید انبه سبز را با پوست خرد کنید و در سالاد بریزید و یا از آن برای تهیه ترشی، مربا و سس استفاده کنید. برخی افراد نیز از انبه سبز در کنار غذاهای دریایی استفاده می‌کنند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دسر ژلاتینی انبه

    هسته انبه را چگونه بخوریم؟

    هسته انبه را چگونه بخوریم؟

    برخی از افراد بعد از مصرف انبه، هسته آن را دور می‌ریزند و نمی‌دانند که هسته انبه نیز یکی از پرخاصیت‌ترین و مفیدترین بخش‌های این میوه است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف دانه انبه می‌تواند به کنترل قند خون در افراد دیابتی کمک کند و موجب کاهش التهاب در بدن شود. از طرف دیگر استفاده از انبه برای تهیه ماسک مو و ماسک‌های صورت نیز یکی دیگر از روش‌های مصرف هسته انبه است.

    ماسک انبه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و از همین رو به کاهش جوش، کاهش چین و چروک‌های پوستی و همچنین درمان شوره سر و تقویت فولیکول‌های مو کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که عصاره‌های موجود در هسته انبه می‌تواند موجب کاهش کلسترول شود و برای کاهش وزن نیز مفید است. هسته انبه را نمی‌توان به صورت خام مصرف کرد چون طعم تلخی دارد.

    برای شروع باید پوست بیرونی هسته انبه را جدا کنید و سپس مغز داخل آن را خرد یا رنده کنید. هسته انبه را در معرض آفتاب قرار دهید تا خشک شود و در نهایت آن را پودر کنید. می‌توانید پودر هسته انبه را با کمی آب میل کنید. استفاده از پودر هسته انبه برای مزه دار کردن غذا نیز بسیار مناسب است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه پاناکوتا انبه و ژله سفید

    برش زدن انبه و تزیین میوه

    هسته بزرگ انبه در وسط این میوه قرار دارد. برای برش زدن انبه ابتدا باید تصور کنید که می‌خواهید آن ا از قسمت عرض به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. با توجه به وجود هسته در مرکز میوه پس باید کمی به سمت بیرونی میوه روید. حال با کمک چاقوی تیزی به صورت طولی انبه را برش زنید. همین برش را در سمت دیگر انبه ایجاد کنید.

    حال روی سطح گوشتی انبه برش‌های با طول و عرض یکسان ایجاد کنید. توجه داشته باشید که این برش ها باید تا آخرین قسمت گوشتی انبه که به پوست چسبیده است باشند و پوست انبه را نبرید. پس از زدن برش‌های یکسان به روی انبه با دست کمی پوست انبه را از زیر فشار دهید به شکلی که تکه‌های مکعبی شکل انبه از هم جدا شوند. به همین شکل انبه را روی ظرف میوه می‌توانید قرار دهید. برش زدن انبه به این روش زیبایی چشمگیری دارد و خوردن آن بسیار راحت است.

    نحوه خوردن انبه با چنگال یا قاشق

    در این روش ابتدا ا با کمک چاقو یا پوست‌گیر پوست انبه را بگیرید سپس مطابق با روش قبل برش‌های طولی شکلی در دو طرف انبه ایجاد کنید. حال تکه‌های انبه را ابتدا به صورت خلالی و در نهایت به صورت نگینی خرد کنید و در ظرف بریزید. در این روش با کمک چنگال کوچکی باید میوه را بخورید.

    انبه را از طول به دو نیمه برش زنید. با کمی فشار دو قسمت انبه را از هم جدا کنید. هسته از یکی از قسمت‌ها به راحتی جدا می‌شود و در قسمت دیگر می‌ماند. با کمک دست و نوک چاقو می‌توانید هسته را از قسمت گوشتی انبه جدا کنید و بعد با قاشق انبه را در همان پوست خود میل کنید. پوست انبه در این حالت همانند کاسه کوچکی انبه را نگه‌میدارد و شما با قاشق می‌توانید گوشت میوه را جدا کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سس انبه به روش آبادانی

    نحوه خوردن انبه با چنگال یا قاشق

    خواص میوه انبه چیست؟

    انبه جز یکی از میوه‌های کم کالری است که سرشار از مواد مغذی است. انبه در پیشگری از سرطان به شما کمک می‌کند. در حفاظت از سلامت چشم مفید است، به بهبود عملکرد سیستم گوارشی کمک می‌کند و برای کاهش وزن مفید است. انبه برای سلامت پوست و مو بسیار مفید است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه اسموتی انبه و کیوی

    چه کسانی نباید انبه بخورند؟

    افرادی که طبع گرم دارند باید از خوردن انبه خودداری کنند. مصرف انبه، به خصوص ترشی آن با معده خالی ممکن است باعث ایجاد ناراحتی معده شود بنابراین بهتر است آن را بعد از غذا و ترشی انبه را همراه با غذا میل کنید. افرادی که از بیماری دیابت رنج می‌برند بهتر است در مصرف این میوه محتاط عمل کنند زیرا مصرف انبه برای این افراد نیاز به انسولین را افزایش می‌دهد.

    با انبه چه چیزهایی می‌توانم درست کنم؟

    با انبه انواع سالاد، نوشیدنی، اسموتی، بستنی، دسر، کیک، ترشی و مربا را می‌توانید تهیه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی انبه با روغن زیتون

    روش نگهداری از انواع انبه به چه شکل است؟

    انبه‌های نارس را در فضای اتاق قرار دهید، برای سریع‌تر رسیدن میوه می‌توانید آن ها را درون کیسه‌های کاغذی نگهداری کنید. انبه‌های زرد و کاملا رسیده را در یخچال نگهداری کنید، این انبه‌ها به مدت ۵-۶ روز در یخچال تازه می‌مانند. برای نگهداری از انبه در فریزر باید انبه را پوست بگیرید و خرد کنید. درون ظروف دربداری قرار دهید و در فریزی نگهداری کنید با این روش تا ۶ ماه می‌توانید این میوه را نگهداری کنید.

    روش نگهداری از انواع انبه

    سخن نهایی

    انبه یک میوه فوق‌العاده پرانرژی و سرشار از خاصیت است که مصرف آن می‌تواند به سلامت عمومی بدن کمک زیادی کند. روش پوست کندن و خوردن انبه بسیار راحت است و مطمئن باشید با یک تا دو بار تکرار، می‌توانید به بهترین نحو این کار را انجام دهید. معمولا خرد کردن انبه‌هایی که بیش از حد رسیده هستند، کمی سخت و چالش برانگیز است.

    به خاطر داشته باشید که برای سرو کردن انبه برای مهمانی بهتر است انبه را خرد و یا به صورت مکعبی برش دهید تا مهمان‌ها به راحتی انبه را میل کنند. از اینکه تا پایان این مقاله آموزنده با مجله آشپزی اکالا همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

    سوالات متداول

    انبه را چطور باید خورد؟ در این بخش به مهم‌ترین سوالات شما در مورد طرز برش و خوردن انبه پاسخ داده‌ایم.

    بهترین روش بریدن انبه چگونه است؟

    آیا می‌دانید بهترین روش پوست کندم انبه چیست؟ بهترین روش برش انبه این است که ابتدا انبه را در ۴ طرف برش دهید و بعد با کمک چاقوی تیز روی آن مربع‌هایی به اندازه ۱/۵ سانتی‌متر ایجاد کنید. در انتها این مکعب‌ها را با چاقو جدا کنید و در یک ظرف بریزید.

    انبه را چطور باید خورد؟

    برای خوردن انبه می‌توانید آن را خرد کنید و با چنگال میل کنید و یا انبه‌ها را به صورت قاچی برش دهید و در دست بگیرید و گوشت آن را میل کنید.

    چگونه انبه سبز را بخوریم؟

    می‌توانید انبه سبز را در سالاد خرد کنید و یا از آن برای تهیه سس، ترشی یا مربا استفاده کنید.

    ۴/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.