آشپزینوشیدنی

طرز تهیه چای به خانگی؛ یک نوشیدنی خوش‌طعم و آرام‌بخش

آیا می‌دانید طرز تهیه چای به خانگی چگونه است و چطور می‌توان یک چای به لذیذ و خوشرنگ در خانه درست کرد؟ چای به فواید فوق‌العاده‌ای برای بدن دارد و استفاده از آن می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین کاهش وزن کمک کند. برای تهیه چای به معمولا از به خشک شده استفاده می‌شود، ولی شما می‌توانید دمنوش به خانگی را با استفاده از به تازه نیز تهیه کنید.

در این مقاله از بخش آشپزی در اکالا بلاگ می‌توانید با طرز تهیه چای به با به تازه و خشک و همه فوت و فن‌های درست کردن این چای خوش طعم آشنا شوید.

مواد لازم جهت تهیه چای به خانگی با به خشک:
به۴ عدد
نبات یا شکربه مقدار لازم

مراحل تهیه چای به خانگی با به خشک

برای تهیه چای به خانگی باید به تازه را خرد و خشک کنید و سپس از آن برای تهیه چای استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل تهیه چای به خانگی آشنا شوید.

مرحله اول؛ به را بشویید و خرد کنید

در مرحله اول از طرز تهیه چای به در خانه باید به‌ها را بشویید و سپس آن‌ها را با پوست خرد کنید. برای درست کردن چای به باید به را به صورت ریز خرد کنید و یا از رنده درشت برای خرد کردن به استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین خواص چای به برای سلامتی

مرحله دوم؛ به را خشک کنید

بعد از خرد کردن به، در این مرحله از دستور پخت چای به باید به‌ها را در یک سینی بزرگ بریزید و سپس سینی را برای چند روز در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. معمولا خشک شدن به حدود ۳ روز طول می‌کشد. در این مدت بهتر است هر چند ساعت یک بار به‌ها را زیر و رو کنید تا کاملا خشک شوند. زمانی که تکه‌های به کاملا ترد و شکننده شدند، یعنی آماده هستند.

مراحل تهیه چای به خانگی با به خشک

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرحله سوم؛ به خشک شده را تفت دهید

    در این مرحله از طرز تهیه چای به خشک شده باید به خشک شده را با شعله ملایم تفت دهید. تفت دادن به موجب می‌شود تا چای به شما خوشرنگ شود و طعم بهتری پیدا کند. برای این کار باید یک ماهیتابه بزرگ را روی حرارت قرار دهید تا داغ شود.

    سپس به‌های خشک شده را به تابه اضافه کنید. به ها را مدام هم بزنید تا نسوزند. تفت دادن به را تا زمانی که رنگ آن تیره شود، ادامه دهید. معمولا این مرحله حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد.

    بیشتر بخوانید: انواع چای سفید و خواص آن برای سلامتی

    مرحله چهارم؛ چای به را در سینی بریزید

    بعد از این که تکه‌های به را به خوبی تفت دادید، شعله گاز را خاموش کنید و چای به را در یک سینی بزرگ پهن کنید تا کاملا خنک شود.

    مرحله پنجم؛ چای را دم کنید

    بعد از این که چای به شما کاملا آماده شد، باید به ازای هر نفر یک قاشق مرباخوری چای در قوری بریزید و قوری را با آب جوش پر کنید. سپس مثل دم کردن چای معمولی، قوری را روی بخار کتری قرار دهید. بعد از حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه چای دم می‌کشد.

    چای به خانگی خوش طعم

    مرحله ششم؛ چای را سرو کنید

    بعد از آماده شدن چای به آن را در فنجان بریزید. سپس مقداری شکر یا نبات به چای اضافه کنید و از عطر و طعم بی‌نظیر این چای مفید لذت ببرید.

    مواد لازم جهت تهیه دمنوش به خانگی با به تازه:
    به۱ عدد
    دانه هل۳ عدد
    چوب دارچین۱ عدد
    گل محمدی خشک۲ عدد
    زعفران دم کرده۲ قاشق غذاخوری
    آب جوش به مقدار لازم

    مراحل تهیه چای به خانگی

    برای درست کردن چای به خانگی می‌توانید از به تازه نیز استفاده کنید. این دمنوش مزه بی‌نظیری دارد و بسیار مقوی است. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه چای به با به تازه آشنا شوید.

    مرحله اول؛ به را خرد کنید

    در اولین مرحله از طرز تهیه چای به خانگی باید به را بشویید و آن را به تکه‌های کوچک خرد کنید. برای تهیه چای به با به تازه می‌توانید از به رنده شده نیز استفاده کنید.

    مرحله دوم؛ مواد چای به را در قوری بریزید

    در این مرحله باید به خرد شده را همراه با دانه‌های هل، چوب دارچین، گل محمدی و زعفران در قوری بریزید و قوری را با آب جوش پر کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه چای‌های گیاهی

    مرحله سوم؛ اجازه دهید چای دم بکشد

    بعد از این که مواد چای به را در قوری ریختید، قوری را روی بخار کتری قرار دهید و اجازه دهید دمنوش شما برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد.

    طرز تهیه چای به در فر

    مرحله چهارم؛ چای را سرو کنید

    بعد از این که چای آماده شد، آن را در فنجان بریزید و یک برش لیمو خشک یا مقداری آب لیمو ترش تازه به آن اضافه کنید. می‌توانید این چای را با نبات و یا به هر شکلی که دوست دارید میل کنید.

    بیشتر بخوانید: چای رویبوس (بوته چای سرخ) و فواید آن

    طرز تهیه چای به در فر

    یکی از ساده‌ترین روش‌های درست کردن چای به، خشک کردن به تازه در فر است. در این روش دیگر نیازی نیست که به خرد شده را برای چند روز در معرض آفتاب بگذارید و می‌توانید در عرض چند ساعت چای به درست کنید. برای شروع باید به ها را بشویید و رنده کنید. سپس آن‌ها را روی سینی فر پهن کنید و برای چند دقیقه در فر قرار دهید.

    در این مدت دمای فر باید روی دمای پایین تنظیم باشد و مدام به ها را زیر و رو کنید تا نسوزند. بعد از این که تکه‌های به کاملا خشک شدند، سینی را از فر خارج کنید و به‌ها را در ماهیتابه بریزید و با شعله ملایم تفت دهید. زمانی که رنگ به‌ها تیره شد، یعنی آماده هستند. می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید و چای به را دم کنید و از طعم آن لذت ببرید.

    طرز تهیه چای به و سیب

    بسیاری از افراد برای درست کردن چای به از ترکیب به و سیب در کنار هم استفاده می‌کنند. روش تهیه چای به و سیب بسیار راحت است. برای شروع باید سیب و به را رنده کنید و به صورت جداگانه در آفتاب یا فر خشک کنید.

    سپس به و سیب خشک شده را به روشی که گفته شد در ماهیتابه تفت دهید. در ادامه ۲ قاشق غذاخوری به و ۱ قاشق غذاخوری سیب را همراه با ۲ دانه هل در قوری بریزید. بعد از اضافه کردن آب جوش قوری را روی بخار کتری قرار دهید و پس از ۱۰ دقیقه این چای را میل کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه چای ماسالای کافی شاپی در منزل

    طرز تهیه چای به و سیب

    بهترین زمان مصرف چای به

    مصرف چای به در هر زمان از طول روز می‌تواند برای بدن مفید باشد. اما کارشناسان معتقد هستند که بهترین زمان مصرف چای به شب‌ها قبل از خواب است. بهتر است چای به را به صورت یک روز در میان میل کنید.

    با نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه چای به خانگی آشنا شوید

    در این بخش به چند نکته در رابطه با تهیه چای به اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • برای خشک کردن تکه‌های به زیر نور آفتاب باید مدام به‌ها را زیر و رو کنید تا به طور کامل خشک شوند.
    • برای این که چای به شما خوشمزه شود، می‌توانید مقداری هل و زعفران به آن اضافه کنید.
    • مصرف دمنوش به قبل از خواب می‌تواند به تجربه یک خواب آرام و شیرین کمک کند. برای بهبود کیفیت خواب بهتر است این چای را شب‌ها بنوشید.
    • در زمان تفت دادن به خشک شده حتما شعله گاز را کم کنید و چای به را مدام هم بزنید تا نسوزد.
    • اگر چای به را به صورت رنده شده آماده کنید، چای شما سریع‌تر خشک و آماده می‌شود.
    • مهم‌ترین راز خوش رنگ شدن چای به تفت دادن آن با شعله کم است. این کار موجب تیره شدن رنگ چای می‌شود. اگر چای به را تفت ندهید، چای شما کم رنگ می‌شود.
    • در مناطق شرجی بهتر است به ها را در فر خشک کنید، زیرا احتمال کپک زدن آن‌ها وجود دارد.
    • در مورد مضرات چای به هیچ اطلاعاتی وجود ندارد و تا زمانی که از این چای به اندازه استفاده کنید، مصرف چای به مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند.
    • اضافه کردن مقداری آب لیمو ترش تازه یا کمی لیموی خشک شده موجب خوشمزه‌تر شدن چای به می‌شود.

    بیشتر بخوانید: چای اولانگ چیست؟ خواص چای اولانگ

    با نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه چای به خانگی آشنا شوید

    سوالات متداول

    در ادامه این بخش به مهم‌ترین سوالات شما در مورد طرز تهیه چای به خانگی و همچنین فواید این چای خوشمزه پاسخ داده‌ایم.

    خواص چای به در طب اسلامی چیست؟

    اگر برایتان سوال شده که چای به برای چی خوبه، باید بگوییم که چای به طبع سردی دارد و از قدیم از آن برای درمان مشکلات گوارشی، رفع اسهال، و همچنین افزایش انرژی بدن استفاده می‌شد.

    چای به چه خواصی دارد؟

    از مهم‌ترین خواص چای به می‌توان به جلوگیری از بروز سرطان، بهبود کیفیت خواب، افزایش انرژی بدن، افزایش اشتها، خوشبو شدن دهان، کاهش تب، کاهش سطح کلسترول خون، تنظیم قند خون، نرم کردن تارهای صوتی، درمان بی‌خوابی، درمان اسهال، تقویت اعصاب و همچنین بهبود هضم اشاره کرد.

    از اینکه تا پایان این مقاله آموزنده همراه مجله آشپزی اکالا بودید از شما سپاسگزاریم.

    ۳/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.