آشپزیخواص مواد غذایی

چای رویبوس (بوته چای سرخ) و ۵ فایده آن

چای رویبوس (Rooibos tea)، که با نام چای بوته سرخ یا چای رد بوش (red bush tea) نیز شناخته می‌شود، از برگ‌های گیاه خاصی به نام آسپالاتوس لینریس (aspalathus linearis) به دست می‌آید که معمولا در غرب آفریقا کشت می‌شود و ارتباطی با گیاه کاملیا سیننسیس که از آن چای‌های سیاه و سبز به دست می‌آیند ندارد. چای‌ بوته سرخ به صورت سنتی از فرآوری برگ‌ها به دست می‌آید که با این کار به رنگ قرمز و قهوه‌ای در می‌آید. این گیاه وقتی به صورت سبز است نیز در دسترس است اما نسبتا گرانتر بوده و عطر و طعم بهتر و آنتی اکسیدان‌های بیشتر نسبت به انواع فراوری‌شده آن دارد. در این مقاله به معرفی چای بوته سرخ پرداخته و فواید و اثرات جانبی آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. با بهترین چای‌ها در اکالا بلاگ آشنا شوید.

خواص چای رویبوس یا بوته سرخ

این چای عطری خاص دارد و فاقد کافئین است و چون مصرف بی‌اندازه کافئین باعث بی‌قراری، اضطراب و تپش قلب می‌شود، چای بوته سرخ می‌تواند جایگزین خوبی برای چای سیاه و سبز که کافئین دارند باشد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    چای رویبوس میزان تیانین بسیار کمی دارد و فاقد اگزالیک اسید (که مصرف بی‌رویه آن می‌تواند باعث مشکلات کلیوی شود) است. 

    چای سرخ منبع غنی‌ای از مس و فلوراید است.

    چای بوته سرخ معمولا مانند چای سیاه مصرف می‌شود. برخی افراد به آن شیر و شکر اضافه می‌کنند و انواع نوشیدنی‌های دیگر نیز از این چای تهیه می‌شود.

    در کنار این‌ها چای رویبوس خواص زیادی برای سلامتی دارد که به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن است. در ادامه به بیان این خواص می‌پردازیم.

    ۱. چای بوته سرخ مجموعه‌ای از آنتی‌اکسیدان‌هاست

    در یک مطالعه که روی ۱۵ نفر انجام شد مشخص شد با مصرف روزانه ۵۰۰ میلی‌لیتر چای‌ بوته سرخ میزان افزایش آنتی‌اکسیدان‌ها حدود ۲.۹ درصد و در صورت استفاده از نمونه‌های سبز آن ۶.۶ درصد خواهد بود. آنتی‌اکسیدان‌ها از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

    ۲. چای بوته سرخ باعث افزایش سلامتی قلب می‌شود

    آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سرخ به بهبود سلامت قلب و عروق کمک می‌کنند. مصرف طولانی‌مدت این چای‌ می‌تواند منجر به کاهش ریسک بیماری‌های قلبی شود.

    نوشیدن چای‌ سرخ اثرات مثبتی روی فشار خون دارد. زیرا قادر است ماده‌ای را که در بدن با انقباض رگ‌های بدن باعث افزایش فشار خون می‌شود بی اثر کرده و باعث کنترل فشار خون شود.

    در مطالعه‌ای که بر روی ۱۷ نفر انجام شد مصرف چای‌ سرخ توانست بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از مصرف، فشار خون افراد را کاهش دهد.

    چای رویبوس red bush

    ۳. چای رویبوس باعث کاهش کلسترول خون می‌شود

    مدارک علمی معتبری موجود است که به تاثیر چای رویبوس بر روی کاهش کلسترول خون تاکید دارند.

    در یک مطالعه روی ۴۰ شخص که دارای اضافه وزن بودند و در معرض حملات قلبی قرار داشتند کاشف به عمل آمد که کلسترول بد پس از این مدت کاهش و کلسترول خوب افزایش پیدا کرد. اما چنین تغییری در افرادی که سالم بودند هیچ تاثیری نداشته است.

    ۴. چای‌ رویبوس ریسک سرطان را کاهش می‌دهد

    دو مورد از آنتی‌اکسیدان‌های قوی‌ موجود در چای‌ رویبوس می‌توانند باعث مرگ سلول‌های سرطانی و مانع از رشد تومور شوند. البته میزان این آنتی‌اکسیدان‌ها در یک فنجان چای سرخ بسیار کم است و استفاده از میوه‌ها برای تامین این دو نوع آنتی‌اکسیدان گزینه بهتری است.

     ۵. چای‌ بوته سرخ می‌تواند به بیماران دیابت نوع دوم کمک کند

    مطالعات بر روی حیوانات نشان داده که چای‌ رویبوس تنها منبع طبیعی آنتی‌اکسیدان اسپالاتین است و اثرات مثبتی بر روی دیابت نوع دوم دارد.

    برخی مطالعات نشان داده‌اند که اسپالاتین در کنترل سطح قند خون و کاهش حساسیت انسولین موثر است. این امر می‌تواند برای افرادی که به بیماری دیابت نوع دو مبتلا هستند مفید باشد.

    سایر ترفندهای سلامت و زیبایی را از اکالا بلاگ بیاموزید.

    ۴/۵ (۱ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.