خواص مواد غذایی

خواص آب پرتقال طبیعی؛ بهترین نوشیدنی برای سلامتی بدن

آب پرتقال از جمله نوشیدنی‌های طبیعی است که همیشه جذابیت ویژه‌ای دارد. طعم تازه آن باعث شده یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های میوه‌ای در دنیا شناخته شود. اما آیا شما می‌دانستید که آب پرتقال فراتر از طعم خوشمزه و محبوبیتش، خواص بسیاری برای سلامتی انسان دارد؟ آب پرتقال غنی از ویتامین C است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند و به حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

همچنین، ویتامین C در تولید کلاژن نقش مهمی دارد که به نگهداری سلامت پوست، استخوان‌ها و بافت‌های متصل کمک می‌کند. فیبرهای موجود در آب پرتقال همچنین می‌توانند در کاهش ریسک بروز بیماری‌های قلبی-عروقی، کنترل قند خون و حفظ وزن سالم نقش مهمی ایفا کنند. با توجه به موارد فوق، آب پرتقال می‌تواند به عنوان یک نوشیدنی مغذی و سالم به صورت روزمره استفاده شود. در این مقاله از اکالا بلاگ همراه ما باشید تا با خواص متنوع آب پرتقال آشنا شویم.

خواص آب پرتقال طبیعی

از جمله خواص آب پرتقال طبیعی برای سلامتی بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

۱- آب پرتقال طبیعی برای کاهش کلسترول

آب پرتقال به عنوان آبمیوه طبیعی به میزان قابل توجهی موجب کاهش کلسترول بد خون شده و زمینه ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی را از بین می‌برد. ضمن اینکه از بروز بیماری‌هایی از جمله سکته مغزی و آترواسکلروز در بدن پیشگیری می‌کند.

۲- کاهش فشار خون با آب پرتقال

یکی دیگر از خواص آب پرتقال کمک به کاهش فشار خون است. به لطف آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آب پرتقال بدن در مقابل بیماری‌های مختلف از جمله انواع سرطان مقاوم می‌شود. ضمن اینکه با بهبود عملکرد رگ‌های خونی کوچک فشار خون را کاهش داده و مشکلات قلبی و عروقی را بهبود می‌دهد.

بیشتر بخوانید: خواص شگفت‌انگیز خوردن انار ناشتا

۳- آب پرتقال و کاهش التهابات بدن

التهابات بدن در پی مصرف چربی و قند ایجاد می شود و در ادامه موجب مقاومت بدن نسبت به انسولین می‌شود که زمینه را برای بیماری‌هایی مانند تصلب شرایین و دیابت نوع دو فراهم می‌کند. آب پرتقال خاصیت ضدالتهابی بوده و مقاومت بدن به انسولین را با کاهش التهابات از بین می‌برد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    با خواص آب پرتقال طبیعی آشنا شوید!

    ۴- افزایش گردش خون در بدن با نوشیدن آب پرتقال

    آب پرتقال حاوی مقادیر زیادی فولات از نوع ویتامین B یا همان فولیک اسید است که به رشد سلول‌ها در بدن کمک کرده و موجب ایجاد dna می‌شود. ویتامین B9 با جلوگیری از جهش سلولی از آسیب به رادیکال‌های آزاد به بدن پیشگیری می‌کند. همچنین فولیک اسید با کمک به ساخت گلبول‌های قرمز بدن موجب بهبود گردش خون می‌شود.

    بیشتر بخوانید: خواص شگفت‌انگیز لبو برای مردان که باید بدانید!

    ۵- آب پرتقال و خاصیت سم‌زدایی بدن

    آب پرتقال دارای ویتامین A و ویتامین c است که به عنوان آنتی‌اکسیدان قوی عملکرد کلیه‌ها را بهبود داده و آن‌ها را سم‌زدایی می‌کند. همچنین ویتامین a با تامین سلامت چشم‌ها از بروز کوری در شب پیشگیری می‌کند.

    ۶- بهبود سیستم ایمنی بدن با آب پرتقال

    آب پرتقال با تامین نیاز بدن به ویتامین سی و به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی به راحتی از وارد شدن آسیب به بدن به دلیل رادیکال‌های آزاد جلوگیری کرده و ایمنی بدن را در مقابل انواع بیماری‌های خطرناک افزایش می‌دهد.

    بیشتر بخوانید: خواص پوست انار | پوستی زیبا با شگفتی‌های انار

    ۷- آب پرتقال برای کاهش پوکی استخوان

    یک لیوان آب پرتقال حاوی ۸ درصد کلسیم است که نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند؛ به طوریکه ضمن حفظ سلامت استخوان‌ها از بروز علائمی مانند پوکی استخوان نیز پیشگیری می‌کند.

    فواید خوردن آب پرتقال ناشتا

    ۸- بهبود حافظه و افزایش عملکرد مغز با آب پرتقال

    فولات موجود در آب پرتقال ضمن کمک به بهبود عملکرد مغز و افزایش حافظه، برای زنان باردار نیز مفید است.

    بیشتر بخوانید: خواص انار برای سرماخوردگی

    ۹- عضله‌سازی با پروتئین‌های موجود در آب پرتقال

    پروتئین‌های موجود در آب پرتقال به عضله‌سازی و ایجاد توده‌های عضلانی کمک می‌کند. همچنین پتاسیم موجود در آب پرتقال انقباض عضلات را حفظ کرده و آن‌ها را تقویت می‌کند.

    ۱۰- آب پرتقال تقویت کننده طبیعی قوای جنسی مردان

    ترکیبات پرتقال از جمله آنتی‌اکسیدان و انواع ویتامین‌ها با تقویت هورمون‌های بدن و بهبود ویژگی‌های جنسی مردان از جمله کاهش میل‌جنسی، نعوظ ضعیف و یا سردمزاجی نقش تقویت‌کننده طبیعی را دارد. آب پرتقال طبیعی با تنظیم سطح هورمون‌ها و افزایش تولید تستوسترون موجب افزایش گردش خون و تقویت قوای جنسی می‌شود.

    بیشتر بخوانید: خواص شگفت انگیز جوانه گندم

    ۱۱- آب پرتقال برای مقابله با عفونت‌های ویروسی

    پرتقال حاوی مقادیر زیادی از پلی فنول‌ها است که ضمن حفظ سلامت عمومی افراد، به آن‌ها برای مقابله با انواع عفونت‌های ویروسی کمک می‌کند و با تقویت سیستم ایمنی بدن، آن را در مقابل انواع ویروس‌ها و باکتری مقاوم می‌کند.

    خواص آب پرتقال در صبحانه

    ۱۲- هضم بهتر با نوشیدن آب پرتقال

    پرتقال سرشار از فیبر است که به هضم کمک می‌کند و با تولید آنزیم‌های گوارشی هضم غذا را آسان‌‌تر می‌کند.

    خواص آب پرتقال در صبحانه

    یکی از بهترین زمان‌ها برای نوشیدن آب میوه‌های طبیعی مانند آب پرتقال وعده صبح و با شکم خالی است که به سرعت مواد مغذی و ویتامین‌های آن جذب بدن شده و کربوهیدرات موجود در آن نیز در طول روز به عنوان منبع تامین انرژی محسوب می‌شود. از خواص نوشیدن آب پرتقال در وعده صبحانه می‌توان به جذب بالای ویتامین c برای پیشگیری از انواع بیماری‌ها اشاره کرد، ضمن اینکه با کاهش سطح کلسترول خون موجب افزایش امید به زندگی شده و متابولیسم بدن را نیز حفظ می‌کند.

    قند و مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در آب پرتقال ضمن بهبود سوخت و ساز بدن، به ساخت پروتئین و تعادل اسیدیته بدن نیز کمک زیادی می‌کند. همچنین نوشیدن آب پرتقال با شکم خالی با بهبود عملکرد روده‌ها باعث سم‌زادیی و پاک‌سازی بدن می‌شود.

    بیشتر بخوانید: فواید انار برای کبد چرب | خواصی که نمی‌دانستید!

    خوردن آب پرتقال در شب

    خوردن آب پرتقال در ساعات شب چندان توصیه نمی‌شود و به نوعی خواص تقویتی آن نیز در شب ویژگی‌های خود را به خوبی نشان نداده و نقش احیاکنندگی ندارد.

    خواص آب پرتقال برای دیابتی‌ها

    نوشیدن روزانه آب پرتقال برای بیماران دیابتی نیز به دلیل داشتن قند کم و خواص دیورتیک آن توصیه می‌شود. چون با تنظیم سطح قند خون افراد حاوی مقادیر زیادی ویتامین c است که عوارض ناشی از بیماری دیابت از جمله زخم پای دیابتی یا کاهش بینایی را نیز بهبود می‌دهد.

    بهترین میوه‌ها برای ترکیب با آب پرتقال طبیعی

    بهترین میوه‌ها برای ترکیب با آب پرتقال طبیعی

    ترکیب آب پرتقال طبیعی با برخی میوه‌ها می‌تواند به نتایج بسیار خوشمزه و مغذی منجر شود. در ادامه، به برخی از بهترین میوه‌هایی که می‌توانید با آب پرتقال طبیعی ترکیب کنید، اشاره شده است:

    1. ترکیب آب پرتقال طبیعی با آناناس: آب پرتقال با آناناس ترکیب شده، یک نوشیدنی خوشمزه و معطر را ایجاد می‌کند. آناناس دارای طعم ترش و شیرین است و ترکیب آن با آب پرتقال ، ترکیبی متعادل بین ترشی و شیرینی ایجاد می‌کند.
    2. ترکیب آب پرتقال طبیعی با هندوانه: ترکیب آب پرتقال با هندوانه، نوشیدنی خنک‌کننده و مرطوب‌کننده را به وجود می‌آورد. آب هندوانه با طعم خوشایند و آب پرتقال با طعم تازه، ترکیبی انتقال‌دهنده تازگی و احساس خوشایند را به ارمغان می‌آورند.
    3. ترکیب آب پرتقال طبیعی با توت‌ها: ترکیب آب پرتقال با توت‌ها می‌تواند یک نوشیدنی پر از آنتی‌اکسیدان و مغذی باشد. توت‌ها مانند توت فرنگی، توت سیاه دارای طعم شیرین و مزه ترش است که با آب پرتقال ترکیب می‌شود، نتیجه‌ای منحصر به فرد و لذیذ را به ارمغان می‌آورد.
    4. ترکیب آب پرتقال طبیعی با لیمو: ترکیب آب پرتقال با لیمو، یک نوشیدنی انرژی‌بخش و معطر را به وجود می‌آورد. لیمو دارای طعم ترش و تازه است و با آب پرتقال ترکیب شده، ترکیبی خوشمزه‌ای را ایجاد می‌کند.
    5. ترکیب آب پرتقال طبیعی با تمشک: ترکیب آب پرتقال با تمشک، ترکیبی ترش و تازه را به وجود می‌آورد. تمشک دارای طعم ترش و قرمز است و با آب پرتقال ترکیب شده، نوشیدنی متفاوت و تازه را به ارمغان می‌آورد.

    بیشتر بخوانید: از خواص پیازچه چه می دانید؟

    سوالات متداول

    در این بخش به چند سوال پرتکرار در رابطه با آب پرتقال پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

    آب پرتقال را کی بخوریم؟

    بهترین زمان مصرف مرکباتی مانند آب پرتقال وعده صبح و پس از صرف صبحانه است. عطر و طعم آب پرتقال موجب نشاط و افزایش انرژی شده و خواب آلودگی را از بین می‌برد. اما به دلیل اسیدی بودن آن بهتر است ناشتا مصرف نکنید.

    مصرف بیش از حد آب پرتقال چه عوارضی دارد؟

    در این مقاله به خواص آب پرتقال پرداختیم اما مصرف بیش از اندازه این نوشیدنی نیز ممکن است برای بدن مضر باشد و در صورت زیاده‌روی در مصرف آن مشکلاتی از جمله افزایش وزن به دلیل قند بالای آن، آسیب به مینای دندان به دلیل اسیدی بودن آن یا حتی پوکی استخوان شود.

    در این مقاله از مجله آشپزی اکالا در خصوص خواص آب پرتقال صحبت کردیم. آب پرتقال، نه تنها یک نوشیدنی خوشمزه و محبوب است، بلکه دارای خواص بسیاری برای سلامتی بدن می‌باشد. این نوشیدنی طبیعی حاوی ویتامین C، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبرهای غذایی است که آب به تقویت سیستم ایمنی، بهبود سلامت پوست، حفظ سلامت چشم‌ها، بهبود گوارش و کاهش ریسک بیماری‌های قلبی-عروقی کمک می‌کند.

    آب پرتقال یک انتخاب عالی برای مصرف روزمره است و می‌توان در رژیم غذایی سالم مورد استفاده قرار داد. با لذت بردن از طعم لذیذ آب پرتقال، می‌توانید به سلامتی و روحیه خود را بهبود داده و بهترین نتیجه را برای سلامت و آرامش بدن خود کسب کنید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.