آشپزیغذاهای سنتی

طرز تهیه قلیه ماهی خوشمزه و مجلسی؛ به روش اصیل جنوبی‌ها

قلیه‌ماهی یکی از انواع غذاهای دریایی بسیار خوشمزه و پرطرفداری است که در شهرهای جنوبی بسیار پخته می‌شود. این غذای بوشهری نیز مانند سایر غذاها رسپی‌های بسیار زیادی دارد که با انواع مختلف ماهی طبخ می‌شود و گزینه مناسبی برای ناهار، شام یا مناسبت‌های خاص نظیر شب عید، شب یلدا و… سرو می‌شود.

ما امروز در این بخش از مجله اینترنتی اکالا بلاگ آسان ترین طرز تهیه قلیه ماهی را با تمام نکات و فوت‌وفن‌هایی که در خوشمزه‌تر شدن آن باید بدانید را به شما آموزش خواهیم داد پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

طرز تهیه قلیه ماهی

مدت زمان آماده‌سازی تهیه این غذا ۶۰-۹۰ دقیقه است.

مقدار مواد اعلام شده در این دستور مناسب برای ۲-۳ نفر است که شما به راحتی با جمع و ضرب ساده‌ای می توانید مقدار آن را افزایش دهید و در حجم‌های بیشتر این غذای لذیذ را طبخ کنید.

درجه سختی تهیه این غذا در دسته‌بندی متوسط قرار دارد.

مواد لازم جهت تهیه قلیه ماهی:
فیله ماهی ۴۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
سیر ۱ بوته
تمرهندی۱/۲ بسته
گشنیز۱۵۰ گرم
شنبلیله۵۰ گرم
آرد سفید۱ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی۱-۲ قاشق غذاخوری
فلفل قرمز تند۲ عدد
نمک و زردچوبهبه مقدار لازم
روغنبه مقدار لازم
آب جوش۲-۳ پیمانه

مرحله اول | آماده‌سازی سبزی قلیه

در اولین مرحله از تهیه این غذای خوزستانی یا بوشهری یا سایر شهرهای جنوب کشور به سراغ آماده‌ سازی سبزی قلیه روید. گشنیز و شنبلیه را تمیز کتید و ساقه‌های ضخیم آن را جدا کنید. حال سبزی‌ها را با مقداری آب بشویید و آن‌ها را درون آبکش قرار دهید تا آب اضافیشان گرفته شود. در همین مرحله به کمک سبزی‌خرد کن، میکسر یا چاقو آن‌ها را ساطوری خرد کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    درون تابه مناسبی مقدار کمی روغن بریزید و سبزی‌های ساطوری خرد شده را به آن بیفزایید. سبزی‌ها را به خوبی تفت دهید تا عطر آن‌ها آزاد شود. توجه داشته باشید که هرچقدر بیشتر آن‌ها را تفت دهید در نهایت قلیه شما رنگی تیره‌تر به خود می‌گیرد. سبزی‌ها را متناسب با ذائقه خود سرخ کنید و کنار گذارید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت سیر و انار مازندرانی

    مرحله دوم | آماده‌سازی تمرهندی

    در دومین مرحله به سراغ آماده سازی تمرهندی روید. توجه داشته باشید استفاده از تمرهندی تازه و مرغوب تاثیر چشمگیری در طعم قلیه شما دارد. تمرهندی را درون ظرف مناسبی بریزد و به آن کمی آب گرم بیفزیایید.

    کمی با قاشق آن را نرم کنید و بهم زنید تا تمرهندی در آب حل شود و ترکیبی آبکی حاصل شود. حال ترکیب فوق را از صافی رد کنید تا هسته‌ها و تفاله‌های تمر از آن جدا شود و آب تمر زلالی حاصل شود. ۱ قاشق غذاخوری آرد را به آب تمر بیفزایید و به خوبی بهم زنید تا دانه‌های آرد در تمر حل شوند.

    مراحل تهیه قلیه ماهی

    مرحله سوم | آماده‌سازی ماهی

    در این مرحله به سراغ ماهی‌ها روید. آن‌ها را بشویید ودرون آبکش قرار دهید. کمی که آب اضافیشان گرفته شد با کمک دستمال نخی آشپزخانه‌ای آن‌ها را به خوب خشک کنید. خشک کردن ماهی در این مرحله جذب ادویه‌ها را بیشتر می کند.

    حال هر دو طرف ماهی را به خوبی با زردچوبه و نمک ماساژ دهید تا تمام سطح ماهی به ادویه‌ها آغشته شود. برای طعم‌دار کردن ماهی تازه فقط از نمک و زردچوبه استفاده کنید. اگر ماهی شما تازه باشد با همین دوقلم مواد طعم و رنگ بی‌نظیری به خود می‌گیرد و نیاز به افزودن سایر طعم‌دهندها نیست.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت ماست اصفهانی

    مرحله چهارم | آماده‌سازی پیاز و سیر

    در چهارمین مرحله به سراغ آماده‌سازی پیاز و سیر روید. درون قابلمه‌ای که قصد طبخ قلیه را دارید کمی روغن بریزد و قابلمه را روی حرارت قرار دهید. حال پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و به قابلمه بیفزایید. پیاز را کمی تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. پیازها که کمی سبک شدند زمان افزودن سیر فرا می‌رسد.

    بوی سیر عطر بی‌نظیری به این غذا می‌بخشد سیر‌ها را پوست بگیرید و با کمک سیرله کن پوره کنید. پوره سیر را به قابلمه بیفزایید و مجدد به تفت دادن ادامه دهید تا عطر سیر نیز آزاد شود.

    مرحله پنجم | افزودن ادویه‌ها و رب گوجه فرنگی

    در پنجمین مرحله به سراغ افزودن ادویه‌ها روید.کمی زردچوبه و فلفل قرمز تند به ترکیب درون قابلمه اضافه کنید و بهم زنید تا عطر ادویه‌ها نیز آزاد شود. در همین مرحله رب گوجه‌فرنگی را بیفزایید و به تفت د ادن ادامه دهید تا رب رنگ باز کند و بوی خامی آن گرفته شود.

    بیشتر بخوانید: بهترین روش برای فریز کردن انواع خورشت‌ها

    قلیه ماهی خوشرنگ خوزستان با طعمی بی نظیر

    مرحله ششم | افزودن سبزی سرخ شده و تمرهندی

    در ششمین مرحله سبزیجات سرخ شده را به قابلمه اضافه کنید. آب تمر را اضافه کرده و کمی همه مواد را بهم زنید تا با هم ترکیب شوند. ۲-۳ پیمانه آب جوش به آن بیفزایید و همه مواد را در حد مخلوط شدن بهم زنید، درب قابلمه را ببندید و ۶۰ دقیقه‌ای زمان دهید تا قلیه بپزد و کمی غلیظ شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت شیرین قورمه به روش گیلانی

    مرحله هفتم | سرخ کردن ماهی

    در این مرحله به سراغ عضو اصلی و جدانشدنی این غذای لذیذ روید. درون تابه مناسبیی کمی روغن بریزید و تابه را روی حرارت قرار دهید و منتظر بمانید تا روغن به خوبی داغ شود. ماهی‌های طعم‌دار شده را درون تابه قرار دهید و زمان دهید تا هر دو طرف ماهی‌ها به خوبی سرخ شوند.

    مرحله هشتم | افزودن ماهی به خورشت

    در هشتمین مرحله تکه‌های ماهی سرخ شده را به قلیه بیفزایید و حدود ۳۰-۴۰ دقیقه زمان دهید تا ماهی‌ها باحرارت کم در قلیه بپزند. زمانی که غلظت قلیه مناسب شد با مقداری نمک چاشنی غذا را تنظیم کنید. قلیه ماهی بسیار خوشمزه و لذیذ شما آماده سرو است. آن را در کنار کته یا پلو سرو و نوش جان کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت ملاقورمه شمالی

    فوت‌وفن‌های خوشمزه‌تر شدن قلیه ماهی

    فوت‌وفن‌های خوشمزه‌تر شدن قلیه ماهی

    در این بخش به چند نکته برای خوشمزه‌تر شدن قلیه ماهی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • رعایت تناسب مقدار سبزی این غذا در طعم نهایی آن تاثیر چشمگیری دارد. توجه داشته باشید که در قلیه‌ ماهی‌های جنوبی از ترکیب گشنیز و شنبلیله استفاده می‌شود.
    • بهتر است نسبت گشنیز ۳-۴ برابر شنبلیه باشد. استفاده بیش از اندازه از شنبلیله موجب تلخ شدن غذای شما می‌شود.
    • در ترکیب سبزی قلیه ماهی شمالی از سبزی محلی دیگری به نام چوچاق نیز استفاده می‌شود.
    • بهتر است در تهیه این غذا از سبزیجات تازه استفاده کنید.
    • ماهی را زیاد سرخ نکنید که گوشت آن خشک شود، بهتر است گوشت ماهی در این غذا بافتی نرم داشته باشد.
    • در روش سنتی تهیه این غذا، سبزیجات تازه را به همراه سیر و پیاز در هاون می‌کوبند تا کاملا له شود.
    • سبزیجات قلیه باید حالت خمیری داشته باشند. له کردن سبزیجات تاثیر زیادی در غلظت و خوشمزه شدن قلیه دارد.
    • انتخاب ماهی گوشتی در طعم قلیه ماهی تاثیر دارد.
    • رب‌گوجه فرنگی در خوش‌رنگ‌تر شدن و لعاب انداختن قلیه به شما کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه سیر قلیه گیلانی

    بهترین ماهی برای تهیه قلیه ماهی چیست؟

    در تهیه این غذا باید از ماهی‌هایی استفاده شود که گوشت لخم دارند. ماهی‌هایی مانند سرخو یا همار، سنگسر، هامور، شیر و شوریده جز بهترین ماهی‌ها برای تهیه این غذا هستند.

    امیدواریم که طبق روش پخت بالا این قلیه ماهی بسیار خوشمزه و لذیذ را تهیه و نوش‌جان کنید. همچنین اگر ذهنتان درگیر این است که شب یلدا چی درست کنیم؟ پیشنهاد میکنیم حتما این غذای جنوبی را امتحان کنید. از این که تا پایان این مقاله نیز با مجله آشپزی اکالا همراه بودید از شما سپاسگزاریم و تا آموزش‌های بعدی شما را به خداوند بزرگ و منان می‌سپاریم.

    ۳.۷/۵ (۱۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    یک دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.