سبک زندگیسلامت و زیبایی

هر آنچه که باید درباره خمیر دندان زغالی بدانید✔

امروزه برندهای مختلفی از خمیردندان‌های زغالی با تبلیغاتی گسترده وارد بازار شده‌اند. این محصولات ادعا می‌کنند که می‌توانند دندان‌ها را در عرض چند هفته تا چند ماه سفیدتر کنند. اما آیا واقعا خمیر دندان زغالی برای سفید کردن دندان‌ها موثر است؟ در این بخش از اکالا بلاگ به این سوال پاسخ خواهیم داد و هر آنچه که باید درباره خمیر دندان زغالی بدانید را ارائه می‌دهیم.

زغال فعال چیست؟

زغال فعال که در محصولات زیبایی و خمیردندان استفاده می‌شود، پودری دانه ریز است که از چوب، پوست نارگیل، هسته زیتون، ضایعات گیاهی و سایر مواد طبیعی ساخته می‌شود. این ماده تحت حرارت شدید اکسید شده و تخلخل بالایی پیدا می‌کند.

زغال فعال موجود در خمیر دندان زغالی به دلیل بار منفی خود، مولکول‌های با بار مثبت مانند لکه‌ها و پلاک‌های دندان را جذب می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که زغال فعال می‌تواند پلاک انباشته شده روی دندان‌ها و سایر ترکیباتی که باعث ایجاد لکه‌های سطحی روی لایه بیرونی دندان‌ها می‌شوند را جذب کند. این خاصیت جذب‌کنندگی زغال فعال به دلیل ساختار متخلخل و دارای منافذ آن است.

آیا خمیر دندان زغالی ایمن و بدون خطر است؟

خمیر دندان زغالی که به دلیل توانایی آن در سفید کردن دندان‌ها محبوبیت زیادی پیدا کرده است، هنوز به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته است و تحقیقات بیشتری در مورد اثرات طولانی مدت این محصول مورد نیاز است. با این حال، یک بررسی در سال ۲۰۱۷ نشان داد که خمیر دندان زغالی ممکن است با برخی عوارض جانبی مانند ساییدگی مینای دندان همراه باشد.

این بررسی همچنین عنوان کرد که ادعاهای مربوط به اثربخشی خمیر دندان زغالی در سفید کردن دندان‌ها هنوز اثبات نشده است. بنابراین، دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند که افراد در استفاده از خمیر دندان‌های زغالی محتاط باشند.

بیشتر بخوانید: بهترین خمیر دندان برای رفع پوسیدگی را بشناسید!

آیا خمیر دندان زغالی ایمن و بدون خطر است؟

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    آیا خمیر دندان زغالی واقعا دندان‌ها را سفید می‌کند؟

    زغال فعال یک ماده طبیعی است که دارای خواص جذبی و سایندگی است. این ماده اغلب در خمیر دندان‌ها برای از بین بردن لکه‌های سطحی دندان استفاده می‌شود. شواهد نشان می‌دهد که زغال فعال می‌تواند به از بین بردن لکه‌های سطحی دندان که ناشی از مصرف چای، قهوه، سیگار و سایر مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی است کمک کند.

    این ماده با جذب لکه‌ها و مواد رنگی از سطح دندان به سفید شدن ظاهری دندان‌ها کمک می‌کند. با این حال، زغال فعال هیچ تاثیری بر لکه‌های زیر مینای دندان ندارد. این لکه‌ها که به لکه‌های ذاتی نیز معروف هستند در اثر عواملی مانند قرار گرفتن بیش از حد در معرض فلوراید، برخی داروها و بیماری‌های زمینه‌ای ایجاد می‌شوند.

    بنابراین، زغال فعال نمی‌تواند به عنوان یک روش سفید کننده دندان برای از بین بردن لکه‌های ذاتی دندان استفاده شود. با این حال، این محصول می‌تواند به عنوان یک روش کمکی برای از بین بردن لکه‌های سطحی دندان موثر واقع شود.

    بیشتر بخوانید: معرفی بهترین خمیر دندان برای کامپوزیت

    مزایای خمیر دندان زغالی

    تنها فواید خمیر دندان زغالی که تا به امروز شناخته شده است، عبارتند از:

    • از بین بردن لکه‌های سطحی: لکه‌های سطحی دندان‌ها به‌تدریج در بیرونی‌ترین لایه دندان یعنی مینای دندان جمع می‌شوند. زغال فعال با جذب این لکه‌ها دندان‌ها را سفیدتر می‌کند.
    • از بین بردن پلاک‌های دندان و بوی بد دهان: زغال فعال یا کربن فعال به دلیل توانایی اتصال به اجزای اسیدی، سطح pH حفره دهان را افزایش می‌دهد. این امر باعث می‌شود که ترکیبات اسیدی به سرعت از دهان خارج شوند. در نتیجه، پلاک دندان کاهش یافته و بوی بد دهان (هالیتوز) نیز از بین می‌رود.
    • پیشگیری از ایجاد لکه روی دندان‌ها: استفاده دوره‌ای از خمیر دندان زغالی پس از جرم‌گیری دندان‌ها می‌تواند به پیشگیری از تشکیل لکه‌های جدید کمک کند.

    بیشتر بخوانید: با انواع مسواک و عملکرد آن‌ها آشنا شوید!

    مزایای خمیر دندان زغالی

    معایب خمیر دندان زغالی

    اطلاعاتی که در حال حاضر درباره معایب خمیر دندان زغالی در دسترس است، به شرح زیر است:

    ۱- ممکن است باعث فرسایش مینای دندان شود

    استفاده از خمیر دندان زغالی به صورت روزانه مناسب نیست و می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند. مینای دندان لایه بیرونی دندان است که از دندان در برابر پوسیدگی محافظت می‌کند. هنگامی که مینای دندان آسیب می‌بیند، عاج دندان که در زیر آن قرار دارد نمایان می‌شود.

    عاج دندان، بافتی سخت و زرد رنگ است که در زیر مینا و سمنتوم قرار دارد. بنابراین دندان‌ها پس از استفاده مداوم از خمیر دندان زغالی زردتر به نظر می‌رسند. علاوه بر این، خمیر دندان زغالی می‌تواند باعث حساسیت دندان‌ها به غذاهای گرم و سرد شود.

    ۲- ممکن است باعث افزایش خطر پوسیدگی دندان شود

    فلوراید یک ماده معدنی است که به قوی نگه داشتن مینای دندان کمک می‌کند. بدون فلوراید، مینای دندان شما در برابر پوسیدگی آسیب‌پذیرتر می‌شود. خمیر دندان‌ها باید حاوی ۱۳۵۰ تا ۱۵۰۰ قسمت در میلیون (ppm) فلوراید باشند تا از دندان‌ها در برابر پوسیدگی محافظت کنند.

    اکثر خمیردندان‌های مجاز توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) این مقدار فلوراید را دارند. اما خمیر دندان‌های زغالی معمولا فلوراید ندارند و به همین دلیل ممکن است خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهند.

    بیشتر بخوانید: بهترین دهانشویه برای رفع بوی بد دهان

    ۳- ممکن است باعث ایجاد لکه روی برخی دندان‌ها شود

    ذرات زغال فعال موجود در خمیر دندان زغالی ممکن است در شکاف‌ها و حفره‌های دندان‌های قدیمی‌تر تجمع پیدا کنند و باعث ایجاد لکه شوند.

    معایب خمیر دندان زغالی

    ۴- اثر خمیر دندان زغالی بر ترمیم دندان مشخص نیست

    اینکه خمیر دندان زغالی چگونه بر مواد مورد استفاده در ساخت روکش، بریج و تاج تاثیر می‌گذارد، هنوز به درستی شناخته نشده است. با این حال، برخی مطالعات نشان داده‌اند که ذرات زغال می‌توانند بین این مواد جمع شده و یک خط سیاه یا خاکستری ایجاد کنند.

    بیشتر بخوانید: بهترین خمیر دندان‌ برای جرم‌گیری

    سخن آخر

    دندان‌های سالم و سفید، زیبایی و اعتماد به نفس انسان را دو چندان می‌کنند. به همین دلیل، بسیاری از افراد به دنبال راه‌هایی برای سفید کردن دندان‌های خود هستند. یکی از روش‌های جدید و پرطرفدار، استفاده از خمیر دندان‌های زغالی است. در این مقاله از مجله سبک زندگی اکالا، هر آنچه که باید درباره خمیر دندان زغالی بدانید را جمع‌آوری کردیم. با خواندن این مقاله می‌توانید با آگاهی کامل از این محصول استفاده کنید و از عوارض احتمالی آن پیشگیری کنید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.