سلامت و زیبایی

با انواع مسواک و عملکرد آن‌ها آشنا شوید!

آیا چیزی در مورد انواع مسواک و عملکرد آن‌ها می‌دانید؟ مسواک یکی از ضروری‌ترین ابزارها برای تمیز کردن و از بین بردن جرم و پلاک‌های دندان است. مسواک‌ها انواع مختلفی دارند و به شکل‌های مختلفی تولید می‌شوند.

اما چه نوع مسواکی برای دندان مناسب است؟ مسواک نرم بخریم یا مسواک سخت؟ اصلا می‌دانید ویژگی‌های یک مسواک خوب چیست؟

در این مقاله از اکالا بلاگ می‌توانید با انواع مسواک و کاربرد آن‌ها و همچنین راهنمای انتخاب مسواک مناسب به طور کامل آشنا شوید.

بررسی انواع مسواک‌ و عملکرد آن‌ها

مسواک‌ها انواع مختلفی دارند و جنس، مدل و میزان نرمی و سختی آن‌ها با هم متفاوت است. برخی از مسواک‌ها به صورت دستی استفاده می‌شوند و برخی دیگر برقی هستند. در ادامه این بخش می‌توانید با انواع مسواک و عملکرد آن‌ها آشنا شوید.

۱- مسواک دستی

یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین انواع مسواک در دنیا مسواک دستی است که در اکثر خانه‌ها نیز یافت می‌شود. این مسواک‌ها معمولا انواع مختلفی دارند و فرد باید با توجه به شرایط خود از نوع مناسبی استفاده کند.

معمولا میزان سختی و نرمی برس این مسواک‌ها با هم متفاوت است و طراحی دسته و الگوی برس آن‌ها نیز به شکل متفاوتی طراحی می‌شود. در ادامه به شما کمک می‌کنیم که از مسواک دستی مناسبی استفاده کنید.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    میزان سختی برس مسواک دستی

    میزان نرمی و سخت بودن مسواک‌ها معمولا با هم متفاوت است. به طور معمول مسواک‌هایی که برس نرمی دارند، برای همه دندان‌ها مناسب هستند، اما مسواک‌های سخت برای دندان‌های حساس مناسب نیستند. استفاده از مسواک‌های سخت از ایجاد پلاک و جرم روی دندان جلوگیری می‌کند و موجب از بین رفتن جرم روی دندان می‌شود.

    اما زمانی که به طور مرتب از این مسواک‌ها استفاده کنید، ممکن است لثه‌ها تحریک شوند و مینای دندان شما آسیب ببیند. از همین رو دندانپزشکان معمولا توصیه می‌کنند از مسواک‌های نرم یا متوسط برای استفاده روزمره خود استفاده کنید.

    مسواک دستی

    شکل سری مسواک دستی

    یکی دیگر از نکاتی که باید در زمان خرید مسواک به آن توجه کنید، شکل سری مسواک است. معمولا سری مسواک‌ها به صورت گرد یا مربعی طراحی می‌شود.

    مسواک‌هایی که شکل بیضی و گرد دارند برای تمیز کردن فضای پشت و کناره‌های دندان مناسب‌تر هستند و معمولا دندانپزشکان توصیه می‌کنند برای استفاده روزانه از مسواک‌هایی که شکل گرد یا بیضی دارند استفاده کنید.

    الگوی موی برس مسواک

    اگر به شکل برس مسواک دقت کنید، متوجه می‌شوید که هر مسواک با الگوی متفاوتی طراحی و تولید شده است. از رایج‌ترین شکل برس مسواک می‌توان به برس‌های موج‌دار، مخروطی، کراس شکل و برس‌های دایره‌ای و پولیشی اشاره کرد. هر فرد باید با توجه به جنس و فرم دندان‌های خود از مسواک خاصی استفاده کند.

    بیشتر بخوانید: بهترین مسواک‌ها برای دندان‌های حساس

    مسواک‌های اکولوژیکی

    مسواک‌های دستی اکولوژیک به مسواک‌هایی گفته می‌شود که اثر مخرب بر محیط زیست ندارند و جنس دسته آن‌ها به جای پلاستیک از چوب بامبو است. معمولا سری این مسواک‌ها قابل تعویض هستند و به همین دلیل به کاهش آلودگی محیط کمک می‌کنند.

    ۲- مسواک برقی و اتوماتیک

    در مقابل مسواک‌های دستی، مسواک‌های برقی و اتوماتیک قرار دارند که هر چند قیمت آن‌ها بسیار بالاتر از مسواک‌های دستی است، اما فرآیند مسواک زدن را برای شما راحت می‌کنند.

    استفاده از این مسواک‌ها به شما کمک می‌کند تا به راحتی دندان‌های خود را تمیز کنید. قدرت چرخش این مسواک‌ها زیاد است و معمولا در چند جهت حرکت می‌کنند و از همین رو در مقایسه با مسواک‌های دستی اثربخشی بیشتری دارند.

    مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از مسواک برقی برای جلوگیری از بروز التهاب لثه و پلاک موثرتر از مسواک‌های معمولی است. مسواک‌های برقی دارای ۳ مدل هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

    مسواک برقی چرخان

    مسواک برقی چرخان به مسواکی گفته می‌شود که سر برس آن با سرعت زیاد می‌چرخد. حرکت این مسواک به صورت عمودی است و باید آن را در مقابل هر دندان بگیرید تا به خوبی تمیز شود. مسواک چرخان یک انتخاب هوشمندانه برای تمیز کردن دندان‌های آسیاب و عقبی است که به راحتی همه بخش‌های دندان را تمیز می‌کند.

    انواع مسواک برقی و اتوماتیک

    مسواک برقی صوتی یا سونیک

    نوع دیگر از مسواک‌های برقی که به عنوان مسواک‌های صوتی یا سونیک شناخته می‌شوند، سر بیضی شکلی دارند و حرکت آن‌ها به صورت عمودی است.

    این مسواک‌ها برای افرادی مناسب است که دوست دارند کنترل مسواک زدن را به دست بگیرند و خودشان مسواک را در دهان حرکت دهند و تنها از ضربات مسواک برقی حین حرکت استفاده کنند.

    برس برقی بین دندان

    یکی دیگر از انواع مسواک برقی برس برقی بین دندان است که به عنوان برس پروگزیمال نیز شناخته می‌شود. این مسواک در واقع یک برس کوچک یک بار مصرف است که از آن برای تمیز کردن فضای بین دندان‌ها استفاده می‌شود.

    معمولا از این مسواک‌ها برای تمیز کردن سیم‌های بریس‌ها در دندان‌های ارتودنسی شده استفاده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از مسواک‌های بین دندانی همراه با مسواک معمولی می‌تواند خطر بروز التهاب لثه را تا حد زیادی کاهش دهد.

    بیشتر بخوانید: بهترین مسواک برای دندان‌های کامپوزیت شده!

    ۳- قلم موی پروکسی یا مسواک سولکا

    این نوع مسواک برای تمیز کردن خط امتداد لثه کنار دندان استفاده می‌شوند. قلم موی پروکسی معمولا به شکل نوک تیز طراحی می‌شود و می‌توانید با آن فضای بین تاج دندان‌ها، فضای بین دندان‌های متراکم و کناره‌های لثه را تمیز کنید.

    قلم موی پروکسی یا مسواک سولکا

    ۴- برس اند تافت

    این مسواک در واقع یک برس کوچک و گرد است که در آن ۷ دسته موی نایلونی نرم و محکم وجود دارد. معمولا از این مسواک‌ها برای تمیز کردن دندان‌های آسیاب سوم، پشت دندان عقل، دندان‌های ارتودنسی شده و دندان‌های فشرده و کج استفاده می‌شود. برای تمیز کردن اطراف ایمپلنت و دندان مصنوعی نیز می‌توان از این مسواک‌ها استفاده کرد.

    ۵- مسواک‌های جویدنی

    نوعی دیگر از مسواک‌ها هستند که به صورت مینیاتوری طراحی شده‌اند و بیشتر برای مسافرت مناسب هستند و این مسواک‌ها زمانی استفاده می‌شوند که در مسافرت هستید و به سرویس بهداشتی دسترسی ندارید.

    در این شرایط می‌توانید این مسواک جویدنی را که به شکل یک دیسک منعطف و کوچک است، در دهان خود قرار دهید و بجوید تا دندان‌های شما تمیز شود.

    مسواک‌های جویدنی

    بهترین مسواک مناسب افراد مسن و میانسال چه مسواکی است؟

    افراد مسن و میانسال باید روزانه ۲ بار دندان‌های خود را مسواک بزنند. این افراد بهتر است از مسواک با موی نرم یا متوسط، با سر کوچک و گردن انعطاف پذیر استفاده کنند تا به راحتی بتوانند کناره‌ها و پشت دندان‌ها نیز تمیز کنند.

    معمولا با افزایش سن حساسیت لثه‌ها بیشتر می‌شود، از همین رو افرادی که لثه حساسی دارند تنها باید از مسواک نرم استفاده کنند.

    چرا باید از مسواک نرم استفاده کنیم؟

    به طور کلی مسواک نرم برای تمیز کردن دندان‌ها و از بین بردن جرم و آلودگی روی مینای دندان مناسب است. در واقع یک مسواک نرم می‌تواند به راحتی باقی مانده مواد غذایی را از سطح دندان تمیز کنید و میکروب‌ها را با کمک خمیر دندان از بین ببرد. استفاده از مسواک سخت می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند و موجب تحلیل لثه و خراشیدگی دندان شود.

    بیشتر بخوانید: بهترین مسواک برای دندان لمینت شده کدام است؟

    نکاتی که باید در مورد انواع مسواک و عملکرد آن‌ها بدانید

    در ادامه به چند نکته طلایی در مورد انواع مسواک و عملکرد آن‌ها اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • صرف نظر از نوع مسواک، برای محافظت از دندان به هیچ عنوان نباید مسواک را روی سطح دندان فشار دهید.
    • به خاطر داشته باشید که هر ۳ ماه یک بار باید مسواک خود را عوض کنید.
    • اگر به سرماخوردگی، کووید یا آنفولانزا مبتلا شده‌اید، باید بعد از درمان بیماری مسواک خود را عوض کنید.
    • از مسواک‌های جویدنی تنها در مواردی که به سرویس بهداشتی دسترسی ندارید، استفاده کنید.
    • در کنار استفاده از مسواک به صورت روزمره از نخ دندان و دهانشویه استفاده کنید.
    • اگر می‌توانید برای مراقبت از دندان‌های خود از مسواک برقی استفاده کنید، در غیر این صورت به دقت تمام بخش‌های دندان را تمیز کنید.
    • قبل از خرید انواع مسواک بین دندانی و انواع مسواک ارتودنسی حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید.
    • برای تشخیص مسواک نرم باید به جنس برس مسواک دست بزنید. برس مسواک‌های نرم معمولا نازک و نرم است و هیچ فشاری روی دندان‌ها ایجاد نمی‌کند.

    مسواک یک ابزار ضروری برای تمیز کردن دندان‌ها است که در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود. شناخت انواع مسواک و عملکرد آن‌ها به شما کمک می‌کند تا محصول مناسبی را برای خود تهیه کنید و بهتر از دندان‌های خود محافظت کنید.

    نکاتی که باید در مورد انواع مسواک و عملکرد آن‌ها بدانید

    برای انتخاب بهترین مسواک سعی کنید حتما به نکاتی که در این مطلب از مجله سبک زندگی اکالا ذکر کردیم، توجه کافی را داشته باشید.

    سوالات متداول

    در این بخش به رایج‌ترین سوالات شما در مورد انواع مسواک و عملکرد آن‌ها پاسخ داده‌ایم.

    مسواک soft چیست؟

    مسواک سافت یا نرم به مسواکی گفته می‌شود که برس آن نرم است و از همین رو برای تمیز کردن انواع دندان به خصوص دندان‌های حساس مناسب است.

    مسواک نرم بخریم یا مسواک سخت؟

    اگر دندان و لثه حساسی دارید، بهترین انتخاب برای شما مسواک نرم است. مسواک‌های سخت بیشتر برای افرادی مناسب هستند که رنگ دندان‌هایشان تیره شده و یا از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند.

    بهترین زمان تعویض مسواک چه موقعی است؟

    زمان تعویض مسواک به مدت زمان استفاده و نحوه مسواک زدن شما بستگی دارد، اما به طور کلی بهتر است هر ۳ ماه یک بار مسواک خود را عوض کنید.

    چند بار در روز مسواک بزنیم؟

    برای محافظت از دندان‌ها باید حداقل روزی ۲ بار مسواک بزنید و هر بار بیشتر از ۲ تا ۳ دقیقه برای این کار زمان صرف کنید.

    برای استفاده روزانه موهای مسواک باید برابر باشد یا دندانه‌دار؟

    به طور کلی برای استفاده روزمره بهتر است طول پرزهای مسواک یکسان باشند. مسواک‌هایی که برس آن‌ها دندانه‌دار است، برای افرادی که لثه حساسی دارند، مناسب نیستند.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.