برنامه غذایی

امشب شام چی درست کنم؟ (دوشنبه ۱۳ فروردین)

امشب شام چی درست کنم؟ شام چی بپزم که تکراری نباشه؟ نونی باشه یا رژیمی؟ یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بسیاری از افراد، اعم از خانه‌دار، شاغل یا دانشجو، پیدا کردن ایده و پختن یک غذای خوشمزه و سالم برای وعده شام است.

از این رو ما، در سیزدهمین روز فروردین ماه ۱۴۰۳، در این مطلب از اکالا بلاگ به شما ۵ غذای متنوع و خوشمزه معرفی خواهیم کرد تا با توجه به ذائقه خود یکی از آن‌ها را برای شام امشب‌تان تهیه و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

معرفی ۵ غذا برای شام امشب شما

در ادامه می‌توانید با چند غذای متنوع برای شام به همراه طرز تهیه آن‌ها آشنا شوید. با ما همراه باشید.

۱- قیمه لاپلو

قیمه لاپلو یک غذای بسیار خوشمزه با طعمی آشنا برای شما و یک گزینه عالی برای یک شام خانوادگی است. همانطور که از نام این غذا مشخص است از دو ترکیب اصلی خورشت قیمه و پلو تهیه شده است و طعم بی‌نظیری دارد.

مراحل تهیه قیمه لاپلو

مراحل تهیه قیمه لاپلو

مراحل تهیه قیمه لاپلو به شرح زیر است:

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    1. در مرحله اول سراغ آماده‌ سازی لپه‌ها روید. لپه را به خوبی بررسی کنید و اگر سنگ یا ناخالصی در آن است جدا کنید. حال آن‌ها را با آب سرد چند بار بشویید تا گرد و خاک و آلودگی آن‌ها از بین رود. لپه‌ها را دو تا سه ساعت قبل از زمان پخت بخیسانید و در این زمان یک تا دو بار آب روی آن را عوض کنید. این کار باعث می‌شود نفخ لپه تا مقدار زیادی گرفته شود.
    2. در این مرحله پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. درون قابلمه مناسبی مقداری روغن ریخته و پیاز را در روغن کمی تفت دهید تا پیاز سبک شود و بوی خامی آن گرفته شود. 
    3. سپس تکه‌های گوشت گوسفندی را به قابلمه اضافه کنید و گوشت را با پیاز کمی تفت دهید تا رنگ خامی آن گرفته شود. حال مقداری زردچوبه، فلفل قرمز و رب گوجه فرنگی به گوشت‌ها بزنید و چند ثانیه‌ای تمام مواد را با هم تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.
    4. در ادامه آب لپه‌های از قبل خیسانده شده را بگیرید و لپه‌ها را به ترکیب درون قابلمه اضافه کنید. لپه‌ها را نیز همانند سایر مواد چند ثانیه‌ای تفت دهید تا بوی خامی آن‌ها گرفته شود و به رب و ادویه‌ها به خوبی آغشته شود.

    برای ادامه رسپی این غذای مخصوص و خوشمزه روی لینک طرز تهیه قیمه لاپلو کلیک کنید.

    ۲- کادین بودو

    کادین بودو به معنای “کوفته ران خانم” یکی از غذاهای معروف و خوشمزه ترکی است که اسم آن را به دلیل شباهت این کوفته به ران خانم‌ها انتخاب کرده‌اند. عجیب است ولی واقعیت دارد! 

    مدت زمان آماده سازی و پخت این غذا سر جمع یک ساعت طول می‌کشد و طرز تهیه چندان سختی ندارد. برای تهیه این کوفته متفاوت به مواد اولیه در دسترسی همچون برنج، گوشت چرخ کرده، پیاز، جعفری، تخم مرغ و… نیاز دارید.

    مراحل تهیه کوفته کادین بودو

    مراحل تهیه کوفته کادین بودو

    مراحل تهیه کوفته کادین بودو به شرح زیر است:

    1. بعد از اینکه برنج را شستید، به مدت دو ساعت آن را در آب بگذارید تا خیس بخورد. بعد برنج خیس خورده را به مدت ۱۰ دقیقه در آب جوش بریزید و اجازه دهید تا روی حرارت شعله جوش بخورد و نرم شود. مثل پختن برنج ایرانی این مدت زمان بسته به نوع برنج می‌تواند متفاوت باشد.
    2. در این مرحله پیاز را بشویید و خیلی ریز خرد کنید. پیاز نباید زیر دندان بیاید. سپس روغن زیتون را در ماهیتابه بریزید و بعد از اینکه گرم شد، پیازهای خردشده را اضافه کنید. کمی پیازها را تفت دهید تا نرم شوند. مدت زمان تفت دادن پیاز نباید خیلی طولانی شود. در حد ۳ تا ۴ دقیقه کافی است.
    3. بعد از اینکه پیازها را خوب تفت دادید، نیمی از گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و خوب هم بزنید. مدت زمان تفت دادن گوشت حدود ۱۰ دقیقه است، ولی شما توجه کنید که تا زمانی باید گوشت را تفت دهید که آب آن کاملا کشیده شود و رنگ آن تغییر کند. بعد از آن می‌توانید اجاق را خاموش کنید.
    4. حال دسته جعفری‌ها را پاک کنید، بشویید و کاملا خرد کنید. سپس برنج پخته شده و جعفری‌ها را به ماهیتابه اضافه کنید.

    برای ادامه رسپی این غذای متفاوت و لذیذ روی لینک طرز تهیه کوفته کادین بودو کلیک کنید.

    ۳- شاورما مرغ

    شاورما یکی از غذاهای محبوب ترکیه و لبنان است که با گوشت قرمز، گوشت مرغ و یا ترکیبی از هر دو گوشت تهیه می‌شود. ترکیبی از طعم گوشت کبابی به همراه نان پیتا و سس طحینه، تجربه چشیدن طعمی بسیار جذاب و خاطره‌انگیز را به شما می‌دهد. 

    شما می‌توانید شاورما مرغ را با مواد اولیه ساده و در دسترسی همچون سینه مرغ، ماست، پیاز، روغن زیتون، آبلیمو، سیر و… تهیه و در وعده شام همراه با عزیزانتان نوش جان کنید. 

    طرز تهیه ساندویچ شاورما مرغ

    مراحل تهیه شاورما مرغ

    مراحل تهیه ساندویچ شاورما مرغ به شرح زیر است:

    1. در مرحله اول سراغ آماده سازی مرغ روید. برای اینکار سینه‌های مرغ را به برش‌های طولی تقسیم کنید و در ظرفی بریزید. اگر فیله مرغ در دسترس ندارید از همان مرغ با استخوان کمک بگیرید و ابتدا تمام استخوان‌های آن را جدا، سپس تکه‌های گوشت را به ابعاد کوچک‌تری برش بزنید.
    2. پیاز را به صورت خلالی خرد کنید و به مرغ اضافه کنید، ماست غلیظ را هم اضافه کنید. ( هر چقدر ماست سفت‌تر و چکیده باشد، طعم بهتری به مرغ می‌دهد.)
    3. سپس تمام ادویه‌ها را هم اضافه کنید.
    4. سیر رنده شده و روغن زیتون را هم به مواد بیفزایید. (می‌توانید از پودر سیر هم استفاده کنید.)
    5.  آبلیمو ترش را نیز به مخلوط مرغ اضافه کنید و به خوبی مواد را مخلوط کنید. می‌توانید از کمی فلفل دلمه‌ای هم استفاده کنید. فلفل دلمه‌ای عطر و طعم بی‌نظیری به مرغ شما می‌دهد و باعث می‌شود به صورت کامل بوی زهم مرغ گرفته شود.

    برای ادامه رسپی این غذای فانتزی و لذیذ روی لینک طرز تهیه شاورما مرغ کلیک کنید.

    ۴- ساندویچ تانتونی گوشت

    ساندویچ تانتونی گوشت یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین ساندویچ‌هایی است که اصالت آن به ترکیه برمی‌گردد. این ساندویچ با انواع نان‌ و گوشت‌ها به روش‌های مختلفی در مدت زمان کوتاهی طبخ می‌شود و گزینه مناسبی برای کسانی است که زمان زیادی برای تهیه شام ندارند.

    مراحل تهیه ساندویچ تانتونی گوشت

    مراحل تهیه ساندویچ تانتونی گوشت

    مراحل تهیه ساندویچ تانتونی گوشت به شرح زیر است:

    1. ابتدا سراغ آماده‌ سازی گوشت روید. راسته گوساله را بشویید و درون آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. حال با کمک چاقوی تیزی فیله را به صورت نواری برش زنید. توجه داشته باشید که بهتر است ابعاد گوشت یکسان باشد.
    2. سپس به سراغ پخت گوشت روید. گوشت خرد شده را درون تابه مناسبی بریزید و تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید. درب تابه را ببندید و ۳-۵ دقیقه زمان دهید تا گوشت کم‌کم شروع به آب انداختن کند.
    3. پس از آب انداختن گوشت حرارت را کمتر کنید و هر از چندی گوشت را در تابه بهم زنید تا همه گوشت‌ها حالت نیمه پختگی به خود گیرند. 
    4. در این مرحله ۱ پیمانه آب جوش به گوشت‌های درون تابه اضافه کنید و درب تابه را ببنید و ۱۵-۲۰ دقیقه زمان دهید تا گوشت‌ها به خوبی بپزند و آب تابه کاملا بخار شود.
    5. تا زمانی که گوشت‌ها پخته می‌شوند برای بالاتر رفتن سرعت کار به سراغ پیازها روید. پیاز را بشویید و پوست بگیرید. آن را به صورت خلالی یا نگینی برش زنید.

    برای ادامه رسپی این غذای فانتزی و پرطرفدار روی لینک طرز تهیه ساندویچ تانتونی گوشت کلیک کنید.

    ۵- فلافل خانگی

    فلافل یکی از خوشمزه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین غذاهای موجود در میان فست‌فودهاست که علاقه‌مندان بی‌شماری دارد. اگر می‌خواهید در خانه با مواد غذایی مرغوب و کاملا بهداشتی، فلافلی هم‌مزه با فلافل مغازه درست کنید، در ادامه با ما همراه باشید.

    فلافل طرز تهیه آسانی دارد و با مواد اولیه در دسترسی همچون نخود، سیب زمینی، پیاز، سیر، لیموی تازه، فلفل سیاه و… طبخ می‌شود.

    طرز تهیه فلافل خانگی

    مراحل تهیه فلافل خانگی

    مراحل تهیه فلافل خانگی به شرح زیر است:

    1. ابتدا اجازه دهید راز فلافل‌های خوشمزه بیرون را اول بگوییم، سیب زمینی! بله سیب زمینی راز خوشمزه شدن فلافل‌های بیرون است. فلافلی‌ها از سیب زمینی برای خوش طعم شدن فلافل استفاده می‌کنند، سیب زمینی باعث ترد شدن فلافل می‌شود و فلافلی که با سیب زمینی درست شود، دقیقا مثل فلافلی‌ها می‌شود.
    2. راز دوم پخت فلافل بازاری نحوه چرخ کردن مواد با چرخ گوشت است! موقع چرخ کردن مواد فلافل، از سری دهنه گشاد چرخ گوشت برای چرخ کردن استفاده کنید تا نخودها خوب چرخ شوند! (سری دهنه تنگ باعث گِل شدن نخود در چرخ گوشت می‌شود و ممکن است باعث سوختن چرخ گوشت نیز شود.)
    3. در همین حین باید توجه داشت که وقتی در حال چرخ کردن نخودها هستیم، در کنار آن سیب زمینی را نیز همراه با نخود به چرخ گوشت اضافه و چرخ کنیم. در آخر پیاز خرد شده و سیر را هم به آن اضافه می‌کنیم.
    4. مخلوط به دست آمده را یک بار دیگر با یک دهانه تنگ‌تر چرخ می‌کنیم تا مخلوطی چسبناک و کرم رنگ آماده شود.
    5. بعد از آن، لیموی تازه به آن اضافه می‌کنیم. اضافه کردن لیمو در این مرحله نقش کلیدی در طعم فلافل دارد. در صورتی که لیموی تازه در اختیار ندارید، می‌توانید از آبلیمو هم استفاده کنید.

    برای مشاهده کامل رسپی این غذای فست فودی پرطرفدار روی لینک طرز تهیه فلافل خانگی کلیک کنید.

    در این مطلب از مجله آشپزی اکالا لیستی متنوع از غذاهای مناسب برای وعده شام را در اختیارتان قرار دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این غذاهای خوش‌عطر و خوشمزه را در برنامه‌ غذایی‌تان جای دهید و از طعم‌ بی‌نظیر آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.