آشپزیفست فود و فینگر فود

طرز تهیه شاورما مرغ؛ ساندویچ خوشمزه با سس و نان مخصوص!

شاورما یکی از غذاهای محبوب ترکیه و لبنان است که با گوشت قرمز، گوشت مرغ و یا ترکیبی از هر دو گوشت تهیه می‌شود. ترکیبی از طعم گوشت کبابی به همراه نان پیتا و سس طحینه، تجربه چشیدن طعمی بسیار جذاب و خاطره‌انگیز را به شما می‌دهد. امروزه این ساندویچ در لیست اکثر فست‌فودی‌ها با قیمت‌های زیادی مشاهده می‌شود.

ما امروز در مجله اینترنتی اکالابلاگ طرز تهیه شاورما مرغ خانگی، نان پیتا و سس طحنیه را با ذکر تمام نکات و فوت فن‌های خوشمزه‌تر شدن آن به شما آموزش خواهیم داد تا بتوانید در خانه این ساندویچ خوشمزه را به صورت کاملا بهداشتی و سالم تهیه و به همراه خانواده در وعده شام یا ناهار نوش‌جان کنید. پس تا انتهای این آموزش جذاب ما را همراهی کنید.

در اکالا بلاگ همراه باشید.

مواد لازم شاورما
سینه مرغ بدون استخوان۲عدد
ماست١ پیمانه
پیاز متوسط١ عدد
روغن زیتون١/٣پیمانه
آب لیموترش١/٣پیمانه
سیر رنده شده٢حبه
زیره سبز١/٢ قاشق چایخوری
پودرگشنیز١/٢ قاشق چایخوری
پاپریکا١ قاشق غذاخوری
زردچوبه١/٢ قاشق غذاخوری
پودر کاری١ قاشق چای‌خوری
پودر زنجبیل و دارچین١ قاشق چایخوری از هرکدام
فلفل قرمز، فلفل سیاه و نمکبه میزان لازم

مراحل تهیه شاورما مرغ

در ساندویچ شاورما مرغ اصلی‌ترین موضوع مرینت کردن یا همان طعم‌‌دار کردن مرغ است. اگر شما مرغ را به خوبی طعم‌دار کنید در نتیجه ساندویچ بسیار خوش عطر و طعمی از انواع ساندویچ خواهید داشت.

مرحله اول | برش زدن مرغ

برای اینکار سینه‌های مرغ را به برش های طولی تقسیم کنید و در ظرفی بریزید. در تهیه ساندویچ شاورما مرغ بهتر است که از فیله مرغ استفاده کنید تا به راحتی بتوانید آن را به صورت نواری برش بزنید اما اگر فیله مرغ در دسترس ندارید از همان مرغ با استخوان کمک بگیرید و ابتدا تمام استخوان‌های آن را جدا، سپس تکه‌های گوشت را به ابعاد کوچک تری برش بزنید.

مرحله دوم | اضافه کردن پیاز و ماست

پیاز را به صورت خلالی خرد کنید و به مرغ اضافه کنید، ماست غلیظ رو هم اضافه کنید. ( هرچقدر ماست سفت تر و چکیده باشه، طعم بهتری به مرغ میدهد.)

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مرینیت کردن مرغ برای شاورما

    مرحله سوم | اضافه کردن ادویه‌ها

    تمام ادویه‌ها رو هم رو اضافه کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ساندویچ کوکتل پنیری؛ با قارچ و تنوری

    اضافه کردن ادویه به مواد شورما

    مرحله چهارم | اضافه کردن سیر و روغن زیتون

    سیر رنده شده و روغن زیتون هم به مواد بیفزایید. (میتوانید از پودر سیر هم استفاده کنید.)

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه گوزلمه ترکیه‌ای با پنیر پیتزا

    اضافه کردن سیر و روغن زیتون به شورمامرحله پنجم | اضافه کردن آب لیمو ترش

     آبلیمو ترش را به مخلوط مرغ اضافه کنید وبه خوبی مواد رو مخلوط کنید. میتوانید از کمی فلفل دلمه ای هم استفاده کنید.فلفل دلمه‌ای عطر و طعم بی نظیری به مرغ شما می‌دهد و باعث می‌شود به صورت کامل بوی زهم مرغ گرفته شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ساندویچ مرغ تابه ای

    اگر طعم دودی را دوست دارید میتوانید از طعم دهنده‌های آماده استفاده کنید. روی ظرف را سلفون بکشید و اجازه بدید سینه‌های مرغ طعم مواد رو به خودش بگیرد.

    طرز تهیه شاورما

     مخلوط مرغ اگر یک ‌شب در یخچال بماند و مرینیت شود، بهتر است و بهتر طعم میگیرد. اما یک تا دو ساعت هم حداقل زمانی ست که برای این کار احتیاج دارید. در فاصله‌ای که مرغ در یخچال مزه دار میشود، بهتر است نان را آماده کنید.

    نان مناسبت برای سرو شاورما نان پیتا است که میتوانید در منزل تهیه کنید یا از فروشگاه ها خریداری کنید. حتی برای راحت ترشدن کار میتوانید از نان لواش برای تهیه شاورما استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ساندویچ تخم مرغ با سس خردل

    طرز تهیه نان پیتا شاورما

    برای تهیه نان پیتا در منزل میتوانید به روش زیر عمل کنید.

    مواد لازم جهت تهیه نان پیتا
    آرد سبک یا همان آرد سفید شیرینی پزی ٣ پیمانه
    خمیر مایه ١ و ١/٢ قاشق چایخوری
    نمک ١ قاشق چایخوری
    شکر١ و ١/٢ قاشق چایخوری
    روغن زیتون یا روغن مایع ٢ قاشق غذاخوری
    آب ولرمیک پیمانه

    مواد لازم نان پیتا شاورما

    مرحله اول | عمل آوردن خمیر مایه

    تمام مواد مایع را داخل ظرف بزرگی بریزید. اگر از سالم بودن خمیر مایه اطمینان دارید، مایه خمیر را هم اضافه کنید در غیر این صورت در ابتدای کار باید خمیر مایه را عمل آورید. برای این منظور، خمیرمایه را به آب ولرم اضافه کنید. دمای آب باید درحدی باشد که انگشت دست را نسوزاند. شکر را هم به آب و خمیر مایه اضافه کنید.
    نان پیتا-شاورما-۱

    مواد را مخلوط کنید. روی ظرف را بپوشانید و اجازه دهید پانزده تا بیست دقیقه خمیر مایه حجیم شود و به اصطلاح عمل بیاید.
    بعد از این زمان، آرد الک شده را در کاسه ای بریزید و خمیرمایه عمل آوری شده را به آن اضافه کنید.

    نان پیتا- شاورما-۲

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ساندویچ تن ماهی

    مرحله دوم | اضافه کردن مواد خشک و روغن

    شروع کنید به ویسک کردن و هم زدن آرد با خمیرمایه. روغن و نمک را هم اضافه کنید. مخلوط کنید تا جایی که خمیر بدست نچسبه و از ظرف جدا بشه. خمیر رو روی سطح کار منتقل کنید و آرد پاشی کنید و به مدت ده دقیقه خمیر را با کف دست ورز بدید تا خمیر نرم و لطیفی بدست بیاد.

    نان پیتا برای شاورما
    مرحله سوم | استراحت دادن خمیر

    سپس خمیر را چونه کنید و داخل ظرف نسبتا بزرگی قرار دهید. روی ظرف رو سلفون بکشید یا با حوله و پارچه بپوشانید و در جای گرم حدود یک ساعت استراحت دهید تا حجم خمیر دوبرابر شود. 

    نان پیتا-شاورما
    مرحله چهارم | تقسیم کردن خمیر

    بعد از استراحت، پف خمیر را بگیرید و خمیر را به چانه های ٩٠ گرمی تقسیم کنید که حدودا هشت یا ده قسمت میشود. 

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ساندویچ نان و پنیر و گردو

    خمیر نان پیتا
    بعد اولین چانه را با دست کمی گرد و صاف کنید و بعد روی سطح کار به وسیله وردنه به قطر ٢٠ سانت باز کنید.

     نباید خمیر رو خیلی نازک باز کنید. کمی ضخیم باشه و حتما دقت کنید که خمیر باز شده، با وردنه یا ناخن و بر اثر جابجایی پاره نشود جون نان دیگر پف نمیکند.

    نان پیتا- شاورما-۶

    مرحله پنجم | پختن خمیر

    تابه ی بزرگی رو انتخاب کنید و تابه را روی شعله ی زیاد قرار دهید. شعله باید در زمان پخت زیاد باشد.و حرارت در تمامی قسمت ها پخش شود.

    خمیر نان را روی تابه پهن کنید و شروع کنید به پخت نان. کمی صبر کنید نان شروع می‌کند به دولایه شدن! یک طرف نان که پخت برگردانید و سمت دیگر را برای چند ثانیه بپزید.

    شاورما- نان پیتا-۷

    در این مرحله نان شروع میکند به پف کردن و حالت بادکنکی پیدا میکند. میتوانید بعد از اینکه خمیر کمی درتابه پف کرد آن را روی شعله مستقیم گاز منتقل کنید تا دولایه شود. ولی اگر حرارت در تابه به اندازه باشد نان به راحتی دولایه میشود.

    دقت کنید این نان را زیاد روی شعله نذارید چون خشک میشود. بخاری که بین نان ایجاد میشود باعث پخت نان میشود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه فلافل

    دلیل پف کردن و دولایه شدن این نان کوچک بودن نان است. گاز ایجاد شده از خمیر نان آزاد میشود و باعث پف کردن و دولایه شدن نان میشود.
    این نان را به راحتی در فر هم میتونید تهیه کنید. که قطعا نتیجه خیلی بهتری نسبت به تهیه روی گاز خواهد داشت. به این شکل که فر رو از قبل با دمای ٢٢٠ تا ٢۶٠ درجه سانتی گراد (در فربرقی ٢۴٠درجه درحالت فن) روشن وخوب گرم کنید سینی فر رو آرد پاشی کنید و نان را روی سینی قرار دهید و رویش را برای ١٠ تا ٢٠دقیقه بپوشانید تا کمی حجیم شود. هر بار دو تا سه خمیر را روی توری فلزی قرار بدید و داخل فر بپزید. همین که پف کرد و طلایی شد از فر خارج کنید.

    این نان کمی قلق دارد که بعد به راحتی میتونید با کمی تمرین در منزل تهیه کنید وچون دو لایه میشود برای ساندویچ های مختلف استفاده کنید. نان را از وسط برش دهید یا از لبه نان را باز کنید مشاهده میکنید که نان به شکل جیب میشود و میتوانید داخل نان را با مواد مختلف پر کنید.

    هرکدام از نان ها را بعد از پخت داخل پارچه قرار بدید تا خشک نشوند و بعد از خنک شدن در کیسه بگذارید. نان ها بعد لطیف و نرم میشوند.

    نان پیتا-شاورما-۸

    مرحله ششم | سرخ کردن مرغ

    حالا نوبت به سرخ کردن مرغ های مرینیت شده است.

    سینه های مرغ را از یخچال خارج کنید. تابه ای را روی حرارت قرار بدید و کمی روغن بریزید و بعد برش های سینه ی مرغ را در تابه با حرارات بالا سرخ کنید. هر طرف سرخ شد برگردانید و سمت دیگر مرغ را سرخ کنید.

    و بعد برش های سرخ شده را میتوانید با چاقو به قطعات کوچیکتر برش دهید. میتوانید اینکار را در فر هم انجام دهید.

    کف سینی فر کاغذ روغنی بندازید. مرغ های مرینیت شده را روی سینی بریزید از سبزیجاتی مثل فلفل دلمه‌ای، گوجه، چند حبه سیر و پیاز خلالی خرد شده و سیب زمینی هم میتوانید روی سینی فر بذارید تا همراه با مرغ ها پخته شوند و در کنار غذا از آنها استفاده کنید علاوه بر آن طعم بهتری هم به مرغ می‌دهند. بعد سینی را در فر با دمای ١٨٠ درجه سانتیگراد برای نیم تا یکساعت قرار بدید تا مرغ کاملا پخته شود.

    برای پخت مرغ به طریقه ی سیخ گردانی که روش مرسوم پخت گوشت شاورماست، دستگاه مخصوق نیاز است اما برای تهیه این روش در منزل، میتوانید کف سینی فر کاغذ بندازید. یک عدد سیب زمینی یا پیاز درشت را از وسط برش دهید و از قسمت برش خورده روی سینی فر بگذارید. بعد یک یا دوعدد سیخ چوبی را در سیب زمینی یا پیاز فرو کنید و سینه های مرغ طعم دارشده را در سیخ ها فرو کنید و روی هم قرار بدید.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه ساندویچ اسفناج و قارچ

    داخل سینی هم میتوانید از سبزیجات استفاده کنید تا حین پخت مرغ، آنها هم پخته شوند. بعد سینی را در فر با دمای ١٨٠ تا ٢٠٠ درجه سانتی گراد قراردهید برای مدت زمان یکساعت تا زمانی که مرغ بخوبی پخته شود. و بعد از پخت به راحتی میتوانید مرغ را روی سیخ برش دهید و در ساندویچ استفاده کنید.

    حالا نوبت می‌رسد به سس شاورما که همان سس طحینه است.

    طرز تهیه سس طحینه شورما

    برای تهیه این سس به مواد زیر نیاز دارید:

    ماست غلیظ یا چکیده ٣ قاشق غذاخوری
    سیر رنده شده یک یا دو حبه
    سس مایونز ٣ قاشق غذاخوری
    آب لیمو ترش ٣ قاشق غذاخوری
    ارده ١ قاشق غذاخوری
    نمک و فلفل به میزان لازم

    مواد لازم سس شاورما
    همه مواد را در کاسه ای بریزید و با هم به خوبی مخلوط کنید تا سس آماده شود و اجازه بدید کمی در یخچال بماند تا طعم ها با هم ترکیب شوند. اگر چاشنی کم بود میتونید خودتون نمک و فلفل و ابلیمو اضافه کنید.

    حالا بعد از تهیه مواد لازم برای شاورما نوبت به آماده کردن و ترکیب انها با هم میرسد.

    مرغ های برش داده، نان‌های آماده، سس مخصوص شاورما و سبزیجاتی مثل جعفری، گوجه و کاهوی خرد شده، پیاز، خیارشور و سیب زمینی سرخ شده برای سرو با شاورما نیاز است.

    کمی سس در لبه‌ی نان بریزید و و پخش کنید. بعد از مرغ، گوجه، خیارشور، جعفری و پیاز بنا بر سلیقه ی خود روی سس قراربدید.

    شاورمای خوشمزه با مرغ

    و از لبه‌ی نان شروع کنید به رول کردن و پیچاندن نان! میتوانید مواد را داخل نان پیتا هم بگذارید.

    طرز تهیه شاورما به روش خانگی با سس مخصوص

    شاورما

    ساندویچ شاورمای شما برای سرو از انواع غذا با سینه مرغ، آماده است. اگر مایل باشید میتوانید ساندویچ را گریل کنید. به این ترتیب که ساندویچ آماده را روی تابه گریل داغ شده قرار دهید و با جسم سنگینی روی ساندویچ کمی فشار بیاورید تا نان گریل شود.

    امیدوارم از خوردن این غذای جدید و متفاوت نهایت لذت رو ببرید. برای مشاهده دیگر غذاهای سنتی خوشمزه به اکالا بلاگ سری بزنید.

    ۳.۸/۵ (۲۳ نظر)

    نوشته های مشابه

    ‫۱۵ دیدگاه ها

    1. ممنونم از خانوم حمیدی . واقعا خوشمزس و مثل شاورمای لبنان هستش . من اینو خوردم اونجا و بهتون بگم قشنگ همین مزه و طعم رو داره

    2. من نتونستم این شاورما رو درست کنم ولی برای سایت های دیگه رو درست کردم خیلی خوب بود ولی شما خیلی بدید راستی سایتتون هم خیلی سمجه همش میگه به این وب سایت رای دهید ??????

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.