دانستنی

کمبود این ویتامین به کلیه‌ها آسیب می‌زند!

کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی به طور مستقیم روی عملکرد اندام‌های حیاتی بدن تاثیر می‌گذارد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف برخی از ویتامین‌ها در رژیم غذایی می‌تواند به حفظ سلامت کلیه‌ها کمک کند و در مقابل کمبود برخی از ویتامین‌ها به کلیه آسیب می‌رساند.

در این مقاله از اکالا بلاگ به شما می‌گوییم که کمبود چه ویتامین‌هایی موجب آسیب به کلیه می‌شود.

کمبود چه ویتامین‌هایی به کلیه‌ها آسیب می‌زند؟

کلیه یکی از مهم‌ترین اندام‌های حیاتی برای رفع مواد زائد و مدیریت خون سازی در بدن است که اگر آسیب ببیند، عملکرد سایر اندام‌های بدن نیز تا حد زیادی مختل می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که کمبود برخی از ویتامین‌ها موجب آسیب به کلیه‌ها می‌شود و اختلالاتی جدی در عملکرد آن‌ها ایجاد می‌کند. در ادامه این بخش می‌توانید با لیستی از ویتامین‌های ضروری که کمبود آن‌ها به کلیه آسیب می‌رساند، آشنا شوید.

۱- ویتامین D

کلیه‌ها مسئول تبدیل ویتامین D به متابولیت‌های فعال هستند که از تجمع این مواد در کلیه‌ها نیز جلوگیری می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که درصد زیادی از افرادی که به بیماری‌های مزمن کلیوی دچار می‌شوند، سطح ویتامین D پایینی دارند.

دلیل این امر این است که کلیه‌های آسیب دیده در تبدیل ویتامین D به شکل فعال آن با مشکل روبرو می‌شوند. از طرف دیگر مصرف ویتامین D از پیشرفت بیماری‌های مزمن کلیوی جلوگیری می‌کند و برای سلامت کلیه‌ها ضروری است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    هر فرد بالغ باید روزانه بین ۱۰ تا ۲۰۰۰ واحد ویتامین D مصرف کند. مطالعات نشان می‌دهد که سطح پایین این ویتامین، خطر ابتلا به آلبومینوری را تا ۲ برابر کاهش می‌دهد و موجب بروز به آسیب‌های اولیه کلیه می‌شود.

    از طرف دیگر کمبود این ویتامین با افزایش ابتلا به آلزایمر، بیماری‌های قلبی، پوکی استخوان، بیماری‌های التهابی روده و دیابت نوع ۲ نیز در ارتباط است.

    مصرف ویتامین D موجب بهبود عملکرد کلیه‌ها، کمک به دفع مواد سمی از کلیه‌ها و ترمیم آن‌ها می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف کلیوی را کاهش می‌دهد. زمانی که ویتامین D در بدن کاهش پیدا کند، کلیه‌ها بیشتر در معرض آسیب قرار دارند.

    بیشتر بخوانید: این افراد لب به جگر نزنند!

    ویتامین‌های ضروری برای سلامت کلیه

    بیشتر بخوانید: ۱۵ نشانه کمبود ویتامین که نمی‌دانید!

    ۲- آهن

    کم خونی با خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی در ارتباط است. از طرف دیگر افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی معمولا سطح هموگلوبین پایین‌تری دارند. کمبود آهن در بدن می‌تواند موجب آسیب به کلیه شود.

    ۳- ویتامین B12 و B9

    ویتامین B12 و B9 به دو ویتامین ضروری برای سلامت گلبول‌های قرمز خون هستند که اگر کاهش پیدا کنند، بدن به کم خونی دچار می‌شود. مصرف ویتامین B9 و B12 موجب کاهش سطح فسفر در افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی که تحت دیالیز هستند کمک می‌کند.

    بهتر است بدانید که فسفر برای کلیه‌ها مضر است و موجب آسیب به کلیه می‌شود. تجمع فسفر اضافه در کلیه‌ها منجر به سنگ کلیه و مشکلات مختلف کلیوی می‌شود. در این شرایط کلسیم بیشتری وارد کلیه‌ها می‌شود و سلامت کلیه به خطر می‌افتد.

    بیشتر بخوانید: جگر مرغ بخوریم یا نخوریم؟

    ویتامین B9 و B12 از ویتامین‌های ضروری برای سلامت کلیه

    ۴- ویتامین E

    ویتامین E یک آنتی اکسیدان محلول در چرب است که از کلیه‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. مصرف این ویتامین موجب کاهش التهاب در کلیه می‌شود و اکسیژن رسانی به کلیه را افزایش می‌دهد و به ترمیم بافت‌های آسیب دیده کلیه نیز کمک می‌کند.

    کمبود این ویتامین در بدن می‌تواند به کلیه‌ها آسیب وارد کند و خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی را افزایش دهد. کمبود برخی از ویتامین‌ها روی سلامت کلیه‌ها موثر است و خطر بروز بسیاری از بیماری‌های مشکلات کلیوی را افزایش می‌دهد.

    اگر به کمبود ویتامین مبتلا هستید، باید زیر نظر پزشک متخصص از انواع مکمل‌های رژیمی استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: خواص فوق‌العاده ویتامین C برای بدن

    امیدواریم که این مطلب از مجله دانستنی اکالا برایتان مفید واقع شود و با مصرف ویتامین‌های مورد نظر زیر نظر پزشک از سلامتی کلیه خود اطمینان حاص کنید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.