دانستنی

۲۶ خاصیت فوق العاده ویتامین C برای بدن

ویتامین C یکی از ویتامین‌های ضروری و مفید برای سلامت بدن است که بیشتر از آن برای جلوگیری از سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود. اما این ویتامین فواید دیگری نیز برای سلامت دارد و از مهم‌ترین خواص آن می‌توان به بهبود سلامت پوست، جلوگیری از بیماری‌های قلبی، کاهش فشارخون و همچنین تقویت بینایی اشاره کرد. در این مقاله از بخش دانستنی در اکالا بلاگ می‌توانید با ۲۶ خاصیت فوق العاده ویتامین C برای بدن آشنا شوید.

خواص ویتامین سی برای بدن

ویتامین C یک ویتامین ضروری برای سلامت است که بدن قادر به تولید آن نیست و باید آن را از طریق میوه‌ها و سبزیجات تازه مصرف کنید. این ویتامین که به نام «اسید اسکوربیک» نیز شناخته می‌شود، برای رشد، نمو و ترمیم بافت‌های بدن ضروری است و در بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن نقش دارد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    مصرف ویتامین C موجب تشکیل کلاژن، جذب آهن، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود زخم‌ها و همچنین سلامت دندان و استخوان می‌شود. این ویتامین به هیچ عنوان در بدن ذخیره نمی‌شود و در صورتی که از آن به مقدار زیاد استفاده کنید، از طریق ادرار و مدفوع از بدن خارج می‌شود.

    این ویتامین محلول در آب است و در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات مثل پرتقال، توت فرنگی، کیوی، فلفل دلمه‌ای، کلم بروکلی و اسفناج یافت می‌شود.

    زنان باید به صورت روزانه از ۷۵ میلی گرم ویتامین C و مردان از ۹۰ میلی گرم ویتامین C استفاده کنند. یک فنجان آب پرتقال تازه یا نصف فنجان فلفل قرمز برای تامین ویتامین C روزانه بدن کافی است. اما ویتامین C برای چی خوبه؟ در ادامه می‌توانید با فواید ویتامین C به طور کامل آشنا شوید.

    بیشتر بخوانید: از فواید ویتامین B6 برای بدن بدانید

    ۱- جلوگیری از سرماخوردگی

    بهتر است بدانید که ویتامین C به هیچ عنوان سرماخوردگی را درمان نمی‌کند، اما می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت و از بروز سرماخوردگی جلوگیری کند. به علاوه مصرف ویتامین C موجب کاهش علائم سرماخوردگی و افزایش سرعت بهبود بیماری نیز می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف ویتامین سی در سرماخوردگی و آنفولانزا می‌تواند عوارض بعدی این بیماری‌ها یعنی ذات‌الریه و عفونت‌های ریوی را تا حد زیادی کاهش دهد.

    جلوگیری از سرماخوردگی با ویتامین سی

    ۲- جلوگیری از سکته مغزی

    بررسی برخی تحقیقات نشان می‌دهد که غلظت بالای ویتامین C در خون می‌تواند خطر سکته مغزی را تا ۴۲ درصد کاهش دهد. افرادی که از میوه‌ها و سبزیجات تازه به مقدار زیاد مصرف می‌کنند، معمولا کمتر به سکته مغزی مبتلا می‌شوند.

    بیشتر بخوانید: با این خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها بی‌خواب می‌شوید!

    ۴- جلوگیری از پیری پوست

    احتمالا در مورد خاصیت معجزه آسای ویتامین سی برای پوست چیزهای زیادی شنیده‌اید. ویتامین C روی سلول‌های درون و بیرون بدن تاثیر می‌گذارد و از پیر شدن سلول‌ها جلوگیری می‌کند. در مطالعه‌ای که روی ۴۰۲۵ زن بین ۴۰ تا ۷۴ سال در مورد خواص ویتامین C برای پوست انجام شد، مشخص شد که مصرف ویتامین C به طور مستقیم با میزان چین و چروک صورت، خشکی و پیری پوست در ارتباط است.

    جلوگیری از پیری پوست با ویتامین سی

    به علاوه افرادی که از ویتامین C به صورت روزانه استفاده می‌کنند، معمولا چین و چروک‌های کمتری روی پوست آن‌ها ظاهر می‌شود. مصرف ویتامین C به صورت موضعی و به شکل کرم و سرم‌های پوستی نیز می‌تواند به افزایش کلاژن سازی و جلوگیری از پیری پوست کمک کند.

    بهترین زمان مصرف ویتامین سی برای پوست صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب و شب‌ها قبل از خواب است.

    ۵- کاهش استرس

    کمبود ویتامین C موجب افزایش استرس و اضطراب می‌شود. افرادی که از الکل استفاده می‌کنند و همچنین افراد چاق معمولا با کمبود ویتامین C مواجه می‌شوند و از همین رو ممکن است بیشتر علائم استرس را تجربه کنند. برای جلوگیری از استرس می‌توانید از میوه‌ها و سبزیجات تازه سرشار از ویتامین سی یا مکمل آن در طول روز استفاده کنید.

    ۶- جلوگیری از سرطان

    یکی دیگر از فواید ویتامین سی برای بدن، جلوگیری از سرطان است. مصرف ویتامین C می‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها مثل سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و ریه را کاهش دهد. ویتامین سی در بدن ما مثل یک آنتی اکسیدان قوی از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند و از همین رو در پیشگیری و همچنین درمان سرطان موثر است.

    بیشتر بخوانید: ۱۵ نشانه‌ی کمبود ویتامین C

    ۷- بهبود زخم‌ها

    مصرف ویتامین C به افزایش تولید کلاژن کمک می‌کند و از این طریق موجب بهبود زخم‌های پوستی می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که به کمبود ویتامین C مبتلا هستند، معمولا بهبود زخم‌هایشان بیشتر طول می‌کشد. از همین رو اکثر متخصصان بعد از عمل جراحی و زخم‌های عمیق به بیماران توصیه می‌کنند تا از میوه‌هایی مثل آناناس یا مکمل ویتامین C استفاده کنند.

    بهبود زخم‌ها با ویتامین سی

    ۸- سلامت قلب و عروق

    ویتامین C یکی از بهترین ویتامین‌ها برای سلامت قلب و عروق است که به گشاد شدن عروق خونی کمک می‌کنند. مصرف این ویتامین می‌توانید از بدن در برابر بیماری‌های قلبی و فشارخون بالا محافظت کند.

    ۹- جلوگیری از بیماری‌های چشمی

    ویتامین C به بهبود بینایی و کاهش بیماری‌های مرتبط با چشم کمک می‌کند. مصرف این ویتامین خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می‌دهد و از پیشرفت دژنراسیون ماکولا در سنین بالا جلوگیری می‌کند.

    بیشتر بخوانید: کمبود ویتامین دی (D) باعث بروز این دردها می‌شود!

    ۱۰- کنترل دیابت

    بررسی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های ویتامین سی به مدت ۴ ماه می‌تواند سطح گلوکز و فشارخون را در بیماران مبتلا به دیابت کنترل کند. افرادی که به دیابت مبتلا هستند، می‌توانند با مصرف ویتامین سی میزان قند خون خود را کنترل کنند.

    کنترل دیابت با ویتامین سی

    ۱۱- درمان کم خونی

    ویتامین C برای جذب آهن در بدن ضروری است و از همین رو متخصصان توصیه می‌کنند تا برای درمان کم خونی از قرص آهن در کنار مکمل‌های ویتامین سی یا یک میوه سرشار از ویتامین سی استفاده کنید. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مکمل ویتامین سی در کنار قرص آهن می‌تواند اثربخشی قرص آهن را چند برابر و کم خونی را درمان کند.

    ۱۲- کاهش علائم آسم در هوای آلوده

    تنفس در هوای آلوده می‌تواند تاثیری منفی بر سلامت بدن و به خصوص ریه‌ها داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ویتامین سی در کنار ویتامین ای می‌تواند اثرات منفی آلودگی هوا را کاهش دهد و به کاهش علائم آسم و بیماری‌های مزمن ریه کمک کند.

    بیشتر بخوانید: خوردن موز در صبح بیشتر توصیه می‌شود یا در شب؟

    ۱۳- کاهش علائم آلرژیک

    آلرژی در واقع پاسخ التهابی سیستم ایمنی است که با علائمی مثل تورم و کهیر ظاهر می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ویتامین سی می‌تواند علائم آلرژی‌های پوستی و تنفسی را تا حد زیادی کاهش دهد. معمولا افرادی که به آلرژی مبتلا می‌شوند، از ویتامین سی به مقدار کم استفاده می‌کنند.

    کاهش علائم آلرژیک با ویتامین سی
    ۱۴- جلوگیری از دریازدگی

    جالب است بدانید که مصرف مکمل ویتامین سی می‌تواند از بروز علائم دریازدگی جلوگیری کند. در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، مشخص شد افرادی که از ویتامین سی استفاده کردند، کمتر دچار علائم دریازدگی شدند.

    ۱۵- کاهش ابتلا به بیماری‌های مزمن

    مصرف ویتامین سی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و جلوی آسیب سلول‌های بدن توسط رادیکال‌های آزاد را بگیرد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ویتامین سی می‌تواند التهاب را در بدن کاهش دهد و از این طریق از بروز بیماری‌های مزمن جلوگیری کند.

    ۱۶- کنترل فشارخون

    فشارخون یک بیماری جدی و رایج است که بخش زیادی از مردم دنیا به آن مبتلا هستند. مصرف ویتامین سی می‌تواند به کاهش فشارخون در افراد مبتلا به فشارخون بالا کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین سی موجب گشاد شدن رگ‌های خوبی می‌شود و از این طریق به کاهش فشارخون کمک می‌کند.

    بیشتر بخوانید: ترتیب استفاده از آبرسان و ویتامین C به چه صورت است؟

    ۱۷- جلوگیری از نقرس

    نقرس بیماری دردناکی است که موجب ورم مفاصل می‌شود و معمولا به دلیل افزایش میزان اسید اوریک در خون ایجاد می‌شود. مصرف ویتامین سی می‌تواند به کاهش میزان اسید اوریک و همچنین کاهش درد و التهاب در بدن کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که از ویتامین سی بیشتری استفاده می‌کنند، میزان اسید اوریک خونشان کمتر است و از همین رو کمتر به بیماری نقرس مبتلا می‌شوند.

    ۱۸- بهبود حافظه

    ویتامین سی یک آنتی اکسیدان قوی است که از تخریب سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به زوال عقل معمولا از ویتامین سی کمی در رژیم روزانه خود استفاده می‌کنند. از طرف دیگر مصرف ویتامین C می‌تواند به بهبود حافظه و افزایش قدرت تفکر کمک کند.

    بهبود حافظه با ویتامین C
    ۱۹- درمان آرتروز

    مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ویتامین C می‌تواند از بروز آرتروز جلوگیری کند و علائم بیماری را کاهش دهد. از طرف این دیگر این ویتامین برای سلامت مفاصل ضروری است و به درمان بیماری آرتروز نیز کمک می‌کند.

    ۲۰- درمان پره اکلامپسی

    یکی دیگر از خواص ویتامین سی برای بدن درمان پره اکلامپسی یا فشار خون بالا در بارداری است. پره اکلامپسی معمولا در اثر استرس اکسیداتیو ایجاد می‌شود و مصرف ویتامین سی به کاهش استرس اکسیداتیو و درمان پره اکلامپسی کمک می‌کند.

    ۲۱- سلامت لثه

    از دیگر فواید ویتامین سی برای بدن می‌توان به سلامت لثه‌ها اشاره کرد. کمبود ویتامین سی موجب ضعف و خونریزی لثه می‌شود. زمانی که از ویتامین سی به اندازه استفاده کنید، بافت لثه شما سالم‌تر خواهد بود و دیگر دچار خونریزی لثه نخواهید شد.

    ۲۲- جلوگیری از خشکی دهان

    مطالعات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین سی به طور مستقیم با خشکی دهان در ارتباط است. هر چند هنوز علت بروز این موضوع مشخص نشده اما اگر دهانتان خشک می‌شود، بهتر است از ویتامین سی به مقدار بیشتری استفاده کنید.

    ۲۳- کمک به کاهش وزن

    مصرف ویتامین سی می‌تواند به افزایش چربی سوزی بدن کمک کند و مانع افزایش وزن شود. مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین سی با افزایش متابولیسم بدن در ارتباط است و استفاده از آن موجب کاهش وزن می‌شود.

    جلوگیری از خشکی دهان با ویتامین سی

    ۲۴- افزایش انرژی

    ویتامین سی یکی از بهترین ویتامین‌ها برای افزایش انرژی بدن و جلوگیری از درد و خستگی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف ویتامین سی به خصوص حین کار و فعالیت می‌تواند میزان انرژی را طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.

    بیشتر بخوانید: ۸ علامت کمبود ویتامین D در بدن

    ۲۵- درمان آفتاب سوختگی

    برای درمان آفتاب سوختگی می‌توانید از ویتامین سی به صورت خوراکی یا موضعی استفاده کنید. ویتامین سی به افزایش کلاژن سازی پوست و درمان آفتاب سوختگی کمک زیادی می‌کند.

    درمان آفتاب سوختگی با ویتامین سی

    ۲۶- جلوگیری از ریزش مو

    مصرف ویتامین سی از ریزش موها جلوگیری می‌کند و با افزایش کلاژن سازی موجب استحکام و سلامت موها می‌شود مصرف ویتامین سی مانع ریزش مو می‌شود و با تقویت فولیکول‌ها به پرپشت شدن موها کمک می‌کند.

    سوالات متداول

    در این بخش به رایج‌ترین سوالات شما در مورد مصرف ویتامین سی و فواید آن برای بدن پاسخ داده‌ایم.

    عوارض مصرف ویتامین سی زیاد چیست؟

    مصرف زیاد ویتامین C ممکن است موجب ایجاد حالت تهوع، استفراغ، اسهال، سوزش سردل، نفخ معده و همچنین احساس خستگی، سردرد و خواب آلودگی شود. در برخی افراد مصرف زیاد ویتامین C موجب سنگ کلیه می‌شود. به نظر می‌رسد که مصرف ویتامین سی می‌تواند اثر داروهای شیمی درمانی را کاهش دهد. افرادی که از داروی خاصی استفاده می‌کنند، بهتر است قبل از مصرف ویتامین سی به صورت مکمل حتما با پزشک خود مشورت کنند.

    آیا مصرف ویتامین سی سرماخوردگی را درمان می‌کند؟

    بهتر است بدانید که هیچ تحقیق علمی این موضوع را اثبات نمی‌کند که ویتامین سی می‌تواند به درمان سرماخوردگی کمک کند. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف این ویتامین می‌تواند از بروز سرماخوردگی تا حد زیادی جلوگیری کند. از طرف دیگر صرف این ویتامین می‌تواند زمان بهبود سرماخوردگی را کاهش دهد.

    چه کسانی با کمبود ویتامین سی روبرو می‌شوند؟

    افرادی که میوه و سبزی مصرف نمی‌کنند، افرادی که فعالیت بدنی شدیدی دارند، کسانی که به مدت طولانی در معرض هوای سرد قرار می‌گیرند و افراد سیگاری معمولا با کمبود ویتامین سی مواجه می‌شوند.

    مهم‌ترین علائم کمبود ویتامین سی چیست؟

    از مهم‌ترین علائم کمبود ویتامین C می‌توان به التهاب و خونریزی لثه، خونریزی بینی، کندی بهبود زخم‌ها، خشک و شکننده شدن پوست و مو، ضعف سیستم ایمنی بدن، ورم مفاصل و همچنین اضافه وزن اشاره کرد.

    بهترین زمان مصرف قرص ویتامین ث چه موقعی است؟

    به طور کلی بهترین زمان مصرف ویتامین سی زمانی است که معده خالی باشد، اما این موضوع موجب حساس شدن معده می‌شود. به همین دلیل می‌توانید ویتامین سی را نیم ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از صبحانه میل کنید.

    فواید ویتامین ث برای مردان چیست؟

    از مهم‌ترین فواید ویتامین ث برای مردان می‌توان به بهبود کیفیت اسپرم‌ها و همچنین افزایش توان باروری مردان اشاره کرد.

    فواید ویتامین ث برای زنان چیست؟

    مصرف ویتامین سی برای مردان به سلامت اندام جنسی زنان، افزایش توان باروری و همچنین جلوگیری از پیری پوست کمک می‌کند. ویتامین C فواید زیادی برای سلامت دارد و باید به صورت روزانه از طریق مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه مصرف شود. به خاطر داشته باشید که اگر از میوه و سبزیجات به اندازه در رژیم روزانه خود استفاده می‌کنید، نیازی به مصرف مکمل ویتامین سی نیست.

    منابع: webmd، mayoclinic، medicalnewstoday، healthline

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.