نکات خانه داری

از فواید ویتامین B6 برای بدن بدانید

ویتامین B6 (پیریدوکسین)، یکی از ویتامین‌های محلول در آب و از ریزمغذی‌های ضروری برای کارکرد صحیح بدن است. تنظیم سوخت و ساز کربوهیدرات و چربی‌، تولید گلبول‌های قرمز و انتقال دهنده‌های عصبی از مهم‌ترین خواص ویتامین b6 محسوب می‌شوند. البته این تنها کارکرد این ریزمغذی حیاتی برای بدن نیست. ما در این مقاله تمام فواید ویتامین b6 را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم. برای اطلاعات بیشتر، تا انتهای این مقاله با ما در بخش دانستی‌‌های مجله اینترنتی اکالا همراه شوید.

۱.  کاهش علائم افسردگی

ویتامین B6 برای تولید انتقال دهنده‌های عصبی از جمله سروتونین، دوپامین و اسید گاما آمینوبوتیریک (GABA) ضروری است. به همین دلیل، این ویتامین در تنظیم احساسات و خلق و خو نقش مهمی دارد.
ویتامین B6 همچنین میزان اسید آمینه هموسیستئین موجود در خون را، یکی از علل ایجاد افسردگی و سایر مشکلات روانپزشکی، کاهش می‌دهد.
بر اساس مطالعات و آزمایش‌ها ایجاد علائم افسردگی با کاهش میزان ویتامین B6، علی‌الخصوص در بزرگسالان، مرتبط است. البته استفاده از مکمل ویتامین B6 برای جلوگیری یا درمان افسردگی اثرگذار نیست.

۲. کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

احتمالا بین مصرف ویتامین B6 و عملکرد بهتر مغز و جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر ارتباطی وجود دارد؛ هرچند محققان تا امروز نتوانستند این مسئله را به طور علمی ثابت کنند. ویتامین B6 با کنترل و کاهش سطح هموسیستئین موجود در خون، یکی از عوامل خطر آلزایمر، در کاهش ریسک این بیماری نقش دارد.
یک مطالعه بر روی ۱۵۶ فرد بزرگسال که مقدار هموسیستئین در خون آن‌ها بالا بوده است و دچار اختلال‌های خفیف شناختی و ذهنی بوده‌اند، نشان داد که مصرف مقدار زیادی B6، B12 و فولات (B9) باعث کاهش هموسیستئین شده است. همچنین سرعت هدر رفت مقدار مواد معدنی مفید در برخی از قسمت‌های مغز که در برابر آلزایمر آسیب پذیر تر هستند، کاهش یافت.
با این حال، هنوز کاملاً مشخص نشده است که آیا کاهش هموسیستئین در خون به بهبود عملکرد مغز یا کاهش سرعت ایجاد اختلال شناختی منجر می‌شود یا نه. به همین دلیل نمی‌توان با قطعیت این مورد از خواص ویتامین b6 را تایید کرد.

منابع ویتامین b6

۳.کمک به رفع کم خونی

به دلیل نقش ویتامین B6 در تولید هموگلوبین، این ویتامین نقش مهمی در پیشگیری و درمان کم خونی دارد. هموگلوبین پروتئینی است که اکسیژن را به سلول‌های نقاط مختلف بدن انتقال می‌دهد. وقتی میزان هموگلوبین خون شما کم است، سلول‌های شما اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند. در نتیجه ممکن است دچار کم خونی شوید و احساس ضعف یا خستگی کنید.
مطالعات و آزمایش‌هایی که به تازگی در این زمینه انجام شده است تا حدودی وجود ارتباط بین کمبود مقدار ویتامین B6 را با کم خونی یا همان کم بود هموگلوبین خون، به ویژه در زنان باردار و زنان در سن باروری را به اثبات رسانده‌اند.

بیشتر بخوانید: تاثیر آب هویج بر پلاکت خون

۴. ویتامین B6 و درمان علائم پیش از قاعدگی

می دانیم ویتامین B6 برای درمان نشانه‌های بیماری پیش از قاعدگی یا PMS از جمله اضطراب، افسردگی و تحریک پذیری استفاده می‌شود.
محققان گمان می‌کنند که B6 به دلیل نقش آن در تولید انتقال دهنده‌های عصبی، تا حدودی به رفع نشانه‌های منفی مرتبط با PMS کمک می‌کند.
یک مطالعه و بررسی سه ماهه در بیش از ۶۰ زن که در دوران یائسگی خود قرار داشتند، نشان داد که مصرف ۵۰ میلی گرم ویتامین B6 در روز علائم بیماری PMS یعنی افسردگی، تحریک پذیری و خستگی را تا حدود ۶۹ درصد بهبود می‌دهد.
بر اساس مطالعه محدود دیگر، مصرف ۵۰ میلی گرم ویتامین B6 به همراه ۲۰۰ میلی گرم منیزیم در روز توانسته تا حدودی علائم PMS از جمله نوسانات احساسی و خلقی، تحریک پذیری و اضطراب را در طی یک چرخه قاعدگی تا حدودی کم‌تر کند.
در حالی که این نتایج امیدوار کننده است، ولی آنها به تعداد بسیار کمی از افراد آزمایش شده و مدت زمان کوتاه آزمایش‌های محدود می‌شوند. بنابر
این قبل از ارائه توصیه‌ها در مورد مصرف ویتامین B6 تحقیقات بیشتری در مورد ایمنی و اثربخشی این ویتامین در بهبود علائم PMS مورد نیاز است.

بیشتر بخوانید: خواص ویتامین B12 برای سلامتی، از ظاهری زیبا تا روانی آرام

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۵. درمان حالت تهوع

    ویتامین B6 به مدت چند دهه برای درمان تهوع و استفراغ در دوران بارداری استفاده شده است. در واقع، این ویتامین یکی از ترکیبات در دارویی به نام Diclegis است. این دارویی است که معمولاً برای معالجه بیماری صبحگاهی یا همان ویار دوران بارداری استفاده می‌شود.
    محققان کاملاً مطمئن نیستند که چرا بهبود ویار از خواص ویتامین b6 است، اما شاید این قضیه به این دلیل باشد که B6 کافی نقش مهمی در بارداری سالم ایفا می‌کند.
    یک مطالعه و بررسی انجام شده بر روی تعداد ۳۴۲ زن در ۱۷ هفته اول بارداری خود نشان داد که مصرف روزانهٔ مکمل حاوی ۳۰ میلی گرم ویتامین B6 به طور قابل توجهی احساس تهوع را پس از ۵ روز درمان در مقایسه با دارونما، کاهش می‌دهد
    یک مطالعه دیگر، تأثیر زنجبیل و ویتامین B6 را در کاهش میزان حالت تهوع و استفراغ در ۱۲۶ زن باردار مقایسه کرده است. نتیجه نشان می‌دهد که مصرف ۷۵ میلی گرم B6 در هر روز پس از چهار روز علائم تهوع و استفراغ را ۳۱ ٪ کاهش می‌دهد.
    این مطالع ها و آزمایش‌های علمی نشان می‌دهد که ویتامین B6 حتی در مدت زمان کمتر از یک هفته در معالجه بیماری صبحگاهی یا همان ویار مؤثر است.
    اگر علاقه مند به مصرف B6 برای بیماری صبحگاهی (ویار) هستید، قبل از شروع مکمل‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

    بیشتر بخوانید: مهم‌ترین خواص کرفس برای سلامتی

    ۶. کاهش خطر بیماری قلبی

    ویتامین B6 تا حدودی مانع از گرفتگی رگ‌ها و عروق شود و خطر بیماری قلبی را به حداقل ممکن برساند.
    براساس تحقیقات، افرادی که سطح ویتامین B6 در خون آن‌ها پایین‌تر از مقدار نرمال است، در مقایسه با افرادی که سطح B6 بالاتری دارند، تا حدود دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند.
    این قضیه به احتمال زیاد می‌تواند به دلیل نقش ویتامین B6 در کاهش میزان هموسیستئین خون باشد. میزان بالای هموسیستئین خون با بیمار‌های قلبی در ارتباط است.
    یک مطالعهٔ کنترل شده تصادفی در جامعهٔ آماری ۱۵۸ فرد سالم که خواهر و برادر با بیماری قلبی داشتند، شرکت کنندگان را به دو گروه تقسیم کرد. به یکی از این گروه‌ها ۲۵۰ میلی گرم ویتامین B6 و ۵ میلی گرم اسید فولیک به صورت روزانه و به مدت دو سال و به گروه دیگر فقط دارونما داده شد.
    گروه دریافت‌کننده B6 و اسید فولیک، مقدار هموسیستئین پایین‌تر و تست قلبی (تست ورزش) طبیعی‌تری نسبت به گروه دریافت‌کننده دارونما داشتند. همچنین ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی در آن‌ها کاهش پیدا کرده بود.

    ۷. پیشگیری از سرطان

    جلوگیری از ابتلا به سرطان از دیگر خواص ویتامین b6 محسوب می‌شود. دلیل این مسئله دقیقاً مشخص نیست. محققان معتقدند که این مسئله به دلیل مبارزه این ویتامین با التهاب و تورم در بدن باشد. بررسی‌های معتددی نشان دادند که هم دریافت کافی ویتامنی B6 از رژیم غذایی و هم سطح بالای این ویتامین در خون احتمالاً باعث کاهش خطرات ابتلا به سرطان روده بزرگ خواهد شد. افراد با بالاترین مقدار ویتامین B6 در خون تقریباً ۵۰ ٪ کمتر در خطر ابتلا به این نوع سرطان قرار داشتند.
    آزمایش‌ها و بررسی‌ها در مورد ارتباط ویتامین B6 و سرطان سینه، نشان داده‌اند که به طور واضح ارتباطی بین وجود مقدار کافی B6 در خون افراد و کاهش خطر دچار شدن به بیماری سرطان سینه به ویژه در زنان یائسه وجد دارد.
    با این حال، مطالعات دیگر در مورد مقدار ویتامین B6 در بدن و خطر ابتلا به سرطان، وجود ارتباط بین این دو را تأیید نکرده‌اند.
    برای ارزیابی نقش دقیق ویتامین B6 در پیشگیری از سرطان، هنوز مطالعات و آزمایش‌های بیشتری شامل آزمایشات تصادفی و مطالعات تجربی مورد نیاز است.

    ۸. سلامت چشم و پیشگیری از بیماری‌های چشمی

    ویتامین B6 می‌تواند در جلوگیری از دژنراسیون ماکولا، نقش مهمی داشته باشد. این بیماری، بینایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
    بر اساس مطالعات مقدار بالای هموسیستئین در گردش خون تا حدودی یکی از علت‌های افزایش خطر ابتلا  افراد به دژنراسیون ماکولا یا همان AMD باشند.
    از آنجا که ویتامین B6 می‌تواند تا حدودی به کاهش مقدارهموسیستئین در خون کمک کند، دریافت مقدار کافی B6 می‌تواند تا حدودی خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد.
    یک مطالعه و بررسی هفت ساله در بیش از ۵۴۰۰ متخصص بهداشت زن، نشان داده است که مصرف روزانه مکمل‌های ویتامین B6، B12 و اسید فولیک (B9) طور قابل توجهی خطر ابتلا به AMD را از ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.
    تحقیقات همچنین نشان داده‌اند که کمبود مقدار ویتامین B6 در خون می‌تواند تا حدودی باعث بروز برخی از بیماری‌ها و مشکلات در ناحیهٔ چشم شخص شود که باعث مسدود شدن رگهای متصل به شبکیه چشم می‌شود. یک مطالعه کنترل شده در بیش از ۵۰۰ نفر نشان داد که پایین بودن مقدار ویتامین B6 خون به طور قابل توجهی باعث بوجود آمدن مشکلاتی در شبکیه چشم می‌شود.

    بیشتر بخوانید: کمبود ویتامین دی (D) باعث بروز این دردها می‌شود!

    ۹. درمان التهاب مرتبط با آرتریت روماتوئید

    ویتامین B6 تا حدودی باعث کاهش علائم و عوارض منفی بیماری آرتریت روماتوئید شود. مقدار زیاد التهاب در بدن ناشی از آرتریت روماتوئید منجر به کمبود سطح ویتامین B6 در بدن شود.
    با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین B6 باعث کاهش التهاب خواهد شد یا نه.
    براساس مطالعات که مصرف روزانه ۵۰ میلی گرم ویتامین B6 تا حدود زیادی کمبود این ویتامین را در خون اصلاح می‌کند اما تولید مولکول‌های التهابی در بدن را کاهش نمی‌دهد.
    از طرف دیگر، یک مطالعه در جامعهٔ آماری شامل ۴۳ نفر بزرگسال مبتلا به آرتریت روماتوئید که ۵ میلی گرم اسید فولیک به تنهایی یا ۱۰۰ میلی گرم ویتامین B6 با ۵ میلی گرم اسید فولیک روزانه مصرف کردند، نشان داد که افرادی که ویتامین B6 دریافت کرده بودند، بعد از ۱۲ هفته کاهش معنی داری در میزان مولکول‌های التهابی بدنشان مشاهده شد.
    تفاوت نتیجه این آزمایش‌ها و مطالعه‌های علمی ممکن است به دلیل تفاوت در مقدار مصرف مکمل‌های ویتامین B6 و طول مدت آزمایش باشد.
    اگرچه به نظر می‌رسد که مصرف مقادیر زیاد مکمل‌های ویتامین B6 به مرور زمان اثرهای ضد التهابی و ضد تورمی مبتلایان به آرتریت روماتوئید داشته باشد. اما هنوز تحقیق و آزمایش‌های بیشتری لازم است.

    خواص ویتامین b6

    چکیده مقاله

    در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با خواص ویتامین b6 آشنا کنیم. برای مصرف مکمل‌های این ویتامین، مخصوصا در دوران بارداری و شیردهی، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

    منبع: healthline

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.