نکات خانه داری

۷ نشانه‌ی کمبود منیزیم را بشناسیم

کمبود منیزیم یا هیپوماژنی (hypomagnesemia) یکی از مشکلات مربوط به سلامتی است که معمولاً نادیده گرفته می‌شود. علی‌رغم تشخیص سخت کمبود این ماده معدنی در بدن، عوارض گاه شدید خواهد  داشت. به همین دلیل لازم است که علائم کمبود منیزیم را به خوبی بشناسید. در این مقاله تمام نشانه‌های کمبود منیزیم را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم. تا انتهای این مقاله با ما در بخش دانستی‌های بلاگ اکالا همراه باشید.

 ۷ نشانهٔ کمبود منیزیم

علائم زیر از مهم‌ترین نشانه‌های کمبود منیزیم است. اگر چند مور از این علائم را در خود پیدا کردید، برای تست کمبود منیزیم، به پزشک مراجعه کنید:

  1. کشیدگی و گرفتگی عضلات

کشیدگی، لرزش و گرفتگی عضلات یکی از علائم کمبود منیزیم در بدن است. در بدترین حالت، این کمبود حتی ممکن است باعث تشنج یا بروز حمله عصبی در شخص شود.

دانشمندان و متخصصان بخش سلامت و تغذیه معتقدند که بروز این نشانه‌ به دلیل نشت بیش از حد کلسیم از سلول‌ عصبی به عضلات است. در نتیجه، امکان تحریک عضلات و گرفتگی آن‌ها افزایش می‌یابد.

 مکمل‌های منیزیم گرفتگی و کشیدگی عضلات ناشی از کمبود این ریزمغذی را تسکین می‌دهد. اما بر اساس تحقیقات، مصرف مکمل کلسیم برای گرفتگی عضلات به دلایل دیگر، مفید نیست.

مکمل کلسیم

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    1. اختلالات روانی

    اختلالات روانی یکی دیگر از عوارض احتمالی کمبود منیزیم در بدن است. بی‌تفاوتی، سردی یا عدم وجود احساس، از علائم روحی کمبود شدید منیزیم در بدن است. در موارد حاد حتی افراد هذیان‌گویی می‌کنند. در نهایت فرد به کما می‌رود. به همین دلیل، کمبود منیزیم ریسک ابتلا به افسردگی را به شدت افزایش می‌دهد.

    دانشمندان بخش پزشکی و تغذیه همچنین معتقدند که کمبود منیزیم تا حدودی موجب افزایش احتمال ابتلا به اضطراب نیز شود.

    1. پوکی استخوان

    کمبود منیزیم نیز یکی دیگر از عوامل افزایش خطر پوکی استخوان است. این کمبود ممکن است استخوان‌ها را به طور مستقیم ضعیف کند، اما همچنین می‌تواند تا حدودی باعث کاهش مقدار کلسیم خون شما شود. همان طور که می دانید کلسیم مادهٔ اصلی در ساختار استخوان‌ها است.

    مطالعه‌ها و آزمایش‌های انجام شده بر روی موش‌های آزمایشگاهی تأیید می‌کند که کم شدن مقدار منیزیم در رژیم غذایی می‌توان تا حدودی باعث کاهش تراکم توده استخوانی شود. اگرچه تا کنون هیچ گونه آزمایش در این خصوص بر روی انسان‌ها انجام نشده است، اما مطالعه‌های انجام شده وجود ارتباط‌هایی بین کمبود منیزیم در بدن با ضعیف شدن استخوان‌ها و کم شدن مواد معدنی در آن‌ها را نشان می‌دهد.

    1. خستگی و ضعف عضلانی

    خستگی یکی دیگر از علائم کمبود منیزیم است.

    از آنجا که خستگی علامت و نشانه‌ای عمومی و بسیار شایع است، تشخیص علت آن سخت خواهد بود. اما باید بدانید یکی دیگر از علائم خاص کمبود منیزیم که با خستگی همراه می‌شود، ضعف عضلانی است که به نام میاستنی (myasthenia) هم شناخته می‌شود.

    دانشمندان و متخصصان در بخش تغذیه و پزشکی معتقدند که بوجود آمدن ضعف در اثر از بین رفتن پتاسیم در سلول‌های ماهیچه‌ای، می‌تواند یک نوع عارضهٔ مرتبط با کمبود منیزیم در بدن باشد.

    بنابراین، کمبود منیزیم یکی از دلایل احتمالی بوجود آمدن خستگی یا ضعف می‌تواند باشد.

    منابع منیزیم

    1. فشار خون بالا

    مطالعه‌ روی حیوانات نشان می‌دهد که کمبود منیزیم در بدن می تواهند تا حدودی باعث افزایش فشار خون و افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی شود.

    براساس مطالعات، کمبود میزان منیزیم در بدن یا مصرف رژیم غذایی نا مناسب ممکن است باعث افزایش فشار خون شود. همچنین دانشمندان معقتدند که مکمل‌های منیزیم می‌توانند تا حدودی فشار خون را، به خصوص در افراد بزرگسال مبتلا، کاهش دهد.

    به عبارت ساده‌تر کمبود منیزیم در بدن تا حدودی باعث افزایش فشار خون می‌شود. با این وجود، برای درک کامل و شفاف نقش منیزیم در مورد کاهش فشار خون، هنوز مطالعات بیشتری لازم است.

    1. آسم

    بر طبق شواهد پزشکی موجود، کمبود منیزیم در بسیاری از اوقات در بیماران مبتلا به آسم شدید دیده می‌شود. علاوه بر این، دیده شده که میزان منیزیم در بدن افراد مبتلا به آسم نسبت به افراد سالم کمتر است.

    دانشمندان و پزشکان می گویند که کمبود منیزیم ممکن است باعث تجمع و زیاد شدن کلسیم در ماهیچه‌هایی شود که در مجاری هوایی ریه‌ها وجود دارند. این باعث می‌شود که مجاری هوایی تا حدودی مسدود شوند و به این تریتیب تنفس را دشوارتر کند.

    جالب اینجاست که بدانید گاهی اوقات تنفس کردن و استنشاق انواع اسپری‌های تنفسی که حاوی سولفات منیزیم هستند و برای افراد مبتلا به آسم شدید تجویز می‌شود، می‌تواند تا حدودی به آرامش و باز شدن مجراهای هوایی این افراد کمک کند. برای بیمارانی که علائم بسیار شدیدتر دارند که حتی تا حدودی احتمال کشنده بودن این علائم در آن‌ها وجود دارد، به طور معمول دریافت منیزیم بوسیله تزریق آن به بدن تجویز می‌شود.

    1. ضربان قلب نامنظم

    آریتمی قلب یا ضربان قلب نامنظم از مهمترین علائم کمبود منیزیم محسوب می‌شود. علائم و نشانه‌های آریتمی یا ضربان قلب نا منظم در بیشتر موارد خفیف است. حتی می‌توان گفت در بیشتر مواقع، به هیچ وجه علائمی ندارد. اما در برخی افراد باعث تپش قلب می‌شود. تپش قلب همان مکث بین ضربان های قلب است.

    علائم و نشانه‌های دیگر احتمالی آریتمی قلب می‌تواند شامل سرگیجه، تنگی نفس، درد قفسه سینه یا غش باشد. در شدیدترین حالت ممکن، آریتمی قلبی تا حدودی خطر سکته مغزی یا نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد.

    دانشمندان بخش سلامت و بهداشت بر این باورند که عدم تعادل مقدار پتاسیم در داخل و خارج از سلول‌های عضلانی قلب ممکن است دلیل بوجود آمدن این مشکل و عارضه باشند. در واقع می‌توان گفت که این عارضه تا حدود زیادی با کمبود منیزیم در ارتباط است.

    نشانه های کمبود منیزیم

    نتیجه گیری

    در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با مهم‌ترین علائم کمبود منیزیم آشنا کنیم. اگر فکر می‌کنید دچار کمبود منیزیم شده‌اید، می‌توانید با انجام آزمایش خون ساده از آن مطمئن شوید. برای جبران این کمبود، به طور مرتب مقدار زیادی غذای سرشار از منیزیم، مانند آجیل‌ها، دانه‌ها، غلات یا حبوبات میل کنید.

    این مواد غذایی به مقدار فراوان، دارای مواد بسیار مفید و غنی و سالم دیگر نیز هستند. گنجاندن این مواد غذایی در رژیم غذایی روزانهٔ شما نه تنها خطر کمبود منیزیم را کاهش می‌دهد بلکه می‌تواند سلامتی کلی شما را هم تا حدود زیادی تقویت کند. نظرات خود را در رابط با کمبود منیزیم و منابع آن، با به اشتراک بگذارید.

    منبع: www.healthline.com

     

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.