دانستنی

کمبود ویتامین دی (D) باعث بروز این دردها می‌شود!

کمبود ویتامین D می‌تواند علائم مختلفی برای بدن شما ایجاد کند. ویتامین D نقشی کلیدی در عملکرد بسیاری از سیستم‌های بدن دارد و سطوح پایین آن می‌تواند منجر به عوارض و درد شدید شود.

از آنجایی که ویتامین D به راحتی توسط خورشید به شکلی قابل استفاده برای بدن ما تبدیل می‌شود، کسانی که اغلب بیرون نمی‌آیند و غذاهای غنی شده نمی‌خورند در معرض کمبود ویتامین D قرار می‌گیرند.

همچنین ممکن است در برخی افراد ناتوانی طبیعی در پردازش یا جذب ویتامین D نیز وجود داشته باشد. در این مقاله از اکالا بلاگ لیستی از عوارضی که کمبود ویتامین D موجب بروز آن‌ها می‌شود برای شما آماده کرده‌ایم.

مهم‌ترین نشانه‌های کمبود ویتامین دی در بدن

در ادامه به دردهای ناشی از کمبود ویتامین D اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

۱- ابتلای مکرر به بیماری

اگر کمبود ویتامین D داشته باشید احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها در شما افزایش می‌یابد. ویتامین D به شدت در حفظ سیستم ایمنی بدن شما نقش دارد و عوامل بیماری‌زایی را که می‌توانند باعث انواع بیماری‌ها شوند دفع می‌کند.

ویتامین D مستقیماً بر سلول‌های T سیستم ایمنی (سلول‌هایی هستند که به طور خاص برای مبارزه با عفونت‌هایی طراحی شده) تاثیر می‌گذارد، کمبود ویتامین D در بدن عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کند و نتیجه آن ابتلای به بیماری‌های مختلف است.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    اگر در بازه زمانی پی‌درپی دچار بیماری‌های مختلف می‌شوید و احساس می‌کنید بدنتان توان مقاومت در برابر آن‌ها را ندارد، این عواقب می‌تواند ناشی از کمبود ویتامین D در بدن شما باشد.

    ۲- خستگی و بی حالی

    وقتی سطح ویتامین D در بدن کاهش می‌یابد خیلی زودتر از آن چیزی که بدن باید تحمل کند تا به اوج خستگی برسد، خسته و بی‌حال می‌شوید. خستگی و بی‌حالی در طول روز یکی از شایع‌ترین عوارض کمبود ویتامین D در بدن است.

    بر اساس تحقیقات انجام شده، متخصصان نشان داده‌اند که خستگی ناشی از کمبود ویتامین D بر کیفیت زندگی شما تأثیر منفی بالایی دارد، به‌ خصوص در افرادی که از کمبود شدید ویتامین D رنج می‌برند. حتی سطح اندکی کاهش ویتامین D می‌تواند اثرات نامطلوبی بر زندگی افراد داشته باشد.

    درد استخوان از عوارض کمبود ویتامین D

    ۳- درد استخوان

    ما اغلب تصور می‌کنیم که کلسیم یگانه ماده معدنی برای داشتن استخوان سالم است. اما چیزی که اغلب مورد بحث قرار نمی‌گیرد این واقعیت است که جذب کلسیم تنها در صورت وجود ویتامین D در بدن صورت می‌گیرد؛ یعنی ویتامین D شرط لازم برای جذب ماده معدنی کلسیم در بدن و تقویت استخوان است.

    اگر ویتامین D کافی دریافت نکنید، نمی‌توانید کلسیم کافی برای رشد استخوان‌ها و مفاصل سالم جذب کنید. افرادی که سال‌ها کمبود ویتامین D داشته‌اند، بسیار بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های مرتبط با استخوان مانند پوکی استخوان یا آرتریت هستند.

    علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که افرادی که ویتامین D مصرف نمی‌کنند، در استخوان‌های پاها، دنده‌ها یا مفاصل خود در طول روز احساس درد دارند.

    بیشتر بخوانید: کمبود این ویتامین به کلیه‌ها آسیب می‌زند!

    ۴- افسردگی

    یکی دیگر از علائم رایج کمبود ویتامین D افسردگی است. در بسیاری از موارد، هنگامی که بیماری افسردگی تشخیص داده می‌شود، پزشکان سریعاً داروهای ضدافسردگی تجویز می‌کنند. اما شاید با یک افزایش ساده در میزان مصرف ویتامین D بتوان به‌ راحتی علائم افسردگی را به حداقل رساند.

    مطالعات انجام شده در حوزه سلامت و پزشک جهانی ارتباط جدی بین سطوح پایین ویتامین D و افسردگی را نشان داده است. لازم به ذکر است که افراد مسن بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی ناشی از کمبود ویتامین D هستند.

    افسردگی از عوارض کمبود ویتامین D

    بیشتر بخوانید: این افراد لب به جگر نزنند!

    ۵- بهبود آهسته زخم

    به اعتقاد قدیم‌ها برخی افراد خوش زخم هستند؛ یعنی اگر زخمی شوند بدن خیلی زود واکنش نشان می‌دهد و زخم را مرمت می‌کند؛ اما اگر وقتی زخمی روی بدن ایجاد می‌شود و خیلی بیشتر از میزان نرمال ترمیم طول می‌کشد می‌تواند از عوارض کمبود ویتامین D در بدن شما باشد.

    ویتامین D بر توانایی بدن شما برای التیام زخم‌هایش تأثیر می‌گذارد. اگر ویتامین D کافی دریافت نکنید، ممکن است دچار اختلال در بهبود زخم شوید. کمبود ویتامین D می‌تواند به‌ ویژه برای افرادی که تحت عمل جراحی یا آسیب‌های جدی هستند مشکل‌ساز باشد.

    از آنجایی که ویتامین D در مبارزه با التهاب و عفونت نیز نقش کلیدی دارد، می‌تواند برای کمک به کنترل سرعت بهبود زخم بسیار مفید باشد. از سوی دیگر، عفونت‌ها در افرادی که کمبود ویتامین D دارند، احتمالاً تا مدت زمانی طولانی در بدنشان باقی می‌ماند.

    ۶- کاهش وزن استخوان

    قبلاً اشاره کردیم که کمبود ویتامین D می‌تواند موجب درد استخوان و مفاصل شود. با این حال کمبود ویتامین D، می‌تواند به طور مستقیم بر وزن استخوان‌های ما نیز تاثیر بگذارد. این مسئله به ویژه برای افراد مسن بسیار محتمل است. بسیاری از افراد مسن که دچار تحلیل استخوان می‌شوند، به سرعت مکمل‌های کلسیم مصرف می‌کنند.

    با این حال، در بسیاری از موارد آنها نمی‌دانند که صورت ساده مساله در ویتامین D نهفته است و کمبود آن مانع از استفاده بدن آن‌ها از کلسیمی می‌شود که در حال حاضر مصرف می‌کنند. اگر تراکم استخوان شما در حال کاهش است، نشانه آن است که کلسیم یا سایر مواد معدنی سالم برای استخوان را جذب نمی‌کنید.

    بیشتر بخوانید: مصرف زیاد این ویتامین باعت ریزش مو می‌شود!

    ۷- ریزش مو

    اکثر مردم معمولاً ریزش مو را با سلامت کلی بدن و سطح استرس مرتبط می‌دانند. با این حال، یکی از موارد خاص‌تری که می‌تواند به ریزش مو کمک کند کمبود ویتامین D است. اخیرا تحقیقاتی در مورد ریزش مو در بین زنان انجام شده است که نشان می‌دهد سطوح پایین ویتامین D می‌تواند به ریزش موی زودرس کمک کند.

    ریزش مو از عوارض کمبود ویتامین D

    ۸- درد عضلانی

    تعداد زیادی از علل بالقوه می‌تواند موجب بروز درد عضلانی شود، بنابراین دلیلی وجود ندارد که در صورت دیدن چنین عوارضی مطمئن شوید که از کمبود ویتامین D رنج می‌برید. با این حال، اگر برخی از علائم دیگر لیست این مقاله را نیز تجربه کردید، ممکن است عامل درد عضلانی شما کمبود ویتامین D باشد.

    مطالعات نشان داده است که هم کودکان و هم بزرگسالان در صورت کمبود ویتامین D بیشتر مستعد ابتلا به درد عضلانی هستند. همچنین مشخص شده است که کودکانی که از “دردهای رشد” رنج می‌برند، می‌توانند با افزایش مصرف ویتامین D از شدت علائم خود بکاهند.

    ۹- افزایش وزن

    ویتامین D در حفظ متابولیسم مناسب بدن بسیار مهم است و بدون آن، افراد در حفظ وزن خود دچار مشکل جدی می‌شوند. در میان آمارها افرادی که کمبود ویتامین D دارند، فراوانی بسیار بیشتری از افزایش وزن و چاقی را به خود اختصاص داده‌اند.

    بیشتر بخوانید: معرفی انواع ویتامین مفید برای سفید شدن پوست

    ۱۰- عوارض جدی

    تعداد زیادی از عوارض ممکن است در مردان و زنانی که برای مدت طولانی از کمبود ویتامین D رنج می‌برند و درمان دریافت نکرده‌اند ایجاد شود.

    کسانی که برای مدت طولانی بدون مصرف سالم ویتامین D گذرانده‌اند، بیشتر در معرض ابتلا به راشیتیسم، سرماخوردگی، آنفولانزا، آسم، سل، دیابت، پوکی‌استخوان، مشکلات قلبی عروقی مانند فشارخون بالا، افسردگی، ام اس و سرطان هستند.

    ضمن آرزوی سلامتی برای شما عزیزان امیدواریم که این مقاله از مجله دانستنی اکالا برای شما سودمند بوده باشد.

    منبع:

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.