دانستنی

نوشیدنی معجزه‌آسا برای تسکین فوری نفخ معده

نفخ و احساس ورم یک تجربه آزاردهنده و ناخوشایند است که به علت مصرف غذاهای گازدار، تند غذاخوردن، نوشیدن غذاهای گازدار، جویدن آدامس، وارد شدن هوا در حین صحبت یا حتی استرس و نگرانی رخ می‌دهد و دستگاه گوارش پر از گاز می‌شود. در چنین شرایطی، به دنبال راهکارهایی برای تسکین سریع نفخ و بهبود علائم آن می‌گردیم. در این مقاله به معرفی نوشیدنی‌های معجزه‌آسا برای تسکین فوری نفخ می‌پردازیم که برای بهبود نفخ پس از خوردن غذاهای سنگین و کمک به هضم آن تاثیر مثبتی دارند. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله از اکالا بلاگ ما را همراهی کنید.

نوشیدنی‌های مفید برای درمان نفخ

یکی از توصیه‌های اولیه در هنگام نفخ و دلپیچه مصرف داروی ضد نفخ‌معده است که با مصرف خودسرانه آن ممکن است علائم نفخ تسکین یابد اما عوارض دیگری را با خود به همراه دارد به همین علت توصیه می‌کنیم بدون مشورت پزشک خود درمانی نکنید.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی مناسب برای جلوگیری از رفلاکس معده

اما برخی روش‌های سنتی و خانگی نیز برای درمان و تسکین فوری نفخ معده پیشنهاد می‌شود که از قدیم الایام برای تسکین نفخ استفاده می‌شوند. در ادامه به برخی از این نوشیدنی‌های مفید برای بهبود نفخ اشاره شده است:

نوشیدن دوغ کفیر: دوغ کفیر از انواع لبنیات حاوی پروبیوتیک‌های قوی و پرخاصیت است که باکتری‌های مفید این دوغ هضم غذا را آسان می‌کند و می‌توانید آن را جایگزین انواع نوشیدنی‌های گازدار و یا کافئین‌دار کنید. پس از خوردن غذا نوشیدن یک لیوان دوغ کفیر احساس سنگینی و درد معده را می‌کاهد.

نوشیدنی معجزه‌آسا برای تسکین فوری نفخ معده

نوشیدن آبمیوه آناناس: در صورت احساس سنگینی در معده یا درد توصیه به استفاده کمتر انواع میوه و سبزیجات می‌شود، به دلیل اینکه میوه و سبزی حاوی فیبرهایی است که در افراد دارای سوء هاضمه هضم غذا را کندتر می‌کند.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    اما با پختن میوه‌ها و سبزیجات می‌توان هضم فیبر آن را آسان‌تر کرد. در این میان انواع آبمیوه نفخ را تسکین می‌دهد و در این از بین آنها آب آناناس حاوی آنزیم گوارشی بروملین است که هضم غذا را آسان تر کرده و عملکرد دستگاه گوارشی را بهبود می‌دهد.

    خاصیت ضد نفخ آب نارگیل: آب نارگیل یکی دیگر از نوشیدنی‌های مفید برای نفخ معده است که سرشار از کلسیم، پتاسیم و کلرید است که مایعات بدن را تنظیم کرده و با کنترل سطح فشارخون ، تولید گاز معده را کاهش می‌دهد. همچنین آب نارگیل از جمله میوه‌های با کمترین مقدار فیبر است که برای افراد دارای بیماری سندروم روده تحریک‌پذیر بسیار مفید است.

    به طور کلی چنانچه از درد معده و نفخ رنج می‌برید برای تسکین فوری آن یک نارگیل را شکافته و آبمیوه آن را بنوشید تا هضم غذا را تسهیل کرده و اسید‌معده نیز تنظیم شود.

    نوشیدن آب به مقدار کافی: آب یکی از نوشیدنی‌های بسیار مفید برای تسکین گاز معده و نفخ است که ضمن از بین بردن کم آبی بدن، نفخ شدید را نیز تسکین می‌دهد. با روزانه نوشیدن ۸ لیوان آب ضمن بهبود هضم غذا به کنترل باکتری‌های مفید سیستم گوارشی نیر کمک می‌کند.

    به جای نوشیدن قهوه و چای، آب را جایگزین آن کنید تا با از بین بردن مشکل کم‌آبی بدن، اسید‌معده را کاهش داده و به هضم بهتر غذا نیز کمک کند. همچنین نوشیدن آب به صورت ناشتا برای دفع بهتر مفید است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دمنوش سرماخوردگی زنجبیل و دارچین

    نوشیدن اسموتی هندوانه: اسموتی‌ها نیز از جمله نوشیدنی‌های سالم هستند که با کاهش اشتها به لاغری هم کمک می‌کند. از بین این اسموتی‌ها، اسموتی هندوانه حاوی پتاسیم بالایی است که ضمن کنترل فشارخون و کاهش چربی خون به هضم غذا کمک می‌کند.

    آب کرفس: آب کرفس از جمله نوشیدنی‌های رژیمی دارای خواص ضد التهابی است که نفخ معده را کاهش می‌دهد و حاوی ترکیبات گیاهی لوتئولین و پیرلو کینولین کینون است که عملکرد روده را بهبود می‌دهد.

    نوشیدن آب و لیمو: ترکیب یک لیوان آب با دو تکه لیموترش به عنوان نوشیدنی ساده و شگفت انگیز با بهبود متابولیسم بدن، اسید‌معده لازم برای هضم غذا را تولید می‌کند. از طرفی این نوشیدنی به عنوان آب‌طعم‌دار یک نوشیدنی ادرارآور است که نمک و آب اضافی بدن را از بین برده و به خودی خود نفخ را تسکین می‌دهد.

    شیر طلایی: شیر طلایی نوشیدنی از ترکیب زردچوبه، شیر، زنجبیل، دارچین و مقداری عسل است که حاوی کورکومین است که در تسکین و کاهش اثرات نفخ در افراد دارای مشکل سوء‌هاضمه کمک کننده است.

    چای نعناع: نعناع از قدیم الایام به خاصیت درمانی گرفتگی عضلات یا درمان سردرد و مشکلات معده شناخته می‌شود. چای نعناع نیز نوشیدنی عالی و خوشمزه برای تسکین نفخ معده است.

    بیشتر بخوانید: دمنوش گیاهی برای رقیق کردن خون

    نوشیدنی معجزه‌آسا برای تسکین فوری نفخ معده

    بهترین عرقیات ضد نفخ

    در این بخش از مقاله به معرفی برخی از عرقیات مفید ضد نفخ اشاره شده است:

    عرق ریحان: عرق ریحان از جمله عرقیات خوش‌عطر و خواص درمانی زیاد است که ضمن کمک به هضم غذا، گرفتگی رگ‌ها را باز می کند. عرق ریحان دارای خاصیت اشتها آور و تسکین‌دهنده دردهای بدن است و با از بین بردن نفخ معده به هضم غذا از این طریق نیز کمک می‌کند.

    عرق نعناع: عرض نعناع از گذشته یکی از بهترین گزینه‌های درمانی برای نفخ شکم و معده درد شناخته می‌شود که با طبع گرم موجب از بین رفتن سردی بدن و تسکین نفخ می‌شود.

    عرق بادرنجبویه: عرق گیاهی بادرنجبویه از گل و گیاه بادرنجبویه تهیه می‌شود که خواص درمانی زیادی برای بدن انسان دارد و از طرفی عطر دل انگیز آن موجب خوشبو شدن دهان می‌شود. از این عرق گیاهی برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش، درمان زخم معده و نفخ معده استفاده می‌شود.

    عرق رازیانه: عرق رازیانه نیز دارای خاصیت ضد نفخ و ضد درد است که از آن برای درمان فوری نفخ معده استفاده می‌شود.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دمنوش پوست پرتقال به روش خانگی

    عرق کاسنی: عرق کاسنی حاوی مقدار زیادی فیبر است که به هضم غذا و رفع یبوست کمک می‌کند. این عرق گیاهی با تحریک روده از بروز نفخ پیشگیری کرده و درمان آن مفید است.

    عرق زنجبیل: عرق زنجبیل یکی از عرق‌های گیاهی با طبع گرم است که در تسکین معده‌درد، بهبود عملکرد دستگاه گوارشی و نفخ شکم مفید است. ترکیبات این عرق گیاهی حاوی پروتئین، کلسیم، اسید فولیک، آهن، کربوهیدرات، مقادیری قند، انواع ویتامین و اسیدهای چرب است که در تسکین نفخ معده موثر هستند.

    عرق دارچین: دارچین یکی دیگر از انواع عرقیات پرخاصیت با طبع گرم است که در تسکین درد و رفع نفخ شکم بسیار مفید است.

    بیشتر بخوانید: درمان سریع دل درد در خانه

    نوشیدنی معجزه‌آسا برای تسکین فوری نفخ معده

    انواع دمنوش برای نفخ معده

    دمنوش‌ها یکی از راه‌های طبیعی و مؤثر برای کاهش نفخ معده هستند. انواع مختلفی از گیاهان دارویی و ادویه‌ها می‌توانند در تهیه دمنوش برای تسکین نفخ مفید باشند. در ادامه به تعدادی از گیاهان دارویی که در تهیه دمنوش برای کاهش نفخ معده استفاده می‌شوند، پرداخته‌ایم:

    دمنوش زنجبیل: دمنوش زنجبیل خاصیت ضد التهابی و ضد نفخ دارد. می‌توانید مقداری از ریشه زنجبیل را خرد کرده و به یک فنجان آب اضافه کنید تا پس از جوشیدن به عنوان دمنوش صرف کنید.

    دمنوش نعناع: دمنوش نعناع نیز به خواص ضد‌نفخ و آرام‌بخش شناخته شده است. برای تهیه این دمنوش کافی است چند برگ نعناع تازه را به یک فنجان آب اضافه کرده و بجوشانید. این دمنوش یک گزینه خوب برای تسکین نفخ معده است.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه دمنوش انار

    دمنوش آویشن: آویشن خاصیت ضد میکروبی و ضد‌التهابی دارد. می‌توانید یک قاشق چایخوری پودر آویشن در آب‌جوش ریخته و دم کنید.

    دمنوش انیسون: انیسون به خصوص برای تسکین مشکلات گوارشی از جمله نفخ بسیار مفید است.

    دمنوش پونه: پونه به عنوان یک گیاه دارویی ضد نفخ شناخته می‌شود که با اضافه کردن برگ‌های تازه پونه به آب‌جوش و دم کردن آن را تهیه کنید.

    مصرف گیاهان دارویی و برخی نوشیدنی‌ها به طور موثر نفخ معده را تسکین می‌دهند و به هضم غذا کمک می‌کنند. در این مطلب از اکالا بلاگ به برخی از این نوشیدنی‌ها و نقش آن‌ها در تسکین فوری درد معده و نفخ اشاره شد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.