سبک زندگیسلامت و زیبایی

۲۰ ماده غذایی برای خلاص شدن از رفلاکس معده

رفلاکس اسید معده (GERD) مشکلی است که موجب بازگشت محتویات معده به سمت مری و دهان می‌شود و در این شرایط فرد احساس سوزشی را در معده یا گلوی خود احساس می‌کند. به طور کلی غذاهایی که ما روزانه مصرف می‌کنیم، روی میزان اسید تولد شده معده و عملکرد دریچه بین معده و مری موثر است. در این مقاله از بخش سبک زندگی در اکالا بلاگ می‌توانید با نکاتی مهم در مورد تغذیه مناسب برای رفلاکس معده آشنا شوید.

برای درمان رفلاکس معده چه غذاهایی بخوریم؟

رفلاکس اسید معده معمولا به ۲ دلیل ایجاد می‌شود؛ ترشح بیش از حد اسید معده و ضعیف شدن اسفنکتر تحتانی مری (LES) یا همان دریچه بین معده و مری. به طور معمول دریچه بین معده و مری بسته است و از حرکت غذا از معده به سمت مری جلوگیری می‌کند. اما زمانی که این دریچه ضعیف عمل کند، اسید معده به سمت مری بازمی‌گردد و غذاهایی که می‌خوریم دوباره از معده به سمت مری و گلو حرکت می‌کند.

برای درمان رفلاکس معده چه غذاهایی بخوریم؟
در اکثر مواقع درمان رفلاکس معده بدون دارو امکان پذیر است و شما می‌توانید با مصرف برخی غذاها از این مشکل جلوگیری کنید. اما برای کاهش اسید معده چه بخوریم؟ در ادامه به ۲۰ غذای مفید برای درمان سریع رفلاکس معده در خانه اشاره شده است.

۱- سبزیجات

مصرف غذاهایی که چربی و قند زیادی دارند، خطر ابتلا به رفلاکس را افزایش می‌دهند. سبزیجات به طور طبیعی قند و چربی کمی دارند و از همین رو مصرف آن‌ها برای افرادی که معده حساسی دارند و دچار رفلاکس می‌شوند مناسب است.

بیشتر بخوانید: با این مواد غذایی معده درد خود را آرام کنید

برای جلوگیری از رفلاکس می‌توانید از سبزیجاتی مثل لوبیا سبز، کلم بروکلی، مارچوبه، گل کلم، سیب زمینی و خیار استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که برای مزه دار کردن سبزیجات تنها مقداری زردچوبه یا دارچین به آن‌ها اضافه کنید.

افزودن کره، ادویه‌های مختلف، ترشیجات، لیمو، سس گوجه و انواع سس سالاد به سبزیجات خطر رفلاکس را افزایش می‌دهد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۲- زنجبیل

    زنجبیل خاصیت ضد التهابی دارد و یک درمان فوق العاده موثر برای سوء هاضمه، حالت تهوع و مشکلات گوارشی محسوب می‌شود. مصرف زنجبیل به تخلیه معده کمک می‌کند و مانع بازگشت اسید به مری می‌شود.

    برای جلوگیری از رفلاکس می‌توانید از مقداری دمنوش زنجبیل استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که مصرف زنجبیل در برخی افراد موجب سوزش معده می‌شود. بنابراین ابتدا مقدار کمی زنجبیل مصرف کنید و اگر علائم شما تشدید نشد، از آن استفاده کنید.

    زنجبیل برای درمان رفلاکس معده

    ۳- بلغور جو دوسر

    بلغور جو دوسر یک غلات کامل است که فیبر زیادی دارد و اسید معده را جذب می‌کند و از همین رو مانع رفلاکس می‌شود. به طور کلی مصرف غذاهای سرشار از فیبر برای کاهش رفلاکس مفید است و بلغور جو دوسر نیز به خاطر فیبر زیادی که دارد، در لیست غذاهای مفید قرار دارد. بلغور جو دوسر با مقداری شیر بادام یک صبحانه مناسب برای رفلاکس معده محسوب می‌شود که از اسیدی شدن معده جلوگیری می‌کند.

    ۴- میوه‌های غیر اسیدی

    اگر به رفلاکس مبتلا هستید، باید از میوه‌های غیر اسیدی مثل خربزه، موز، سیب و گلابی استفاده کنید. این میوه‌ها حاوی فیبر هستند و چربی و شیرینی کمی دارند و از همین رو خطر ابتلا به رفلاکس را کاهش می‌دهند و برای جلوگیری از گرسنگی و ضعف معده نیز مفید هستند.

    ۵- انواع پروتئین‌های بدون چربی

    افرادی که دچار رفلاکس می‌شوند، به هیچ عنوان نباید از گوشت‌های چرب استفاده کنند. مصرف گوشت‌های بدون چربی مثل سینه مرغ، سینه بوقلمون، ماهی و غذاهای دریایی کم چرب خطر ابتلا به رفلاکس را کاهش می‌دهند. بهتر است انواع پروتئین‌های حیوانی را به صورت آب پز شده یا کبابی میل کنید تا علائم رفلاکس به سراغتان نیاید.

    ۶- سفیده تخم مرغ

    سفیده تخم مرغ چربی کم پروتئین زیادی دارد و از همین رو یکی از غذاهای مناسب برای رفلاکس محسوب می‌شود. در مقابل زرده تخم مرغ حاوی چربی است و ممکن است خطر ابتلا به رفلاکس را افزایش دهد.

    ۷- چربی‌های سالم

    مصرف خوراکی‌های حاوی چربی سالم در حد اعتدال برای جلوگیری از رفلاکس مفید است. از مهم‌ترین منابع چربی‌های سالم و غیراشباع می‌توان به آووکادو، گردو، تخم کتان، روغن زیتون و روغن کنجد اشاره کرد. به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از رفلاکس باید مصرف غذاهای چرب و سرخ شده را کاهش دهید و از چربی‌های سالم نیز در حد اعتدال استفاده کنید.

    ۸- آب

    آب یکی از مفیدترین نوشیدنی‌هایی است که باید برای جلوگیری از رفلاکس مصرف کنید. نوشیدن آب ولرم موجب پاک کردن گلو و مری از اسید می‌شود و از بازگشت اسید به سمت مری جلوگیری می‌کند.

    نوشیدن آب برای جلوگیری از رفلاکس معده

    ۹- شیرین بیان

    اگر به مشکلات گوارشی مبتلا هستید، احتمالا در مورد فواید شیرین بیان چیزهای زیادی شنیده‌اید. شیرین بیان برای درمان زخم معده، سوزش معده، کولیک و ورم معده مفید است. مصرف ۱ قاشق چای‌خوری شیرین بیان ۲۰ دقیقه قبل از غذا از رفلاکس جلوگیری می‌کند.

    بیشتر بخوانید: نوشیدنی معجزه آسا برای درمان نفخ معده

    ۱۰- رازیانه

    در طب سنتی از رازیانه برای درمان سوء هاضمه و نفخ استفاده می‌شود. مصرف رازیانه برای جلوگیری از رفلاکس نیز مفید است. اگر بعد از هر وعده غذایی از ۱ قاشق مرباخوری پودر رازیانه استفاده کنید، کمتر دچار رفلاکس خواهید شد.

    ۱۱- بادرنجبویه

    بادرنجبویه یک گیاه فوق العاده برای آرام کردن درد معده، نفخ و رفلاکس است. مصرف بادرنجبویه به صورت دم کرده یا پودر شده از بازگشت اسید معده به مری جلوگیری می‌کند و مانع ایجاد مشکلات گوارشی می‌شود.

    ۱۲- بابونه

    بابونه خاصیت ضد التهابی دارد و برای درمان ناراحتی‌های گوارشی و بهبود زخم معده و ترش کردن نیز مفید است. برای جلوگیری از رفلاکس می‌توانید نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی از ۱ استکان دم کرده گیاه بابونه استفاده کنید.


    ۱۳- سرکه سیب

    تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف سرکه سیب تا حد زیادی برای رفلاکس مفید است برای درمان رفلاکس باید مقداری سرکه سیب را با آب گرم ترکیب کنید و آن را همراه با غذا بنوشید. به خاطر داشته باشید که مصرف زیاد سرکه سیب و همچنین نوشیدن آن با معده خالی می‌تواند مشکلات گوارشی را افزایش دهد.

    ۱۴- نوشیدنی آب لیمو و عسل

    آب لیمو حالت اسیدی دارد، اما اگر چند قطره از آن را با آب گرم ترکیب کنید و همراه با یک قاشق عسل میل کنید، اسید معده شما خنثی می‌شود. این نوشیدنی حاوی آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است که از سلامت سلول‌ها محافظت می‌کند و برای درمان رفلاکس نیز مفید است.

    ۱۵- آدامس

    جویدن آدامس بدون قند موجب افزایش بزاق در دهان می‌شود و به کاهش اسید معده نیز کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف آدامس بدون قند برای ۱ تا ۲ ساعت بعد از غذا برای کاهش سوزش سر دل مفید است و به پاکسازی اسید معده از مری نیز کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که جویدن آدامس در برخی افراد اثر متفاوتی دارد. اگر با جویدن آدامس سوزش معده شما بیشتر می‌شود، بهتر است از جویدن آدامس اجتناب کنید.

    بیشتر بخوانید: بهترین نوشیدنی برای کیسه صفرا

    ۱۶- آب هویج

    آب هویج یک آبمیوه غیر اسیدی است که از شل شدن بیشتر اسفنکتر تحتانی مری جلوگیری می‌کند و برای جلوگیری از رفلاکس نیز مفید است. اگر به سوزش سر دل مبتلا هستید، می‌توانید از مقدار کمی آب هویج استفاده کنید تا مشکل شما برطرف شود.

    آب هویج برای جلوگیری از رفلاکس معده

    ۱۷- خرما

    خرما فواید زیادی برای تسکین مشکلات گوارشی، بهبود هضم غذا و رفلاکس دارد. مصرف خرما موجب آرامش معده و خنثی شدن اسیدیته اضافه می‌شود و به کاهش ناراحتی‌های معده نیز کمک می‌کند.

    ۱۸- خیار

    خیار یک خنک کننده طبیعی برای کاهش ناراحتی‌های معده است که خاصیت ضد التهابی دارد و برای درمان زخم معده نیز مفید است. مصرف خیار حتی برای معده‌های حساس کودکانی که دچار رفلاکس و ناراحتی معده می‌شوند مفید است.

    ۱۹- آب آلوئه ورا

    آلوئه ورا یک گیاه فوق العاده برای کاهش التهاب است که نوشیدن مقدار کمی از آن می‌تواند به آرامش معده و کاهش رفلاکس کمک کند.

    ۲۰- اسموتی‌های غیر اسید

    برای درمان رفلاکس می‌توانید از اسموتی‌های غیر اسیدی تهیه شده از اسفناج، شیر بادام و هویج استفاده کنید. مصرف یک اسموتی خنک و قلیایی می‌تواند به کاهش اسید معده و جلوگیری از رفلاکس کمک کند.

    اسموتی‌های غیر اسید برای جلوگیری از رفلاکس معده
    برای جلوگیری از رفلاکس چه غذاهایی را نباید بخوریم؟

    جدا از تغذیه مناسب برای رفلاکس و جلوگیری از بازگشت اسید معده به مری، برای این که دچار رفلاکس نشوید باید از مصرف خوراکی‌های مضر نیز اجتناب کنید. قبل از هر چیزی برای رفع این مشکل باید پرخوری را کنار بگذارید و غذاها را به خوبی بجوید تا فرآیند هضم با مشکل روبرو نشود. بهتر است از وعده‌های غذایی کوچک استفاده کنید و از مصرف غذاهای مضر و محرک دوری کنید.

    یکی از راهکارهای فوری و خانگی درمان اسید معده عدم مصرف غذاهای چرب، غذاها و میوه‌های اسیدی است. اگر به رفلاکس مبتلا می‌شوید باید مصرف غذاهای ترش، تند پرادویه، اسیدی و چرب را به طور کامل کنار بگذارید.

    به خاطر داشته باشید که مصرف شکلات، کافئین، سیر، پیاز، ادویه‌های مختلف، نعنا، الکل، نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار موجب تشدید علائم رفلاکس می‌شود.

    برای جلوگیری از رفلاکس چه غذاهایی را نباید بخوریم؟
    تغذیه مناسب برای رفلاکس معده و جلوگیری از بازگشت اسید به سمت مری موثر است. برای جلوگیری از اسیدی شدن معده باید رژیم غذایی سالمی داشته باشید و بیشتر از غذاهای قلیایی استفاده کنید. از طرف دیگر اصلاح سبک زندگی، دوری از استرس و جلوگیری از اضافه وزن نیز می‌تواند بر رفلاکس موثر باشد. فراموش نکنید که اگر شدت رفلاکس شما زیاد است باید برای درمان از یک متخصص کمک بگیرید.

    منابع: healthline، hopkinsmedicine

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.