دانستنی

با این مواد غذایی معده درد خود را آرام کنید!

بیشتر ما در زندگی خود حداقل یک بار درد معده را تجربه کرده‌ایم. این درد ممکن است به دلیل استرس، عفونت، مشکلات هضمی یا بیماری‌های مربوط به سیستم گوارش ایجاد شود. اما برای درمان خانگی معده درد می‌توانید از مواد غذایی مفید و دمنوش‌های گیاهی استفاده کنید. در این مقاله از بلاگ اکالا می‌توانید با مواد غذایی مفید برای معده درد آشنا شوید.

با این ۲۰ ماده غذایی معده درد خود را آرام کنید

معده درد یک نوع درد آزاردهنده است که گاهی اوقات با استفراغ، سردرد، بی‌حالی و اسهال همراه است. در این شرایط مصرف برخی خوراکی‌ها می‌تواند به درمان معده درد شما کمک زیادی کند. اما برای درد معده چه بخوریم؟ در ادامه این بخش به ۲۰ ماده غذایی مفید برای معده درد اشاره شده است.

۱- زنجبیل

زنجبیل یک ریشه خوراکی مفید است که مصرف آن موجب کاهش التهاب در بدن می‌شود و به کاهش علائمی مثل درد، حالت تهوع و استفراغ کمک می‌کند. نوشیدن یک لیوان دمنوش زنجبیل می‌تواند به کاهش درد معده و رفع التهاب و ناراحتی معده کمک کند.

بیشتر بخوانید: ۲۰ ماده غذایی برای خلاص شدن از شر رفلاکس معده

۲- موز

موز سرشار از پتاسیم است و به درمان حالت تهوع و استفراغ کمک می‌کند و به خاطر مواد معدنی متفاوتی که دارد برای حفظ عملکرد طبیعی سلول‌های بدن و بهبود درد معده مفید است.

آرام کردن درد معده با موز

۳- سیب زمینی پخته

سیب زمینی پخته یکی دیگر از خوراکی‌های مفید برای معده درد است که موجب آرام شدن درد معده و درمان استفراغ و اسهال می‌شود.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    ۴- برنج

    برنج پخته شده یک غذای نشاسته‌ای با فیبر کم است که هضم آن برای معده راحت است. به خاطر داشته باشید برای معده درد تنها باید از برنج سفید استفاده کنید، زیرا مقدار فیبر برنج قهوه‌ای بیشتر است و هضم آن برای معده سخت است.

    بیشتر بخوانید: دلیل قار و قور شکم هنگام گرسنگی

    ۵- نان تست

    شاید مصرف نان تست با آرد سفید در شرایط عادی توصیه نشود، اما هضم این نان برای معده راحت است و به همین دلیل در این شرایط بهتر است به جای نان‌های سبوس‌دار که حاوی فیبر زیادی هستند، از نان‌های ساده استفاده کنید.

    آرام کردن درد معده با نان تست

    ۶- نعنا

    یک گیاه فوق‌العاده برای پاکسازی معده است که نه تنها به تسکین معده درد بلکه به درمان اسهال و استفراغ نیز کمک می‌کند. منتول موجود در نعنا موجب تقویت معده می‌شود و برای درمان سوء هاضمه نیز مفید است.

    برای درمان معده درد می‌توانید از نعنا به صورت دمنوش استفاده کنید یا آن را در کنار غذا میل کنید. مکیدن آبنبات یا قرص نعنا نیز می‌تواند به تسکین درد معده کمک زیادی کند.

    ۷- دمنوش دارچین

    دارچین حاوی آنتی اکسیدان‌های فراوانی است که به هضم غذا کمک می‌کند و موجب درمان معده درد می‌شود. مصرف دارچین موجب درمان سوزش معده می‌شود و در تقویت معده نیز موثر است. به خاطر داشته باشید که مصرف روزانه دارچین ممکن است موجب ایجاد یبوست شود.

    ۸- زیره

    در لیست مواد غذایی مفید برای معده درد، زیره یکی از بهترین‌ها است. مصرف زیره موجب بهبود هضم، درمان نفخ و تنظیم حرکات روده می‌شود. برای درمان معده درد می‌توانید از دمنوش زیره یا عرق زیره استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: نوشیدنی معجزه‌آسا برای تسکین فوری نفخ معده

    ۹- عرق ریحان

    برای درمان خانگی معده درد با عرقیات گیاهی می‌توانید از عرق ریحان استفاده کنید. در این عرق ترکیباتی وجود دارد که موجب کاهش اسید معده می‌شود و به کاهش درد و التهاب معده کمک می‌کند.

    ۱۰- عسل و آب جوش

    ترکیب آب و عسل بهترین نوشیدنی برای درد معده است که بدون کوچک‌ترین عوارضی معده را آرام می‌کند. برای تهیه این نوشیدنی باید ۱ قاشق عسل را در یک لیوان آب جوش بریزید و قبل از غذا میل کنید تا اسید معده کاهش پیدا کند. برای اثربخشی بیشتر می‌توانید مقداری دارچین نیز به این ترکیب اضافه کنید.

    ۱۱- سیر

    سیر یک گیاه معجزه آسا است که به خاطر آنتی اکسیدان‌های قوی که در آن وجود دارد برای بدن بسیار مفید است. مصرف سیر به بهبود عملکرد اندام‌های بدن و درمان ناراحتی معده کمک می‌کند. مصرف سیر در هر زمان از روز موثر است، اما برای اثربخشی بیشتر می‌توانید سیر خام را له کنید و پیش از صبحانه مصرف کنید.

    آرام کردن درد معده با سیر

    ۱۲- سیب پخته

    برای درمان معده درد شدید در خانه می‌توانید از سیب پخته استفاده کنید. سیب پخته شده یک درمان فوق‌العاده برای آرام کردن درد معده و درمان اسهال است.

    سیب پخته شده فیبر کمتری نسبت به سیب خام دارد و مصرف آن به بهبود معده درد و افزایش انرژی شما کمک می‌کند. می‌توانید سیب پخته را به صورت خرد شده با کمی دارچین میل کنید یا آن را پوره و بعد مصرف کنید.

    ۱۳- بابونه

    بابونه یک گیاه آرام بخش است که به کاهش استفراغ، تسکین ناراحتی روده استفاده می‌شود و یک درمان سنتی برای ناراحتی‌های گوارشی است. مصرف دمنوش بابونه به درمان نفخ، سوء هاضمه، اسهال، تهوع و استفراغ کمک می‌کند.

    مطالعات نشان می‌دهد که مصرف عصاره بابونه به کاهش اسپاسم روده، درمان اسهال و همچنین درمان قولنج معده در نوزادان کمک زیادی می‌کند.

    بیشتر بخوانید: خواص مهم به برای معده که باید بدانید!

    ۱۴- شیرین بیان

    شیرین بیان قوی‌ترین و موثرترین داروی گیاهی برای درمان خانگی معده درد است که به کاهش سوء هاضمه و جلوگیری از زخم معده کمک می‌کند. مصرف شیرین بیان به درمان معده درد خیلی شدید نیز کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که نباید از شیرین بیان به مقدار زیاد یا برای مدت زمان طولانی استفاده کنید.

    ۱۵- تخم کتان

    تخم کتان یک دانه کوچک است که به تنظیم حرکات روده، درمان معده درد و رفع یبوست کمک می‌کند. مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که تخم کتان به پیشگیری از زخم معده و کاهش اسپاسم روده نیز کمک می‌کند و دانشمندان معتقد هستند که احتمالا اثرات آن در انسان نیز به همین شکل است.

    آرام کردن درد معده با تخم کتان

    ۱۶- پاپایا

    مصرف پاپایا موجب بهبود هضم می‌شود و برای درمان زخم معده و انگل و باکتری معده نیز مفید است. مصرف این میوه یک درمان طبیعی برای سوء هاضمه است که به تجزیه پروتئین‌های موجود در غذا و بهبود هضم و جذب آن کمک می‌کند.

    مطالعات نشان می‌دهد که این میوه برای درمان یبوست و نفخ در بزرگسالان نیز موثر است. جالب است بدانید که در کشورهای غرب آفریقا از این میوه برای درمان زخم معده استفاده می‌شود.

    ۱۷- پروبیوتیک‌ها

    گاهی اوقات ناراحتی معده مربوط به عدم تعادل باکتری‌های مفید در معده است. مصرف غذاهای سرشار از پروبیوتیک می‌تواند میزان این باکتری‌ها را در معده و روده افزایش دهید و به کاهش نفخ و بهبود حرکات روده و درمان معده درد کمک کند. برای تامین پروبیوتیک مورد نیاز بدن می‌توانید از ماست، کفیر، کلم ترش یا مکمل‌های حاوی پروبیوتیک استفاده کنید.

    بیشتر بخوانید: آیا خوردن فلفل تند برای معده مضر است؟

    ۱۸- جوش شیرین

    یکی از توصیه‌های طب سنتی برای درد معده مصرف جوش شیرین است. جوش شیرین قلیایی است و به کاهش اسیدیته معده، سوزش معده و درمان سوءهاضمه کمک می‌کند. در این روش باید نصف قاشق چای‌خوری جوش شیرین را با نصف لیوان آب ترکیب و روزانه ۳ تا ۴ بار این نوشیدنی را مصرف کنید.

    ۱۹- آلوئه ورا

    آلوئه ورا خاصیت ضد التهابی دارد و از همین رو برای آرام کردن و کاهش التهاب و سوزش معده مفید است. مصرف آب آلوئه ورا به کاهش سوزش معده، کاهش نفخ و درمان تهوع و استفراغ کمک می‌کند.

    ۲۰- آویشن

    آویشن یک گیاه ضد التهابی و ضد اسیدی است که مصرف آن موجب آرام شدن معده می‌شود. برای درمان معده درد می‌توانید از دمنوش آویشن استفاده کنید.

    آرام کردن درد معده با آویشن

    نکاتی که باید در مورد درمان معده درد با تغذیه بدانید

    در ادامه به چند نکته طلایی در مورد درمان معده درد با تغذیه اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

    • اگر به معده درد مبتلا هستید، بهتر است از هیچگونه ماده لبنی چرب استفاده نکنید و در صورت استفاده تنها لبنیات کم چرب میل کنید.
    • مصرف غذاهای سرخ شده و پرچرب به شدت برای معده درد مضر است و موجب تشدید درد و ناراحتی می‌شود.
    • اگر به معده درد مبتلا هستید، بهتر است از میوه‌ها و سبزیجات خام به میزان محدود استفاده کنید. میوه‌ها و سبزیجات خام سرشار از فیبر هستند که هضم آن‌ها برای معده مشکل است.
    • مصرف غذاهای تند و پر از ادویه موجب تحریک معده می‌شود و خطر زخم معده را افزایش می‌دهد.
    • قبل از درمان معده درد در خانه حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید.
    • اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید، به هیچ عنوان از دمنوش ها و داروهای گیاهی برای درمان معده درد استفاده نکنید.

    درمان خانگی معده درد با مصرف غذاها و خوراکی‌های مفید امکان پذیر است. اما به خاطر داشته باشید که معده درد دلایل متعددی دارد و قبل از درمان خانگی، باید علت بروز این مشکل را ارزیابی کنید.

    اگر برای درمان معده درد از روش‌های خانگی استفاده می‌کنید، می‌توانید تجربیات خود را با ما در این مطلب از مجله دانستنی اکالا در میان بگذارید.

    منابع:

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.