آشپزی

۱۶ روش خانگی برای درمان حالت تهوع

حالت تهوع، احساس ناخوشایندی است که همه انسانها در طول زندگیشان بارها به آن مبتلا می شوند. خوشبختانه برای برطرف کردن این حالت آزاردهنده بسیاری از محصولات دارویی وجود دارد اما خبر خوب‌تر این است که لازم نیست برای هر احساس تهوعی از دارو استفاده کنید. بلکه می‌توانید با چند راهکار ساده و خانگی از شر این حالت ناخوشایند خلاص شوید. در این قسمت از اکالا بلاگ چند ترفند درمان خانگی حالت تهوع را به شما معرفی می‌کنیم.

شناسایی دلیل حالت تهوع

برای برطرف کردن حالت تهوع اول از همه لازم است بدانیم منشا این حس از کجاست و چه دلیلی دارد. عوامل بسیاری نظیر بارداری، استرس، عفونت‌های دستگاه گوارش و حتی برخی اقدامات درمانی نظیر شیمی درمانی می‌تواند از دلایل ایجاد حس تهوع باشد. در ادامه چند مورد از این دلایل را فهرست کرده‌ایم:

  1. عفونت دستگاه‌‌ گوارش ناشی از مسمومیت غذایی
  2. عفونت‌های ویروسی مانند آنفولانزا و کرونا
  3. اختلالات گوارشی مثل التهاب معده، فلج معده یا تاخیر در تخلیه‌ معده، رفلاکس معده به مری، سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر، بیماری سلیاک، سنگ کیسه صفرا و التهاب پانکراس
  4. مشکلات سلامت روان مثل استرس و اضطراب
  5. مشکلات مربوط به گوش داخلی مثل بیماری حرکت(حرکت در ماشین یا وسایل شهربازی)، عفونت گوش داخلی، التهاب عصب گوش داخلی
  6. تغییرات هورمونی در اثر بارداری یا اختلال عملکرد غده‌ تیروئید
  7. میگرن
  8. مصرف بعضی داروها مثل آنتی‌ بیوتیک‌ها، داروهای ضدافسردگی، داروهای ضددرد بدون نسخه (ایبوپروفن و آسپرین)، داروهای جلوگیری از بارداری، مکمل آهن، اپیوئیدها (مخدرها) و داروهای شیمی‌ درمانی

درمان‌های خانگی حالت تهوع

حالا که با برخی دلایل ایجاد حالت تهوع آشنا شدید به سراغ معرفی چند درمان خانگی می‌رویم. البته درمان‌های خانگی بیشتر برای موارد کم اهمیت مفید است. در صورتی که حالت تهوع شما زمان زیادی طول کشید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

زنجبیل برای درمان حالت تهوع

۱. زنجبیل

علت موثر بودن زنجبیل در تسکین حالت تهوع، وجود جینجرول در آن است که ترکیب بیواکتیو اصلی در زنجبیل محسوب می‌شود. این ادویه داروی طبیعی مشهور برای حالت تهوع محسوب می‌شود. مصرف زنجبیل ممکن است یک روش موثر برای کاهش حالت تهوع بارداری باشد. زنجبیل همچنین ممکن است در رفع حالت تهوع بعد از شیمی‌ درمانی یا عمل جراحی مفید باشد.

۲. رایحه‌درمانی با نعناع

رایحه‌درمانی با نعناع یک روش عالی دیگر برای درمان سریع حالت تهوع است. مطالعه‌ای نشان داده که رایحه‌درمانی با نعناع در ۵۷ درصد موارد برای کاهش حالت تهوع مفید است. استنشاق روغن نعناع هنگام شروع حالت تهوع، در ۴۴ درصد موارد طی دو دقیقه به کاهش علائم کمک می‌کند. همچنین نوشیدن یک لیوان چای نعناع ممکن است تاثیرات ضد تهوع مشابهی داشته باشد.

    50% تخفیف

    ویژه خرید کالاهای سوپرمارکتی اکالا

    برای دریافت کد تخفیف شماره خود را وارد کنید:

    بیشتر بخوانید: بیماری‌های شایع فصل بهار؛ علت، علائم و روش‌های پیشگیری

    ۳. طب ‌‌سوزنی و طب فشاری

    معمولاً به‌طور سنتی در چین از طب‌‌ سوزنی و فشار درمانی( طب ‌‌فشاری) برای تسکین فوری حالت تهوع و استفراغ استفاده می‌شود. در طب‌‌ سوزنی، سوزن‌های نازک وارد نواحی مشخصی از بدن می‌شوند. در فشاردرمانی هم بعضی قسمت‌های بدن تحریک می‌شوند، اما به جای سوزن از فشار استفاده می‌شود. هر دو روش فیبرهای عصبی را تحریک می‌کنند که وظیفه‌ی انتقال سیگنال‌ها را از مغز به نخاع شوکی به‌ عهده دارند. اعتقاد بر این است که این سیگنال‌ها می‌توانند حالت تهوع را کاهش دهند.

    لیمو ترش برای درمان حالت تهوع۴.لیموترش

    وقتی که غذای چرب و سنگینی میل می‌کنید خوردن لیموترش باعث می‌شود علایم سنگینی معده و حالت تهوع در ما کاهش یابد. یک تکه لیموترش تازه ممکن است به کاهش حالت تهوع در خانم‌های باردار نیز کمک کند.

    ۵. نفس کشیدن خود را کنترل کنید

    آرام و عمیق نفس کشیدن هم می‌تواند به درمان حالت تهوع در سریع‌ترین زمان ممکن کمک کند. در این روش لازم است که به‌آرامی از بینی نفس بکشید و هوا را از دهان بیرون دهید. خواهید دید که تنفس کنترل شده در تسکین این عارضه تأثیرگذار است.

    دارچین برای درمان حالت تهوع

    ۶. سایر ادویه‌ها

    به جز زنجبیل ادویه‌های دیگری هم برای درمان حالت تهوع وجود دارد که در ادامه به شما می‌گوییم هر کدام از آنها برای چه نوع حالت تهوعی مناسب‌تر است.

    • رازیانه: این ادویه ممکن است در کاهش علائم قاعدگی از جمله حالت تهوع مفید باشد.
    • دارچین: این ادویه‌ی قهوه‌ای رنگ ممکن است شدت حالت تهوع را طی دوران قاعدگی کاهش دهد.
    • زیره: این ادویه علائمی مانند درد شکمی، حالت تهوع، یبوست و اسهال را در افراد مبتلا به سندرم روده‌ تحریک‌پذیر (IBS) کاهش می‌دهد.

    ۷‌. ریلکس کردن عضلات

    ریلکس کردن عضلات ممکن است در تسکین حالت تهوع مفید باشد. یک روشی که افراد برای بهبود این عارضه استفاده می‌کنند، «ریلکس کردن تدریجی عضلات» (PMR) است. در این تکنیک افراد باید طی یک سیکل مداوم، عضلات خود را شل و سفت کنند تا به آرامش جسمی و ذهنی دست پیدا کنند. یک روش دیگر برای برطرف کردن تنش عضلانی، ماساژ دادن است. این روش برای برطرف کردن حالت تهوع در افرادی که تحت شیمی ‌درمانی بودند مناسب‌تر است.

    ریلکس کردن عضلات برای درمان حالت تهوع

    ۸. مکمل‌های ویتامین B6

    مصرف مکمل ویتامین ب ۶ به‌طرز چشمگیری حالت تهوع صبحگاهی را بهبود می‌بخشد. به خانم‌های باردار که داروی ضد تهوع مصرف می‌کنند، توصیه می‌شود مکمل ویتامین B6 دریافت کنند. چندین مطالعه گزارش کرده‌اند که ویتامین B6، که به‌عنوان پیریدوکسین هم شناخته می‌شود، حالت تهوع طی دوران بارداری را به‌طرز موفقیت‌آمیزی کاهش می‌دهد.

    ۹.هیدراته نگه داشتن بدن

    آبرسانی به بدن در همه‌ مواقع اهمیت دارد. اگر حالت تهوع همراه با استفراغ است، باید با نوشیدن منظم آب بدن‌تان را هیدراته نگه دارید. خوردن غذاهای شور یا مصرف نوشیدنی‌های قند دار و بدون گاز می‌تواند روش‌ خوبی برای برگرداندن نمک و قند از دست رفته‌ بدن از طریق حالت تهوع باشد.

    بیشتر بخوانبد: ۲۰ ماده غذایی برای خلاص شدن از رفلاکس معده

    ۱۰. دوری از خوردن غذاهای تند

    خوردن غذاهای کم‌ادویه می‌تواند به کاهش حالت تهوع کمک کند. غذاهای پرادویه و تند ممکن است معده را تحریک ‌کنند. معمولاً توصیه می‌شود اگر دچار حالت تهوع یا مسمومیت غذایی هستید، موز، برنج و نان تست بخورید.

    ۱۱. ورزش کردن

    انجام ورزش‌های ایروبیک و یوگا ممکن است برای کاهش حالت تهوع در بعضی از افراد مفید باشد. هنگامی که حالت تهوع دارید، از انجام ورزش‌های با شدت زیاد خودداری کنید.

     

    ورزش کردن برای درمان حالت تهوع

    ۱۲. عدم استفاده از مکمل آهن

    خانم‌های باردار که سطح آهن بدن‌شان در محدوده‌ طبیعی است، نباید در سه‌ ماهه‌ی اول بارداری مکمل آهن مصرف کنند، چون این کار حالت تهوع را بدتر می‌کند.

    ۱۳. عدم نوشیدن مایعات هنگام غذا خوردن

    نوشیدن هر نوع مایعات با غذا احساس سیری را افزایش می‌دهد که این موضوع ممکن است حالت تهوع را در بعضی از افراد بدتر کند.

    ۱۴. پرخوری

    زمانی که حالت تهوع دارید، کمتر غذا بخورید. این کار ممکن است در کاهش علائم مفید باشد.

    بیشتر بخوانید: درمان خانگی اسهال

    ۱۵ . استفاده از کمپرس یخ

    حالت تهوع می‌تواند در اثر تب رخ دهد، اما حتی اگر علت این نیست، دمای بدن در اثر حالت تهوع متوسط تا شدید افزایش پیدا می‌کند. قرار دادن کمپرس سرد پشت گردن می‌تواند به متعادل کردن دمای بدن کمک کند و از حس تهوع بکاهد.

    ۱۶. دوری از بوهای شدید و تند

    تعداد زیادی از خانم‌ها در یک مطالعه، بو را به‌عنوان محرک اصلی حالت تهوع خود معرفی کرده‌اند.

    حس بویایی با سیستم گوارشی در ارتباط است. بنابراین، بوی تند و شدید می‌تواند حالت تهوع را بدتر کند. هنگامی که دچار حالت تهوع می‌شوید، از بوی رنگ، غذا، دود، عطر و ادکلن دوری کنید.

    در این قسمت از اکالا بلاگ با معرفی چند درمان خانگی برای کنترل حالت تهوع همراه شما بودیم. اگر شما هم درمان خانگی دیگری برای رفع حالت تهوع می‌شناسید آن را با ما در میان بگذارید.

    ۰/۵ (۰ نظر)

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا

      کد تخفیف ۵۰٪ خود را از اُکالا گرفته‌اید؟

      محصولات سوپرمارکتی را نصف قیمت از اُکالا بخرید.

      شماره‌ی خود را وارد کرده، ۵۰٪ تخفیف بگیرید.